Gå til innhold

Pesceterianer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som er det? Og ikke spiser kjøtt pga av dyrevelferd, hvorfor er det greit å spise fisk? 

Anonymkode: 8076b...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Til dere som er det? Og ikke spiser kjøtt pga av dyrevelferd, hvorfor er det greit å spise fisk? 

Spørsmålet er hvorfor er det greit å være vegetarianer om man bryr seg om dyrene? Egg og meieri går hånd i hånd med kjøttindustrien.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spiser fisk av praktiske hensyn. Så folk synes det er litt lettere å ha med på besøk, og det er ganske enkelt større sannsynlighet for at restauranter ha mat jeg vil spise.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når det gjelder smak og praktiske årsaker, skjønner keg det veldig godt.

Det som forundrer meg noen ganger, er når vegeterianere snakker høyt om st de spiser ikke kjøtt fordi det er så fælt med hvordan dyrene blir slaktdt, men så snur de seg rundt og spiser fisk. Syns ikke akkurat hvordan fisken blir drept/slaktet er noe bedre 😂

AnonymBruker
Skrevet
Avocado83 skrev (6 timer siden):

Spørsmålet er hvorfor er det greit å være vegetarianer om man bryr seg om dyrene? Egg og meieri går hånd i hånd med kjøttindustrien.

Fordi de ikke vil drepe dyrene, men synes det er greit å spise ting som kommer fra dyrene. 

Anonymkode: 5fbea...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel la være å spise kjøtt selv om man hater dyr...?

Anonymkode: c21b1...59d

Skrevet (endret)

.

Endret av Boogie Woogie
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi de ikke vil drepe dyrene, men synes det er greit å spise ting som kommer fra dyrene. 

Anonymkode: 5fbea...c10

Dyrene blir drept i meieri og eggindustrien.

Anonymkode: 0614e...aec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (3 timer siden):

Jeg spiser fisk av praktiske hensyn. Så folk synes det er litt lettere å ha med på besøk, og det er ganske enkelt større sannsynlighet for at restauranter ha mat jeg vil spise.

I 2023 er det null stress. Selv har jeg vært veganer i 17 år og i dag er det aldri noe problem å spise verken borte eller ute :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som forundrer meg noen ganger, er når vegeterianere snakker høyt om st de spiser ikke kjøtt fordi det er så fælt med hvordan dyrene blir slaktdt, men så snur de seg rundt og spiser fisk. Syns ikke akkurat hvordan fisken blir drept/slaktet er noe bedre 😂

Vegetarianere spiser ikke fisk.

Anonymkode: 10541...255

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vegetarianere spiser ikke fisk.

Anonymkode: 10541...255

Allikevel er det så mange som hevder de er vegetarianer,men spiser fisk 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I 2023 er det null stress. Selv har jeg vært veganer i 17 år og i dag er det aldri noe problem å spise verken borte eller ute :)

Det er noen steder der de faktisk ikke har vegetaralternativer. Ikke mange, men noen er det. Og så er det konfirmasjoner, jobbmøter o.l. der de er veldig dårlege på alt som ikke er kjøtt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Allikevel er det så mange som hevder de er vegetarianer,men spiser fisk 🙄

Jeg kaller meg aldri vegetarianer, sier bare at jeg ikke spiser kjøtt. Men alle andre kaller meg vegetarianer uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pesceterianer men mest fordi jeg digger sjømat, og blir dårlig i magen av kjøttprodukter. 

Forøvrig så er det nesten umulig med "etisk kosthold" i verden i dag. Avokadoer bidrar til menneskehandel, Mandler krever så mye vann at det tømmer elver å dreper hele biotoper i elva, de som driver med gårdsbruk for grønnsaker bruker insektsmiddel som dreper naturlige biotoper og jager bort dyr som bor der naturlig, kjøttindustrien er jo helt krise, fiskeoppdrettsindustrien er helt krise. 

Skal man spise etisk i dag så må man nok prøve å gro så mye selv som man kan, fange fisk og sjømat selv, og kanskje spise lokalt viltkjøtt eller noe. 

Anonymkode: d94ec...d07

• Liker 5
Gjest Refreng
Skrevet (endret)
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det rart?

Jeg tenker de fleste av oss mener det er feil at barn skal vokse opp i fattigdom. Men hvor mange av oss gir store pengesummer til fattige barn....?

Vi er alle hyklerske, og jeg syntes heller ikke det skal være noe poeng å være perfekt moralsk menneske- det går ikke an. Man gjør det man kan. For noen betyr det å kutte ned på kjøtt. For andre kan det være å drive med frivilig arbeid. For andre igjen kan det være å hjelpe den gamle naboen som er dårlig til beins.

Det står respekt av de som forsøker, selv om de ikke er perfekte.

Endret av Refreng
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er pesceterianer men mest fordi jeg digger sjømat, og blir dårlig i magen av kjøttprodukter. 

Forøvrig så er det nesten umulig med "etisk kosthold" i verden i dag. Avokadoer bidrar til menneskehandel, Mandler krever så mye vann at det tømmer elver å dreper hele biotoper i elva, de som driver med gårdsbruk for grønnsaker bruker insektsmiddel som dreper naturlige biotoper og jager bort dyr som bor der naturlig, kjøttindustrien er jo helt krise, fiskeoppdrettsindustrien er helt krise. 

Skal man spise etisk i dag så må man nok prøve å gro så mye selv som man kan, fange fisk og sjømat selv, og kanskje spise lokalt viltkjøtt eller noe. 

Ja, men de late nordmennene gidder ikke å fiske. De gidder ikke å være selvforsynte med grønnsaker. De er bortskjemte, late og vil ha alt servert på et fat.

De er KUN moralske og handler etisk hvis de kan skryte av det på Facebook. Og få likes.

Anonymkode: 204d0...8ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo, det er faktisk stress. Såpass mye at jeg bare spiser det som blir servert(minus gris, det orker jeg ikke). For hvis de må stresse med å lage alternativer til meg så blir det bare flaut og man blir sett på som vanskelig. Også går gjerne samtalen slik: 

«er du vegetarianer du?» 

«ja.»

«Hva er forskjellen på vegetarianer og veganer egentlig?» 

«…»

«Hvorfor er du vegetarianer da?»

«fordi jeg er glad i dyr.»

«men hvor får du proteiner fra da? Lever du bare på gress du?»

«Nei.»

«neinei…jeg elsker dyr altså, men *sett inn unnskyldning her* så jeg spiser litt kjøtt! Bare 3 ganger daglig altså, og et glass melk til! Ja, for du drikker vel melk? Du er ikke helt ekstrem? Du gjør ikke det nei? Melk er da ikke farlig? Kua må jo melkes!» 

og slik går det. 

Anonymkode: b9e9d...a5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men de late nordmennene gidder ikke å fiske. De gidder ikke å være selvforsynte med grønnsaker. De er bortskjemte, late og vil ha alt servert på et fat.

De er KUN moralske og handler etisk hvis de kan skryte av det på Facebook. Og få likes.

Altså. det var jo ekstremt strengt da. 

Nordmenn er overhode ikke late, men samfunnet i dag, slik det er bygget opp gir ikke alle muligheten til å gjøre det. Det er veldig mange som kjøper kjøtt fra lokale vilt-lag, fordi de vil ha viltkjøtt hvor dyrene har levd fritt og godt hele livet, og så blir tatt livet av kjapt. 

Veldig mange nordmenn (meg inkludert) holder oss unna avokadoer og spiser veldig små mengder mandler, veldig mange nordmenn leter aktivt etter grønnsaker som er grodd i Norge og er kortreist. 

Men dagens samfunn, med arbeidsmengden som kreves, sosiale standarder som er satt og ikke minst det faktum av at de fleste bor i små leiligheter og ikke har hage så er det ikke mulig å gro mat, og så har man stor inflasjon på kort tid som gjør at en del familier faktisk må spise importerte grønnsaker/råvarer fordi det er billigere. 

Samfunnet i dag er ikke bygget opp for etisk drift, fordi vi lot kapitalismen gå litt for langt kanskje. 

Vi kan ikke dømme folk for at de lever i samfunnet de er gitt, vi må heller felles se på løsninger for hva vi kan gjøre for å gjøre det bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pesceterianer, men prater ikke om det. Jeg prøvde meg som vegetarianer, men jeg har så mye matallergi, at jeg kan ikke spise noe belgvekster, egg, nøtter, soya og en del frukt, grønnsaker og bær. Så jeg fikk ikke i meg det jeg trengte. Så da la jeg til fisk. Jeg bruker havre eller rismelk. Men spiser ost.

Anonymkode: ae555...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er faktisk stress. Såpass mye at jeg bare spiser det som blir servert(minus gris, det orker jeg ikke). For hvis de må stresse med å lage alternativer til meg så blir det bare flaut og man blir sett på som vanskelig. Også går gjerne samtalen slik: 

«er du vegetarianer du?» 

«ja.»

«Hva er forskjellen på vegetarianer og veganer egentlig?» 

«…»

«Hvorfor er du vegetarianer da?»

«fordi jeg er glad i dyr.»

«men hvor får du proteiner fra da? Lever du bare på gress du?»

«Nei.»

«neinei…jeg elsker dyr altså, men *sett inn unnskyldning her* så jeg spiser litt kjøtt! Bare 3 ganger daglig altså, og et glass melk til! Ja, for du drikker vel melk? Du er ikke helt ekstrem? Du gjør ikke det nei? Melk er da ikke farlig? Kua må jo melkes!» 

og slik går det. 

Anonymkode: b9e9d...a5b

Så du er glad i dyrene så lenge de ikke skaper problemer for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...