Gå til innhold

kronisk tretthetssyndrom?

Fremhevede innlegg

Gjest anonym;)
Skrevet

Hei.

Er det noen av dere som har noen gode råd om hva jeg skel gjøre?

Jeg har vært syk i 3 mnd nå, vært hos sikkert 5 forskjellige leger, + at jeg har ligget 3 uker på sykehus. Problemet er at ingen finner ut av hva det er med meg... Bare at jeg har hatt RS-virus (noe som skulle bli en litt langvarig forkjølelse i følge legene).

Symptomene mine er:

jeg er helt utmattet. Ikke noe krefter eller energi igjen lissom.. ( bare det å kle på meg, og pusse tenner er vanskelig) Hodepine (hver eneste dag), verking i bein og armer, + at det gjør vondt når jeg tar på dem. Luft i magen, dårlig matlyst, overfølsomhet for lys og lyder. vond nakke og skuldre (hører en slags knaselyd når jeg beveger på hode..). problemer med å konsentrere meg. (midt i en setning jeg selv sier, må jeg spørre den andre hva jeg egentlig snakker om..) Dårlig hukommelse(klarer ikke å lese bøker, for når jeg har lest en side husker jeg ikke hva som sto der..) Er veldig ofte kvalm (brekker meg nesten hver dag). Bruker litt tid på å fokusere blikket.

Jeg har lest om kronisk tretthetssyndrom på internett, og jeg må si at jeg har vel så og si alle symptomene.. Har nevnt dette for fastlegen min, men svaret jeg fikk var at nå hadde de tatt SÅ mange prøver og undersøkelser og ikke funnet noe, så det trodde hun det ikke var... Er ikke det hele poenget? at de ikke finner noe på noen prøver...

Hva skal jeg gjøre for noe? Det sier jo seg selv at det går ganske dårlig med skole, og det er skikkelig fælt når noen spør: "hva er det engentlig med deg?"

Jeg veit ikke hva jeg skal svare.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest meya84
Skrevet

Hei :)

Jo dette høres veldig ut som tretthetsyndrom. ( jeg har det selv) Men siden du har vært syk i bare 3 mnd har du veldig gode sjanser for å bli frisk. Enn hvor rart det høres ut! Fastlegen din kan tydligvis ikke så mye om dette, du har helt rett i at man ikke finner noe på prøver...

For å få den diagnosen må du imidlertid ha vært syk minst 6 mnd.. det er da sykdommen kalles kronisk..

Kunne skrevet mye mer her, kan se om jeg finner igjen noen av linkene til det som er skrevet her før..for det er nemlig en del.

Gjest Tigresa
Skrevet

Kronisk tretthetssyndrom er ein veldig omdiskutert diagnose. Og det er ikkje noko hensikt i seg sjølv å sette ein sånn diagnose egentlig. Både fordi årsakene og dei opprettholdane faktoreane kan vera mange og ein er usikker på kva behandling som virker. Medikamentell behandling i kombinasjon med samtaleterpi virker for mange. Det å gå fra lege til lege uten å få noko sikker diagnose kan vera ganske frusterande i seg sjøl og bidra til å øke problema. Symtoma du beskriver forekommer ofte også i ein lett depressjon, derfor hjelper ofte samtaleterapi i tillegg. prøv å være åpen om det uansett, det er enda meir slitsomt å gå å skjule/bortforklare.

veit ikkje om dette hjalp noko akkurat, men om du har konkrete spm om kronisk tretthetssyndrom kan eg godt prøve å svare. har hatt ein del om det i min utdanning.

håper det bedrer seg!

Gjest meya84
Skrevet

Nettopp den holdningen der er utrolig skummel syns jeg! Trådstarter har fått symptomene etter en virusinfeksjon, noe som er klasisk ved kronisk utmattelsessydrom. Nå skal ikke jeg si at det er helt sikkert han/hun har det..

MEN, å blande inn lett depresjon som en årsak til de plagene listet over blir helt feil..

Det siste svaret bærer preg av at man kun har lest noe i en lærebok (som etter min mening må være alt for dårlig).. Holdningen om at tretthetsyndrom ikke er noen sykdom (omdiskutert) begynner å gå ut på dato nå.. Det begynner å bli mer og mer kjent blandt leger at det faktisk er en sykdom som kan være for noen svært invalidiserende...

