Gå til innhold

Hvordan oppleves fatigue?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Chat-GPT er den nye KG:

image.png.c88f49a3c8e03770bf0df0f38f4c9b1b.png

Anonymkode: de20a...465

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Chat-GPT er den nye KG:

image.png.c88f49a3c8e03770bf0df0f38f4c9b1b.png

Anonymkode: de20a...465

Jeg er skeptisk til Chat-GPT siden jeg har fått ufullstendige eller gale svar når jeg har spurt den om ting jeg har spisskompetanse på. Men her kom det jo gode svar. 👍🏻

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (2 timer siden):

Jeg er skeptisk til Chat-GPT siden jeg har fått ufullstendige eller gale svar når jeg har spurt den om ting jeg har spisskompetanse på. Men her kom det jo gode svar. 👍🏻

Det var det.

Anonymkode: 7cdd1...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Man våkner om morgenen like sliten hvis ikke verre enn før man la seg. Alt er slitsomt, et ork som f.eks når man har influensa. Vet ikke om dette gjelder for alle med fatigue men kroppen kommer seg ofte ikke/fungerer ikke før langt på dag, kroppen føles også tyngre av fatigue. 

Anonymkode: eec8e...328

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 9.38):

For meg er det slik at jeg alltid er sliten.  Du har sikkert lest om "skje-teorien", for meg fungerer det ikke helt slik.

Jeg er mer som et batteri.  Egentlig skulle jeg hatt 9V, men jeg må klare meg med 3V.
Og alt jeg gjør gjøres med håndbrekket på, slik at jeg i tillegg til å ha et tredjedels batteri bruker mer energi på alle oppgaver. Derfor varer ikke batteriet så lenge før det må lades.  Og lading kan kun skje ved hvile.  (Mitt batteri holder til ca 1-4 timer med aktivitet i løpet av dagen, avhengig av intensiteten på aktiviteten)

Når batteriet begynner å bli tomt blir effekten også dårligere.  Tenk deg batteriet i en lommelykt.  Når batteriet begynner å blir tømt blir først lyset svakere og svakere, så begynner det å blinke litt,  før det blir helt mørkt.

Slik er det med meg også.  Først på dagen når batteriet er så fullt som det kan bli går det ganske greit, men så får jeg mindre og mindre energi, og til slutt klarer jeg ikke mobilisere krefter til å gjøre de enkleste ting.

Jeg kan stå ved komfyren og røre i en gryte.  Jeg merker at batteriet er dårlig, men tenker at jeg kan tyne det litt til, og plutselig går det tomt. 

Å gå to meter bort til nærmeste stol for å sette meg og hvile en stund er for meg det samme som å klatre Mount Everest.  Det eneste jeg klarer å gjøre er å skru av platen, og segne ned på gulvet for å ligge der en stund til jeg får krefter nok til å "klatre Mount Everest", altså reise meg, og gå to meter bort til stolen)

Slik oppleves det for meg.

Anonymkode: 7ef96...9de

Så gode beskrivelser av fatigue! Det er veldig flott at så mange er villige til å dele sine erfaringer.

Jeg ble veldig inspirert til å tegne skisser, som kanskje senere blir maleri.

Først ut er «Mount Everest»

IMG_4576.jpeg

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 9.21):

Har fatigue pga. tidligere kreft og  kreftbehandling. Jeg vil beskrive det som å ha et dårlig og defekt oppladbart batteri. Det blir aldri fullt oppladet og lades fort ut. Alle gjøremål må prioriteres, og i den grad det lar seg gjøre må jeg hvile jevnlig i løpet av dagen etter fysisk og mental anstrengelse. Om jeg ikke gjør det og tøyer strikken for langt får jeg økte symptomer på fatigue og føler meg rett og slett syk (økt utmattelse, kvalme, kaldsvette, hodeverk, vondt i halsen osv.)

Anonymkode: 68368...781

Har også fatigue etter kreft og kreftbehandling. Kjenner meg veldig igjen i måten du beskriver det på! :klem3:

Anonymkode: fd9b4...782

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det litt som å ha på en heldekkende våtdrakt laget av bly. Den er tung å ha på. Våtdrakten er for trang sånn at jeg f.eks. ikke klarer å løfte knærne helt opp, bare halvveis. Det er tungt å snu seg til siden, bøye en arm, gripe et vannglass.

Og så presser den på hodet, og det gjør det vanskelig å tenke. Jeg har ikke hodepine, men det føles som at noe presser fra alle kanter for å presse sammen hele hjernen. Som om hjernen er presset inn i en for liten boks. 

I tillegg blir drakten tyngre og tyngre jo lenger jeg står/går/sitter. En usynlig hånd lesser på mer vekt.
Når jeg ser den oppgaven på Mesternes mester hvor de skal gå runder med sandsekker, så tenker jeg at akkurat sånn føler jeg meg når jeg støvsuger, er i matbutikken eller gjør noe annet dagligdags. 

Jeg har hatt på denne våtdrakten i over femten år så man skulle kanskje tro at jeg var blitt vant til den, men det har jeg ikke. Jeg kan fortsatt huske hvordan livet var før. Hvor utrolig lett det var å bevege seg. Hvor lite som skulle til for å løfte en arm, eller for å gå et par skritt. Jeg hadde supergod fjæring, og masse spenst i beina. Å løfte en gryte var så lett at jeg ikke engang tenkte på det. Alt var ekstremt lett.

