Gå til innhold

hekle et sofapledd i Rauma finull, er det et godt garn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Passer finull til et stort pledd? eller er det for tynt? vil hekle oldemorruter og ser det finnes så mange fine farger i finull. Tips til annet garn som kan passe? Som er litt tykkere evt?

Anonymkode: 0de34...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finull er helt topp:)

Anonymkode: d6067...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Passer finull til et stort pledd? eller er det for tynt? vil hekle oldemorruter og ser det finnes så mange fine farger i finull. Tips til annet garn som kan passe? Som er litt tykkere evt?

Anonymkode: 0de34...e89

Jeg har et pledd heklet i Rauma Finull med bestemorruter/oldemorruter, og synes det er lekkert! Fikk det i gave og er veldig glad for det. Med såpass tynt garn blir det flere ruter i lengde og bredde for å oppnå ønsket mål, og teppet blir ikke veldig tykt, men synes det luner godt allikevel. Bruker det i hovedsak som sengeteppe på ei enkeltseng, da kommer det skikkelig til sin rett. 

Anonymkode: d5ffa...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rauma finull er et veldig godt garn å hekle i. Om du vil ha et som er litt tykkere, er Fivel fra Rauma veldig bra. Det er også mylt, lett og luftig, men altså litt tykkere enn finull.

Anonymkode: 27eef...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rauma finull er et veldig godt garn å hekle i. Om du vil ha et som er litt tykkere, er Fivel fra Rauma veldig bra. Det er også mylt, lett og luftig, men altså litt tykkere enn finull.

Anonymkode: 27eef...e92

Finull er 175 m på 50 g, mens Fivel er 100m på 50 g.  Fivel er et nytt garn med en lite utvalg farger, og det er mye bedre fargeutvalg på Finull. Tror Finull må være et av garna med aller beste fargekart.

Anonymkode: 27eef...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir ikke finull et litt matt uttrykk? i forhold til feks smart garn fra Sandnes som er litt blankere?

Anonymkode: 0de34...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finull er helt fantastisk til tepper! Perfekt tykkelse til både strikka og hekla pledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Finull er 175 m på 50 g, mens Fivel er 100m på 50 g.  Fivel er et nytt garn med en lite utvalg farger, og det er mye bedre fargeutvalg på Finull. Tror Finull må være et av garna med aller beste fargekart.

Anonymkode: 27eef...e92

Hehe ja, både en fordel og en ulempe det. Så vanskelig å bestemme seg for farger og kombinasjoner, når det er så mange fine!

Anonymkode: dd337...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det klør veldig, så gikk for tynn merinoull. 

Anonymkode: 4f590...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

gir ikke finull et litt matt uttrykk? i forhold til feks smart garn fra Sandnes som er litt blankere?

Anonymkode: 0de34...e89

Jeg synes finull har en fin, naturlig glans selv om det kanskje ikke er like skinnende som smart. Smart er for øvrig superwash-behandlet. Det gjør overflaten glattere, og det egner seg derfor ikke like godt til et sort sofapledd. Ullfibrene får bedre tak i hverandre når det er non-superwash, slik som Finull.

Anonymkode: 27eef...e92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp brodert to puter i finull. Flott garn i nydelige farger, men det klør! Så ville ikke laget et pledd i det. Men ikke alle klør av stiv ull, så tenk på egen erfaring 😊 

Man trenger jo litt hold i et garn til et pledd så merino tror jeg kan bli litt slapt ved bruk. Kanskje alpakka?

Anonymkode: 38474...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket et pledd i Kauni, som jeg også har kombinert med finull siden de er veldig like. Strikket litt løst ble det veldig luftig og holder godt på varmen selv om det "teknisk sett" er tynt. Jeg vil tro det samme gjelder for heklede oldemorsruter, så lenge de ikke hekles for "kompakte" (lenge siden jeg har heklet XD ) vil de nok gi et mykt pledd som holder godt på varmen.

Anonymkode: 2d58e...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finull er et flott garn med stort fargeutvalg. Ja, det er ikke veldig mykt, men dessverre finnes det en omvendt sammenheng mellom mykhet og slitestyrke. Skal man legge masse arbeid i et pledd er det viktig at det holder seg pent lenge.

Anonymkode: e1b10...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

cassio skrev (På 26.5.2023 den 9.40):

Finull er helt fantastisk til tepper! Perfekt tykkelse til både strikka og hekla pledd. 

Hei og takk for svar. Hvilken heklekrok bruker du til finull? Jeg har 3,5, burde jeg bruke 3? ts

Anonymkode: 0de34...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg holder på med et pledd i finull; strikker, så ikke erfaring ift hekling 

Men garnet finull har jeg mye erfaring med og liker det godt. Hvis du skyller opp plagget når du er ferdig så blir det ikke like kløete og «hardt»

Jeg holder på med det som heter Aftenstrikk fra Rama, strikker med pinnenr 3,5 :) Dette blir et godt pledd når jeg blir ferdig :) 

image.jpeg.44b1e54562120e4f4bc58b53dae04ab5.jpeg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 10.7.2023 den 11.24):

Jeg holder på med et pledd i finull; strikker, så ikke erfaring ift hekling 

Men garnet finull har jeg mye erfaring med og liker det godt. Hvis du skyller opp plagget når du er ferdig så blir det ikke like kløete og «hardt»

Jeg holder på med det som heter Aftenstrikk fra Rama, strikker med pinnenr 3,5 :) Dette blir et godt pledd når jeg blir ferdig :) 

image.jpeg.44b1e54562120e4f4bc58b53dae04ab5.jpeg

Det teppet er så fint! Jeg bruker finull til å lage hosebånd til herrebunader og de blir veldig myke og fine etter å ha blitt skylt opp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maskopi skrev (6 timer siden):

Det teppet er så fint! Jeg bruker finull til å lage hosebånd til herrebunader og de blir veldig myke og fine etter å ha blitt skylt opp :) 

Ja fint teppe. Skyller dere opp for hånd da? et stort teppe?

Anonymkode: 0de34...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja fint teppe. Skyller dere opp for hånd da? et stort teppe?

Anonymkode: 0de34...e89

Skyller opp for hånd og sentrifugerer på rundt 800 etterpå.

Anonymkode: 27eef...e92

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skyller opp for hånd og sentrifugerer på rundt 800 etterpå.

Anonymkode: 27eef...e92

Toves det litt da? vil ikke at det blir tovet :9 

Anonymkode: 0de34...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Toves det litt da? vil ikke at det blir tovet :9 

Anonymkode: 0de34...e89

Nei, tover ikke. Men det tover litt om man kjører på 1600 😭

Anonymkode: 27eef...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...