Vet ikke hvorfor, men ble litt provosert av det svaret.. jeg kan iallefall bevise at dette er en sykdom man ikke bare kan "tenke" seg frisk av...

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Medikamentell behandling i kombinasjon med samtaleterpi virker for mange.

Hvor har du denne informasjonen fra? Har du noe empirisk belegg for å hevde dette? Og hva slags medikamenter snakker du om?

Gjest meya84
Skrevet

har heller aldri hørt om noe medikament som virker direkte på sykdommen, bedre deler av symtomene, ja, men bli frisk, nei... :forvirret:

Gjest anonym;)
Skrevet

Tusen takk for alle svarene!

Jeg har snakket med ungdomspsykolog ( er j. 17), og de sa at det var ikke noe psykisk som var grunnen til min sykdom. Men såklart man blir jo deprimert av å gå så lenge uten å bli frisk, og ikke minst uten å vite hva det er for noe... Men det var iallefall ike det som utløste sykdommen

Glemte å si at jeg har også slitt med rask puls (har fått tabletter mot det, men slutta etter 3 dager pga alle bivirkningene), og jeg har gått ned 12 kg pga dårlig matlyst.

Skal tilbake til fastlegen til fredagen for å sjekke puls, blodtrykk og ta nye blodprøver. Da har jeg tenkt å ta med noe informasjon om ME. Noen som har noen bra infosider for leger? Og hvor må man bli henvist for å få en evt diagnose?

Skrevet

Det virker som om trenden i vårt samfunn er at det er pasienten som blir tjenesteyter overfor legen, istedenfor motsatt slik det liksom skulle være tidligere.

Likevel får legene høyere lønningen enn noensinne! Legen har utviklet seg til å bli et instrument som pasienten kan påvirke. Pasienten sier hva den trenger og gir alternativer på medisiner den kan trenge og mulige diagnoser den kan ha.

Tiden er slutt for at legen er aktiv. Lege-rollen har utviklet seg til å bli om mulig ennå mer passiv og tilbakelent.

Jeg synes de burde få lavere lønn.

Skrevet
Det virker som om trenden i vårt samfunn er at det er pasienten som blir tjenesteyter overfor legen, istedenfor motsatt slik det liksom skulle være tidligere.

Likevel får legene høyere lønningen enn noensinne! Legen har utviklet seg til å bli et instrument som pasienten kan påvirke. Pasienten sier hva den trenger og gir alternativer på medisiner den kan trenge og mulige diagnoser den kan ha.

Tiden er slutt for at legen er aktiv. Lege-rollen har utviklet seg til å bli om mulig ennå mer passiv og tilbakelent.

Lukter jeg misunnelse her :roll:

Gjest meya84
Skrevet

Flott, psykolpgen din høres veldig fornuftig ut :) Klart man blir deppa, men det er en følge av sykdommen ikke en årsak!

Så var d linker ja... har da egentlig masser av dem.. I å med at du ikke har vært syk mer enn 3mnd er det ikke noe vist at du setter deg ned å leser de verste historiene syns jeg. Se om jeg finner noen linker iløpet av dagen :)

(Må bare sende en pm om du føler for det, er ikke eldre enn 21 selv ;) )

Gjest meya84
Skrevet

Syns ikke leger burde ha lavere lønn, men de som ikke gjør jobben sin skikkelig burde på et eller annet vis få høre det... :roll:

Skrevet
Syns ikke leger burde ha lavere lønn, men de som ikke gjør jobben sin skikkelig burde på et eller annet vis få høre det... :roll:

legen er i sin fulle rett til å si det hun sa i det tilfellet som er referert her. Så lenge det ikke er 6 mnd sammenheng så stiller man ikke den diagnosen. Sliter sjøl etter en gulsottinfeksjon tidlig i høst. Har tatt ørten blodprøver og alle sier jeg er "frisk". Men jeg er trøtt og slapp okkesom. Siden de aldri fant ut hvorfor jeg fikk gulsott i første omgang og jeg på tross av at leverprøvene forlengst er stabilisert så spurte jeg legen om jeg kunne ha fått et utmattelsessyndrom. Hun sa som legen over at det var altfor tidlig å komme med sånne spekulasjoner.

