Gå til innhold

Lære å spille cello i voksen alder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det veldig rart? Finnes ikke musikalsk og kan ikke en note, men musikk med cello er så vakkert…. Er det mulig? Veldig rart? Syns kanskje det er litt flaut å plutselig finne på noe sånt. Kan man bli god når man starter som 40+?

Anonymkode: 0703c...2b0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cello er et flott instrument, og det er aldri for sent å begynne å spille:

Anonymkode: c8b9f...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Cello er et flott instrument, og det er aldri for sent å begynne å spille:

Anonymkode: c8b9f...bd0

Takk! Så gøy:)

Anonymkode: 0703c...2b0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verken rart eller flaut :) Jeg lærte å spille fiolin da jeg var 30. Plutselig fikk jeg lyst, ut av det blå 😀

Anonymkode: 09928...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig vakkert når det kan spilles:laugh:

Men hvordan bor du med tanke på øving? Alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er verken rart eller flaut :) Jeg lærte å spille fiolin da jeg var 30. Plutselig fikk jeg lyst, ut av det blå 😀

Anonymkode: 09928...743

Hvor lang tid tok det før du ble skikkelig god? Føler man har så mye å "ta igjen" fra de som lærte når man var 5 år 😅 Ikke at det er noen konkurranse, men vil jo bli så god som mulig. 

Anonymkode: ab37f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 22.25):

Hvor lang tid tok det før du ble skikkelig god? Føler man har så mye å "ta igjen" fra de som lærte når man var 5 år 😅 Ikke at det er noen konkurranse, men vil jo bli så god som mulig. 

Anonymkode: ab37f...a19

Tror du må tenke at du helst skal ha det gøy i prosessen, og ikke tenke så mye på å bli «skikkelig god», som du skriver. Du skriver også at du ikke er musikalsk, men man trenger jo en viss musikalitet hvis man skal få til noe bra på instrumentet. Det som avgjør om man blir god, er delvis talent og delvis hard jobbing over mange mange år. Det er absolutt mulig å bli god (etter årevis med hard jobbing) selv om man starter som 40-åring, men det spørs jo hva du mener med «god»😊 Start og se om du liker det, om du liker timene du tar, og om du liker den daglige øvingen, og ikke tenk så mye lenger enn som så😊

Anonymkode: 3b1d4...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du må tenke at du helst skal ha det gøy i prosessen, og ikke tenke så mye på å bli «skikkelig god», som du skriver. Du skriver også at du ikke er musikalsk, men man trenger jo en viss musikalitet hvis man skal få til noe bra på instrumentet. Det som avgjør om man blir god, er delvis talent og delvis hard jobbing over mange mange år. Det er absolutt mulig å bli god (etter årevis med hard jobbing) selv om man starter som 40-åring, men det spørs jo hva du mener med «god»😊 Start og se om du liker det, om du liker timene du tar, og om du liker den daglige øvingen, og ikke tenk så mye lenger enn som så😊

Anonymkode: 3b1d4...b39

Nei, det var ikke jeg som skrev at jeg ikke var musikalsk. Det var nok noen andre 🙂

Men ja, du har nok rett i det. Et godt poeng. Jeg har nok bare alltid vært sånn at jeg vil bli så god som mulig i det jeg setter meg ut. Har holdt på med sang i åresvis og kan noter, så tør å påstå at jeg er musikalsk. 

Anonymkode: ab37f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det var ikke jeg som skrev at jeg ikke var musikalsk. Det var nok noen andre 🙂

Men ja, du har nok rett i det. Et godt poeng. Jeg har nok bare alltid vært sånn at jeg vil bli så god som mulig i det jeg setter meg ut. Har holdt på med sang i åresvis og kan noter, så tør å påstå at jeg er musikalsk. 

Anonymkode: ab37f...a19

Ser nå at det ikke var ts jeg siterte, var ts som beskrev seg selv som «finnes ikke musikalsk»😊

Anonymkode: 3b1d4...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kalles talent er egentlig arbeid. En 8 åring som er dritgod på et instrument har ofte bare brukt mer tid på det enn jevngamle. Det betyr ikke at han er bedre enn de andre når de er 20. Allikevel blir han sett på som et vidunderbarn fram til det.

