Gå til innhold

Hjelp! Student med barn i overgang til fast jobb..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er ferdig student nå i vår og har fått fast jobb. Er alene med barn. 
 

Saken er at jeg ikke har noen opptjente midler (sier seg selv som student), og har ingen innkomst når siste ytelse fra Lånekassen betales i juni. Juli er alltid «betalingsfri måned» hos Lånekassen.

Jeg har fått bopel, men har strengt tatt ikke mulighet til å betale depositum eller husleie.. Har fått råd om å henvende meg til sosialen/nav kontoret, og har i første omgang søkt om stønad til transport ved flytting. Var i kontakt med sosialen i kommunen jeg bor med i går og fikk beskjed om at de kun dekker 1 måned husleie (av depositumet). Av et depositum på 42000,- gjenstår da 28000! Hvor mener dem jeg skal få de pengene fra?!

Har prøvd å se om jeg får tatt opp et forbrukslån, men med studiegjeld og 0 «inntekt» (lån og stipend regnes ikke som inntekt), får jeg avslag.

Det finnes dessverre ikke en egen «ordning» for oss som er alene med barn i en slik overgangssituasjon, ferdig studert i påvente av fast jobb, så fremst man ikke allerede er innenfor «systemet», noe ikke jeg er.

Er det noe jeg har oversett? Jeg har ingen innkomst i juli, og strengt tatt kan huseier sette meg og barna på gata inntil jeg får betalt 🙁

Anonymkode: 38f43...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobben starter 1. august..

Anonymkode: 38f43...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med huseier om å vente med depositum til august?

Flytte hjem til foreldre i sommer og jobbe?

Låne av foreldre/besteforeldre?

Finne noe billigere? 42.000 er veldig mye, og tilsvarer vel rundt 14.000 i leie. 

Anonymkode: a220c...a9a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialstønad? 

Anonymkode: 77a49...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du hørt med huseier om å vente med depositum til august?

 

Anonymkode: a220c...a9a

TS begynner i jobben i august skriver hun, men det er ikke gitt at hun får første lønn i august allerede. Det kan drøye til september, når hun har en full måneds jobb bak seg.

Anonymkode: 77a49...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantes det ingenting billigere enn 14000 å leie? Hvor mange barn har du?

Anonymkode: 01f85...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånt skulle du tenkt på før du fikk barn. Nav kan ikke hjelpe alle, man må ta ansvar for de valgene man tar. Du skulle ha spart opp penger så du har til depositum. 

Anonymkode: 5ef11...9df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS begynner i jobben i august skriver hun, men det er ikke gitt at hun får første lønn i august allerede. Det kan drøye til september, når hun har en full måneds jobb bak seg.

Anonymkode: 77a49...0e7

Ja, jeg glemte meg litt der! 

Anonymkode: a220c...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med depositum fra forrige sted? De fleste studentboliger har også 10k eller mer i depositum.

Mange arbeidsgivere kan du også be om et forskudd på lønn eller et rentefritt lån som så trekkes fra lønn i en periode. 

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for svar. 
 

Har hørt at flere får hjelp av sosialen så skal sende søknad til dem uansett. Begge mine foreldre er døde. Jeg har noe familie, men vil prøve å unngå, så langt det lar seg gjøre å spørre dem. Jeg skal forsøke høre med husverten om dette med sosialen ikke løser seg. Evt får jeg be arbeidsplass om et slikt forskudd på lønn- lån. 

Ser flere skriver at 14k i mnd er mye. Hvis dere følger med på leieprisene rundt om, så ligger det på normalen. Det kommer nok også an på hvor man bor i landet. Nært by er det naturligvis dyrere..

Og til den fjompen som skrev lenger oppi her at jeg burde tenkt over dette før jeg fikk barn: Det ikke rart du sitter her inne og lirer ut av deg sånne kommentarer på dagtid. Du skulle tenkt over hvor du bosatte deg før det falt en meteoritt gjennom taket på soverommet ditt! 

Anonymkode: 38f43...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

TS her, takk for svar. 
 

Har hørt at flere får hjelp av sosialen så skal sende søknad til dem uansett. Begge mine foreldre er døde. Jeg har noe familie, men vil prøve å unngå, så langt det lar seg gjøre å spørre dem. Jeg skal forsøke høre med husverten om dette med sosialen ikke løser seg. Evt får jeg be arbeidsplass om et slikt forskudd på lønn- lån. 

Ser flere skriver at 14k i mnd er mye. Hvis dere følger med på leieprisene rundt om, så ligger det på normalen. Det kommer nok også an på hvor man bor i landet. Nært by er det naturligvis dyrere..

Og til den fjompen som skrev lenger oppi her at jeg burde tenkt over dette før jeg fikk barn: Det ikke rart du sitter her inne og lirer ut av deg sånne kommentarer på dagtid. Du skulle tenkt over hvor du bosatte deg før det falt en meteoritt gjennom taket på soverommet ditt! 

