Gå til innhold

Lønn som ikke kommer før ettermiddagen -


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (2 timer siden):

Tror du noen sitter og gjør dette manuelt alle steder? Det er ofte kjempestore datafiler som overføres. Ofte fra en ekstern aktør som kjører lønn på vegne av firmaet.

Det kan tyde på at noen gjør det, ja, når du sier at beløp og lønninger dukker opp på bankkontoer til odde tider hos noen personer. Bankene sitter ikke med egne kjøretider, avhengig av hvilken bank det er, slik du antyder i forrige innlegg. De følger alle det samme felles systemet.

Eneste måten å få penger inn på kontoen til andre tider på, er straks betalinger. Da skjer de der og da.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

...b96 😂

Anonymkode: e8eba...71e

😂😂😂

Anonymkode: 9b95d...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (22 timer siden):

Jeg har aldri hørt at pengene skal være tilgjengelig "når bankene åpner kl 08". Dette må være en eldgammel "regel" fra den gangen folk måtte gå i banken for å heve lønningen sin i kontanter eller noe annet rart.

Det jeg derimot har lest på en av bankenes nettsider, er at bbs (som de het før, heter de NETS nå?) kjører første bankkjøring så tidlig som kl 05:45 og det klokkeslettet er valgt fordi da har folk pengene på konto omtrent når de står opp om morgenen på lønningsdagen. Pengene er tilgjenglig på konto ca et kvarter etter at bbs har kjørt dagens første av de fem daglige overføringene.

Fra Nrk:

"Første overføring er klokka 05.45. Det er fordi lønnsutbetalinger, trygder og stønader skal være på kontoen din før du står opp om morgenen."

Første kjøring ut av konto er 00.20.

Anonymkode: 6e569...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vel, de fleste seriøse bedrifter betaler ut lønn så den er tilgjengelig enten kvelden før eller grytidlig morgen på lønningsdagen. Jeg synes det sier litt om hva slags holdning man har ovenfor ansatte. 

Anonymkode: b5a98...523

Hva sier det om hvilken holdning de har til de ansatte? Er du virkelig så økonomisk ute å kjøre at du ikke tåler at pengene kjøres noen timer senere...? Hvis det er så vanskelig å være deg så kanskje du burde ta en titt i speilet framfor å sparke utover. Det står i kontrakten at pengene skal utbetales den 15, og det gjør de jaggu. Ta deg sammen og ta ansvar for ditt eget liv 😊

Anonymkode: d5f7a...e73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi pleide å få lønn på morgenen dagen før lønningsdag, nå har de gått over til ettermiddag. Innafor så lenge det altså er dagen før. Ettermiddag på lønningsdagen ville ikke vært innafor, da får man ikke trukket regninger som forfaller den dagen. 

Anonymkode: 1b0f2...2cf

Jo det får man 🤪 

Anonymkode: d5f7a...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 timer siden):

Det kan tyde på at noen gjør det, ja, når du sier at beløp og lønninger dukker opp på bankkontoer til odde tider hos noen personer. Bankene sitter ikke med egne kjøretider, avhengig av hvilken bank det er, slik du antyder i forrige innlegg. De følger alle det samme felles systemet.

Eneste måten å få penger inn på kontoen til andre tider på, er straks betalinger. Da skjer de der og da.

Jeg jobber i en bedrift med mange tusen ansatte. Lønn kjøres identisk, men vi får utbetaling ulikt. Skyldes bankene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (13 minutter siden):

Jeg jobber i en bedrift med mange tusen ansatte. Lønn kjøres identisk, men vi får utbetaling ulikt. Skyldes bankene.

Kan du finne noen link til artikler e.l. der dette står? Jeg har aldri lest dette nevnt noe sted, at det skulle være hver og en av bankene som styrer dette med utbetalingstidspunkt. Jeg er nysgjerrig. For det du sier nevnes aldri noe sted (som jeg har sett!) i artikler fra bankene selv.

Så siden du hevder dette, vil jeg gjerne lese mer om det. Hvis du kan?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (13 timer siden):

Kan du finne noen link til artikler e.l. der dette står? Jeg har aldri lest dette nevnt noe sted, at det skulle være hver og en av bankene som styrer dette med utbetalingstidspunkt. Jeg er nysgjerrig. For det du sier nevnes aldri noe sted (som jeg har sett!) i artikler fra bankene selv.

Så siden du hevder dette, vil jeg gjerne lese mer om det. Hvis du kan?

Hvorfor artikler? Vi sjekket på jobben. Pengene kommer inn ulikt selv om de er utbetalt på samme måte. Og de med samme bank får samtidig.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det som Brunello skriver, vi er også en stor bedrift med flere hundre ansatte. Vi får lønn på forskjellig tidspunkt, Men vår arbeidsgiver sender alltid over dagen i forveien, jeg med DNB( får på kvelden før, samme bank som arb.giver), de fleste andre får inn iløpet av natten. Men har noen med Storebrand f.eks , der kommer den ca midt på dagen lønningsdagen. Alt kjøres samme tid

Anonymkode: a9ea2...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Brunello hos oss også. Jeg får lønn typisk rundt lunsjtider, mens andre som har samme bank får de ganske umiddelbart etter kjøring. Andre kan få pengene senere, selv om lønn kjøres samtidig ut til alle. 