Anonymkode: 47251...6a6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

image.jpeg.753e2956872eee4b18632e86e79a76eb.jpeg 
Her er meg som kjøper melk og brød på Kiwi. Grimasen er faktisk forbausende lik. 😂

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja et bilde på det , som min mann tøyser litt med. Jeg ser ut som en Ferrari med ladamotor

Anonymkode: def39...c54

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som om du er en mobil som snart er tom for strøm, og at mobilladeren din ikke virker...

Anonymkode: 767b7...870

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 9.21):

Har fatigue pga. tidligere kreft og  kreftbehandling. Jeg vil beskrive det som å ha et dårlig og defekt oppladbart batteri. Det blir aldri fullt oppladet og lades fort ut. Alle gjøremål må prioriteres, og i den grad det lar seg gjøre må jeg hvile jevnlig i løpet av dagen etter fysisk og mental anstrengelse. Om jeg ikke gjør det og tøyer strikken for langt får jeg økte symptomer på fatigue og føler meg rett og slett syk (økt utmattelse, kvalme, kaldsvette, hodeverk, vondt i halsen osv.)

Anonymkode: 68368...781

Dette er som om jeg skulle skrevet det selv. Det føles veldig ensomt å leve med fatigue. Man er mye alene og hviler. Så kjenner meg veldig igjen det mange av dere skriver; å ha lite batteri og kjøre i 1. gir. Innimellom blir jeg så lei og frustrert. Hvordan takler dere andre denne frustrasjonen? 

Anonymkode: 58ab2...18d

• Hjerte 2
Skrevet

Så flott at dere fortsetter å komme med beskrivelser!

Her har jeg tegnet hun som sammenlignet fatigue med å ligge på havbunnen med en 1000 kg tung stein over seg.

IMG_4582.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del føles det som å være fysisk syk, med feber og slapphet i kroppen og vondter. Tåke i hjernen og vanskeligheter med å finne ord og sette sammen setninger. Når jeg skriver, faller ofte ord ut og jeg dobbelt- og trippeltsjekker det jeg skriver.

Anonymkode: 9e854...e56

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Beina mine kjennes ut som jeg har tatt 500 knebøy før jeg i det hele tatt har kommet meg ut av senga om morgenen.

Anonymkode: 45899...9ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 11.03):

Som å henge fast i seig sirup, når alle andre raser forbi på nyslipte skøyter. 

Anonymkode: f1a17...aeb

Omtrent som dette?

IMG_4595.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er god til å tegne! Og veldig gøy at du bruker evnene dine på denne måten. Tusen takk for det! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 20.54):

For meg er det litt som å ha på en heldekkende våtdrakt laget av bly. Den er tung å ha på. Våtdrakten er for trang sånn at jeg f.eks. ikke klarer å løfte knærne helt opp, bare halvveis. Det er tungt å snu seg til siden, bøye en arm, gripe et vannglass.

Og så presser den på hodet, og det gjør det vanskelig å tenke. Jeg har ikke hodepine, men det føles som at noe presser fra alle kanter for å presse sammen hele hjernen. Som om hjernen er presset inn i en for liten boks. 

I tillegg blir drakten tyngre og tyngre jo lenger jeg står/går/sitter. En usynlig hånd lesser på mer vekt.
Når jeg ser den oppgaven på Mesternes mester hvor de skal gå runder med sandsekker, så tenker jeg at akkurat sånn føler jeg meg når jeg støvsuger, er i matbutikken eller gjør noe annet dagligdags. 

Jeg har hatt på denne våtdrakten i over femten år så man skulle kanskje tro at jeg var blitt vant til den, men det har jeg ikke. Jeg kan fortsatt huske hvordan livet var før. Hvor utrolig lett det var å bevege seg. Hvor lite som skulle til for å løfte en arm, eller for å gå et par skritt. Jeg hadde supergod fjæring, og masse spenst i beina. Å løfte en gryte var så lett at jeg ikke engang tenkte på det. Alt var ekstremt lett.

Som om jeg skulle skrevet det selv, levd i det helvete siden 2007. Trente 5 dager i uke frem til det sa pang.

Vil og legge til melkesyre. Kan få melkesyre av å løfte armene en gang.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere som sliter med fatigue ?

Anonymkode: 8c7b7...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes du er god til å tegne! Og veldig gøy at du bruker evnene dine på denne måten. Tusen takk for det! 

Tusen takk, så hyggelig sagt av deg! 

Jeg er i blant plaget med fatigue selv, og min erfaring er at mange ikke skjønner hva det er. Jeg var tidligere selv ikke klar over hvor ulikt fatigue kan oppleves. Så denne tråden har gitt meg ideen å prøve å male det. For på den måten å sette fokus på fatigue, og hjelpe folk å skjønne litt mer. Det sies jo at et bilde sier mer enn tusen ord. 

Jeg vet ikke enda hvor mange malerier det blir. Jeg har foreløpig tegnet fire skisser. Det var vel du som beskrev fatigue som å bære stadig flere steiner, slik som i Mestrenes Mester? Det er mulig at jeg vil prøve å tegne og male det også. Men først skal jeg prøve å male de ideene jeg har begynt på. Det er alltid spennende i overgangen skisse til maleri, om jeg får til det jeg har tenkt.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 23.30):

For min del føles det som å være fysisk syk, med feber og slapphet i kroppen og vondter. Tåke i hjernen og vanskeligheter med å finne ord og sette sammen setninger. Når jeg skriver, faller ofte ord ut og jeg dobbelt- og trippeltsjekker det jeg skriver.

Anonymkode: 9e854...e56

Det er vel mer de andre symptomene, tenker jeg ❤️ Selve fatiguen er vel kun den ekstreme utmattelsen - som man også kan ha uten disse tilleggssymptomene. I alle fall en liten stund. 

Anonymkode: f1a17...aeb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...