Gå til innhold

Lønn som ikke kommer før ettermiddagen -


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som reagerer på dette? Men jeg mener at når man har lønning f.eks den 15. Så skal pengene være på konto grytidlig morgen eller kvelden før. 

Hos min arbeidsgiver får vi ikke lønnen før på ettermiddagen den 15. Jeg synes det er frekt.

Hva synes dere? 

Anonymkode: b5a98...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er litt rart. Det vanlige er at de ansatte skal ha pengene disponibelt på sin konto når de står opp, altså at pengene kommer inn ved første bbs/bankkjøring som er litt før kl 06 om morgenen.

Dette kunne din arbeidsgiver også fått til om de ville, men merkelig nok gjør de ikke det. Har du vurdert å spørre lønningsavdelingen om hvorfor?

Anonymkode: bd481...578

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være tilgjengelige når bankene åpner. Altså kl 08.

Anonymkode: 84a03...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bare jeg som reagerer på dette? Men jeg mener at når man har lønning f.eks den 15. Så skal pengene være på konto grytidlig morgen eller kvelden før. 

Hos min arbeidsgiver får vi ikke lønnen før på ettermiddagen den 15. Jeg synes det er frekt.

Hva synes dere? 

Anonymkode: b5a98...523

Bytt bank

Anonymkode: 9b95d...4bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

De skal være tilgjengelige når bankene åpner. Altså kl 08.

Anonymkode: 84a03...b96

Er det noe lov på det? Har prøvd å søke litt på det. Men kan ikke finne noe. 

Anonymkode: b5a98...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det bare jeg som reagerer på dette? Men jeg mener at når man har lønning f.eks den 15. Så skal pengene være på konto grytidlig morgen eller kvelden før. 

Hos min arbeidsgiver får vi ikke lønnen før på ettermiddagen den 15. Jeg synes det er frekt.

Hva synes dere? 

Anonymkode: b5a98...523

Be arbeidsgiver om å sette inn lønna en dag tidligere. 

Anonymkode: f6278...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De skal være tilgjengelige når bankene åpner. Altså kl 08.

Anonymkode: 84a03...b96

Sier hvem? 

Anonymkode: ba96d...ff2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik hver måned så skjønner jeg ikke hva problemet er? Da kommer jo lønna til samme tid uansett. 

Anonymkode: c1119...dda

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sier hvem? 

Anonymkode: ba96d...ff2

Jeg har aldri hørt at pengene skal være tilgjengelig "når bankene åpner kl 08". Dette må være en eldgammel "regel" fra den gangen folk måtte gå i banken for å heve lønningen sin i kontanter eller noe annet rart.

Det jeg derimot har lest på en av bankenes nettsider, er at bbs (som de het før, heter de NETS nå?) kjører første bankkjøring så tidlig som kl 05:45 og det klokkeslettet er valgt fordi da har folk pengene på konto omtrent når de står opp om morgenen på lønningsdagen. Pengene er tilgjenglig på konto ca et kvarter etter at bbs har kjørt dagens første av de fem daglige overføringene.

Fra Nrk:

"Første overføring er klokka 05.45. Det er fordi lønnsutbetalinger, trygder og stønader skal være på kontoen din før du står opp om morgenen."

Endret av Million
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe lov på det? Har prøvd å søke litt på det. Men kan ikke finne noe. 

Anonymkode: b5a98...523

Hvis det står i avtalen at lønna skal komme den 15. er det jo den 15. helt til klokka passerer 23.59. 

I stedet for å tenke at du burde ha den tilgjengelig nå du står opp, kan du jo heller tenke at det er hyggelig av arbeidsgiver å betale deg halve månedslønna på forskudd. Lønningsdato kan jo tross alt flyttes til den 30. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hareena said:

Hvis det står i avtalen at lønna skal komme den 15. er det jo den 15. helt til klokka passerer 23.59. 

I stedet for å tenke at du burde ha den tilgjengelig nå du står opp, kan du jo heller tenke at det er hyggelig av arbeidsgiver å betale deg halve månedslønna på forskudd. Lønningsdato kan jo tross alt flyttes til den 30. 

