Gå til innhold

Lønn som ikke kommer før ettermiddagen -


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i kommunen, og hos oss får vi lønn på ettermiddagen dagen FØR lønningsdag. Nettopp fordi lønna skal være på konto  når vi står opp på lønningsdagen. 

Og hvis lønningsdagen er på en mandag, blir lønna utbetalt fredagen før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en stor arbeidsplass med mange ansatte, og noen får lønn klokken 9:00, mens andre får klokken 12:00, og noen først klokken 14:00, som sagt har det litt å si hvilken bank man har. 
Alt er punchet gjennom fra lønningskontoret på samme tidspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (2 minutter siden):

Jobber i kommunen, og hos oss får vi lønn på ettermiddagen dagen FØR lønningsdag. Nettopp fordi lønna skal være på konto  når vi står opp på lønningsdagen. 

Og hvis lønningsdagen er på en mandag, blir lønna utbetalt fredagen før. 

Akkurat sånn i vår kommune også, har alltid pengene inne før 00.00 på lønningsdagen. Og er den i helgen el mandag får vi det ilp av fredagen før. 

Anonymkode: 670e4...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Syns også det er sykt irriterende. Jobbet i en stor kjede før, der var det alltid slik. Jeg kunne aldri planlegge å gjøre noe (som jeg ville bruke penger fra lønnen til) den dagen jeg fikk lønn fordi det kom nesten bestandig kl 16 om ettermiddagen, noen få ganger kom den kl 14. Syns det er litt rart at de ikke kunne kjøre lønnen dagen før men isteden måtte vente til samme dag og helt til i siste liten 

Anonymkode: 59f16...abe

Hvis det er en fredag er det svært irriterende når jeg planlegger helgetur. 

Anonymkode: 93f68...551

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (10 minutter siden):

Jobber i kommunen, og hos oss får vi lønn på ettermiddagen dagen FØR lønningsdag. Nettopp fordi lønna skal være på konto  når vi står opp på lønningsdagen. 

Og hvis lønningsdagen er på en mandag, blir lønna utbetalt fredagen før. 

Jobber også i kommunen. Er jo over 400 kommuner så er ikke en fasit. Vi får lønn på morgen på lønningsdato. Får kun lønn på fredag hvis lønningsdato faller på en lørdag/søndag eller helligdag på mandag. 

Anonymkode: 93f68...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det noe lov på det? Har prøvd å søke litt på det. Men kan ikke finne noe. 

Anonymkode: b5a98...523

Det er ingen lov på det. Men det finnes tariffavtaler f eks i Staten, hvor det er avtaleregulert at de ansatte skal ha lønna disponibelt på konto ved midnatt natt til lønningsdato, uansett bank. Og fordi bankene ikke har felles kjøringer akkurat ved midnatt, blir realiteten da at de fleste får lønna ca et døgn før det igjen 

Hareena skrev (3 timer siden):

Det er neppe en «holdning overfor ansatte» som gjør at lønn av og til ikke er tilgjengelig når du står opp om morgenen. Man er jo avhengig av bankene/(bankenes betalingssentral) nets  Dessuten lever ikke de fleste lønnsmottakere fra hånd til munn.
Jeg svarte på spørsmålet om det fantes en lov og svaret var at hvis avtalen er den 15. så holder bedriften avtalen så lenge lønna blir tilgjengelig i løpet av den avtalte datoen. 

Enig, er ikke en holdning ovenfor ansatte. Men det ER en praksis og rutine ved lønningskontoret som stort sett er forklaringen: si at lønnsdato er en torsdag - hvis lønningskontoret sender og godkjenner alt til utbetaling i banken før de går hjem fra jobb onsdag, vil de fleste ha lønna disponibelt på konto når de står opp torsdag. Men hvis lønningskontoret godkjenner ferdig i bank først på torsdagen, får man ikke lønn før tors ettermiddag. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det er en fredag er det svært irriterende når jeg planlegger helgetur. 

Anonymkode: 93f68...551

Vel. Hvis lønningsdag er fredag, og du får den fredag ettermiddag (ikke fredag morgen), så bør du ha den disponibel på konto til 16-17-tiden. Og det bør vel holde for handlingen til helgeturen? 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Akkurat sånn i vår kommune også, har alltid pengene inne før 00.00 på lønningsdagen. Og er den i helgen el mandag får vi det ilp av fredagen før. 

