Gå til innhold

Herpes, psykisk helse og dating

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått påvist herpes i underlivet, og har gått helt i kjelleren. Tenker mye på hvordan jeg skal legge dette frem for fremtidige partnere, og da spesielt noen jeg er mer seriøs med.

Vil noen som har herpes og erfaring med å date etter å ha fått det dele erfaringer? Hvilke holdninger har dere møtt på? Og hvordan har det gått med den psykiske helsen deres etter dere fikk det?

Anonymkode: 3242c...da0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om du er mann/kvinne men er du kvinne så vil jeg svare dette Jeg liker ærligheten din rundt temaet her og jeg hadde ikke hatt noe problemer med og være rundt deg  det hadde nok ikke blitt noe seksuelt på oss før du var frisk men jeg ville ikke vært spedalsk og avvist deg pga dette 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Maskinfører said:

Vet ikke om du er mann/kvinne men er du kvinne så vil jeg svare dette Jeg liker ærligheten din rundt temaet her og jeg hadde ikke hatt noe problemer med og være rundt deg  det hadde nok ikke blitt noe seksuelt på oss før du var frisk men jeg ville ikke vært spedalsk og avvist deg pga dette 

"Før hun ble frisk"? Kan du utdype? Herpes er en livsvarig tilstand. Man har ikke alltid utbrudd, men viruset vil alltids finnes i kroppen. 

Anonymkode: c7ff1...872

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Før hun ble frisk"? Kan du utdype? Herpes er en livsvarig tilstand. Man har ikke alltid utbrudd, men viruset vil alltids finnes i kroppen. 

Kan man ikke bli frisk fra Herpes ? kjenner ei som ble det 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Man har herpes resten av livet, dessverre, men man smitter som hovedregel ikke når man ikke har utbrudd.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Maskinfører said:

Link til kilde som viser at man han bli kvitt herpesvirus? Millioner av mennesker med herpes kommer til å bli veldig glade som konsekvens av denne banebrytende oppdagelsen. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Link til kilde som viser at man han bli kvitt herpesvirus? Millioner av mennesker med herpes kommer til å bli veldig glade som konsekvens av denne banebrytende oppdagelsen. 

Hun sa i alle fall hun hadde det rundt munn og diverse så 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Maskinfører said:

Åja, da må det være sant :) Har hun informert legevitenskapen om denne nye medisinske utviklingen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Legen min sier at det brenner ut med tiden, hsv1 altså, jeg har ikke hatt utbrudd av det på snart 15 år etter det ene, og ingen av mine partnere fikk det. Ingen av de brydde seg heller når jeg sa det. 

Anonymkode: 23247...693

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (36 minutter siden):

Herpesutbrudd kommer og går i perioder. Noen får det en gang i måneden, noen får det en gang i året, noen får det hvert femte år, noen får kun førstegangsutbrudd og aldri igjen. 

Man vet ikke hvorfor det er så forskjellig fra person til person, men man har viruset selvom man ikke har utbrudd. Viruset smitter hovedsakelig ved utbrudd, men 80% har herpesviruset i kroppen så det er ikke nødvendig å informere partnere om så lenge man ikke har utbrudd. 

Anonymkode: d23af...60a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viruset blir værende i kroppen resten av livet. Noen har viruset uten å vite det. Noen har bare 1 utbrudd, mens andre har hyppig utbrudd. Jeg fikk hsv1 som barn. Hadde ca 1 utbrudd i året. Og var så heldig å få hsv2 i underlivet som godt voksen i fast forhold. Hadde veldig hyppig utbrudd i 1 år. Var grusomt. Begynte med Valtrex. Ikke hatt utbrudd på 3 år. Har trappet ned på medisin, uten å få utbrudd. Synes det er tøft å leve med. Men har akseptert det. Partnere har ikke brydd seg

Anonymkode: 441dd...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Legen min sier at det brenner ut med tiden, hsv1 altså, jeg har ikke hatt utbrudd av det på snart 15 år etter det ene, og ingen av mine partnere fikk det. Ingen av de brydde seg heller når jeg sa det. 

Anonymkode: 23247...693

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det viruset blir værende i kroppen resten av livet. Noen har viruset uten å vite det. Noen har bare 1 utbrudd, mens andre har hyppig utbrudd. Jeg fikk hsv1 som barn. Hadde ca 1 utbrudd i året. Og var så heldig å få hsv2 i underlivet som godt voksen i fast forhold. Hadde veldig hyppig utbrudd i 1 år. Var grusomt. Begynte med Valtrex. Ikke hatt utbrudd på 3 år. Har trappet ned på medisin, uten å få utbrudd. Synes det er tøft å leve med. Men har akseptert det. Partnere har ikke brydd seg

Er dette tilfeldige partnere eller faste partnere? Og brukte dere kondom eller var de virkelig ikke redde for å bli smittet med det?

