Gå til innhold

Stefar nekter meg tilgang til videoer laget av min mor til meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor døde da jeg var barn. Nå er jeg i midten av 40åra

Hun fikk kreft og visste at hun kom til å dø. Hun laget derfor ulike videoer til meg, typ til konfirmasjon, første dag på ungdomsskolen, VGS, første arbeidsdag etc. Alle disse har jeg fått når det har vært riktig begivenhet. 
 

Men, det er noen videoer jeg ikke får. Blant annet første graviditet, første barn, fullført studie og noen flere. Dette er fordi jeg aldri ble gravid, fullførte ikke studie.. Stefar mener at jeg derfor ikke har krav på videoene. For min del så vil jeg ha alt jeg kan av mamma, selv om jeg aldri fikk barn. 
 

Videoene er digitalisert nå, så når han dør, så skal videoene dø med ham. Har noen noe forslag til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 6ab41...062

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et svin. Kontakt advokat.

Anonymkode: d6cee...363

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For et svin. Kontakt advokat.

Anonymkode: d6cee...363

Det hjelper nok lite. Det er hans eiendom og han som bestemmer. Såfremt moren ikke skrev noe om det i testamentet. 

Rart å overlate sånt til en stefar også, moren burde jo sikret dette på en helt annen måte. 

Anonymkode: 119a8...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en drittsekk…. Videoene er åpenbart ment for deg, så kan ikke skjønne annet enn at du har krav på dem. Snakk med advokat 

Anonymkode: 7513b...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper nok lite. Det er hans eiendom og han som bestemmer. Såfremt moren ikke skrev noe om det i testamentet. 

Rart å overlate sånt til en stefar også, moren burde jo sikret dette på en helt annen måte. 

Anonymkode: 119a8...3d5

De hadde vært gift i noen år, så hun stolte på ham dessverre.. Det er ikke skrevet noe, kun gamle kassetter. Disse er kastet etter at han digitaliserte alt.. 

Anonymkode: 6ab41...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De hadde vært gift i noen år, så hun stolte på ham dessverre.. Det er ikke skrevet noe, kun gamle kassetter. Disse er kastet etter at han digitaliserte alt.. 

Anonymkode: 6ab41...062

Trist. 

Hadde nok bedt han dra til helvete! Unnskyld uttrykket, men hadde lagt han for hat pga dette. Hva slags forhold har du til han i dag? Har jo sikkert gått 30 år ca... 

Anonymkode: 119a8...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan han ha mistet/slettet dem ved en feil, men være redd for å si det til deg - og heller derfor "holde dem tilbake"? Høres innmari merkelig ut det og, men kan bare ikke fatte at han har hjerte til å sitte på disse filmene og nekte deg dem 💔 Føler virkelig med deg!

Anonymkode: da577...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan han ha mistet/slettet dem ved en feil, men være redd for å si det til deg - og heller derfor "holde dem tilbake"? Høres innmari merkelig ut det og, men kan bare ikke fatte at han har hjerte til å sitte på disse filmene og nekte deg dem 💔 Føler virkelig med deg!

Anonymkode: da577...5c0

Han har vidoene, fikk til 40årsdagen.. 

 

Jeg kan ikke få barn, det har jeg visst siste 10 årene og egentlig ønsket de videoene siden da, men han har nektet plent

Anonymkode: 6ab41...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har vidoene, fikk til 40årsdagen.. 

 

Jeg kan ikke få barn, det har jeg visst siste 10 årene og egentlig ønsket de videoene siden da, men han har nektet plent

Anonymkode: 6ab41...062

Har du et godt forhold til han sånn ellers, eller er dette noe han gjør for å være slem? Tenker om han kanskje tror at han skåner deg..selv om du selv vet at det gjør vondt verre at han holder dem fra deg

Jeg var i litt samme situasjon som deg. Min far hadde video av min mor når hun var veldig syk (rett før hun døde). Han valgte å ikke vise det til meg og min bror, selv om vi ønsket det når vi ble større (vi var barn da filmen ble laget). Han mente  at vi hadde best av å ikke se det, mens vi lengtet etter å se alt som var etter henne.  

Anonymkode: da577...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De hadde vært gift i noen år, så hun stolte på ham dessverre.. Det er ikke skrevet noe, kun gamle kassetter. Disse er kastet etter at han digitaliserte alt.. 

Anonymkode: 6ab41...062

Rart han gidder å digitalisere dem. For så at dem skal fjernes ved hans død. Hvorfor ikke kastet de bare. Han der er ondskapsfull.

Anonymkode: 9ddd3...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger de på cd-rom eller en harddisk? Kan du klare å finne de en dag han er borte? 
 

Forstår at det er på kanten, men du trenger ikke stjele de da. Bare se de..

Anonymkode: dbb79...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med noen han er glad i, noen som står ham nær, som kan tale din sak.

Anonymkode: 93c8c...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når videoene er laget til deg som en gave fra din mor så er de din eiendom, fyren har ingen rett til å holde tilbake videoene. 

Anonymkode: 7a9e9...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg tatt den sleipe metoden som setter han i dårlig lys, nemlig å henge han ut offentlig. Skriv et innlegg på fb på du fortelle om videoene, hvor mye du savner din mor, hvor gjerne du vil ha flest mulig minner av henne og at han nekter å dele. Så spør du litt sånn, "hva kan jeg gjøre?" på FB, og så lar du hetsen ta han til han utleverer filmene.

Alternativ 2, som du må prøve før 1, lei en hacker til å hente den ut av pcen. Pcen til en voksen mann er nok ganske lett å bryte seg inn i. Når du så har fått dem, DA henger du han ut offentlig, det har han fortjent.  

Anonymkode: 662c3...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig i de som mener du skal henge han ut og gå i krig. Prøv heller å høste sympati/forståelse - krigen kan du ta helt tilslutt. Når du først går den veien er det ingen vei tilbake. Da står du i fare for at han i affekt sletter alt, eller blir sint og garantert ALDRI deler dem. Jeg ville prøvd alt annet før jeg hadde erklært krig. Skjønner godt frustrasjonen, og er enig i at han gjør deg urett. Men prøv å finne ut hva som ligger bak - hva er grunnen til at han ikke vil du skal ha disse? Når du finner ut det, så har du kanskje nøkkelen til hvordan du kan få han på andre tanker 🙏

Anonymkode: 20c36...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...