Gå til innhold

Hvor mye lommepenger får barna deres på 17 mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte 100 kr hver til lodd. 

Anonymkode: b4af6...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 år, 500

3 åring ingenting 

Anonymkode: 820ee...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine er 8 og 12 år. De får 200-300,- kroner hver, men vi fyller på i løpet av dagen ved behov. Vi bor på en liten plass, så lite som skjer her. Idrettslaget steller i stand leker og konkurranser som barna kan være med på, det koster 10,- pr runde, så der går det litt penger. Så kjøper de litt pølser og brus, samt ubegrenset mengde is. I fjor brukte vi rundt 1500,- tilsammen i sentrum. 

Anonymkode: 4d1da...8fe

Klarer ikke la være å kommentere dette… Hvis det ikke er noen grense, at de bare kan bruke opp og da kommer det mer, da går barna deres glipp av viktig læring. 

Anonymkode: 26adb...4aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på barnet/ungdommen tenker jeg.

I utgangspunktet er jeg for at man skal lære å disponere summer og prioritere hva man kan bruke penger på og ikke. Men akkurat 17.mai, hvis man har råd til det, så unner jeg faktisk ungene å ha litt ekstra å bruke enn den vanlige summen med lommepenger. Særlig hvis man bor et sted hvor det er mye å finne på - prisene på 17.mai er jo ofte helt hinsides....

Hun som nå er 17 har aldri sløst, har en god del penger på sparekontoen sin og er generelt fornuftig. At hun har skullet ha penger til å gå ut og spise med venninner på 17.mai og eventuelt innom tivoli eller andre ting, det synes jeg hun skal få lov til. Så det har vi sponset. (Nå har hun jobb da, men de tidligere årene som tenåring for eksempel). Hun har ofte betalt selv (fordi vi ikke har visst hvor mye hun har trengt), også har vi overført etterpå. Men dette fungerer jo fordi hun ikke sløser bare fordi hun vet at vi har sagt vi skal betale, og pengene har aldri brent i lomma på henne. Har man barn som bruker pengene i det de får dem, så må man jo finne andre løsninger.... 

Ofte er det jo besteforeldre også som Vippser noen kroner, hvis man er så heldig å ha noen sånne.

Synes det er vanskelig å si noen bestemt sum, for det kommer helt an på både barnet/ungdommen og hva de skal gjøre. Men har dere Vipps, og barnet er fornuftig, så går det jo an å etterfylle litt etter avtale på forhånd dersom det skulle knipe. Jeg tror ikke barnet går til grunne og ikke lærer å prioritere/disponere penger selv om det er litt friere flyt på 17.mai enn ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Vi går sammen på skolearrangement, og der betaler vi for dem. 

Anonymkode: fe8c4...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 6 åring får kanskje en 100-lapp, men det er mest for at hun skal betale selv. Vi kjøper kanskje is, og brus, muligens kake, men alt har lave priser. Etterpå er det middag og kake hjemme. Vi bor på bygda, og her er alt annet enn mat gratis.

Anonymkode: 46d55...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer ikke la være å kommentere dette… Hvis det ikke er noen grense, at de bare kan bruke opp og da kommer det mer, da går barna deres glipp av viktig læring. 

Anonymkode: 26adb...4aa

Tenkte det samme. Og angående is, hva er så stas med å ete så mye man vil? Hva er lærdommen med det? 

Hva er greia med å ete seg halvt i hjel på is på 17.mai?

Det er jo ikke sånn at norsk unger får for lite søtsaker ellers i året heller ...

Anonymkode: 74e99...636

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mellom 200 og 300. Det er heldigvis ikke tivoli i byen vår, så pengene kan brukes på lodd/småtteri på skolen eller i byen. (11 og 13 år.) De henger uansett med oss og besteforeldrene og får is og mat og kaker.

Anonymkode: 4ae60...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har familielunsj med koldtbord, men etter det så er det ikke så mye som skjer for oss som familie. Barna mine er jo 15 og 16 år, de gidder ikke fly med oss foreldre lengre. De vil ut med venner. Vi bor i Sandefjord, her er det faktisk ganske mye som skjer 17 mai utenom barne og borgertog. Det er tivoli, masse boder, en haug av matsteder og ungdomsdisco.  

Når de var små brukte vi lite penger på 17 mai vi også, ble litt kake og småtterier i skolens skolegård der det var aktiviteter for dem, ellers en is på veien. Men tidene blir anderledes med tenåringer ofte. 

Anonymkode: 36de0...be9

Samme her. Sandefjord, mye som skjer. 

Anonymkode: 7997c...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene våre får nye klær til kvelden, og vi sponser dem med de de skulle trenge. Dette er årets største dag for dem. Frokost med venner om morgenen, byen på dagen, og fest på kvelden! De er 15 og 18.

Anonymkode: 0d2b2...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ungdommene våre får nye klær til kvelden, og vi sponser dem med de de skulle trenge. Dette er årets største dag for dem. Frokost med venner om morgenen, byen på dagen, og fest på kvelden! De er 15 og 18.

Anonymkode: 0d2b2...7d1

Årets største dag? Skikkelige nasjonalister de der altså😅

Anonymkode: b4af6...480

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tenkte det samme. Og angående is, hva er så stas med å ete så mye man vil? Hva er lærdommen med det? 

Hva er greia med å ete seg halvt i hjel på is på 17.mai?

Det er jo ikke sånn at norsk unger får for lite søtsaker ellers i året heller ...

Anonymkode: 74e99...636

Hvorfor er det så irriterende for deg at sndre gjør det annerledes?

hva er greia med å være så streng på 17.mai? 

Anonymkode: 820ee...2b2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så irriterende for deg at sndre gjør det annerledes?

hva er greia med å være så streng på 17.mai? 

Anonymkode: 820ee...2b2

Hva er greia med å sløse sånn på 17. mai? 

Anonymkode: 26adb...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og hva er alderen på barna deres? 

Her får tenåringene 700 kr hver av meg, og noen hundrelapper av besteforeldre. Så da har de rundt en 1000 lapp. Ungdommen går jo på tivoli og spiser fast food, så pengene flyr. Usikker på om jeg burde gi mer?

Hva gir dere andre? 

Anonymkode: 36de0...be9

De får det de trenger. Når vi var på barneskolen fikk de til kaker,brus og is og aktiviteter. I byen tivoli og annet.

På tivoli går det mye mer.

Anonymkode: cb820...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1000/1500 kr hver :) 

Anonymkode: 389a5...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme her. Sandefjord, mye som skjer. 

Anonymkode: 7997c...ee3

Jepp enig, Oslo er totalt dødt i forhold 

Anonymkode: 109e8...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ungdommer får penger til billetthefte på tivoli og 200 kr til mat/snacks. Vil de bruke penger utover dette må de bruke egne oppsparte lommepenger. Vet også at mine foreldre alltid vippser 200 kr til is😊

Anonymkode: f932a...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 år. Får 1000,- fra meg. Vi bor midt i byen, så her blir det tivoli, og tivoli er jo dyrt. Jeg synes også 1000,- høres mye ut, men det er det vennene hennes også får, om ikke mer.

Anonymkode: c3266...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...