Anonymkode: 38f43...5ca

Hvorfor har du ikke satt av penger tidligere i år? Eller i fjor?

Anonymkode: 9110b...281

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei

Er ferdig student nå i vår og har fått fast jobb. Er alene med barn. 
 

Saken er at jeg ikke har noen opptjente midler (sier seg selv som student), og har ingen innkomst når siste ytelse fra Lånekassen betales i juni. Juli er alltid «betalingsfri måned» hos Lånekassen.

Jeg har fått bopel, men har strengt tatt ikke mulighet til å betale depositum eller husleie.. Har fått råd om å henvende meg til sosialen/nav kontoret, og har i første omgang søkt om stønad til transport ved flytting. Var i kontakt med sosialen i kommunen jeg bor med i går og fikk beskjed om at de kun dekker 1 måned husleie (av depositumet). Av et depositum på 42000,- gjenstår da 28000! Hvor mener dem jeg skal få de pengene fra?!

Har prøvd å se om jeg får tatt opp et forbrukslån, men med studiegjeld og 0 «inntekt» (lån og stipend regnes ikke som inntekt), får jeg avslag.

Det finnes dessverre ikke en egen «ordning» for oss som er alene med barn i en slik overgangssituasjon, ferdig studert i påvente av fast jobb, så fremst man ikke allerede er innenfor «systemet», noe ikke jeg er.

Er det noe jeg har oversett? Jeg har ingen innkomst i juli, og strengt tatt kan huseier sette meg og barna på gata inntil jeg får betalt 🙁

Anonymkode: 38f43...5ca

Beklager å måtte si det, men det sier seg ikke selv at du ikke har noen oppsparte midler som student. Det er faktisk sjokkerende. Har du ingen bufferkonto? Både jeg og vennenne mine jobbet ved siden av studiene. Hva gjorde du i feriemånedene? Du får vell ekstra stønader og, siden du er aleneforsørger? Har du ikke holdt av noe som helst? Det er i så fall veldig uforsvarlig når du har et lite barn.  Syns du har fått gode tips her, og håper det ordner seg, men det bør være en lærepenge til neste gang: alltid bufferkonto!! 

Endret av esmer
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Og til den fjompen som skrev lenger oppi her at jeg burde tenkt over dette før jeg fikk barn: Det ikke rart du sitter her inne og lirer ut av deg sånne kommentarer på dagtid. Du skulle tenkt over hvor du bosatte deg før det falt en meteoritt gjennom taket på soverommet ditt! 

Anonymkode: 38f43...5ca

Det denne «fjompen» sier stemmer jo? 

Synes det er meget spesielt å begynne og studere uten å ha oppsparte midler. Jeg gikk fra vgs til fhs til studier, og hadde da i det minste en bufferkonto å ta ifra. Klarer du deg ikke med det du kun har ifra Lånekassen, så har du heller ikke råd til å studere. Surt, men sant.

Du setter deg selv og barnet ditt i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 6c977...ded

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det denne «fjompen» sier stemmer jo? 

Synes det er meget spesielt å begynne og studere uten å ha oppsparte midler. Jeg gikk fra vgs til fhs til studier, og hadde da i det minste en bufferkonto å ta ifra. Klarer du deg ikke med det du kun har ifra Lånekassen, så har du heller ikke råd til å studere. Surt, men sant.

Du setter deg selv og barnet ditt i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 6c977...ded

Så de som fikk barn som studenter bør bare slutte å studere da eller? 

Anonymkode: 07f65...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du gir veldig få opplysninger. 
Er barnet så lite at du kan søke kontantstøtte? https://www.nav.no/kontantstotte
Overgangsstønad, har du søkt om det? https://www.nav.no/overgangsstonad-enslig
Har du krevd barnebidrag / bidragsforskudd?

Generell info https://www.nav.no/alene-med-barn

Først må du søke på alle statlige ytelser jfr. over. Det tar tid å få disse ytelsene, men du kan søke om sosialhjelp mens du venter på svar (NAV kan da kreve refusjon i eventuelle etterbetalinger til dekning av sine utlegg til sosialhjelp).
Det er også mulig at de kan hjelpe deg med husleiegaranti.
https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

Søk alt med en gang.

Lykke til med ny jobb og bolig og alt som er, det kommer til å gå bra!

Endret av Andro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så de som fikk barn som studenter bør bare slutte å studere da eller? 

Anonymkode: 07f65...acf

Det går fint ann å ta permisjon under studiene, for å jobbe. Og bygge seg opp en bufferkonto. Det er noe som heter å planlegge og tilrettelegge for en god studietid både for seg selv og barnet - hvis man får barn før eller under studietiden.

Å få barn uten økonomi trygghet, er som å la barnet vokse opp under relativ fattigdom. 

Anonymkode: 6c977...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...