Gå til innhold

Er det bare jeg som føler meg uberørt av rentehevninger, svak kroner, osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor ute i distriktet, tjener rundt 45000 kr / mnd. etter skatt. Bruker ca. 20000 kr i mnd. på alle utgifter (bolig, kjøretøy, mat, osv. osv.), og setter rundt 20000-25000 kr på fond hver mnd.  

Dersom jeg må bruke 25% mer på sydenturen i år, så er ikke det noen krise. Boliglånet mitt gikk fra å koste 4500 kr i mnd, til 5500 kr. Tusenlapp ekstra i mnd. gidder jeg ikke syte over.

Strømmen her oppe i Finnmark er jo også billig, og de gangene jeg må betale en tusenlapp eller to ekstra, så er jo ikke det verdens undergang. 

Men samtidig så leser man jo hver dag om hvor forferdelig det er. Det er jo klart trist at folk sørpå må selge hus og snu på hver eneste krone...men samtidig er ikke det noe jeg kan relatere til. Føler at jeg aldri har hatt så bra økonomi, som jeg nå har. 

Anonymkode: 12774...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Bor ute i distriktet, tjener rundt 45000 kr / mnd. etter skatt. Bruker ca. 20000 kr i mnd. på alle utgifter (bolig, kjøretøy, mat, osv. osv.), og setter rundt 20000-25000 kr på fond hver mnd.  

Dersom jeg må bruke 25% mer på sydenturen i år, så er ikke det noen krise. Boliglånet mitt gikk fra å koste 4500 kr i mnd, til 5500 kr. Tusenlapp ekstra i mnd. gidder jeg ikke syte over.

Strømmen her oppe i Finnmark er jo også billig, og de gangene jeg må betale en tusenlapp eller to ekstra, så er jo ikke det verdens undergang. 

Men samtidig så leser man jo hver dag om hvor forferdelig det er. Det er jo klart trist at folk sørpå må selge hus og snu på hver eneste krone...men samtidig er ikke det noe jeg kan relatere til. Føler at jeg aldri har hatt så bra økonomi, som jeg nå har. 

Anonymkode: 12774...430

Hvis prisen for dette er å måtte bo i Finnmark så velger nok de aller fleste av oss å justere budsjettet. 

Anonymkode: 9eb05...37b

  • Liker 36
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg.

Rentene på mitt boliglån har gått fra 8000 til 16 000, og det er før avdrag. 

Anonymkode: 0fc7a...d1a

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mange som føler seg uberørt av det - av nøyaktig samme grunn som deg: de har så god økonomi at det ikke har noe å si i praksis. 

Det er jo noe helt annet om man ikke lenger har råd til å ha bil, reise på ferie, sende ungene på rideleir som man hadde lovet, etc... 

Det er da ikke vanskelig å skjønne? Vi har veldig god økonomi, og jeg er til og med gjeldfri så renteheving har bare positive effekter for meg (mer i avkastning på sparekonto), så eneste konsekvensen for oss er at det blir mindre på langtiktig sparing. Men merker ingenting i hverdagen. 

Men selv om JEG Ikke er berørt, har jeg null problemer med å skjønne at det er et stort problem for andre.. 

Anonymkode: 72ba6...272

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis prisen for dette er å måtte bo i Finnmark så velger nok de aller fleste av oss å justere budsjettet. 

Anonymkode: 9eb05...37b

Enig, bor meg ihjel før jeg flytter til Finnmarl 🤪

 

Forøvrig stresser vi ikke veldig mye vi heller. Det går helt fint. Sparer litt mindre, men det må gå greit i en periode.

Anonymkode: 4c58c...add

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

As Norge er konkurs, derfor svak krone.

Norge eksporterer ikke nok, til å kunne opprettholde velferdsstaten. + Det lekker milliarder av kroner ut til andre land.

 

Anonymkode: 737ec...968

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

As Norge er konkurs, derfor svak krone.

Norge eksporterer ikke nok, til å kunne opprettholde velferdsstaten. + Det lekker milliarder av kroner ut til andre land.

 

Anonymkode: 737ec...968

Ikkesant 👍🏻

Anonymkode: 4c58c...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare deg. Minst 20% var gjennomsnittlig prisstigning i fjor iht. det jeg kan lese av min bankkonto. Pga. kronekollapsen, som øker i fart heller enn å stoppe, ser det ut til at det kan bli 15-20% i år også. Regner da kun på varer og tjenester, ikke lån. Det blir fort 40% effektivt på to år. Under 10% lønnsøkning. Det ser ikke så lyst ut.

Anonymkode: 34549...91e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fint for deg.

Rentene på mitt boliglån har gått fra 8000 til 16 000, og det er før avdrag. 

