Gå til innhold

Mor setter diagnoser på barna (Munchausen syndrome)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bekymret familiemedlem av mor. 

Mor har to barn. Helt siden de var 3 år har hun satt den ene diagnosen etter den andre på barna. Nå er det snakk om en alvorlig diagnose som faktisk kan påvirke barnet resten av livet.

Mor går rundt å sier dette høyt til andre at barnet har en sykdom, allergi osv. Men når vi møter faren til barna så skjønner han absolutt ingenting. Han har de 50 % og burde vite sånt. 

Nå er jeg såpass bekymret. Har tatt en prat med mor om barna. Om de har hvert hos legen osv for utredning. Nei, det trengte de vist ikke. Men når det gjelder andre ting flyr hun nesten ned døra hos legen med barna.

Jeg er som sakt bekymret og mor forstår ikke alvoret i det hun driver med. Snakket med far og han har også tatt det opp som jeg har forstått siden mor klager på at far ikke ser at barna er syke. 

Jeg tenker barnevernet neste, men syns det også er dratisk. Hun elsker barna sine, men det hun driver vil ødelegge psyken på barna. Eldste er tross alt 11 år. Å sier selv at det ikke er sykt og forstår ikke hva mor mener. Har dere noen råd og tips om veien videre. Er barnevernet riktig vei å gå? 

TS

 

 

Anonymkode: b1c00...e81

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville varslet både fastlegen hennes (eller kommunelegen, om du ikke vet hvilken lege hun går til), helsestasjonen/helsesykepleier på skole og barnevern.

Dette er vel munchausen by proxy, og ungene har rett på beskyttelse!

Bra du bryr deg! ❤️

Anonymkode: c659c...5dd

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bekymret familiemedlem av mor. 

Mor har to barn. Helt siden de var 3 år har hun satt den ene diagnosen etter den andre på barna. Nå er det snakk om en alvorlig diagnose som faktisk kan påvirke barnet resten av livet.

Mor går rundt å sier dette høyt til andre at barnet har en sykdom, allergi osv. Men når vi møter faren til barna så skjønner han absolutt ingenting. Han har de 50 % og burde vite sånt. 

Nå er jeg såpass bekymret. Har tatt en prat med mor om barna. Om de har hvert hos legen osv for utredning. Nei, det trengte de vist ikke. Men når det gjelder andre ting flyr hun nesten ned døra hos legen med barna.

Jeg er som sakt bekymret og mor forstår ikke alvoret i det hun driver med. Snakket med far og han har også tatt det opp som jeg har forstått siden mor klager på at far ikke ser at barna er syke. 

Jeg tenker barnevernet neste, men syns det også er dratisk. Hun elsker barna sine, men det hun driver vil ødelegge psyken på barna. Eldste er tross alt 11 år. Å sier selv at det ikke er sykt og forstår ikke hva mor mener. Har dere noen råd og tips om veien videre. Er barnevernet riktig vei å gå? 

TS

 

 

Anonymkode: b1c00...e81

Send bekymringsmelding til legen, eventuelt kommunelege 

Anonymkode: 08469...919

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville varslet både fastlegen hennes (eller kommunelegen, om du ikke vet hvilken lege hun går til), helsestasjonen/helsesykepleier på skole og barnevern.

Dette er vel munchausen by proxy, og ungene har rett på beskyttelse!

Bra du bryr deg! ❤️

Anonymkode: c659c...5dd

Munchausen by proxy, da skal man vel aktivt skade barna, ikke bare gå rundt og si at de har diagnoser? 

Hvis man f.eks putter i de masse medisiner eller andre ting som gjør dem syke, da snakker vi munchausen by proxy.

Men klart, er sikkert ikke så dumt å melde bekymring til legen, for dette kan utvikle seg til å bli farlig.

Anonymkode: f2e79...d53

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har faktisk blitt et samfunnsproblem, foreldre totalt blottet for filter som pusher diagnoser fordi barna er ustyrlige og uhåndterlige. 

Har dessverre ikke noen råd hva du skal gjøre, sier du noe til den andre forelderen så kommer det ut og da blir det gnisninger i familiestrukturen, gir du beskjed til legen så vil du mest sannsynlig ikke fått gehør.. Den neste muligheten kan være barnevernet, men da kommer det nok frem hvem som har gitt beskjed om det. 

