Gå til innhold

Hvordan feirer dere julen? Tips ønskes!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er lenge til jul, men noen ting må planlegges og organiseres i god tid i forkant, og derfor tar jeg det opp nå.

 

Vi er noen voksne som feirer sammen, ingen eldre, og ingen barn.

Saken er at etter at veldig mange av de vi har brukt å feire julen sammen med har blitt borte en etter en, og med dem har mye av høytideligheten blitt borte.
Vi som er tilbake har det hyggelig, men bortsett fra klærne, maten og noen minutter til pakkeåpning er det veldig lite som skiller juledagene fra hverdagen, og den manglende høytidsfølelsen er et savn for alle sammen.

Vi har innsett at vi må gjøre noen endringer, men på grunn av noen fysiske begrensninger har jeg kjørt meg litt fast, og jeg klarer ikke se mulighetene.
Derfor vil jeg gjerne høre hvordan andre feirer julen for å få tips som vi kan ta med videre.  :)

 

Jeg gleder meg til å lese, og få tips jeg kan ta med meg videre! 

 

 

Anonymkode: 5e8a8...753

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi feirer som følger (har ikke barn):

- Jeg står opp slik at jeg kan se "Snekker Andersen" og "Askepott" mens jeg spiser julesjokolade og drikker julebrus.
- Når Askepott er ferdig, så møtes jeg og mine søsken på gravstedet og tenner lys på gravene til våre nærmeste
- Vi reiser deretter samlet til min mor for å spise grøt med mandel
- Så reiser vi hjem hver til vårt frem til vi møtes igjen hos en av oss for middag og gaveåpning.

Anonymkode: 5d0a6...52d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julemusikk (klassisk) med svak lyd på høytaleren gir veldig julestemning. 
 

vi leser også alltid juleevangeliet. Hvis det ikke passer dere kan man jo ta en runde på hva man er takknemlig for eller si noen velvalgte ord om året som har gått etc. 

Hvis dere er en gjeng med «lekne» folk kan man jo ha pakkelek eller noe annet morsomt

Anonymkode: 79b84...60b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det som det kommer. DET ER FAKTISK 7 MÅNEDER TIL, SÅ VIKTIG KAN DET IKKE VÆRE

Anonymkode: 203d1...cf6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var bare voksne, var selve julefeiringen som følger: 

- julebesøk ankommer ca kl 17. Sølvguttene står på. 
- spise middag. Bordet er pent pyntet med julete pynt og lys
- Dessert
- Sette seg inn i stuen. Åpne pakker, mens det er julemusikk i bakgrunnen
- kaker og kaffe på pent pyntet julebord

Forskjellen på et julebesøk og vanlig middagsbesøk ligger stort sett i julematen, julemusikken, og julepynten. Ellers er det jo begrenset hva som gjør ting julete? 

Anonymkode: 0b4a3...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tar det som det kommer. DET ER FAKTISK 7 MÅNEDER TIL, SÅ VIKTIG KAN DET IKKE VÆRE

Anonymkode: 203d1...cf6

Kanskje det ikke er viktig for deg, men for noen er det viktig. Ikke bidra med sure kommentarer.

 

Vi starter alltid dagen litt tidlig, tenner levende lys, ser på julemorgen og drikker te/julebrus og spiser litt julegodt. Så tar vi en litt senere frokost, gjerne med rester fra dagen før hvor vi alltid har en god middag til kvelden før kvelden. Så pynter alle seg så vi er klare til julemiddagen som blir laget mellom alt det andre. Etter middag er det oppvask og gaveåpning når alt er klart. Så skifter vi tilbake til pysj og koser oss med en julefilm på tv'en. 

Anonymkode: 2dfa9...ad8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar det som det kommer. DET ER FAKTISK 7 MÅNEDER TIL, SÅ VIKTIG KAN DET IKKE VÆRE

Anonymkode: 203d1...cf6

Detaljene er ikke så viktige nå, men du glemmer noe.

Hvis vi for eksempel kommer frem til at vi skal reise bort til familie i julen er det noe som må planlegges nå, mtp jobb, dyrepass, bestillinger til reise og opphold osv.