Anonymkode: 0fc7a...d1a

Du hadde sjans å velge fastrente, hvorfor gjorde du ikke? Dette er spørsmålet  jeg stiller alle som klager nå.

Anonymkode: bc51a...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du hadde sjans å velge fastrente, hvorfor gjorde du ikke? Dette er spørsmålet  jeg stiller alle som klager nå.

Anonymkode: bc51a...d61

Ikke posten du svarer - men det er veldig få i Norge som binder renten. Rundt 5% om jeg husker rett. 

Anonymkode: 12774...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at de fattige blir fattigere, og at flere blir fattig. Er selvfølgelig mange som ikke merker prisstigningen noe særlig, og det vil det alltid være.

Anonymkode: d8943...681

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du bensinen er blitt dyr??

Nei, fyller for 200 kr gangen så det merker jeg ikke noe til😊

Anonymkode: 51a06...8fa

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bor ute i distriktet, tjener rundt 45000 kr / mnd. etter skatt. Bruker ca. 20000 kr i mnd. på alle utgifter (bolig, kjøretøy, mat, osv. osv.), og setter rundt 20000-25000 kr på fond hver mnd.  

Dersom jeg må bruke 25% mer på sydenturen i år, så er ikke det noen krise. Boliglånet mitt gikk fra å koste 4500 kr i mnd, til 5500 kr. Tusenlapp ekstra i mnd. gidder jeg ikke syte over.

Strømmen her oppe i Finnmark er jo også billig, og de gangene jeg må betale en tusenlapp eller to ekstra, så er jo ikke det verdens undergang. 

Men samtidig så leser man jo hver dag om hvor forferdelig det er. Det er jo klart trist at folk sørpå må selge hus og snu på hver eneste krone...men samtidig er ikke det noe jeg kan relatere til. Føler at jeg aldri har hatt så bra økonomi, som jeg nå har. 

Anonymkode: 12774...430

Folk sørpå hadde selvsagt hatt bedre råd om de valgte å flytte til Finnmark. Ingen tvil om at det er mer hus for pengene der. Likevel vurderer de fleste det til at de ikke vil bo i Finnmark selv om de hadde spart mye penger. Livet er fullt av valg. Og jo inflasjonen berører deg også men du bryr deg ikke. Flybilletter til Syden er billigere fra Gardermoen enn fra Finnmark så den tusenlappen har egentlig søringene spart. 

Anonymkode: 7229b...337

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du hadde sjans å velge fastrente, hvorfor gjorde du ikke? Dette er spørsmålet  jeg stiller alle som klager nå.

Anonymkode: bc51a...d61

Fordi når man ser på kostnader over tid, svarer det seg ofte ikke med fastrente... Akkurat NÅ er renten høy, men hvor lenge den holder seg høy, vet man ikke. 

Hadde jeg valgt fastrente da jeg tok opp mitt første lån, hadde jeg sittet med skjegget solid plantet i postkassen. 

Anonymkode: 72ba6...272

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jo at matprisene har steget, men det går greit da. Enn så lenge...

Anonymkode: 4f1bf...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

As Norge er konkurs, derfor svak krone.

Norge eksporterer ikke nok, til å kunne opprettholde velferdsstaten. + Det lekker milliarder av kroner ut til andre land.

 

Anonymkode: 737ec...968

Og du høres ut som en som bidrar skikkelig til AS Norge.

Anonymkode: ec5f5...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner det selvfølgelig mye bedre enn deg, når du tjener mer enn dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: e653d...2f7

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er ikke bare deg. 

Inflasjonen har sørget for gode lønnsøkninger, såpass at de kompenserer for rentehevingen på 3% for vår del. Svekket krone har sørget for sterk verdiøkning på sparepengene våre, som er plassert i utenlandske aksjer og fond. Det vi bruker penger på har steget lite i pris, vi har eget kredittkort til all mathandel og regningen pr. måned har knapt rørt på seg de siste par årene. Maks en femhundrelapp ekstra per måned. Abonnementer og slikt har heller ikke blitt noe særlig dyrere. 

Alt i alt har vi tjent på svak kronekurs og høy inflasjon. Inflasjonen spiser opp huslånet og merverdien på utenlandsinvesteringene overstiger merkostnaden under sommerferien med en faktor på godt over 10. 

Anonymkode: 9169b...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har det bra så har alle det bra. Makan til tunnelsyn på mange i dette landet. Veldig mange i Norge har det bra, og derfor er store deler av samfunnet blinde for svingninger som påvirker de som ikke er like heldige. Den store middelklassen som refser de rike og sparker ned mot de fattige.

Endret av ruffen29
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker stort sett ingenting, men har rigget meg slik også da. Det var en forutsetning allerede for 20 år siden

Anonymkode: d41cc...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...