Anonymkode: b4487...08c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Munchausen by proxy, da skal man vel aktivt skade barna, ikke bare gå rundt og si at de har diagnoser? 

Hvis man f.eks putter i de masse medisiner eller andre ting som gjør dem syke, da snakker vi munchausen by proxy.

Men klart, er sikkert ikke så dumt å melde bekymring til legen, for dette kan utvikle seg til å bli farlig.

Anonymkode: f2e79...d53

Hun skader ikke barna med medisiner som jeg veit, men på lang sikt vil det her påvirke barna psykisk og de kan selv innbille seg at de er syke. Det jeg er redd for.

For nå er det ingen andre enn mor som mener de er syke. 

TS

Anonymkode: b1c00...e81

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har faktisk blitt et samfunnsproblem, foreldre totalt blottet for filter som pusher diagnoser fordi barna er ustyrlige og uhåndterlige. 

Har dessverre ikke noen råd hva du skal gjøre, sier du noe til den andre forelderen så kommer det ut og da blir det gnisninger i familiestrukturen, gir du beskjed til legen så vil du mest sannsynlig ikke fått gehør.. Den neste muligheten kan være barnevernet, men da kommer det nok frem hvem som har gitt beskjed om det. 

Anonymkode: b4487...08c

Er ikke snakk om en adhd diagnose i den dur, men en kroppslig diagnose som desverre kan påvirke barnet for resten av livet. Det har blitt verre med årene. 

Er som at hun ønsker at ungene skal.vøre syke. Jeg syns det er skremmende. 

Takk for råd alle sammen. Jeg begynner med fastlegen til barna, og tar en prat med mor.

Bryr meg lite om familie dynamikken så lenge jeg veit at barne vil ha det bra.

TS

Anonymkode: b1c00...e81

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Bekymret familiemedlem av mor. 

Mor har to barn. Helt siden de var 3 år har hun satt den ene diagnosen etter den andre på barna. Nå er det snakk om en alvorlig diagnose som faktisk kan påvirke barnet resten av livet.

Mor går rundt å sier dette høyt til andre at barnet har en sykdom, allergi osv. Men når vi møter faren til barna så skjønner han absolutt ingenting. Han har de 50 % og burde vite sånt. 

Nå er jeg såpass bekymret. Har tatt en prat med mor om barna. Om de har hvert hos legen osv for utredning. Nei, det trengte de vist ikke. Men når det gjelder andre ting flyr hun nesten ned døra hos legen med barna.

Jeg er som sakt bekymret og mor forstår ikke alvoret i det hun driver med. Snakket med far og han har også tatt det opp som jeg har forstått siden mor klager på at far ikke ser at barna er syke. 

Jeg tenker barnevernet neste, men syns det også er dratisk. Hun elsker barna sine, men det hun driver vil ødelegge psyken på barna. Eldste er tross alt 11 år. Å sier selv at det ikke er sykt og forstår ikke hva mor mener. Har dere noen råd og tips om veien videre. Er barnevernet riktig vei å gå? 

TS

 

 

Anonymkode: b1c00...e81

Jeg ville varslet! 

Anonymkode: 4c65d...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Og barnevernet. Hun kan faktisk finne på å skade barna med diverse legemidler for å gi barna symptomer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun skader ikke barna med medisiner som jeg veit, men på lang sikt vil det her påvirke barna psykisk og de kan selv innbille seg at de er syke. Det jeg er redd for.

For nå er det ingen andre enn mor som mener de er syke. 

TS

Anonymkode: b1c00...e81

Min mor dyrket sykdom og skulle alltid stille diagnoser på min mye yngre lillesøster. Og min mor brukte ofte situasjonen utad for å høste sympati fra andre. Jeg måtte få min søster ut av hjemmet og er veldig glad for det idag. 

Anonymkode: 4c65d...3e6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har permanente skader pga. munchausen by proxy, så for gud skyld kontakt fastlege og BV.

Anonymkode: 1685b...e58

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et ekstremt eksempel, men det kan være greit å lese om denne saken for å få et inntrykk av hvor langt enkelte er villige til å gå. Det har blitt filmatisert, og tittelen er Mommy dead and dearest. 

https://www.biography.com/crime/gypsy-rose-blanchard-mother-dee-dee-murder

Anonymkode: b0f0e...9fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en overbeskyttende mor og en uoppmerksom far også. Mange mødre som tar med seg småbarns til legen for minste ting og fedre som ikke bryr seg sålenge det er puls. Pleier å bli en grei balanse etterhvert

Anonymkode: dee0f...32a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Send bekymringsmelding til legen, eventuelt kommunelege 

Anonymkode: 08469...919

Det er Barnevernet som skal varsles 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan være en overbeskyttende mor og en uoppmerksom far også. Mange mødre som tar med seg småbarns til legen for minste ting og fedre som ikke bryr seg sålenge det er puls. Pleier å bli en grei balanse etterhvert

Anonymkode: dee0f...32a

Nei, dette har vedvart i 7 år nå på eldste og litt mindre på yngste. Det er hvertfall 4 nye diagnoser i året som barna aldri får.

Her er snakk om en mor som setter diagnoser, men ikke drar til legen fordi hun mener at det er riktige diagnoser. Men hun er hos legen med barna 4 ganger i måneden for andre ting som selv ikke far veit om.

Ja, han har hvert uoppmerksom. Men ikke pga at det feiler barna noe. Men fordi han ikke fulgt nøye med på hvor mye de faktisk har hvert hos legen i mor sine uker.

Hos far er de sjeldent hos legen fordi barna er friske og raske.

Selv barna sier at de er friske. Hun på 11 visste ikke en gang at hun hadde tomatallergi før jeg spurte 🙄 Regner med at det er ganske vesentlig å opplyse barnet om.

TS

Anonymkode: b1c00...e81

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, dette har vedvart i 7 år nå på eldste og litt mindre på yngste. Det er hvertfall 4 nye diagnoser i året som barna aldri får.

Her er snakk om en mor som setter diagnoser, men ikke drar til legen fordi hun mener at det er riktige diagnoser. Men hun er hos legen med barna 4 ganger i måneden for andre ting som selv ikke far veit om.

Ja, han har hvert uoppmerksom. Men ikke pga at det feiler barna noe. Men fordi han ikke fulgt nøye med på hvor mye de faktisk har hvert hos legen i mor sine uker.

Hos far er de sjeldent hos legen fordi barna er friske og raske.

Selv barna sier at de er friske. Hun på 11 visste ikke en gang at hun hadde tomatallergi før jeg spurte 🙄 Regner med at det er ganske vesentlig å opplyse barnet om.

TS

Anonymkode: b1c00...e81

Tomatallergi?? Der er vel ikke noe veldig farlig?

Anonymkode: 57549...972

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 22.07):

Tomatallergi?? Der er vel ikke noe veldig farlig?

Anonymkode: 57549...972

Nei, ikke farlig. Men det er 1 av 30 allergier mor setter på barnet. 

Nå er det en stund siden sist. Nå har minste barnet heldigvis sluppet unna fordi legene ikke ser hva mor mener. Desverre er mor tilbake på storesøster igjen og nå leter etter en Asperger diagnose. Noe barnet ikke er i nærheten av å ha. Finnes ikke et snev. 

Jeg er oppriktig bekymret og går nå til skrittet å melde mor til barnevernet. Er helt sykt. 

Takk for rådene. Ja, jeg skriver detaljert i håp om at mor faktisk ser dette. 

TS

Anonymkode: b1c00...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor diskuterer dette med fastlegen har fastlegen meldeplikt til barnevern dersom det er omsorgssvikt.  I motsetning til deg har fastlegen full innsikt .

Anonymkode: e38f4...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre noen foreldre som dyrker frem sykdom og diagnoser og barna er prisgitt de omsorgsgiverne de har. Det å feile noe eller at barna er syke er en måte og få oppmerksomhet rundt seg og sitt på.

Anonymkode: 84328...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg varslet alle.

Dette kan være ganske alvorlig, det var en mor som gjorde barna sine syke døds syke! ved å gi dem alt mulig av medesiner osv. Snakk med faren og send inn bekymringsmelding.

Anonymkode: 5575e...ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...