Gå til innhold

Å bare bruke fars etternavn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forresten pikenavnet mitt som etternavn (skilsmisse) og da ikke samme etternavn som ungene som har hans etternavn. Aldri vært et problem.

Anonymkode: 897fe...5a7

Ja, regner da med de er like mye dine barn forde ^^

Anonymkode: 9bc85...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men da har man ikke samme etternavn som barna sine. 

Anonymkode: f045f...937

Ved et brudd, vil uansett en av partene ende opp med å enten hete det samme som eksen eller ikke hete det samme som barna. Siden barna kun kan ha ett etternavn, som vil være enten mors eller fars.

Det er vel da knakende likegyldig om det er far eller mor som ikke heter det samme som barna sine. Så man må nare gjøre et valg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Patriarkalske tradisjoner henger igjen som seig sirup. 
Fortsatt er det noen som bruker utrykket «pikenavn» (mens det aldri har eksistert noe lignende begrep for menn)

Det sagt: gjør som dere vil. Eller lag et nytt etternavn?

Anonymkode: 3a350...cfb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart. Rarere med de som på liv og død skal inkludere begges navn uansett hvor dumt det høres ut :)

Anonymkode: db84f...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

GJØR DET NOE DA

Gudamegen

For de fleste gjør det jo det. Spesielt for de som er så konservative at de ønsker å ha ett familienavn i utgangspunktet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Ved et brudd, vil uansett en av partene ende opp med å enten hete det samme som eksen eller ikke hete det samme som barna. Siden barna kun kan ha ett etternavn, som vil være enten mors eller fars.

Det er vel da knakende likegyldig om det er far eller mor som ikke heter det samme som barna sine. Så man må nare gjøre et valg.

De kan ha enten mors eller fars etternavn som mellomnavn eller som et av navnene i et kombinert navn med bibdestrek. 

Hvis det er då knakende likegyldig, hvorfor er det da så forsvinnende få som går for kvinnens navn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

At de er korttenkte og gammeldagse. 

Gammeldags er én ting. Enig der forsåvidt. Men hvorfor er det korttenkt? Hva mener du?

Anonymkode: ffb9c...9fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker mitt når barna i2023 bare har fars etternavn.

Ja, du tror automatisk det verste med de feministiske øynene dine.

Hvis man heter Olsen, Hansen, Jensen eller Svendsen syns jeg forelderen med det minst vanlige navnet kan videreføres til barna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gammeldags er én ting. Enig der forsåvidt. Men hvorfor er det korttenkt? Hva mener du?

Anonymkode: ffb9c...9fb

Fordi man ikke tar høyde for at det kan bli et brudd, og da er man stuck med eksens navn, eller må bytte navn til ett som okke barna har. Det kan være kjipt for både barn og mor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det mindre korttenkt å dømme andre for valgene de tar? 

Anonymkode: cff7c...b48

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig drittlei av folk som må dra likestilling inn i enhver debatt og som ser ned på de som tenker og lever tradisjonelt. Jeg er for tradisjonelle kjønnsrollemønster som at ungene får fars etternavn og kvinnen tar mannens etternavn når de gifter seg. Og det forventer jeg å få respekt for på lik linje med de som har andre meninger. 

Anonymkode: cff7c...b48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var gift, og jeg hadde mannens sjeldne etternavn. Barnet vårt har kun hans etternavn. Jeg byttet tilbake til mitt eget da vi ble skilt (selvfølgelig - første jeg gjorde da jeg flyttet ut). Null problem. Barnet er oppkalt etter to av mine besteforeldre, så jeg har liksom "mitt" der.

Anonymkode: e23a6...623

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For etnisk norske par går det vel mest på etternavnet. Mye bedre med et norsk stedsnavn enn Olsen, Hansen, Jensen, osv, eller et av disse tyske, nederlandske, eller svenske etternavnene. 

Anonymkode: 05d33...395

Ble nysgjerrig… Hvilke tyske, nederlandske og svenske etternavn er det du har problemer med?

