Gå til innhold

Løping og pollensesong - hvordan går det med dere?

MiominMio

Anbefalte innlegg

Ja ligger vel mye i overskriften, men hvordan takler dere pollen og løping? Hos meg så slår det ut med astma og beina....de er blytunge bare jeg går om dagen.  Så siste uka kunne jeg bare glemme løping og heller gå tur. 

Har dere tider som er bedre enn andre å løpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Løper på mølle inne. Er det mye pollen ute, orker jeg ikke utsette meg for det. Spiller ikke noen rolle når på døgnet. Vind og regn er det som spiller inn på hvor mye pollen det er i luften. Når det nettopp har regnet er det litt bedre for meg. Er det vind er det jævlig. 

Anonymkode: 3967a...6de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er mye lettere å løpe tidlig om morgenen dvs halv seks - seks. 

Anonymkode: 8df58...7cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er mye lettere å løpe tidlig om morgenen dvs halv seks - seks. 

Anonymkode: 8df58...7cc

Var det jeg også lurte på om jeg skulle teste, men har liksom ikke klart å dra meg opp så tidlig enda :) Sover masse om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Løper på mølle inne. Er det mye pollen ute, orker jeg ikke utsette meg for det. Spiller ikke noen rolle når på døgnet. Vind og regn er det som spiller inn på hvor mye pollen det er i luften. Når det nettopp har regnet er det litt bedre for meg. Er det vind er det jævlig. 

Takk. Testet ut mølle selv, men vet ikke om ventilasjonen drar inn litt pollen for var blytungt. Bor å veldig vindfull plass så ikke optimalt akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (Akkurat nå):

Takk. Testet ut mølle selv, men vet ikke om ventilasjonen drar inn litt pollen for var blytungt. Bor å veldig vindfull plass så ikke optimalt akkurat :)

Bor på Vestlandet selv, så mye vind her også... Morosamt :s 

Anbefaler å ha luftrenser, og pollenfilter på ventilasjonen om du har mulighet til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bor på Vestlandet selv, så mye vind her også... Morosamt :s 

Anbefaler å ha luftrenser, og pollenfilter på ventilasjonen om du har mulighet til det. 

Det har vi heldigvis hjemme, men usikker på treningssenteret gitt.  Herlig med vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (4 minutter siden):

Det har vi heldigvis hjemme, men usikker på treningssenteret gitt.  Herlig med vår :)

Ah, har mølle hjemme. Om du ikke har plass til en "skikkelig" mølle kan du kanskje kjøpe en walkinpad? Jeg har det også, en med makshastighet på 12 km/h (toppmodellene har vel 15 km/h). Jeg ville aldri løpt så fort at jeg begynte å vingle som man gjerne gjør når man skikkelig må anstrenge seg, siden båndet er litt smalere enn ønsket, og det ikke er sikkerhets-håndtak på sidene (kun foran), men jeg synes det funker glimrende å ta rolige løpeturer på min (løper da maks 10 km/h). 

Min er så liten når den slås sammen at den kan skyver under sengen, under sofaen, eller bare stå oppetter veggen (ikke om du har små unger/dyr som kan få den over seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merker ikke så mye til allergien enda, men regner med den kommer som en eksplosjon snart. Har hoppetau som jeg bruker inne de dagene allergien er som verst og jeg ikke orker å løpe ute. 

Anonymkode: 1303b...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å løpe i parker og marka når gresspollen slår inn, men heldigvis nok av steder med eksos å velge istedetfor, allefall i Oslo. Men det er ikke helt bra for astman det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at det er tungt å løpe når allergien er ekstra sterk. Jeg løper helst i skogen og bor i et område med mye bakker. Noen ganger må jeg gå opp bakker jeg ellers pleier å løpe, når jeg får problemer med pusten. Føles som pusterøret blir innsnevret når allergien er på det verste, og jeg må stoppe og hive etter pusten. Jeg burde sikkert løpe inne på treningssenter i pollensesongen, men det gir meg så mye glede å løpe i skogen. Og jeg syns ofte jeg føler meg bedre etter at jeg har løpt, til tross for at jeg sikkert (?) har pustet inn mer pollen. Jeg har tenkt at det kanskje skyldes en kombinasjon av at jeg får løst opp en del gruff/slim både i nesa og halsen, og at jeg generelt blir mer våken av å trene. Trøttheten er nemlig det verste med allergien for meg, i tillegg til neseplager.

Så jeg løper uansett og tar ikke så mye hensyn til allergien. Jeg syns allergien er der uansett hva jeg gjør. Det hjelper nok heller ikke at jeg bor i et gammelt hus i en solhelling, som gjør at vi må lufte mye gjennom dører og vinduer om sommeren. Men på de verste dagene tar jeg gjerne roligere turer, særlig hvis jeg får problemer med pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...