Skrevet

Jeg ble selv kvitt allergiplager, tretthet og hodepine ved å oppsøke Balderklinikken i Oslo. Der gikk jeg til en ernæringsekspert som satte meg på gjær- og sukkerfri diett. Da hadde jeg vært sammenhengende plaget i over ett år, som om jeg var skikkelig forkjølet hele tiden og brukte reseptbelagte allergimedisiner som ikke virket. Medisinene sluttet jeg med samtidig som jeg startet på dietten. Etter ca en uke lettet symptomene betraktelig og jeg ble gradvis bedre. Jeg har fått påvist muggallergi og sannsynligvis var jeg feilernært og manglet en del viktige stoffer. Nå spiser jeg normalt - inkl. gjær og sukker! - men passer på å få i meg mer proteiner, vitaminer og mineraler enn før.

Dette er kanskje ikke akkurat det samme som ditt problem. Men jeg kan absolutt anbefale Balderklinikken. Der har de ernæringseksperter, homeopater og akupunktører som samarbeider. Lykke til!

Skrevet

PS: Jeg kjenner forresten ei som hadde diagnosen kronisk tretthetssyndrom i mange år og som ble frisk etter å ha gått på en bestemt diett.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg går til legen i første rekke når jeg er syk. Fordi de er nærmest, de er billigst, og kanskje får jeg behov for en sykmelding. Men når de til stadighet ikke kan tilby noen brukbar hjelp utover en sykmelding, og i tillegg anbefaler hjelpemiddler som gir bivirkninger, da ender jeg opp hos en homeopat til slutt likevel. For de hjelper. Og de har tid til å lytte til pasienten.

Men det er min erfaring. Det er sikkert noen som har gjort andre erfaringer også.

Gjest anonym;)
Skrevet

Men er det noen forskjell mellom postviralt tretthetssyndrom, kronisk tretthetssyndrom og ME?

Er det det samme, eller er det forskjellige grader av f. eks. hvor lenge sykdommen har vart?

Fastlegen min har også sagt at jeg bare må prøve å komme igang igjen, og prøve å fungere normalt. Men hver gang jeg prøver det, blir jeg sengeliggende i minst 3/4 dager, før jeg blir "vanlig" syk igjen.. Burde jeg fortsette å prøve, eller burde jeg heller ta det litt mer "rolig"?

Gjest meya84
Skrevet

Jeg har lært at postvirralt tretthetsyndrom det man får rett etter infeksjoner, sånn som du har.. Når sykdommen vedvarer kan man gå videre å etterhvert få diagnosen ME. Men, mange betegner postvirralt tretthetsyndrom på lik linje med ME, så man kan fort blir forvirret av begrepene.

Akkurat slik din lege har sagt til deg fikk jeg også beskjed om! Lev som vanlig, tren som vanlig! Det er dessverre helt feil.. Du må for all del ikke presse det til å gjøre ting du blir dårlig av.. Det gjorde jeg et helt år på siste videregående, og etter det blei jeg kjempedårlig å lå bare hjemme på sofan et helt år..

Blir så irritert når leger sier sånt! de er faktisk med på å gjøre det hele verre :overrasket:

Gjest meya84
Skrevet

Altså har da prøvd homøpati å jeg, og har vært på Balderklinikken..eneste jeg sitter igjen med fra det er tom lommebok og akkurat samme form :forvirret:

Vet mange har utrolig dårlig erfaring med leger, men jeg har faktisk en veldig flink en.. Han har ikke klart å "finne svaret" han heller, men han har iallefall ikke gitt meg opp selv om jeg har gått der i 3 år. Vi har prøvd mye og han har iallefall hjulpet meg mye med de sekundære symptomene og han kan mye om tretthetsyndrom :)

Nå har jeg imidlertid prøvd (går på nå også) candida-diett som hjalp meg veldig i høst :) Prøver igjen nå for å se om det har effekt, fordi jeg sliter med stadig tilbakevendende mykoplasma...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...