Anonymkode: a0f40...607

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga sønnen vår bare fars etternavn. Begge to har vanlige etternavn, men mitt er mest vanlig. Aldri angret på det eller syntes det har vært rart. Det gjør ingenting at han har farens etternavn selv om vi ikke er sammen mer heller. Selv tenker jeg at vi blir å gi eventuelle barn bare samboer sitt etternavn dersom vi er så heldige å få barn sammen. Han har ett beskyttet etternavn. Håper at jeg kanskje kan ta det navnet dersom vi gifter oss. Jeg synes det blir altfor mange navn for ungene å ha dersom de har fire-fem navn. To er nok, maks tre om de har dobbeltnavn til fornavn. 

Anonymkode: 8d258...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker selv etternavnet til både farmor, mormor, tante, onkel og en vennine. Har da 6 etternavn jeg bruker, tar litt tid å skrive underskrift og fylle inn navnet mitt i dokumenter. Men jeg syns sånn er skikkelig gøy. Mine barn blir ha iallefall 3 mellomnavn slik at de også kan ha det gøy når de skal skrive navnet sitt inn overalt når de blir eldre.

Anonymkode: 66b04...77e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker selv etternavnet til både farmor, mormor, tante, onkel og en vennine. Har da 6 etternavn jeg bruker, tar litt tid å skrive underskrift og fylle inn navnet mitt i dokumenter. Men jeg syns sånn er skikkelig gøy. Mine barn blir ha iallefall 3 mellomnavn slik at de også kan ha det gøy når de skal skrive navnet sitt inn overalt når de blir eldre.

Anonymkode: 66b04...77e

Du har ett etternavn, men nice try👹

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke «rart» på individnivå. Men det som er rart er at det fremdeles i stor grad er mannens etternavn som velges, enten alene eller med hennes etternavn som mellomnavn. Det er jo ikke sånn at flest kvinner heter Hansen, Olsen, eller Jensen, mens flest menn heter Rosenvinge, Løwenskiold eller Wergeland. Det er stadig kvinner som sier «jeg har ikke noe forhold til mitt etternavn», mens menn nærmest insisterer på at deres etternavn skal føres videre.

Jeg har også et utall av eksempler på venner og kjente som tar hennes navn som mellomnavn fordi «det høres best ut». Det rare er, for å bruke de etternavnene jeg skrev over her, at «Rosenvinge Dahl» høres best ut når hans etternavn er Dahl, mens Dahl Rosenvinge høres best ut når han heter Rosenvinge. Det er iallfall det de sier for å forsvare at mannens etternavn blir hele familiens navn.

Da er det helt klart noe strukturelt, eller gammeldags om man vil, som spiller inn. 

Anonymkode: c5b24...a7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke «rart» på individnivå. Men det som er rart er at det fremdeles i stor grad er mannens etternavn som velges, enten alene eller med hennes etternavn som mellomnavn. Det er jo ikke sånn at flest kvinner heter Hansen, Olsen, eller Jensen, mens flest menn heter Rosenvinge, Løwenskiold eller Wergeland. Det er stadig kvinner som sier «jeg har ikke noe forhold til mitt etternavn», mens menn nærmest insisterer på at deres etternavn skal føres videre.

Jeg har også et utall av eksempler på venner og kjente som tar hennes navn som mellomnavn fordi «det høres best ut». Det rare er, for å bruke de etternavnene jeg skrev over her, at «Rosenvinge Dahl» høres best ut når hans etternavn er Dahl, mens Dahl Rosenvinge høres best ut når han heter Rosenvinge. Det er iallfall det de sier for å forsvare at mannens etternavn blir hele familiens navn.

Da er det helt klart noe strukturelt, eller gammeldags om man vil, som spiller inn. 

Anonymkode: c5b24...a7e

Vi hadde jo fint kunnet brukt mitt navn hvis vi synes det var fint, noe ingen av oss synes. Det er et beskyttet etternavn, men det er helt forferdelig og hver gang jeg sier hva jeg heter svarer folk med "..mente du *****sen?" Nei.

Det er ikke slik at typen føler han må videreføre navnet. Vi begge bare synes det er finest

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Korttenkte er de i alle fall ikke. Snarere fremtidsrettet. For hva skjer når Hansen-Olsen og Jensen-Nilsen får barn sammen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Korttenkte er de i alle fall ikke. Snarere fremtidsrettet. For hva skjer når Hansen-Olsen og Jensen-Nilsen får barn sammen?

:ler:

"Dette er sønnen min, Mio Maximillian Hansen-Olsen-Jensen-Nilsen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...