Gå til innhold

Å bare bruke fars etternavn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa jo hvorfor jeg kunne tenkt meg å bare bruke typen sitt

Anonymkode: 9bc85...c1a

Hvorfor er ikke bare ditt mellomnavn et alternativ? 

Anonymkode: f045f...937

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke greit å bruke farens etternavn.

Vi gjorde det. Jeg har et kjedelig etternavn, et veldig typisk Hansen, Olsen, Andersen, Larsen type navn, mens faren har et mer interessant etternavn. Så da ble det sånn.

Søsteren min har to barn med samboeren sin der de valgte å bruke etternavnet til søsteren min siden hun har et penere etternavn med mer tradisjon og historie. 

Jeg syns det er helt greit å velge ett etternavn og holde seg til det, uansett om det er mor eller far som har det navnet. 

Alternativt kan jo TS bytte navn til samboeren sitt så har alle tre det samme etternavnet. Man må ikke være gift for å ha samme etternavn. 

Anonymkode: bbbce...a65

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke rart 😜 barna mine har kun fars etternavn (vi var ikke gift på den tiden, men forlovet, så jeg visste jo at jeg ville ta hans navn i tillegg til mitt). Mye mer praktisk, som regel blir ikke mellomnavnet brukt uansett (i allefall ikke de jeg kjenner). Om barnet skulle ville bruke etternavnet ditt i voksen alder er det bare å fylle ut et skjema, null stress ;) 

Anonymkode: 41ce6...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg synes typen sitt er fint og relativt sjeldent. Mellomnavnet mitt er brukt av sånn 20 000 stykker her til lands, mens hans etternavn er brukt av rundt 200

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke greit å bruke farens etternavn.

Vi gjorde det. Jeg har et kjedelig etternavn, et veldig typisk Hansen, Olsen, Andersen, Larsen type navn, mens faren har et mer interessant etternavn. Så da ble det sånn.

Søsteren min har to barn med samboeren sin der de valgte å bruke etternavnet til søsteren min siden hun har et penere etternavn med mer tradisjon og historie. 

Jeg syns det er helt greit å velge ett etternavn og holde seg til det, uansett om det er mor eller far som har det navnet. 

Alternativt kan jo TS bytte navn til samboeren sitt så har alle tre det samme etternavnet. Man må ikke være gift for å ha samme etternavn. 

Hvorfor er det ikke et alternativ at samboeren bytter til ts sitt etternavn? Hva gjør hun om det ender i et bittert brudd og hun er stuck med eksens etternavn eller å ikke ha samme etternavn som barna? 

Hvorfor er det ikke en gang et alternativ i HI at hennes mellomnavn kunne blitt hele familiens etternavn? Fordi menn tar det dom en selvfølge at de får beholde navnet sitt og har samme navn som barna. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg synes typen sitt er fint og relativt sjeldent. Mellomnavnet mitt er brukt av sånn 20 000 stykker her til lands, mens hans etternavn er brukt av rundt 200

Og du syntes det er greit å være stuck med eksens navn om det blir et brudd, eller å ikke ha samme navn som barna dine? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og du syntes det er greit å være stuck med eksens navn om det blir et brudd, eller å ikke ha samme navn som barna dine? 

Ja?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At de er korttenkte og gammeldagse. 

Så da jeg valgte å bytte til eksen sitt etternavn som er originalt og pent og kun en håndfull har i motsetning til mitt kjedelige som enormt mange har, så var det korttenkt og gammeldags?

Anonymkode: 9ee14...b6a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke etternavnet til noen av foreldrene.  Jeg ser ikke i noe av det ts skriver at dette ikke er gjennomtenkt. Barna mine har forøvrig mitt etternavn, sånn bare for å komme eventuelle påstander i forkjøpet.

Anonymkode: eebb4...90c

AnonymBruker
Skrevet

Valgte det samme da jeg fikk barn for 16 år siden. Jeg klarte ikke å velge mellom mitt etternavn og mellomnavn og det ble for mye å bruke alle, så jeg valgte å gi barnet bare fars etternavn. Aldri fått høre et eneste ord angående det valget i hvert fall. 

Nå er vi gift og jeg har tatt mannens navn som etternavn, mine er mellomnavn. 

Anonymkode: a6e4a...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det ikke et alternativ at samboeren bytter til ts sitt etternavn? Hva gjør hun om det ender i et bittert brudd og hun er stuck med eksens etternavn eller å ikke ha samme etternavn som barna? 

Hvorfor er det ikke en gang et alternativ i HI at hennes mellomnavn kunne blitt hele familiens etternavn? Fordi menn tar det dom en selvfølge at de får beholde navnet sitt og har samme navn som barna. 

Fordi TS syntes mannen sitt navn var finere og mer sjeldent. 

Man velger ikke navn til barnet sitt "med forbehold om et bittert brudd i fremtiden". 

Uansett om det evt. blir brudd så er mannen faren til ungen for alltid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er klar over at man kan bytte navn igjen om man ønsker det seinere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror vedkommende mener at valget da står mellom å ha eksen sitt etternavn eller å bytte tilbake til sitt gamle og ikke ha samme navn som barnet

Jeg tenker i grunn ikke på et eventuelt fremtidig brudd, men hadde det kommet til det så hadde jeg ikke hatt noe problem med å ikke ha samme navn som barnet. Jeg er like mye mamma selv om

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så da jeg valgte å bytte til eksen sitt etternavn som er originalt og pent og kun en håndfull har i motsetning til mitt kjedelige som enormt mange har, så var det korttenkt og gammeldags?

Ja. Hvor kult er det nå å sitte med eksens navn? Hvis du får flere barn skal de få din eks sitt navn? Er det ok for en ny partner? Eller skal evt. nye barn få kun farens navn? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi TS syntes mannen sitt navn var finere og mer sjeldent. 

Man velger ikke navn til barnet sitt "med forbehold om et bittert brudd i fremtiden". 

Uansett om det evt. blir brudd så er mannen faren til ungen for alltid. 

Og det er der min kommentar om korttenkthet kommer inn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, men da har man ikke samme etternavn som barna sine. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er helt greit. Et vennepar valgte faktisk å gi barna både fars mellom- og etternavn fordi de syntes det klinger best. 

Selv ville vi gi barna et navn fra hver, for vi kommer ikke til å endre selv når vi gifter oss. Begge to har både mellomnavn og etternavn. Jeg brydde meg ikke så mye om hvilket jeg gav videre, de betyr like mye for meg, men når samboer ønsket å gi sitt mellomnavn(liker ikke etternavnet) ville jeg at mitt etternavn skulle være barnas etternavn for at de skulle ha felles etternavn med en av oss. 

Anonymkode: 89e60...edd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men da har man ikke samme etternavn som barna sine. 

GJØR DET NOE DA

Gudamegen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har gode grunner, og denne løsningen er helt normal. Uansett om dere kaller ungen for Hansen eller Nilsen eller Hansen-Nilsen eller Nilsen-Hansen eller til og med Jakobsen, så er det alltid én eller annen som kommer til å synes det er forferdelig. Du og forloveden din bestemmer. Enkelt og greit.

Anonymkode: 897fe...5a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten pikenavnet mitt som etternavn (skilsmisse) og da ikke samme etternavn som ungene som har hans etternavn. Aldri vært et problem.

Anonymkode: 897fe...5a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...