Jeg spør fordi jeg har inntrykk av at det fremdeles er ganske tabubelagt, og er redd for å bli møtt med fordommer eller avvisning om jeg forteller det - og da spesielt fra noen jeg ser for meg noe mer langsiktig med.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er dette tilfeldige partnere eller faste partnere? Og brukte dere kondom eller var de virkelig ikke redde for å bli smittet med det?

Jeg spør fordi jeg har inntrykk av at det fremdeles er ganske tabubelagt, og er redd for å bli møtt med fordommer eller avvisning om jeg forteller det - og da spesielt fra noen jeg ser for meg noe mer langsiktig med.

TS

Du trenger ikke fortelle det med mindre du får utbrudd og hvis det er tilfelle bør du fortelle det før første samleie uten kondom. Ikke fordi det er så farlig eller big deal men fordi de fleste ville følt seg urespektert om du først sa det lenge etter 

Anonymkode: d23af...60a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt herpes i 4 år, aldri fortalt det. Verken til samboer eller andre jeg lå med før han. Har heller ikke hatt flere utbrudd enn det første. Som var veldig kraftig.

Anonymkode: 9d823...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt herpes i 4 år, aldri fortalt det. Verken til samboer eller andre jeg lå med før han. Har heller ikke hatt flere utbrudd enn det første. Som var veldig kraftig.

Anonymkode: 9d823...d1b

Kan jeg spørre hvorfor du ikke har fortalt det til samboeren din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Jeg fikk det i ett fast forhold. Mange kan ha herpes uten å vite det. Ikke alle får utbrudd. Munnsår fikk jeg som barn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk det i ett fast forhold. Mange kan ha herpes uten å vite det. Ikke alle får utbrudd. Munnsår fikk jeg som barn

Ja, men det er det ikke alle som vet. Folk vet generelt lite om sykdommen. Så fordommene lever enda i beste velgående. Er vel det som gjør at jeg synes det virker litt håpløst å skulle finne noen som aksepterer det og ikke vil gå fra meg pga. det.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er det ikke alle som vet. Folk vet generelt lite om sykdommen. Så fordommene lever enda i beste velgående. Er vel det som gjør at jeg synes det virker litt håpløst å skulle finne noen som aksepterer det og ikke vil gå fra meg pga. det.

TS

Valtrex ga meg ett nytt liv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (På 29.5.2023 den 15.37):

66% av befolkninge har munn herpes, er veldig mange som får det så tidlig som barnehage eller lekeplass. Nei ikke pga pedoraster, men selv barn så små som 1-2 år kråler rundt på hverandre og helt uskyldig uten at det egentlig vet eller forstår hva de gjør susser hverandre og behøver ikke å komme i kontakt med leppene engang er nok at de blir susset der de har siklet rundt ansiktet. De som unngår å får det i barnehage er jo fortsatt stor sjanse for at de får det under susse leker når de er litt eldre, eller nå det blir så gamle at det går fra en suss til kyssing med intensjon. Og det er fortsatt en risk hver gang du er på fest å kliner med noen random.  

Siden det er fult mulig å være asymptomatisk foruten om når man blir sår på leppene når man har forskjølelse eller influensa er det mange som ikke en gang vet at de har det før i godt voksen alder. Hadde ingen annelse før jeg var 28 og det ble gjort noen tester når jeg var syk, og jeg kan bare huske å ha kysset 5 jenter som så vidt jeg kunne se var helt friske når vi kysset. Men de sa det nok var størst sjanse for at jeg har hatt det hele livet. 

Anonymkode: a83ae...568

AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2023 at 2:10 PM, AnonymBruker said:

Jeg har nylig fått påvist herpes i underlivet, og har gått helt i kjelleren. Tenker mye på hvordan jeg skal legge dette frem for fremtidige partnere, og da spesielt noen jeg er mer seriøs med.

Vil noen som har herpes og erfaring med å date etter å ha fått det dele erfaringer? Hvilke holdninger har dere møtt på? Og hvordan har det gått med den psykiske helsen deres etter dere fikk det?

Har hatt utbrudd 1 gang i underveis, 2 ganger rundt munnen. Glemmer at jeg har det. Glemte at jeg hadde det da jeg ble sammen med eksen. Fikk 2 barn,var sammen i 8 år. Ikke et eneste utbrudd i løpet av den tida. Dette ka  gå veldig bra! Slapp av. Det årner seg 

(eksen har fortsatt ikke herpes)

Anonymkode: 853b4...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...