AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 Hva skal man forvente av stefar? Stå opp, levere/hente i barnehage, legge, lage mat osvosv. Hva gjør deres stefedre, og hva forventa dere når dere inngikk forholdet at han skulle ta del i? Syntes der er ett litt vanskelig tema da de ikke sa ja til å bli far, men de visste hva som kom med. Anonymkode: 26702...076 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 Forventer ingenting, det er mine barn. Anonymkode: 3293d...ecd 14 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Man kan ikke forvente noe av en stefar. Barna er ditt ansvar. Men om det er en oppegående mann, vil han jo naturlig dele ansvars-byrden med deg. Snakk sammen Anonymkode: b5dfa...df9 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Det du nevner i HI er foreldrenes ansvar, ikke foreldrenes nye partnere. Anonymkode: c9a16...8a8 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 Du kan forvente at han behandler barnet hyggelig og med respekt. Stå opp, levere, praktiske oppgaver er en bonus han eventuelt velger selv. Anonymkode: ac297...fc1 9 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Forventer at han er vennlig og hyggelig mot barnet. Stå opp, hente, levere, stelle, lage mat, kjøpe utstyr etc er KUN ditt ansvar, og en ren bonus om stefar/stemor velger å hjelpe med. Anonymkode: 0bedb...698 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 Forventer at han behandler de som sine. Jeg behandler også hans barn som mine, og vi har et felles ansvar for familien og alt som hører med. Alt annet hadde blitt rart. Anonymkode: 6c09c...c72 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #8 Skrevet 30. mai 2023 Jeg er gift med en som gikk «all in» og gjerne stiller opp på alt. Vi er en familie, barna er våre. Hadde nok ikke falt for ham hvis han ikke hadde den innstillingen. Anonymkode: 41628...b36 4 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #9 Skrevet 30. mai 2023 Så mye han vil. Men må være opp til stefar selv. Min mann ble en far. Men det fordi han selv ville og det ikke var en far inni bilde. Anonymkode: 54dda...138 3
Gjest takinova Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva skal man forvente av stefar? Stå opp, levere/hente i barnehage, legge, lage mat osvosv. Hva gjør deres stefedre, og hva forventa dere når dere inngikk forholdet at han skulle ta del i? Syntes der er ett litt vanskelig tema da de ikke sa ja til å bli far, men de visste hva som kom med. Anonymkode: 26702...076 Det kommer jo an på hvor lenge man har bodd sammen, personlige preferanser osv osv Min mening er at om man bor sammen, så har man også ansvar sammen for de som bor under samme tak.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 Min mann gjør alt. Fra den dagen vi flyttet inn har vi vært familie. Han har stilt opp rundt barnet i alt. Han har også like stor medbestemmelsesrett rundt barnet og barnets grenser. Det første året hadde vi litt innkjøringsproblemer, men etter det har det gått veldig fint. Vi har fått to felles barn i ettertid. Jeg var klar på den dagen vi ble sammen, at skulle han ha meg, var det full pakke. Da ville han bli far med alt det innebærer. Det gjør det kanskje litt lettere at barnets far, stort sett har vært helt fraværende, så barnet har vært 100% hos oss. Anonymkode: aaa86...e36 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 Vi har et like stort ansvar for å få hverdagen til å gå opp, begge to Anonymkode: 463ff...164 5
Diskusjon69 Skrevet 30. mai 2023 #13 Skrevet 30. mai 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hva skal man forvente av stefar? Stå opp, levere/hente i barnehage, legge, lage mat osvosv. Hva gjør deres stefedre, og hva forventa dere når dere inngikk forholdet at han skulle ta del i? Syntes der er ett litt vanskelig tema da de ikke sa ja til å bli far, men de visste hva som kom med. Anonymkode: 26702...076 Som mann hadde jeg forventa at jeg ikke hadde noe ansvar i det hele tatt, det er tross alt ikke mine barn og vil heller aldri bli det. Kvinnen og barnefaren får ta alt ansvar/plikter selv. Nå hadde jeg aldri gått inn i et forhold med noen som har barn til å begynne med heller, men om jeg hadde. