AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har blitt litt bekymret for mine gutter. I det siste har jeg lagt merke til at de er mye høyere enn sine jevnaldrende. Jeg husker jo at helsestasjonen nevnte at de lå øverst på skjemaet med høydekurven, men det var aldri snakk om noe annet enn at alt var fint siden de fulgte sin egen kurve. Googlet litt, og det viser seg at det ikke automatisk er helt ok å være så høy. At man i noen tilfeller gir medisiner som hemmer veksten. Burde jeg gjøre noe for å sjekke at alt går rett for seg? Eller bare stole på det helsestasjonen sa den gang om at det var greit så lenge de fulgte egen kurve? Anonymkode: e55bd...cf8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har blitt litt bekymret for mine gutter. I det siste har jeg lagt merke til at de er mye høyere enn sine jevnaldrende. Jeg husker jo at helsestasjonen nevnte at de lå øverst på skjemaet med høydekurven, men det var aldri snakk om noe annet enn at alt var fint siden de fulgte sin egen kurve. Googlet litt, og det viser seg at det ikke automatisk er helt ok å være så høy. At man i noen tilfeller gir medisiner som hemmer veksten. Burde jeg gjøre noe for å sjekke at alt går rett for seg? Eller bare stole på det helsestasjonen sa den gang om at det var greit så lenge de fulgte egen kurve? Anonymkode: e55bd...cf8 Ja Anonymkode: 3ba39...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Hva mener du med høye? Anonymkode: 61647...2d8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Med mindre de ender opp som laaaangt over 2meter, er det vel bare positivt for gutter uansett? Anonymkode: cfb08...469 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har blitt litt bekymret for mine gutter. I det siste har jeg lagt merke til at de er mye høyere enn sine jevnaldrende. Jeg husker jo at helsestasjonen nevnte at de lå øverst på skjemaet med høydekurven, men det var aldri snakk om noe annet enn at alt var fint siden de fulgte sin egen kurve. Googlet litt, og det viser seg at det ikke automatisk er helt ok å være så høy. At man i noen tilfeller gir medisiner som hemmer veksten. Burde jeg gjøre noe for å sjekke at alt går rett for seg? Eller bare stole på det helsestasjonen sa den gang om at det var greit så lenge de fulgte egen kurve? Anonymkode: e55bd...cf8 De må nesten få følge kurven sin. Jeg har høye tynne barn og pga skifte av hs lege må de inn til veiing ofte, selv om normen i familiene på begge sider er at vi er høye og tynne som barn. (De spiser 6-12 skiver hver dag + skolemat og voksen middag) Anonymkode: 80f48...e37
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har motsatt, har 3 små barn, ikke så veldig gøy for 10 åringen når ukjente spør om han har begynt på skolen eller fortsatt går i bhg 🥴 får hormoner osv… Anonymkode: e3da6...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva mener du med høye? Anonymkode: 61647...2d8 Jeg mener høyde over den øvre linjen (97,5 percentilen) på høydeskjemaet, det vil si på et nivå hvor vi finner færre enn 2,5 prosent av barna. Ts Anonymkode: e55bd...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #8 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har motsatt, har 3 små barn, ikke så veldig gøy for 10 åringen når ukjente spør om han har begynt på skolen eller fortsatt går i bhg 🥴 får hormoner osv… Anonymkode: e3da6...b4f Uff, forstår godt at ikke det er noe gøy! Stakkars. Ts Anonymkode: e55bd...cf8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Det varierer hvor nøye helsepersonell følger opp høydevekst, har jeg inntrykk av. Min datter var 94 cm på 2 års dagen sin, høy til å være jente, men ikke noe tilbud om røntgen av hånden. Gutten til ei jeg kjenner, to uker eldre enn min datter og 4 cm kortere enn henne den gangen ble det tatt røntgen av. Min datter endte på 180 cm, høyere enn snittet, men heller ikke uvanlig høy. Søstrene er begge 174 cm. Anonymkode: 68d2d...91f 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 Min 16-åring var fra 6 mnd til 11år veldig høy og raget over alle frem til 7. trinn. Da kom en mange i puberteten og min har bare vokst sakte uten vekstspurt. Er nå rundt 180 cm og kommet kort i puberteten, null skjeggvekst. Var 165 cm like etter han fylte 13. Det ville være rart om han ikke får noen veksspurt i og med