 

Anonymkode: 5e8a8...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i dette så ett år valgte vi å feire jul på ett høyfjellshotell og aldri har jeg fått så fin julestemning som da. Dagen begynte med god frokostbuffe med fokus på julepålegg mm, så så jeg litt på TV i stuen i hotellet hvor det var fri tilgang til kaffe, julekaker og konfekt. Kl 14 var vi på kanefart før middagen begynte kl 17. Middagen var ferdig kl 19:30 og da samlet alle gjestene seg i storstuen og gikk rundt juletreet, det var en pianist som spilte julesanger og de som ville sang med. Pakkene var det lite fokus på, men hotellet hadde ordnet en pakke til alle gjestene som er ett kjært minne fra denne julekvelden. Lite pakker det året, men en helt magisk kveld og jeg var full av god gammeldags julestemning.

Anonymkode: 072ac...fd0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet at det er lenge til jul, men noen ting må planlegges og organiseres i god tid i forkant, og derfor tar jeg det opp nå.

 

Vi er noen voksne som feirer sammen, ingen eldre, og ingen barn.

Saken er at etter at veldig mange av de vi har brukt å feire julen sammen med har blitt borte en etter en, og med dem har mye av høytideligheten blitt borte.
Vi som er tilbake har det hyggelig, men bortsett fra klærne, maten og noen minutter til pakkeåpning er det veldig lite som skiller juledagene fra hverdagen, og den manglende høytidsfølelsen er et savn for alle sammen.

Vi har innsett at vi må gjøre noen endringer, men på grunn av noen fysiske begrensninger har jeg kjørt meg litt fast, og jeg klarer ikke se mulighetene.
Derfor vil jeg gjerne høre hvordan andre feirer julen for å få tips som vi kan ta med videre.  :)

 

Jeg gleder meg til å lese, og få tips jeg kan ta med meg videre! 

 

 

Anonymkode: 5e8a8...753

Når jeg ikke er på jobb julaften så blir det grilling på bålpanne i hagen i lunsjtider , går i kirken, slapper av i sofaen med juleserie osv. 

Anonymkode: 77e46...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg ikke er på jobb julaften så blir det grilling på bålpanne i hagen i lunsjtider , går i kirken, slapper av i sofaen med juleserie osv. 

Anonymkode: 77e46...129

Julefilmer *

Anonymkode: 77e46...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er et viktig at juletreet i pyntes før kvelden på lillejulaften. Da blir det å stå opp til julepyntet stue på julaften, noe helt spesielt. Fruktfat, twist, julehefter o.l, blir lagt frem like før vi legger oss, så det er og spesielt å stå opp til. Vi spiser og spekemat til Grevinnen og Hovmesteren, som en fast tradisjon, etter å ha pyntet treet. Restene av dette, blir en del av frokosten.

Det første vi gjør når vi står opp på julaften (etter å ha kledd oss litt pent), er å slå på juletrelys og adventsbelysning, fyre opp i ovnen, og tenne røkelse og telys rundt omkring. Og så leses julehefter og knaskes frukt og litt godis, i skinnet fra alle lysene. Kanskje ser en litt på Julemorgen og. 

Vi spiser sen frokost med alt godt en kan tenke seg, og det er fint pådekt, med servietter og levende lys. I bakgrunnen står Tre nøtter til Askepott på.

Etter å ha ryddet vekk frokosten, ser vi ferdig Askepott, og litt av Reisen til Julestjernen (orginalen), før det er på tide å sette over pinnekjøttet og sette ribba i ovnen. 

Så pynter vi oss, ser mer på NRK, og nyter luktene fra kjøkkenet. Jeg har kjøkkentjeneste og går mye til og fra kjøkkenet, og ordner det som ordnes skal. 

Middagsbordet dekkes med det fineste av servise, glass og sølvbestikk, med sølvguttene som bakgrunnsmusikk.

Vi spiser rundt kl 18. Bruker god tid på å spise middagen, og så rydder vi av bordet og setter på oppvaskmaskin o.s.v.

Åpner gaver (bruker god tid på dette og), og rydder vekk etter gaveåpninga, før vi spiser dessert.

Etter å ha ryddet og ordnet, er det godt å sette seg i sofakroken og se en koselig julefilm eller en julekonsert.

 

 

Anonymkode: cdbb4...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For meg er et viktig at juletreet i pyntes før kvelden på lillejulaften. Da blir det å stå opp til julepyntet stue på

Det skulle stå "viktig at juletreet IKKE pyntes før kvelden på lillejulaften"

Anonymkode: cdbb4...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med julen er tradisjoner, som i sin tur fører til den rette julestemningen. Hos oss har vi omtrent 2/3 deler med fra barndom og unge år, og så har vi lagt til noen ting som er blitt våre nye juletradisjoner. Vi begge har barn fra før, og har barn (rettere sagt ungdommer nå) annenhver jul, og så er vi alene annethvert år.

Når vi er alene er det veldig rolig med stor julefrokost og TV-titting til 1-2 tiden. Omtrent samtidig starter vi med å tilberede og lage julemiddagen, mens vi egentlig bare tar det med ro eller. Spiser en gang mellom 5 og 6, deretter julekveld med gaveåpning og rolig kveld sofaen hvor vi gjerne har julemusikk mer som bakgrunnsmusikk. Vi begge bruker dessuten sikkert en time i mobilen til hovedsakelig ungene, men også andre familiemedlemmer. Samtalene med julemiddagen blir gjerne om hvordan ungene har det, men også mimring fra vi selv var unge. 

Vi bruker å gå i kirka 1.juledag, mye mindre folk og stress. Vi er ikke troende, men gir en fin stemning. 

Anonymkode: 8478c...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det beste med julen er tradisjoner, som i sin tur fører til den rette julestemningen.

Anonymkode: 8478c...736

Det er akkurat dette som er "problemet".  Når omstendigheter endrer seg, må tradisjonen nødvendigvis gjøre det samme.

Nå er det vår tid for forandring.  Nå må vi skape nye tradisjoner, og få tilbake høytidsfølelsen.  🙂

 

 

Takk til dere som har svart.  Jeg ser at de aller fleste som har svart til nå feirer som vi har brukt å gjøre.

 

Anonymkode: 5e8a8...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er to ting som kan være viktig å tenke på: 

 

1) Julestemning kommer ofte ikke som en akuttfølelse for de fleste, og kanskje særlig voksne og eldre. Julestemning må dermed bygges opp noen dager i forkant. For min del fikk jeg mer julestemning av å være tidlig ute med alt, for så bruke dagene inn mot julen til å ta det med ro, kose meg og nyte julen som var kommet inn i hus. Stresser man med å få alt klart til julaften sent, herav pynting av juletre, klargjøring av hus, vasking, stress rundt alt mulig osv på kvelden lillejulaften, så våkner man litt i "stressmodus" på julaften også. Du har ikke fått "satt" stemning først, og uroen om alt er klart og ferdig henger over deg/dere på dagen.

Så jeg tenker at det kan være viktig å være tidlig ute, senke skuldrene og bygge seg opp med en liten førjulstid før julen. Det har iallfall vært en gamechanger for min del, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til tradisjonene om å pynte juletre lillejulaften.

 

2) Dødtid i julen er undervurdert. Jeg vil si det er dødtiden som er viktigst for julestemningen. Dødtid uten tidsjag. Jeg tror at tidsskjemaet på julaften ofte er så tett på julaften med "tradisjoner" og hendelser (gjøremål) at det ofte kveler stemningen.
Lages det mat til kl 17, gjestene kommer og maten og desserten skal spises, herav at "klokken går ifra dere", for så at det går slag i slag rett i pakkeåpning og i kakebord, før at eventuelt alkohol dras frem og/eller det er plutselig blitt såpass sent at folk begynner å dra hjem, så er tidsskjemaet for tett fordi dere begynte feiringen for sent.

Lag rom for ro og dødtid. Begynn heller feiringen tidligere. La ting skje i langdrag istedenfor slag i slag. Ha middag kl 1500-1530. Sett på sølvguttene kl 1700, og ta fram kaffe og kakene til det. La tiden gå litt og nyt stunden, før dere tar fram pakkene. Med dette vil dere oppdage at dere har liksom god tid og hele kvelden foran dere, noe som ofte er nødvendig for å senke skuldrene skikkelig, istedenfor at klokka "jager" dere utover kvelden. Og med å spise middag tidligere, så kanskje dere kan få til en skikkelig julekvelds på senkvelden før dere går hjem, som en ny tradisjon. For min del er julekveldsen med te og kakao, julebrød og rundstykker, kjøttrull og mye andre julepålegg mer julestemningbringende enn selve julemiddagen.

 

Jeg vet ikke om noe av det jeg skrev er aktuelt og interessant for deg/dere, men for min del er dette viktig så derfor valgte jeg å dele det :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at det er to ting som kan være viktig å tenke på: 

2) Dødtid i julen er undervurdert. Jeg vil si det er dødtiden som er viktigst for julestemningen. Dødtid uten tidsjag. Jeg tror at tidsskjemaet på julaften ofte er så tett på julaften med "tradisjoner" og hendelser (gjøremål) at det ofte kveler stemningen.
Lages det mat til kl 17, gjestene kommer og maten og desserten skal spises, herav at "klokken går ifra dere", for så at det går slag i slag rett i pakkeåpning og i kakebord, før at eventuelt alkohol dras frem og/eller det er plutselig blitt såpass sent at folk begynner å dra hjem, så er tidsskjemaet for tett fordi dere begynte feiringen for sent.

Lag rom for ro og dødtid. Begynn heller feiringen tidligere. La ting skje i langdrag istedenfor slag i slag. Ha middag kl 1500-1530. Sett på sølvguttene kl 1700, og ta fram kaffe og kakene til det. La tiden gå litt og nyt stunden, før dere tar fram pakkene. Med dette vil dere oppdage at dere har liksom god tid og hele kvelden foran dere, noe som ofte er nødvendig for å senke skuldrene skikkelig, istedenfor at klokka "jager" dere utover kvelden. Og med å spise middag tidligere, så kanskje dere kan få til en skikkelig julekvelds på senkvelden før dere går hjem, som en ny tradisjon. For min del er julekveldsen med te og kakao, julebrød og rundstykker, kjøttrull og mye andre julepålegg mer julestemningbringende enn selve julemiddagen.

 

Jeg vet ikke om noe av det jeg skrev er aktuelt og interessant for deg/dere, men for min del er dette viktig så derfor valgte jeg å dele det :) 

Tusen takk for et utfyllende svar, og for at du valgte å dele tankene dine med meg, og oss andre.

Det var interessant og nyttig fordi jeg fikk satt ord på hva som er problemet for oss.
Det er det motsatte av det som jeg har uthevet - etter at gjestene ble borte fra feiringen blir det for mye dødtid.

Du fikk meg til å se at et pyntet hjem, pene klær, julemusikk og festmat, ikke er nok til å bryte hverdagen.
For oss er det ikke "Same procedure as last year, Miss Sophie", men "same procedure as last night, Miss Sophie".

Vi som feirer sammen er oss som bor sammen, som ser hverandre hver dag, snakker sammen hver dag, spiser middag sammen hver dag, og som har det hyggelig sammen hver dag.
Gjestene tilførte noe noe ekstra, et avbrudd, noe som ikke var hverdagslig, og det var det som ga oss høytideligheten på julekvelden. Nå når de er borte er hverdagsligheten det som gjenstår. 

Jeg føler at svaret ditt ga meg en ny innfallsvinkel, og det var nyttig!  Tusen takk igjen.

Anonymkode: 5e8a8...753

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.5.2023 den 9.29):

Jeg vet at det er lenge til jul, men noen ting må planlegges og organiseres i god tid i forkant, og derfor tar jeg det opp nå.

 

Vi er noen voksne som feirer sammen, ingen eldre, og ingen barn.

Saken er at etter at veldig mange av de vi har brukt å feire julen sammen med har blitt borte en etter en, og med dem har mye av høytideligheten blitt borte.
Vi som er tilbake har det hyggelig, men bortsett fra klærne, maten og noen minutter til pakkeåpning er det veldig lite som skiller juledagene fra hverdagen, og den manglende høytidsfølelsen er et savn for alle sammen.

Vi har innsett at vi må gjøre noen endringer, men på grunn av noen fysiske begrensninger har jeg kjørt meg litt fast, og jeg klarer ikke se mulighetene.
Derfor vil jeg gjerne høre hvordan andre feirer julen for å få tips som vi kan ta med videre.  :)

 

Jeg gleder meg til å lese, og få tips jeg kan ta med meg videre! 

 

 

Anonymkode: 5e8a8...753

Har det litt som deg, de eldre har gått bort og tradisjoner må forandres. Sliter skikkelig med å finne høytidsstemningen, den sugende spenningen i magen og de rørende øyeblikkene. De kommer bare ikke og det syns jeg er nitrist. Ingen vits å feire liksom

Anonymkode: 05d45...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har det litt som deg, de eldre har gått bort og tradisjoner må forandres. Sliter skikkelig med å finne høytidsstemningen, den sugende spenningen i magen og de rørende øyeblikkene. De kommer bare ikke og det syns jeg er nitrist. Ingen vits å feire liksom

Anonymkode: 05d45...a68

Kanskje det er jakten på og forventningene om den gamle spenningen og tidligere rørende øyeblikk som hindrer deg i å finne den nye stemningen? Jeg tenker at mange streber så med å gjenskape stemning at det hindrer dem i å skape ny stemning. Og når gjenskapelsen ikke lykkes så kjører dem seg fast, men fortsetter å gjenskape fordi det er det som er tradisjonene og det dem tidligere har lykkes med. Innkjørte tradisjoner kan sådan være tveegget.

Ikke er jeg ekspert på jul og ikke er jeg julenissen, dessverre, men tror at det å fokusere på det man har foran det man ikke har, og så prøve å skape seg noe nytt, lettere kan gi grobunn for ny spenning og rørende øyeblikk.

Jeg mistet julestemningen helt etter at jeg flyttet ut fra min julemagiske mor og mors julehus for 15 år siden. Jeg måtte endre tradisjonene og prøve å skape nye øyeblikk, og dette gjorde meg nyforelsket i julen igjen etter mange år som "likegyldig"/flat til jul.

Jeg vet ikke. Skulle ønske noen solgte julestemning på boks til oss :) 

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (43 minutter siden):

Kanskje det er jakten på og forventningene om den gamle spenningen og tidligere rørende øyeblikk som hindrer deg i å finne den nye stemningen? Jeg tenker at mange streber så med å gjenskape stemning at det hindrer dem i å skape ny stemning. Og når gjenskapelsen ikke lykkes så kjører dem seg fast, men fortsetter å gjenskape fordi det er det som er tradisjonene og det dem tidligere har lykkes med. Innkjørte tradisjoner kan sådan være tveegget.

Ikke er jeg ekspert på jul og ikke er jeg julenissen, dessverre, men tror at det å fokusere på det man har foran det man ikke har, og så prøve å skape seg noe nytt, lettere kan gi grobunn for ny spenning og rørende øyeblikk.

Jeg mistet julestemningen helt etter at jeg flyttet ut fra min julemagiske mor og mors julehus for 15 år siden. Jeg måtte endre tradisjonene og prøve å skape nye øyeblikk, og dette gjorde meg nyforelsket i julen igjen etter mange år som "likegyldig"/flat til jul.

Jeg vet ikke. Skulle ønske noen solgte julestemning på boks til oss :) 

Julemagiske mor🥰💕

Anonymkode: 40a1e...49c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Julemagiske mor🥰💕

Anonymkode: 40a1e...49c

Ja 🤩 Hun skapte julestemning gjennom alle sansene hos alle i huset. Selv om jeg feiret julaften hos henne etter at jeg hadde flyttet ut, så ble det liksom ikke samme stemningen. For hun hadde ikke "bygd opp" stemningen min i dagene før slik hun brukte. Så etter noen år med passivitet rundt tradisjonene, der jeg hvert år lente meg på at jeg trodde julestemningen skulle komme bare jeg besøkte mor på julaften, en stemning som ikke kom, så fant jeg ut at jeg måtte sørge for å bygge meg opp selv ved å skape nye tradisjoner i dagene før jul og i romjulen. Mors oppskrift på jul var ikke lenger nok. Så nå er jeg førjulsmagisk og romjulsmagisk selv, og krydrer det med julemagiske mors julaften :knegg: Åh, nå gleder jeg meg til advent! 

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...