Gå til innhold

Å bare bruke fars etternavn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde jo fint kunnet brukt mitt navn hvis vi synes det var fint, noe ingen av oss synes. Det er et beskyttet etternavn, men det er helt forferdelig og hver gang jeg sier hva jeg heter svarer folk med "..mente du *****sen?" Nei.

Det er ikke slik at typen føler han må videreføre navnet. Vi begge bare synes det er finest

Anonymkode: 9bc85...c1a

Ja, nei 🙃

Det er jo det jeg skriver, det er ikke «rart» på individnivå, men ser man på totalen på etternavn-valg i Norge, så er det helt klart at kvinner bytter til hans navn svært mye oftere enn motsatt (ev. at de begge beholder eget etternavn), og det er jo «rart» at det ikke er mer jevnt fordelt. Kvinner har liksom alltid en «unnskyldning» for at de bytter til hans navn, mens menn stort sett insisterer på å beholde sitt, selv om det er «Sauesankersen». 

Anonymkode: c5b24...a7e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nei 🙃

Det er jo det jeg skriver, det er ikke «rart» på individnivå, men ser man på totalen på etternavn-valg i Norge, så er det helt klart at kvinner bytter til hans navn svært mye oftere enn motsatt (ev. at de begge beholder eget etternavn), og det er jo «rart» at det ikke er mer jevnt fordelt. Kvinner har liksom alltid en «unnskyldning» for at de bytter til hans navn, mens menn stort sett insisterer på å beholde sitt, selv om det er «Sauesankersen». 

Ok, så du snakker ikke om meg og min problemstilling, men om Norge på generelt nivå. For det er ganske uinteressant for meg hva som er vanlig i Norge 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, nei 🙃

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kvinner-tar-fortsatt-mannens-etternavn-nar-de-gifter-seg-1.15309487

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så du snakker ikke om meg og min problemstilling, men om Norge på generelt nivå. For det er ganske uinteressant for meg hva som er vanlig i Norge 

Ja, igjen, det har jeg jo sagt.

Det jeg påpeker er at tankegangen din føyer seg fint inn i det som, forbausende nok, fremdeles er ganske typisk i Norge. Du følger stimen, og det skal du selvsagt kunne velge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, igjen, det har jeg jo sagt.

Det jeg påpeker er at tankegangen din føyer seg fint inn i det som, forbausende nok, fremdeles er ganske typisk i Norge. Du følger stimen, og det skal du selvsagt kunne velge. 

Hva har du gjort?

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på med bare ett etternavn, etter min smak. Jeg liker ikke de doble navnene, så jeg har «bestemt» at våre unger bare har ett fornavn og bare fars etternavn. Jeg har aldri hatt noen utfordringer med at barna har hatt annet etternavn enn meg selv.

Anonymkode: e444a...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du gjort?

Jeg har beholdt mitt etternavn. Det er sjeldent, jeg må alltid stave det, men det er en like stor del av min identitet som fornavnet mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har beholdt mitt etternavn. Det er sjeldent, jeg må alltid stave det, men det er en like stor del av min identitet som fornavnet mitt.

Så bra da :nikke: Jeg har ikke noe særlig tilknytning til mitt navn og synes det er helt greit å ikke føre det videre. Ikke fordi jeg prøver å finne opp grunner til at mannen skal få videreført sitt, det er bare sånn jeg føler 

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det omvendt, datteren vår har mitt etternavn fordi det er sjeldnere, har mer "historie" enn hans vanlige -sen-navn....

Ville gjort det samme som dere i deres situasjon.

Jobber med barn, og har gjort det i "alle år", og alle varianter av etternavn er helt ok. Også mye enklere med ett etternavn enn disse ungene som har to og tre etternavn, helst med bindestrek.... 

Gjør som dere har tenkt!

Anonymkode: b597f...cfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og det er der min kommentar om korttenkthet kommer inn. 

Anonymkode: f045f...937

Men barnet vil uansett bare ha en av foreldrenes etternavn dersom den vanlige varianten uten bindestrek velges. Og dersom varianten med bindestrek velges, vil barnet med ganske stor grad av sannsynlighet bytte etternavn selv når det får barn dersom det er viktig å ha samme etternavn som sitt eget barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kan ha enten mors eller fars etternavn som mellomnavn eller som et av navnene i et kombinert navn med bibdestrek. 

Ja, det har du rett i, men poenget mitt består. I begge tilfeller heter barnet noe annet enn den ene forelderen ved evt brudd. Et mellomnavn er ikke et etternavn, og et etternavn med bindestrek er jo heller ikke det samme navnet.

Skrevet

Datteren vår har bare faren sin etternavn. Både jeg og han har lange etternavn så vi valgte å ha bare ett av navnene til datteren vår. Etternavnet hans er å veldig sjeldent. Er kun 7 personer i hele landet som heter det. 

AnonymBruker
Skrevet
DelvisPresley skrev (4 timer siden):

Ja, du tror automatisk det verste med de feministiske øynene dine.

Hvis man heter Olsen, Hansen, Jensen eller Svendsen syns jeg forelderen med det minst vanlige navnet kan videreføres til barna.

Når så å si alle gjør det av den grunnen, så er det ikke akkurat uvanlig å anta. 

Trenger ikke å være spesielt feministisk for å tenke at dama tar mannens etternavn pga tradisjon. Det er jo standarden.

Anonymkode: 23dd5...aa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At de er korttenkte og gammeldagse. 

Enig. Tenker det samme når kvinner tar mannens navn ved ekteskap å. 

Anonymkode: c7036...f38

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er da veldig lite rart, det er veldig tradisjonelt. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (37 minutter siden):

Det er da veldig lite rart, det er veldig tradisjonelt. 

Trodde kanske tradisjonelt var å ta kvinnens etternavn som mellomnavn og mannens som etternavn

AnonymBruker
Skrevet

Mors etternavn er barnets etternavn. Det er loven. 

Anonymkode: d7142...e90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, men da har man ikke samme etternavn som barna sine. 

Og hvis man velger mors navn har ikke far samme etternavn som barna sine. Jeg ser ikke at dette er noe argument.

Anonymkode: eebb4...90c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvis man velger mors navn har ikke far samme etternavn som barna sine. Jeg ser ikke at dette er noe argument.

Anonymkode: eebb4...90c

Nå har jo kvinner i alle år måttet gi fra seg sitt navn, så det er kanskje deres tur å ta et slag for laget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både min mann og jeg har våre mødres pikenavn som mellomnavn og mine barn har mitt etternavn som mellomnavn. Jeg byttet aldri etternavn.  Mine barn har sagt de gjerne ville hatt både mitt og min manns mellomnavn som mellomnavn også. De liker tilknytningen som mellomnavnet gir.  Mitt etternavn er veldig uvanlig. Mine barn har to navn også hvorav ett blir mellomnavn også. Syntes det var hyggelig med litt tradisjon med navn også. De bruker bare det første navnet sitt, men alle navnene står jo i alle registre, i idretten og på skolen osv. De er ganske mange som har det på samme måte. Jeg synes ikke det er noe problem å skrive ut alle 4 navn. 

Anonymkode: 18c2e...773

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...