Har ikke jobbet i bank, men når jeg jobbet i forsikring hadde vi en del dialog med bl.a Nets, og beskjed derfra var enkelt forklart at de fungerte som et "mellomledd". Nå når pengene kom på konto til mottaker var avhengig av både når vår bank hadde kjøring, og så når mottakers bank hadde kjøring. Om de ikke sammenfalt ville det ta litt lenger tid før penger kom på konto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 15.31):

Be arbeidsgiver om å sette inn lønna en dag tidligere. 

Anonymkode: f6278...4a1

Sukk og sukk..

Alt arbeidstakere skal plage arbeidsgiver med..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 21.26):

Jeg synes det er frekt. Jeg får alltid min lønn om morgenen på utbetalingskonto og det gjør at jeg dagen før setter over alt jeg har til sparekonto. Virker som en useriøs arbeidsgiver. 

Mvh arbeidstaker siden 1989. 

Anonymkode: 00df0...e33

Kan du forklare hvorfor dette er frekt? og hvorfor du mener dette er en useriøs arbeidsgiver? Jeg bare lurer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være det dummeste jeg har sett diskutert😂. Det blir jo likt fra mnd til mnd. Har du ikke penger igjen når det er siste dag før lønn har du et STOOOORT problem med deg selv og hvordan du disponerer pengene. Hva med å begynne å tenke at lønningsdag er en dag senere enn reelt så kan man være fornøyd med at kan får den inn på ettermiddagen dagen før😂😂😂.

Anonymkode: 3fd7a...6db

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette må være det dummeste jeg har sett diskutert😂. Det blir jo likt fra mnd til mnd. Har du ikke penger igjen når det er siste dag før lønn har du et STOOOORT problem med deg selv og hvordan du disponerer pengene. Hva med å begynne å tenke at lønningsdag er en dag senere enn reelt så kan man være fornøyd med at kan får den inn på ettermiddagen dagen før😂😂😂.

Anonymkode: 3fd7a...6db

Enig i at man bør ha penger igjen fra forrige måned, men det skal jo ikke være nødvendig å ha en ekstra lønning stående på lønnskonto, eller overføre fra sparekonto tilfelle lønna ikke kommer i tide. Lønna skal komme i tide. 

Anonymkode: 1b0f2...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig i at man bør ha penger igjen fra forrige måned, men det skal jo ikke være nødvendig å ha en ekstra lønning stående på lønnskonto, eller overføre fra sparekonto tilfelle lønna ikke kommer i tide. Lønna skal komme i tide. 

Anonymkode: 1b0f2...2cf

Den kommer i tide så lenge den kommer på riktig dato. 

Og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å ha en hel ekstra lønning stående på lønnskonto fordi lønnen kommer noen timer etter man forventer? Sett forfall på regningene dine en dag senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lønningskonsulent i et konsern, og kan skrive under på at det er bankene som stort sett er flaskehalsen. Jeg sender banklister for hele konsernet samtidig (ca. kl 9 dagen før lønningsdato), og de som har samme bank som konsernet har lønna på konto før lunsj dagen før lønningsdato, mens de som har andre banker får til andre tider, de seneste har lønna på konto i 16 tiden. Det er derfor vi kjører det dagen før lønningsdato, da vi tenker at det er litt sent å få det kl 16 på lønningsdato. Men ifølge loven, skal lønn være inne "innen lønningsdato", så har man lønningsdato den 15. så skal man ha lønn på konto senest i løpet av den 15. 

Anonymkode: 4bd08...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at man bør ha penger igjen fra forrige måned, men det skal jo ikke være nødvendig å ha en ekstra lønning stående på lønnskonto, eller overføre fra sparekonto tilfelle lønna ikke kommer i tide. Lønna skal komme i tide. 

Anonymkode: 1b0f2...2cf

Det gjør den jo så lenge den kommer på avtalt dato?

Anonymkode: 9b95d...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 15.03):

Er det bare jeg som reagerer på dette? Men jeg mener at når man har lønning f.eks den 15. Så skal pengene være på konto grytidlig morgen eller kvelden før. 

Hos min arbeidsgiver får vi ikke lønnen før på ettermiddagen den 15. Jeg synes det er frekt.

Hva synes dere? 

Anonymkode: b5a98...523

Enda et I-lands problem. er dette egentlig et stort problem,mon tro????

Anonymkode: 24a17...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva sier det om hvilken holdning de har til de ansatte? Er du virkelig så økonomisk ute å kjøre at du ikke tåler at pengene kjøres noen timer senere...? Hvis det er så vanskelig å være deg så kanskje du burde ta en titt i speilet framfor å sparke utover. Det står i kontrakten at pengene skal utbetales den 15, og det gjør de jaggu. Ta deg sammen og ta ansvar for ditt eget liv 😊

Anonymkode: d5f7a...e73

Hva feiler det deg?

Anonymkode: ce3b2...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kelsier said:

Den kommer i tide så lenge den kommer på riktig dato. 

Og hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å ha en hel ekstra lønning stående på lønnskonto fordi lønnen kommer noen timer etter man forventer? Sett forfall på regningene dine en dag senere? 

Jeg betaler aldri regninger for sent, selv ikke en dag. Hos oss er det slik at lønna skal være tilgjengelig fra morgenen av, sånn at regninger kan trekkes den dagen. 

Anonymkode: 1b0f2...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...