Gå til innhold

Bunad til konfirmantgutt, er det gjennomførbart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanlig at jenter får bunad til konfirmasjon, men hva om en gutt ønsker seg bunad i den alderen? Kan det gå bra eller vil det bli håpløst mye ekstrastoff som må gjemmes for at den skal kunne tilpasses når han blir eldre?

Anonymkode: 87b5b...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En i klassen min fikk strømpene til konfirmasjonen og resten av bunaden når han var ferdig utvokst.

Anonymkode: 40d6e...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble konfirmert var det flere av guttene fra «bygda» som hadde bunad, men det vanlige var at de leide bunad til konfirmasjonen og fikk sin egen seinere (ofte midten av 20-årene)

Anonymkode: 658c1...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en unødvendig idé som vil gi masse ekstraarbeid og/eller ekstrakostnader.

Anonymkode: d5012...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å gi bunad til gutter i den alderen for de har fremdeles mye igjen å vokse. Hvis gutten ønsker seg bunad i konfirmasjonsgave ville jeg heller gitt løfte om bunad når han er ferdig utvokst. Bunad er altfor dyrt til å kjøpe en som bare kommer til å passe i kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 minutter siden):

Det er ikke anbefalt å gi bunad til gutter i den alderen for de har fremdeles mye igjen å vokse. Hvis gutten ønsker seg bunad i konfirmasjonsgave ville jeg heller gitt løfte om bunad når han er ferdig utvokst. Bunad er altfor dyrt til å kjøpe en som bare kommer til å passe i kort tid. 

Bunader pleier å lages slik at de kan sys ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (Akkurat nå):

Bunader pleier å lages slik at de kan sys ut. 

Ja men det er begrenset hvor mye stoff man klarer å gjemme inni en bunad for eventuell utsying. Det kan være utfordrende også når tynne konfirmant jenter skal ha bunad fordi det blir så mye stoff.

Anonymkode: 20a8e...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine gutter har vokst ca 1 meter etter konfirmasjonen, i tillegg til at de har lagt seg godt ut. Begge var svært små og spinkle til konfirmasjonen. De har ikke fått tilbud om bunad.

Jenta får, når der er hennes tur. Litt lettere med jenter, som ofte er utvokst i alle fall i høyden. 

Anonymkode: beca5...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En i klassen min fikk strømpene til konfirmasjonen og resten av bunaden når han var ferdig utvokst.

Anonymkode: 40d6e...ca4

Ble han konfirmert i bunadstrømper og ikke noe annet?!?

Anonymkode: c4fe6...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Begge mine gutter har vokst ca 1 meter etter konfirmasjonen, i tillegg til at de har lagt seg godt ut. Begge var svært små og spinkle til konfirmasjonen. De har ikke fått tilbud om bunad.

Jenta får, når der er hennes tur. Litt lettere med jenter, som ofte er utvokst i alle fall i høyden. 

Anonymkode: beca5...eb8

Vokst 1 meter etter konfirmasjon???. Da lurer jeg veldig på hvilken høyde de har endt opp med?

Anonymkode: 9ed7d...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 timer siden):

Bunader pleier å lages slik at de kan sys ut. 

Ja, men som andre sier er det begrenset hvor mye man kan legge den ut. Gutter slutter sin høydevekst rundt 18-20 år og utvikling av muskelmasse ved 24 år. De har med andre ord mange år igjen med vekst både i høyden og bredden etter konfirmasjonsalder. Det er dessuten synd å bruke alt ekstrastoff til den normale pubertetsveksten og hvis man som voksen legger på seg litt er det ingenting igjen til å sy den ytterligere ut. Det er i tillegg svært kostbart å sy ut en bunad, det koster mange tusen kroner. Helt unødvendig når bunaden kan passe perfekt om man bare venter noen få år. 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Begge mine gutter har vokst ca 1 meter etter konfirmasjonen,

Anonymkode: beca5...eb8

Her må det ha sneket seg inn en skrivefeil, for det er rett og slett ikke mulig. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...