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 Voksent barn nå. Jeg tok meg av logistikk og oppfølging i barnehage og skole, legebesøk osv. Ellers har vi levd som en vanlig familie. Stefar brukte mange timer i uka på å følge opp fritidsaktivitet i hele barndoms- og ungdomstid. Godt forhold i alle år. Anonymkode: acb38...2f3 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #15 Skrevet 30. mai 2023 Hvor lenge har dere vært sammen? Tenker at steforelderrollen er noe man må vokse inn i, og ikke forvente at han skal være 100% pappa fra dag 1. Anonymkode: 2d88f...b5b 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #16 Skrevet 30. mai 2023 Jeg ville ikke forventet konkrete oppgaver. Men av en mann som var glad i meg ville jeg nok sett for meg hjelp der det er hensiktsmessig, særlig om man vokser inn i det over tid. Om barnehage er på vei til jobb og du skulle andre veien ville jeg nok syntes det var merkelig om han ikke bidro litt, samme om du jobber litt sent en dag. Om han har ansvar for middagslagingen den dagen ville jeg syntes det var veldig sært om han ikke lagde til hele familien. Om jeg var syk og hadde sovet tidlig ville jeg synets det var særdeles lite empatisk om han ikke tok morgenen. Om han ikke gjør dette sier det sikkert også mye om hvordan han ellers behandler deg. Anonymkode: e245b...955 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #17 Skrevet 30. mai 2023 Vi har vært sammen siden mine barn var små, og nå er de voksne. Hans var 9 år da vi kom sammen. Hun bodde hos mor og var bare hos oss i helger da hun var liten. Han har vel gradvis gjort mer for mine barn. Eller meg. Siden jeg måtte tidlig på jobb, og det var stress med levering i barnehagen, så tok han på seg den oppgaven. Det gikk jo utover hele familien at det ble stress, så da var det jo egentlig en bedre løsning at han som har all tålmodighet i verden tok den jobben. Jeg har vel tatt det meste av rene omsorgsoppgaver. Han har bidratt med kjøring, henting. Han har lært dem å kjøre bil som ungdommer...igjen tålmodigheten er veldig fin der... Han er veldig flink i matte, så det har vært mattehjelp for hele gjenget med stefar. Han har dratt på ferie med dem da jeg måtte jobbe mye i perioder og ikke kunne være med. Han har vært hjemme med dem når jeg har reist og ukependlet i noen måneder i forbindelse med prosjektjobb. Han er vel der med meg, og vi lager jo middag, har ordnet og styret med å få disse ungene til flotte voksne folk Nå har han vært i livet mitt i 17 år. Vi har vært gift i 10 år. Samboere i 15 år. Barna er voksne, og har et bedre og nærere forhold til han enn sin egen far, som dessverre er syk til tider og tar dårlige valg. Han skal bli bestefar sier mine barn. Jeg tenker vel at livet vårt hadde ikke gått rundt om ikke han bidro på praktiske gjøremål. Vi har kjøpt oss enebolig, hytte, bygget opp et firma, og jeg har stått på og tjent gode penger på prosjektarbeid for at han skal få firmadrømmen sin virkelig. Nå er den det...men selvsagt har vi bidratt begge to til det livet vi har. Skulle han bare ikke bidratt med unger, så hadde jeg ikke kunne bidratt med å tjene så mye penger. Så giftet vi oss med alle ungene som brudesvenner og piker, og vi tok et valg på at vi er en familie. Men jeg tenker at det går seg veldig til. Barna har vært mitt ansvar først og fremst, men han har vel blitt mer og mer en slags stor person og rolle i deres liv. Anonymkode: ab845...7a5 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #18 Skrevet 30. mai 2023 Ett minimum er at han er en trygg voksen for barna. Min sier barna er hans egne da det er de barna han har og fordi han aldri får egne barn. Han gjør alt for barna, har tatt fri fra jobb og fulgt eldste på sykehus flere ganger fordi barnet ville det. Anonymkode: e23f7...740 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #19 Skrevet 30. mai 2023 Jeg hadde forventet at han bidrar og behandler stebarnet som han ville/gjør med sitt eget. Han er den voksne i relasjonen og tok et aktivt valg å bli sammen med noen med barn fra før - altså, han valgte barnet. Barnet fikk ikke velge det og bør behandles som likeverdig barn i familien. Anonymkode: c850f...339 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #20 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor lenge har dere vært sammen? Tenker at steforelderrollen er noe man må vokse inn i, og ikke forvente at han skal være 100% pappa fra dag 1. Anonymkode: 2d88f...b5b Han er kjempe flink og snill han min altså, men jeg lurte bare på hva normalen er ☺️ Anonymkode: 26702...076
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå