AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #21 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kløtsj er det verste. Anonymkode: ee05a...a90 Tja, vil faktisk si at sjampanje er verre 😅 Anonymkode: d5458...6e5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #22 Del Skrevet 23. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (5 minutter siden): Man kan, ifølge min ordliste, ikke skrive "baguette". Kun "bagett". Jeg forstår det også slik at "i-en" var en skrivefeil og at du mener "U". Ok, om det er slik at man må skrive det norske ordet bagett/bagetter, så blir det slik. Baguette/baguetter er jo fransk, så det blir vel feil på norsk. Hva med croissanter? Er det krosanter på norsk? Anonymkode: bcf4a...87d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 23. mai 2023 #23 Del Skrevet 23. mai 2023 Aldri lagt merke til at folk skriver bagett. Aldri skrevet det selv heller. Jeg skriver og har aldri skrevet baguette eller baguett. Bagett ser bare helt feil ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #24 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): baguett! Anonymkode: 4fa10...490 Feil. Bagett på norsk og Baguette på fransk. Er ingenting som skrives Baguett... Anonymkode: bcf4a...87d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 23. mai 2023 #25 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kløtsj er det verste. Anonymkode: ee05a...a90 Er jo helt meningsløst..kopling er det riktige ordet og den riktige oversetttelsen fra Engelsk...her viser nynorskklubben i språkrådet at de teknisk inkompetente i tillegg til fanatiske nasjonalister... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. mai 2023 #26 Del Skrevet 23. mai 2023 Jeg har aldri fått med meg at det skal skrives bagett på norsk. Skriver det baguette. Det er jo det det heter. Som bearnaisesaus. Vi skriver ikke BÆRNÉSÆVS! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #27 Del Skrevet 23. mai 2023 Jeg hadde fransk på skolen, så skriver det på fransk 🙂. Lurer mer på hvorfor Champagne skal skrives sjampanje på norsk 🤔. Det er jo et beskyttet varemerke. Vi skriver ikke kokka kola, liksom 🙃 Anonymkode: 63a64...56d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #28 Del Skrevet 23. mai 2023 En del fremmedord fornorskes etter hvert, sånn er det bare. Er vel ikke så mange som holder på chauffeur som skrivemåte heller lenger, selv om det var utgangspunktet... Anonymkode: 4b331...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #29 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En del fremmedord fornorskes etter hvert, sånn er det bare. Er vel ikke så mange som holder på chauffeur som skrivemåte heller lenger, selv om det var utgangspunktet... Anonymkode: 4b331...a53 Men så skriver vi "taxi". Noen bruker ordet "drosje", vet ikke hvor det kommer fra heller. Eller, google vet: Ordet drosje har vi fått gjennom tysk fra det russiske drosjki som betyr «lett vogn», «firehjulet hestekjøretøy». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #30 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Baguette/baguetter er jo fransk, så det blir vel feil på norsk. Nei, så du ikke at NOAB har både bagett og baguette? Anonymkode: cc58f...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. mai 2023 #31 Del Skrevet 24. mai 2023 Baguett er vel ordet ? 😃 Men har hørt noen uttale Bagett 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 24. mai 2023 #32 Del Skrevet 24. mai 2023 Lånord kommer inn i norsk hele tiden, og skrivemåten fornorskes til stadighet. Bagett har vært korrekt norsk stavemåte helt siden 1980, så den kampen er nok tapt. Til de av dere som holder på fransk stavemåte på trass: jeg håper dere er konsekvente og gjør det for andre ord vi har lånt fra fransk også, som chauffeur og carousel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #33 Del Skrevet 24. mai 2023 Ullvott skrev (10 minutter siden): Lånord kommer inn i norsk hele tiden, og skrivemåten fornorskes til stadighet. Bagett har vært korrekt norsk stavemåte helt siden 1980, så den kampen er nok tapt. Til de av dere som holder på fransk stavemåte på trass: jeg håper dere er konsekvente og gjør det for andre ord vi har lånt fra fransk også, som chauffeur og carousel. Begge skrivemåter kan brukes, og det er nok få som er konsekvente på lånord. Skriver du asjur eller à jour? Anonymkode: cc58f...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 24. mai 2023 #34 Del Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Begge skrivemåter kan brukes, og det er nok få som er konsekvente på lånord. Skriver du asjur eller à jour? Anonymkode: cc58f...abe Baguette er en riksmålsform som ligger utenfor den offisielle bokmålsnormen, så det er ikke nødvendigvis fritt fram å bruke den formen. Se utklippet nedenfor fra naob. Jeg skriver selvsagt ikke asjur, da jeg forholder meg til norsk rettskrivning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #35 Del Skrevet 24. mai 2023 Ullvott skrev (36 minutter siden): Baguette er en riksmålsform som ligger utenfor den offisielle bokmålsnormen, så det er ikke nødvendigvis fritt fram å bruke den formen. Se utklippet nedenfor fra naob. Jeg skriver selvsagt ikke asjur, da jeg forholder meg til norsk rettskrivning. Med mindre du arbeider i staten eller noe, eller skal ta eksamen på offentlig skole, så kan du godt skrive baguette. Og for å være helt ærlig, sannsynligvis går det greit å bruke det der også. Anonymkode: cc58f...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 24. mai 2023 #36 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) Jeg både skriver og sier Baguett. Akkurat som jeg både skriver og sier Croissant. Bernaisesaus skriver jeg, men jeg sier bernesaus osv. Det er jo bare til å skrive og si ordet på den måten som man føler er mest naturlig. Jeg tror ikke noen vil reagere på det. Har aldri hørt noen kalle det bagett, pluss at jeg har en pakke med baguetter liggende på kjøkkenet og det står faktisk baguetter på pakken 😉 Endret 24. mai 2023 av Kittykat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #37 Del Skrevet 24. mai 2023 Fordi det er fransk, baguett er vel mer en norsk talemåte? Uansett veldig vanlig å både si og skrive baguett. Anonymkode: a42f0...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 25. mai 2023 #38 Del Skrevet 25. mai 2023 Million skrev (På 23.5.2023 den 10.39): Jeg har aldri fått med meg at det skal skrives bagett på norsk. Skriver det baguette. Det er jo det det heter. Som bearnaisesaus. Vi skriver ikke BÆRNÉSÆVS! Ikke jeg heller. Alltid skrevet det baguette. Tror aldri jeg har sett noen skrive det bagett, har i hvert fall ikke lagt merke til det. Haha, bærnésævs, det blir vel det neste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå