Gå til innhold

Kan dyrlege nekte avliving?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden har fått påvist patellaluksasjon og er en del preget av dette i hverdagen. Dette kan operest, med rehabilitering osv. Er det slik at en må velge operasjon? Eller kan en velge å avlive hunden? Misforstå meg rett, jeg er for behandling av det meste men i noen tilfeller er det mer humant å avlive.

Anonymkode: 9c45d...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I 2023 er det om å gjøre å holde folk og dyr i live, selv om de pines eller ikke har noen livskvalitet. En nymotens underlig mentalitet å forherlige lidelse. 

Anonymkode: 85236...1a7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke velge operasjon. Det er mye som kan opereres/behandles, men det betyr selvfølgelig ikke at man må/skal/bør gjøre det. Jeg valgte selv å la en av mine hunder gjennomgå en stor og komplisert operasjon for noen år siden og den hadde det jeg er ganske sikker på var et langt og godt liv etterpå. Likevel er jeg usikker på om jeg ville ha latt et annet dyr gjennomgå noe tilsvarende for selv om f.eks. en operasjon er vellykket så er det krevende både for dyr og eier med rehabilitering etc. og man må stille seg spørsmålet om det er verdt det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en dyrelege kan nekte å avlive, men det skjer som regel bare når noen kommer med helt friske dyr de vil avlive.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan nekte. Men det er litt vanskelig å si om de kommer til å nekte akkurat med dette.

Det er jo litt vanskelig. Når man anskaffer seg noe, om det så er en gjenstand, et dyr, barn, etc, så har det jo en viss risiko for at noe skjer. Sykdom, skader, etc.

Vanskelig å si hva som blir rett i en slik situasjon. Alder på dyret, hvor mye belastning dyret vil gi deg/din familie etter en operasjon, hva det vil gjøre ved avlivning. Altså. Hadde det vært mitt dyr, hadde jeg ikke kunnet spørre om avlivning hvis rehab. i etterkant ville ha forlenget livsløpet til dyret - og dyret har kunne hatt et smertefritt og bra liv.

Anonymkode: 3fdab...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden har fått påvist patellaluksasjon og er en del preget av dette i hverdagen. Dette kan operest, med rehabilitering osv. Er det slik at en må velge operasjon? Eller kan en velge å avlive hunden? Misforstå meg rett, jeg er for behandling av det meste men i noen tilfeller er det mer humant å avlive.

Anonymkode: 9c45d...a33

Man kan velge avlivning, kan fort være at veterinæren støtter deg veldig i det, men de skal ikke fronte det før eieren selv gjør det

Anonymkode: 8700a...7a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I 2023 er det om å gjøre å holde folk og dyr i live, selv om de pines eller ikke har noen livskvalitet. En nymotens underlig mentalitet å forherlige lidelse. 

Anonymkode: 85236...1a7

Dette stemmer ikke.

Jeg jobber på dyresykehus og vil si at de aller aller fleste tilfeller er det omvendt scenario. Altså at veterinær anbefaler en avliving mens dyreeiere ønsker å fortsette behandling. Det er ingen som ønsker å pine dyr helt unødig! Vi er ærlig på pris, tilfriskningsprognoser, behandling osv og lar kunden bestemme. 

Lønnen til veterinærer er ikke og kommer aldri til å bli i en skala der en setter økonomi foran dyrevelferd. Sånn er det ikke her i Norge. Det er til syvende og sist eier som bestemmer.

De eneste gangene jeg har hørt om dyrleger som ikke ønsker å avlive er av den sorten som fikk seg corona hund, men da eiere måtte tilbake på jobb ønsket de å avlive hunder over det landstrakte land, (hunden var da 2 år og frisk) og da reiste gjerne eierene over i nabokommunene for å få det gjort pga skam (jeg håper iallefall det var skammen som gjorde at de ikke ønsket å få det gjort hos sin lokale dyrlege, men hvem vet med slike typer..) uansett da var det en del veterinær som sa nei, eller som sa at de måtte få det gjort lokalt. Og selv i slike situasjoner der det er så opplagt at dyreeiere ønsker å avlive dyret av rene egoistiske grunner og aldri burde tatt på seg det ansvaret så velger dyrlegen som oftest å avlive fordi en vet at mange etterlater dyret, eller slår ihjel dyret eller dreper det på andre måter selv, som jo er et være scenario.

Så alt i alt er det helt opp til deg ts. Jeg har selv tatt beslutningen om å droppe en opprasjon på hunden min og heller ta avliving da det var rett for oss, men jeg har også hatt dyre opprasjoner der det var rett for oss, så det er individuelt og det vet dyrleger også.

Anonymkode: 8287e...950

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere valgte operasjon på en hund med AD, og det var liksom presentert som en selvfølge fra dyrlegen sin side at det skulle bli operasjon. Det var mye smerter for hunden i etterkant til tross for smertestillende, og jeg tror nok at hunden aldri var helt smertefri da hunder finner seg i mye smerter før de viser det. Det var lang rehabilitering og flere mnd der hunden måtte være i ro - fullstendig unaturlig for en ung hund. Så gikk det 1 år og så var problemet tilbake🙈 først da opplyste dyrlegen om at det ofte skjer….. Derfor ønsker jeg ikke å utsette en hund for slike inngrep som innebærer smerter over lang tid, og mener at det mest humane er avliving.

Anonymkode: 9c45d...a33

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

I 2023 er det om å gjøre å holde folk og dyr i live, selv om de pines eller ikke har noen livskvalitet. En nymotens underlig mentalitet å forherlige lidelse. 

Anonymkode: 85236...1a7

Det stemmer på mennesker men ikke dyr. De fleste dyrleger er ganske tydelige på at avlivning ofte er et bedre alternativ for dyret, det er i alle fall min erfaring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere valgte operasjon på en hund med AD, og det var liksom presentert som en selvfølge fra dyrlegen sin side at det skulle bli operasjon. Det var mye smerter for hunden i etterkant til tross for smertestillende, og jeg tror nok at hunden aldri var helt smertefri da hunder finner seg i mye smerter før de viser det. Det var lang rehabilitering og flere mnd der hunden måtte være i ro - fullstendig unaturlig for en ung hund. Så gikk det 1 år og så var problemet tilbake🙈 først da opplyste dyrlegen om at det ofte skjer….. Derfor ønsker jeg ikke å utsette en hund for slike inngrep som innebærer smerter over lang tid, og mener at det mest humane er avliving.

Anonymkode: 9c45d...a33

Jeg ville snakket med dyrlegen, og fortalt det du skriver her. 

Anonymkode: 2c919...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dyrleger setter pris på en "døde dyr lider ikke" siden de ofte opplever at eierne vil holde dyret i live for en hver pris, og hører på fornuft. 

Anonymkode: 452d1...9a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min erfaring er at dyrleger setter pris på en "døde dyr lider ikke" siden de ofte opplever at eierne vil holde dyret i live for en hver pris, og hører på fornuft. 

Anonymkode: 452d1...9a2

Døde mennesker lider heller ikke, synes ikke det utsagnet har noen betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 23.48):

 

Dette stemmer ikke.

Jeg jobber på dyresykehus og vil si at de aller aller fleste tilfeller er det omvendt scenario. Altså at veterinær anbefaler en avliving mens dyreeiere ønsker å fortsette behandling. Det er ingen som ønsker å pine dyr helt unødig! Vi er ærlig på pris, tilfriskningsprognoser, behandling osv og lar kunden bestemme. 

Lønnen til veterinærer er ikke og kommer aldri til å bli i en skala der en setter økonomi foran dyrevelferd. Sånn er det ikke her i Norge. Det er til syvende og sist eier som bestemmer.

De eneste gangene jeg har hørt om dyrleger som ikke ønsker å avlive er av den sorten som fikk seg corona hund, men da eiere måtte tilbake på jobb ønsket de å avlive hunder over det landstrakte land, (hunden var da 2 år og frisk) og da reiste gjerne eierene over i nabokommunene for å få det gjort pga skam (jeg håper iallefall det var skammen som gjorde at de ikke ønsket å få det gjort hos sin lokale dyrlege, men hvem vet med slike typer..) uansett da var det en del veterinær som sa nei, eller som sa at de måtte få det gjort lokalt. Og selv i slike situasjoner der det er så opplagt at dyreeiere ønsker å avlive dyret av rene egoistiske grunner og aldri burde tatt på seg det ansvaret så velger dyrlegen som oftest å avlive fordi en vet at mange etterlater dyret, eller slår ihjel dyret eller dreper det på andre måter selv, som jo er et være scenario.

Så alt i alt er det helt opp til deg ts. Jeg har selv tatt beslutningen om å droppe en opprasjon på hunden min og heller ta avliving da det var rett for oss, men jeg har også hatt dyre opprasjoner der det var rett for oss, så det er individuelt og det vet dyrleger også.

Anonymkode: 8287e...950

Det stemmer ikke helt, jeg har en hund som har Patella luksasjon som må opereres, og nå vært i røntgen og fått påvist HD, i røntgen fordi hunden ble aggressiv og knurra/glefser når vi tar på han. Veterinæren har forklart om operasjoner han må igjennom, det blir tøfft både for meg og hunden, ikke minst at forsikringen kun dekker PL. Bor langt ute på landet og vil ikke ha mulighet til å kjøre fram og tilbake for opptrening og rehabilitering, etter en berg og dalbane noen uker, og mange tårer er jeg kommet frem til at det mest humane er og la hunden få slippe, det er en vond avgjørelse, og sten til byrden ble det virkelig når veterinær nektet å avlive og ba meg finne noen andre til den jobben. 

Anonymkode: 85677...e86

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakkes det om hunder. Dyr generelt bør ikke lide. Jeg hadde en god veterinær. Da katten min ble skadet anbefalte han avlivning. Han sa, denne skaden kommer aldri til å bli bra. I tillegg var katten 14 år. Han sa, det er tull å begynne å reparere. Noen ganger må man bare gi slipp. Det er vondt men nødvendig. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flink dyrlege her har nektet å avlive for ting som er tull. Det er jeg veldig glad for! Hen ville dog aldri nektet hvos alternativet var en stor operasjon. Min hund er om mulig mer aktiv nå som hun er 9 enn når hun var 1 år. Hun tar seg korte timeout og er bånn gass igjen like etter. Jeg kunne aldri tatt en operasjon på henne som gjorde at hun måtte leve veldig rolig og forsiktig lenge, meget mulig resten av livet. Livskvalitet går foran livslengde, samme hvor mye jeg gruer meg til å se de øynene lukkes for siste gang 😪🧡

Anonymkode: 266fe...61b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 7.56):

 Det stemmer ikke helt, jeg har en hund som har Patella luksasjon som må opereres, og nå vært i røntgen og fått påvist HD, i røntgen fordi hunden ble aggressiv og knurra/glefser når vi tar på han. Veterinæren har forklart om operasjoner han må igjennom, det blir tøfft både for meg og hunden, ikke minst at forsikringen kun dekker PL. Bor langt ute på landet og vil ikke ha mulighet til å kjøre fram og tilbake for opptrening og rehabilitering, etter en berg og dalbane noen uker, og mange tårer er jeg kommet frem til at det mest humane er og la hunden få slippe, det er en vond avgjørelse, og sten til byrden ble det virkelig når veterinær nektet å avlive og ba meg finne noen andre til den jobben. 

Anonymkode: 85677...e86

Du får lese hva jeg skriver "Jeg jobber på dyresykehus og vil si at de aller aller fleste tilfeller er det omvendt scenario. " og jo det stemmer.

Jeg har ikke mulighet til å utale meg om hva absolutt alle veterinær gjør i dette langstrakte land. Så jeg skriver heller ikke at det alltid forekommer at dyrlegen anbefaler avliving mens eiere nekter, for selvfølgelig skjer det omvendt også slik du har opplevd men prosentvis skjer det få ganger versus den andre veien. Og det har jeg nok kunnskap om til at jeg kan utale meg om det også.

jeg uttaler meg om praksisen jeg tydelig ser hos oss og om praksisen jeg har opplevd generelt innenfor dyrehelse.

Anonymkode: 8287e...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du får lese hva jeg skriver "Jeg jobber på dyresykehus og vil si at de aller aller fleste tilfeller er det omvendt scenario. " og jo det stemmer.

Jeg har ikke mulighet til å utale meg om hva absolutt alle veterinær gjør i dette langstrakte land. Så jeg skriver heller ikke at det alltid forekommer at dyrlegen anbefaler avliving mens eiere nekter, for selvfølgelig skjer det omvendt også slik du har opplevd men prosentvis skjer det få ganger versus den andre veien. Og det har jeg nok kunnskap om til at jeg kan utale meg om det også.

jeg uttaler meg om praksisen jeg tydelig ser hos oss og om praksisen jeg har opplevd generelt innenfor dyrehelse.

Anonymkode: 8287e...950

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du får lese hva jeg skriver "Jeg jobber på dyresykehus og vil si at de aller aller fleste tilfeller er det omvendt scenario. " og jo det stemmer.

Jeg har ikke mulighet til å utale meg om hva absolutt alle veterinær gjør i dette langstrakte land. Så jeg skriver heller ikke at det alltid forekommer at dyrlegen anbefaler avliving mens eiere nekter, for selvfølgelig skjer det omvendt også slik du har opplevd men prosentvis skjer det få ganger versus den andre veien. Og det har jeg nok kunnskap om til at jeg kan utale meg om det også.

jeg uttaler meg om praksisen jeg tydelig ser hos oss og om praksisen jeg har opplevd generelt innenfor dyrehelse.

Anonymkode: 8287e...950

Jeg skjønner hva du skriver, og skjønner at du ikke kan svare for hva andre gjør, beklager svaret mitt, jeg var nok veldig frustrert over svaret jeg fikk fra veterinæren jeg var hos. 

Anonymkode: 85677...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg på en ny plass = ny dyrelege. Nå i vinter fikk ene katten fjernet mange vorter fra huden. Dvs talgkjertler som vokser, så kommer det gradvis ut puss. Dette plaget katten veldig. Langhåret med puss i pelsen er det samme som knuter. Og han elsker å bli børstet, men nå gjorde det vondt. Det var aldri spørsmål om å avlive denne katten. Ja, det ble tatt prøver for å utelukke noe vondartet. Katten er nå 14 år. Han kan leve i mange år til, og nå kan han fortsette å kreve børsting daglig 🤣🤣🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valget mellom dyr potensiell livsforlengende behandling som ikke kunne 100% garantere at pus hadde veldig god livskvalitet, og avliving, da Storepus fikk kronisk pankreatitt med symptomer som inkluderte store byller som sprakk.

Vi valgte avliving fordi det ikke var noen garanti at han ville få bedre livskvalitet, og videre utredning og behandling ville vært for plagsomt for en pus som var vant til å gå ut og kose seg i sola hver dag.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...