Anonymkode: 670e4...932

Hvis du alltid har lønna inne før 00.00 har du sannsynligvis enten samme bank som arbeidsgiveren din, eller en arbeidsgiver som følger statlig praksis. 
 

mvh ei som kan disse kjøringene og vet hvordan infrastruktur og regler rundt betalinger funker 😃

Anonymkode: 41279...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal på kontoen før det blir bikker over datoen som kommer etter lønningsdato. Sjeldent man sier noe i avtalen om klokkeslett, aldri hørt om. 

 

 

Anonymkode: 9fd1f...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Pengene skal være disponible lønningsdag. Da må de betales ut i tide til at lønnstakere har dem når de skal handle eller betale regninger, dvs fra morgenen av.

Anonymkode: 84f8b...fef

Hvor står det igjen? 

Anonymkode: ca291...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ikke hvilken bank som avgjør, men når man er ferdig å gjøre jobben. Mange gjør nok jobben dagen før for å ha god margin og er klar til overføring tidlig på lønnsdato. Andre har mer is i magen og bruker formiddagen på lønningsdatoen til å gjøre siste finish på jobben.

Anonymkode: 9fd1f...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis det er en fredag er det svært irriterende når jeg planlegger helgetur. 

Anonymkode: 93f68...551

Men du har jo uansett like mye disponibelt pr måned? Eller bruker du mer i starten og mindre utover måneden?

Anonymkode: ca291...459

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel, de fleste seriøse bedrifter betaler ut lønn så den er tilgjengelig enten kvelden før eller grytidlig morgen på lønningsdagen. Jeg synes det sier litt om hva slags holdning man har ovenfor ansatte. 

Anonymkode: b5a98...523

Nå vet vi jo intet om hvor ts jobber. Hen har ikke sagt noe om hvorvidt hen har valgt et respektabelt firma.

For man kan jo,å som arbeidstaker velge seg en arbeidsgiver på randen av konkurs. En som ringer rundt til kundene kvelden før lønna skal kjøres for å sikre seg rene penger for å betale ut lønn. Det er ikke ulovlig å velge å arbeide for et at de mange firmaene som drives slik. Det er risikabelt, men det er definitivt en risiko man som voksen står fritt til å ta.

Anonymkode: 09f70...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pengene skal være disponible lønningsdag. Da må de betales ut i tide til at lønnstakere har dem når de skal handle eller betale regninger, dvs fra morgenen av.

Anonymkode: 84f8b...fef

Dette er synsing. Ikke noen lov som sier dette. 

Anonymkode: 4aeb4...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tenke at lønningsdag er den 16. da, så får du alltid lønnen tidlig. 
 

Tenker det kan se ut som du har et større problem, der du lever fra lønn til lønn. En dag fra eller til burde ikke være så avgjørende. 

Anonymkode: 8073a...971

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er frekt. Jeg får alltid min lønn om morgenen på utbetalingskonto og det gjør at jeg dagen før setter over alt jeg har til sparekonto. Virker som en useriøs arbeidsgiver. 

Mvh arbeidstaker siden 1989. 

Anonymkode: 00df0...e33

Er nok banken til TS som er flaskehalsen her og ikke arbeidsgiveren 

Anonymkode: 9b95d...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De skal være tilgjengelige når bankene åpner. Altså kl 08.

Anonymkode: 84a03...b96

Sier hvem?

Anonymkode: 0e4b0...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sier hvem?

Anonymkode: 0e4b0...fa3

...b96 😂

Anonymkode: e8eba...71e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (10 timer siden):

Dette er teoretisk tror jeg. Det finnes eksempelvis en god del tråder her inne om utbetaling av trygd der det viser seg at tidspunktet for når pengene er på konto avhenger av hvilke bank en har. Mener vi har konstatert det samme på jobben

Jeg tror heller kanskje det er slik at man kan betale på to måter i en bank;

En sum vi betaler til noen i form av en faktura med kid nr f.eks, og så kjøres det ved neste bankkjøring via NETS. Man må da vente litt på pengene før de er hos mottaker. Noen timer eller en dag.

men det finnes også et alternativ; Straks betaling (direkte overførsel) som går på sekundet. Det vil si hvis arbeidsgiver benytter dette når lønnen skal utbetales, og klikker straks overførsel av lønnen til alle ansatte, så skjer det akkurat når lønningsavdelingen i det de utfører det, uavhengig av bankkjøringssystemenes rutinekjøringer og NETS.

Så når folk får lønning på konto til merkelige tider, f.eks 15. 17, så kan det være pga en straksbetaling, utenom bankkjøring.

TROR jeg. 

Vi privatpersoner kan også hake av for straks-betaling når vi betaler noen i nettbanken.

https://www.bits.no/bank/straksbetalinger/

Hvilke banker er med i Straksbetaling? (alle utenom 3)
 
 
Straksbetaling ble etablert i 2013. 124 banker i Norge kan motta Straksbetalinger. Dette er så godt som alle banker som deltar i den alminnelige betalingsformidlingen i Norge (deltar i NICS).
'
Med straksbetaling vil pengene være disponibelt på konto i annen bank i løpet av få sekunder. Du betaler ingenting for å bruke straksbetaling.
 
 

Straksbetaling er en betalingstjeneste der beløpet blir stilt til disposisjon for mottaker umiddelbart etter at betaler har sendt transaksjonen – altså en realtidsbetaling mellom kundekonti. Straksbetaling ble etablert i 2013.

124 banker i Norge kan motta Straksbetalinger. Dette er så godt som alle banker som deltar i den alminnelige betalingsformidlingen i Norge (deltar i NICS).

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jeg tror heller kanskje det er slik at man kan betale på to måter i en bank;

En sum vi betaler til noen i form av en faktura med kid nr f.eks, og så kjøres det ved neste bankkjøring via NETS. Man må da vente litt på pengene før de er hos mottaker. Noen timer eller en dag.

men det finnes også et alternativ; Straks betaling (direkte overførsel) som går på sekundet. Det vil si hvis arbeidsgiver benytter dette når lønnen skal utbetales, og klikker straks overførsel av lønnen til alle ansatte, så skjer det akkurat når lønningsavdelingen i det de utfører det, uavhengig av bankkjøringssystemenes rutinekjøringer og NETS.

Så når folk får lønning på konto til merkelige tider, f.eks 15. 17, så kan det være pga en straksbetaling, utenom bankkjøring.

TROR jeg. 

Vi privatpersoner kan også hake av for straks-betaling når vi betaler noen i nettbanken.

https://www.bits.no/bank/straksbetalinger/

Hvilke banker er med i Straksbetaling? (alle utenom 3)
 
 
Straksbetaling ble etablert i 2013. 124 banker i Norge kan motta Straksbetalinger. Dette er så godt som alle banker som deltar i den alminnelige betalingsformidlingen i Norge (deltar i NICS).
'
Med straksbetaling vil pengene være disponibelt på konto i annen bank i løpet av få sekunder. Du betaler ingenting for å bruke straksbetaling.
 
 

Straksbetaling er en betalingstjeneste der beløpet blir stilt til disposisjon for mottaker umiddelbart etter at betaler har sendt transaksjonen – altså en realtidsbetaling mellom kundekonti. Straksbetaling ble etablert i 2013.

124 banker i Norge kan motta Straksbetalinger. Dette er så godt som alle banker som deltar i den alminnelige betalingsformidlingen i Norge (deltar i NICS).

Tror du noen sitter og gjør dette manuelt alle steder? Det er ofte kjempestore datafiler som overføres. Ofte fra en ekstern aktør som kjører lønn på vegne av firmaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å få lønn på morgenen dagen før lønningsdag, nå har de gått over til ettermiddag. Innafor så lenge det altså er dagen før. Ettermiddag på lønningsdagen ville ikke vært innafor, da får man ikke trukket regninger som forfaller den dagen. 

Anonymkode: 1b0f2...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Pengene skal være disponible lønningsdag. Da må de betales ut i tide til at lønnstakere har dem når de skal handle eller betale regninger, dvs fra morgenen av.

Anonymkode: 84f8b...fef

Regelen er ikke at det skal være disponibelt fra mornignen av , men er lønningsdagen den 15.skal lønnen være inne på konto i løpet av den dagen.

Men ellers merkelig av ts sin arbeidsgiver, hos oss kommer lønnen den 20,og er alltid inne  fra tidlig morgen. Vi med DNB får den kvelden før siden vi da har samme bank som arbeidsgiver.

Men igjen, ts sin arbeidsgiver gjør ikke noe ulovlig 

Anonymkode: a9ea2...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...