at faren er 191 og vokste til han var 19-20. Man trenger ikke være høy hele livet og man vokser i litt ulikt tempo. Litt glad han ikke har vokst 20 cm på 11 måneder som nabogutten i 7. trinn som er 187 og som sliter med alt av ledd, muskler, stokking av bein og generelt voksesmerter. Anonymkode: c24a3...568 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Har høye barn, eldste er over 2 m. Synes bare det er positivt, og ville aldri gjort noe for å stoppe høydeveksten med mindre de lå an til å bli godt over 2m. Anonymkode: 8463a...cd5 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 Menn kan jo godt bli rundt 2 m uten at det er noe negativt! Det er sjelden man blir voldsomt mye høyere enn sine foreldre. Hormoner for å stoppe vekst er ikke helt uproblematisk og man gjør det i mindre grad nå enn tidligere. Om barn plutselig ikke følger sin kurve lenger vil helsestasjonen henvise videre til sykehuset for oppfølging, men først når det er stort avvik. Tror ikke du burde bekymre deg for barnas høyde. Anonymkode: b9ad1...0be 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 Jeg var på Haukeland. Der tok de en grundig undersøkelse med bl a knokler. Helsestasjon følger bare en kurve. Vet ikke hvor i landet du bor, men jeg ville spurt etter en henvisning til nærmeste sykehus som gjør slike undersøkelser. Anonymkode: 8bdeb...0b7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 Jeg ønsker meg jo ikke at barna mine blir to meter, men det er selvsagt helt greit om de blir det, og ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: c929a...e82
snillochsøt Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 De jeg har møtt av helsesøstre og leger på helsestasjoner har egentlig ikke noe særlig peiling egentlig på noe som helst, så hvis du vil ha en skikkelig vurdering bør du finne den et annet sted
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Min eldste ligger over 97. percentilen for høyde og har stort sett alltid gjort det, han var 183 cm på 14 årsdagen. Ingen har noen gang uttrykket bekymring for dette (han er høyeste gutt i klassen, men det er en jente som er bittelitt høyere enn ham). Faren hans er 188 cm så det er jo veldig sannsynlig at han selv ender rundt der, og selv om det er godt over snittet for høyde er det jo likevel ikke en spesielt unormal høyde. Man gir ikke medisiner for å hemme vekst så lenge det er innenfor normal høyde. Husk at medisiner har bivirkninger også. Stol på helsestasjonen, de følger jo med på veksten hans. Det er dessuten svært uvanlig å bli over 2 m så det ville jeg virkelig ikke bekymret meg for. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 Jeg vet ikke hva som er «for høy», men min sønn var 187 da han var 14. Har ikke målt han nå (15) men jeg la merke til at han var like høy som min pappa som er rundt 190. Han har alltid vært høy og fulgt sin egen kurve. Jeg tenker det er positivt for han at han ble høy. Ikke så gøy på barneskolen, men fra ungdomsskolen er det positivt. Ingen tør å yppe med han, siden har er så stor og sterk. 😉 Han er målt til å bli 187, men tipper han er mer 189-190. Skal måle han. Det skulle virkelig vært fare for ekstrem høyde, langt over 2 meter for at vi skulle stoppet veksten hans. Anonymkode: 10c4c...62e 2
avent Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 Min sønn på 13 år er 180 så regner med at han blir enda høyere. Broren slm er 2 år eldre er 175. Ene datteren min som er 10 år er ca 155. Selv er jeg 168 cm og far er 195 . Regner med at gutta kommer til å bli høye som sin far og jentene regner jeg nok med kommer til å bli høyere enn meg jeg er jo ikke lav men heller ikke høy.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #19 Skrevet 31. mai 2023 Ja. Begge er over 100 percentilen. Fjerdeklassingen er 160 cm (han har aldri tenkt over at han er høy), syvendeklassingen 188 cm (vet at han er høy og trives med det). Anonymkode: be92d...cf2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #20 Skrevet 31. mai 2023 Min ligger høyt. Han er på godt over 97% på percentilskjemaet. Høye mennesker i familiene våre, så ikke overraskende at han også blir høy. Ikke noe helsestasjon har brydd seg nevneverdig om heller.. Han er forøvrig åtte år og 146cm Anonymkode: e08a0...b03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå