Gå til innhold

Han ble bedt, ikke jeg. Normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei! 
 

Jeg har et spørsmål og håper noen her kan gi meg konstruktive svar. 
Først vil jeg legge til at jeg ikke er sur/bitter/trist, bare litt satt ut på en måte. Så jeg lurer på om flere hadde tenkt det samme som meg. 
Så til spørsmålet:

 

Jeg og mannen har et vennepar, dette er i teorien mannens venn, da de er barndomskamerater. Nå skal dette paret gifte seg og da vi fikk invitasjonen i posten var det bare mannen som har blitt invitert. 
Det er ikke slik at jeg er en ny dame, vi har vært samboere i 5 år, vi har også barn så jeg vil si vi er godt etablert. 
Jeg traff brudgommen da jeg og mannen min startet å date, så jeg har kjent han i over fem år. Bruden ble jeg kjent med for 3 år siden (samtidig som mannen min ble kjent med henne). Vi har møttes titt og ofte, både på fest og edru. 

Uansett, mannen ringte og forhørte seg om det hadde skjedd en feil men fikk da til svar at det kun var han som hadde blitt invitert pga de ikke har plass til flere.

Jeg forstår selvfølgelig at bryllup er dyrt og lokaler er dyrt, men samtidig syns jeg det er rart å invitere den ene og ikke den andre, spesielt når man har møttes mange ganger og har en relasjon. 
Det gjør meg absolutt ingenting at jeg ikke har blitt invitert, men jeg sitter litt som et spørsmålstegn allikevel. 
Men for alt jeg vet så liker de meg kanskje ikke 😛  
 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 4a0c7...3b8

Jeg hadde forstått det om han var venn av dem men ikke du. Å bruke halvparten av gjestelisten på folk man ikke kjenner, når man har mange man kjenner man vil be, kan være surt. Men her har du hatt en relasjon god nok til at det er merkelig å ikke be deg. 

Anonymkode: c3dcf...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste par klarer seg fint uten hverandre en kveld. Eller drar dere aldri bort eller på fest uten hverandre?? 
Vil ikke dra om partner ikke blir med. Er dere 5år?? 

Anonymkode: 57686...a9b

Ja det vet jeg at de fleste klarer. Det var heller ikke problemstillingen her :)

Nei, vi er i midten av 20-årene alle sammen. Grunnen til at samboeren min ikke ønsker å dra, er fordi han mener det er uhøflig av brudeparet å ikke invitere meg. Noe mer du lurer på?? Eller??

Anonymkode: 4a0c7...3b8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart gjort da. Jeg hadde nok bare droppet å dra. I tillegg ville det kok gjort at jeg prioriterte andre venner mer, og vennskapet hadde nok dabbet av.

Med det sagt føles det helt utenkelig ut at noen av mine venner skulle gjort noe sånt. Men det trodde nok ikke dere heller skulle skje. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er folk som ikke har satt seg inn i folkeskikk og etikette ang invitasjon  til bryllup. 
Er det sånn at de har stor omgangskrets, men ikke plass til alle de ønsker så kutter en ned på invitasjonene. 
En inviterer par, men færre par sånn at en ikke fornærmer venner og familie . 
Jeg hadde takket høflig nei, men sendt gave som hør og bø. 
Gaven bør være litt i mindre «målestokk» enn om en deltok i festen. 
Tidligere så var det en uhøflig trend med å invitere gjester bare til kaffe. 
Gjestene bruker tid og penger , og da bør en ta imot dem på en inkluderende og høflig måte og behandle dem likt . 

Anonymkode: ad01d...6b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt, og ganske uvanlig - og jeg ville takket nei om jeg fikk invitasjon uten at min partner var invitert uten å ofre det en tanke og jeg ville også latt det påvirke fremtidig vennskap for egen del rett og slett fordi jeg finner slikt utrolig rart og jeg ville ikke helt visst hvordan jeg skulle forholdt meg til dem etter dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De fleste par klarer seg fint uten hverandre en kveld. Eller drar dere aldri bort eller på fest uten hverandre?? 
Vil ikke dra om partner ikke blir med. Er dere 5år?? 

Anonymkode: 57686...a9b

Du misser jo hele poenget! Det er dårlig folkeskikk å utestenge på den måten og direkte sært. Handler ikke om at man "ikke klarer seg uten partner en kveld" 

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig uvanlig, rart og spesielt å invitere kun èn fra et parforhold, uten å inkludere partneren. 

Hadde jeg vært han ville jeg meldt pass. Av solidaritet ovenfor min samboer. Men også fordi jeg ville følt meg nedprioritert, for jeg er ikke kun meg. Jeg er "vi" der samboeren min er inkludert.

At du reagerer synes jeg er på sin plass. 

 

Endret av Bombasi
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt meg utilpass ved å delta. Der kommer man i bryllup. Kanskje reist en bit, kjøpt gave, antrekk osv - så er bare jeg invitert uten partner. Som flere sier så hadde vennskapet dabbet av også. 

Anonymkode: 6a790...3df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil vel ikke invitere deg når dere lever i synd tenker jeg

Anonymkode: fa0ee...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig, veldig rart. Jeg forstår at man ikke inviterer med partner om det er en ny kjæreste/en man ikke har møtt. Man inviterer ikke godt etablerte venner uten partner. Jeg hadde driti i hele greiene om det var min venn som hadde invitert meg uten mannen min som jeg har barn med. 

Anonymkode: 59b63...b86

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig folkeskikk, og frekt mot både deg og mannen. Jeg hadde droppet å dra, ikke sendt gave, og antakelig ikke vært så interessert i å opprettholde kontakten videre. 
 

Vi opplevde lignende da bestevenn til mannen inviterte til datterens konfirmasjon. Kun mannen ble invitert, selv om vi har bodd sammen i flere år. Denne bestevennen visste også at jeg nettopp hadde vært gravid med barn som døde i magen, så det føltes ekstra sårt for oss å både ikke bli sett på som par, og vi tok det ikke så bra akkurat da… Mannen ble hjemme, og vennskapet fikk en kraftig strek i regningen. 

Anonymkode: df561...c86

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg ikke giddet. Hvis jeg hadde blitt invitert uten mannen, ville jeg ha takket nei. Ikke fordi jeg "ikke klarer meg uten ham" eller "er uselvstendig". Vi gjør mange ting hver for oss som trening, julebord med jobben, hobbyer, reiser, men når det er snakk om store begivenheter, vil vi gjerne delta i dem sammen. 

Anonymkode: 3b336...c6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 21.15):

De fleste par klarer seg fint uten hverandre en kveld. Eller drar dere aldri bort eller på fest uten hverandre?? 
Vil ikke dra om partner ikke blir med. Er dere 5år?? 

Anonymkode: 57686...a9b

Det har da ingenting om man ikke klarer seg alene.

For egen del hadde jeg også gjerne droppet et bryllup om min samboer ikke var bedt så fremt partnere til andre venner var bedt. Dersom det bare er "gutta" som er bedt hadde jeg selvsagt stilt, men da hadde jeg vist det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke normalt nei, men de hadde sikkert ikke råd til så mange gjester. Personlig ville jeg heller holdt et mindre bryllup med kun aller nærmeste familie og venner (med partene!!) da.

Anonymkode: 2b1bb...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, må innrømme at jeg ble litt overrasket over responsen på spørsmålet her. Jeg gifta meg i fjor, og hadde plassbegrensning. Heldigvis fikk vi det til å gå opp slik at vi fikk invitert partnere til venner, da dette føltes viktig for meg. Men når jeg pratet om plassbegrensningen og stresset litt over dette, så fikk jeg stadig kommentarer om at jeg jo ikke trengte å invitere partnere til venner. Dette fikk jeg høre fra flere, som også visste godt at partnerene og har blitt nære venner over årene. Så kanskje det bare rett og slett er litt ulik tradisjon på dette fra familie til familie?

Anonymkode: 03338...6a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 timer siden):

Spørs på om de har gjort det med flere.

Enig. Flere bryllup jeg har vært i, var kun den som var venn av brudeparet invitert. Altså ikke partneren til vennen. 

Anonymkode: 3b620...75e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Flere bryllup jeg har vært i, var kun den som var venn av brudeparet invitert. Altså ikke partneren til vennen. 

Anonymkode: 3b620...75e

Ingen bryllup jeg har vært i har bedt bare halvparten av et par. Selv har jeg vært i flere bryllup der jeg ikke har møtt brudeparet før i bryllupet - men det var veldig hyggelig uansett. 

Jeg synes etablerte par/samboere/gifte skal bes sammen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...