Det er absolutt ikke for seint å lære å spille. Ikke sikkert du vil oppnå absolutt gehør, men det trenger du heller ikke på et strenginstrument. Spiller du 333 timer i året vil du nå 10 000 timer etter 30 år. Da er du altså ekspert. Kan godt hende du trenger færre timer enn det og. Du er tross alt mer intelligent enn en 8 åring:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte i den andre tråden det er linket til, jeg startet for nesten to år siden.

Det viktigste er at du finner en god lærer, ts!

Det å lære å spille cello er utrolig sammensatt, så skal du få god spilleglede og unngå å gi opp fordi du ikke får til og unngå belastningsskader, så trenger du en lærer.

Du sier at du ikke er musikalsk, men har du noenlunde rytme så er det det viktigste.

Å lære deg å lese noter vil du lære litt etter litt, for du må uansett starte med helt superenkle øvelser, som så utvides veldig gradvis.

Det kan være nyttig å lese litt musikkteori, om du virkelig brenner for det. Jeg kunne noe fra før, men vet jeg trenger å lese mer musikkteori, fordi deg nok vil gjøre enkelte ting enklere og gi meg bedre forståelse på enkelte ting.

Kunsten er å øve regelmessig og helst hver dag. Du må ikke sitte lenge hver dag, det viktigste er at du sitter og øver litt, selv 5-10 minutter gjør en forskjell. Men om du først setter deg ned forsvinner gjerne tiden. Til å begynne med anbefaler de uansett å ikke sitte for lenge, fordi du må bygge opp styrke i hendene/armene gradvis.

Jeg tror alle ønsker å bli god. Jeg har valgt å tenke jeg skal bli så god som jeg kan bli, ut fra de rammene jeg har. Og ikke minst, jeg har et langtidsperspektiv på det å skulle mestre dette instrumentet. Det går sakte, men det går fremover :)

Jeg tar opptak av meg selv innimellom, for da kan jeg sammenligne om jeg spiller det samme et halvt år etterpå. Eller jeg tar opp tidligere stykker som jeg slet mye med, og det som var umulig for et halvt år siden, det mestrer jeg nå, i hvert fall akseptabelt bra mtp. hvor jeg er i læreprosessen.

Det å spille cello gir meg enormt mye glede. Det låter fremdeles ikke slik jeg ønsker det skal låte - men det vil det kanskje aldri gjøre. For jo mer du lærer, jo mer du spiller, jo mer du trener ørene dine, jo mer finstemt blir ørene på ørsmå varianter i tonene - så det vil alltid være noe å forbedre. Nå er jeg kommet dit at jeg ofte kan høre på lyden hva jeg gjør feil når en tone ikke lyder slik jeg vil den skal gjøre. Er det at jeg har bommet med en finger på ønsket note, kanskje må jeg vinkle en finger ørlite for å få en ren tone, eller kanskje var det buen jeg hadde på feil plass, ikke holdt i riktig vinkel osv. Masse faktorer som er som et stor puslespill :)

Jeg har vært så heldig å få noen noter direkte fra komponist, av et stykke som får tårene mine til å trille hver gang jeg hører det. Har ventet i to år uten en gang å se på notene, for jeg vet at jeg ikke har vært klar. Nå er jeg der at jeg skal se på notene, og kanskje prøve meg på dem. Det er en oppgave jeg går til med skrekkblandet fryd, mye følelser (aner ikke hva det er med det stykket som berører meg så mye), forventning, og glede og ydmykhet ❤️ Drømmen er å få være med og spille i en oppsetting av det stykket sammen med andre musikere. Om jeg noengang blir god nok, det aner jeg ikke. Men drømmen om det gjør at jeg fortsetter å spille, og jeg gleder meg over kontakten med instrumentet og alt det gir meg. Om jeg aldri får spilt det stykket sammen med andre, så er det også greit, for jeg har så uendelig mye glede av den prosessen det å lære å mestre celloen er.

Å spille med andre er også en stor glede. Spilte for en stund siden i et elevorkester et par dager, og den følelsen av å spille for fullt, høre og kjenne samklangen fra alle var utrolig :)

Så om du virkelig ønsker dette, ts - gå for det!

Anonymkode: 2f8bb...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...