Gå til innhold

Hva i...? Triceratops fantes ikke? ​ 😞 


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er min yndlingsdinosaur. Men visstnok fantes den ikke. 😞  Den var bare en yngre utgave av en Torosaur. For et idiotisk navn. Toro-suppe lissom. Jeg kan ikke ha en yndlingsdinosaur som heter det samme som en produsent av posesupper.

 

 

New research from a duo at the Museum of the Rockies argues that the triceratops may never have been a distinct species, but rather the younger form of another dinosaur.

After comparing the skull shape of the triceratops to that of its close relative, the torosaurus, researchers John Scannella and Jack Horner concluded that the triceratops may actually be a juvenile form of the torosaurus (not an entirely different species), as dinosaurs' skulls could change shapes during their lifetime.

https://www.huffpost.com/entry/triceratops-was-juvenile_n_667475

Anonymkode: 0e720...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toro er et merkenavn fra et bittelite land i nord-Europa. Tror neppe de som navnga torosaurusen har hørt om Toro posesupper en gang.

Navnet skjemmer ingen heter det, og torosaurus plager ikke meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse "dinosaur A var bare en ungdom/gammel/syk/hunn/hann av art B"-greiene er egentlig bare tull, fordi vi ikke kan si utifra skjelettet om A og B kunne fått levedyktig og fertilt avkom dersom de ble krysset med hverandre. Antagelig ikke, siden de fleste dinosaur"arter" som har mange eksemplarer (og dermed kontroversielle "underarter") har blitt funnet over store deler av verden og med fossiler fordelt utover mange millioner år, og vi har null peiling på om disse eksemplarene kunne ha fått avkom med hverandre i det hele tatt - og hvis vi ser på hvor fort nye arter har oppstått opp gjennom historien, så er det lite sannsynlig at alle eksemplarer med "relativt likt skjelett" er samme art. Løver og tigere for eksempel har minimale skjelettforskjeller med unntak av litt forskjellig størrelse, og ville antagelig blitt klassifisert som samme art dersom man bare hadde et fåtall med delvise og dårlig bevarte skjeletter å basere seg på - men det er allikevel utrolig sjelden at de klarer å få fertile hybrider som avkom, og de to artene hadde en felles forfeder for under 4 millioner år siden. 

Dinosaurene levde for VELDIG lenge siden, og et tidsvindu på 4 millioner år er stort sett omtrent så nøyaktig som man klarer å tidsfeste et fossil i det hele tatt - for 4 millioner år siden var vi mennesker fremdeles aper. 

Så du kan nok helt fint gå rundt og tro på at triceratops var en egen art, TS. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 12.5.2023 den 14.40):

Før i tiden trodde Man jo at dinosaurer var drager 

De var det.

Anonymkode: f9ef3...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (På 12.5.2023 den 14.43):

Toro er et merkenavn fra et bittelite land i nord-Europa. Tror neppe de som navnga torosaurusen har hørt om Toro posesupper en gang.

Navnet skjemmer ingen heter det, og torosaurus plager ikke meg.

Hva med Torosausen?

Anonymkode: f9ef3...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 0.04):

Det er min yndlingsdinosaur. Men visstnok fantes den ikke. 😞  Den var bare en yngre utgave av en Torosaur. For et idiotisk navn. Toro-suppe lissom. Jeg kan ikke ha en yndlingsdinosaur som heter det samme som en produsent av posesupper.

 

 

New research from a duo at the Museum of the Rockies argues that the triceratops may never have been a distinct species, but rather the younger form of another dinosaur.

After comparing the skull shape of the triceratops to that of its close relative, the torosaurus, researchers John Scannella and Jack Horner concluded that the triceratops may actually be a juvenile form of the torosaurus (not an entirely different species), as dinosaurs' skulls could change shapes during their lifetime.

https://www.huffpost.com/entry/triceratops-was-juvenile_n_667475

Anonymkode: 0e720...2b3

Du leser ikke de ferskeste saurus nyhetene ser jeg😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trodde alle dinosaur skjellettene på museum rundt om i verden var ekte dinosaur skjelett uten pynting, fiksing og kopiering😅😆

Dinosaurene utsende er for det meste basert på noen knokler de har satt sammen. Analyser og antagelser. Og rasene er basert på disse analysene og antagelsene..

Anonymkode: 65924...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...