Vel, de fleste seriøse bedrifter betaler ut lønn så den er tilgjengelig enten kvelden før eller grytidlig morgen på lønningsdagen. Jeg synes det sier litt om hva slags holdning man har ovenfor ansatte. 

Anonymkode: b5a98...523

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg synes det sier litt om hva slags holdning man har ovenfor ansatte.

Det er neppe en «holdning overfor ansatte» som gjør at lønn av og til ikke er tilgjengelig når du står opp om morgenen. Man er jo avhengig av bankene/(bankenes betalingssentral) nets  Dessuten lever ikke de fleste lønnsmottakere fra hånd til munn.
Jeg svarte på spørsmålet om det fantes en lov og svaret var at hvis avtalen er den 15. så holder bedriften avtalen så lenge lønna blir tilgjengelig i løpet av den avtalte datoen. 

Endret av Hareena
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er at lønnen skal være på konto lønningsdagen, det er ikke noe bestemt tidspunkt. Og faller lønningsdag på helg eller rød dag skal den utbetales siste virkedag før. Men det er ingen regler at det skal vøre på konto fra midnatt eller fra kl.0800 lønningsdag

Anonymkode: a9ea2...9f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er frekt. Jeg får alltid min lønn om morgenen på utbetalingskonto og det gjør at jeg dagen før setter over alt jeg har til sparekonto. Virker som en useriøs arbeidsgiver. 

Mvh arbeidstaker siden 1989. 

Anonymkode: 00df0...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det så stor rolle om pengene er på konto kl 8 på morgenen eller kl 20 på kvelden bare de er på konto på datoen? 

Anonymkode: 51173...c4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (2 timer siden):

Det er neppe en «holdning overfor ansatte» som gjør at lønn av og til ikke er tilgjengelig når du står opp om morgenen. Man er jo avhengig av bankene/(bankenes betalingssentral) nets  Dessuten lever ikke de fleste lønnsmottakere fra hånd til munn.
Jeg svarte på spørsmålet om det fantes en lov og svaret var at hvis avtalen er den 15. så holder bedriften avtalen så lenge lønna blir tilgjengelig i løpet av den avtalte datoen. 

Pengene skal være disponible lønningsdag. Da må de betales ut i tide til at lønnstakere har dem når de skal handle eller betale regninger, dvs fra morgenen av.

Anonymkode: 84f8b...fef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns også det er sykt irriterende. Jobbet i en stor kjede før, der var det alltid slik. Jeg kunne aldri planlegge å gjøre noe (som jeg ville bruke penger fra lønnen til) den dagen jeg fikk lønn fordi det kom nesten bestandig kl 16 om ettermiddagen, noen få ganger kom den kl 14. Syns det er litt rart at de ikke kunne kjøre lønnen dagen før men isteden måtte vente til samme dag og helt til i siste liten 

Anonymkode: 59f16...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at lønnen utbetales på et forutsigbart tidspunkt. 
Det er faktisk oppsiktsvekkende mange som ikke får utbetalt lønn på lønningsdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om ilandsproblem. Når på dagen lønna kommer inn er det vel ingen som rår over, da det gjerne skal gjennom flere prosesser på veien. For alt du vet, er det din egen bank som er treg. 

Løsningen er å sette forfall på alle regninger til dagen etter lønn.

Anonymkode: 159d4...343

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri hørt at pengene skal være tilgjengelig "når bankene åpner kl 08". Dette må være en eldgammel "regel" fra den gangen folk måtte gå i banken for å heve lønningen sin i kontanter eller noe annet rart.

Det jeg derimot har lest på en av bankenes nettsider, er at bbs (som de het før, heter de NETS nå?) kjører første bankkjøring så tidlig som kl 05:45 og det klokkeslettet er valgt fordi da har folk pengene på konto omtrent når de står opp om morgenen på lønningsdagen. Pengene er tilgjenglig på konto ca et kvarter etter at bbs har kjørt dagens første av de fem daglige overføringene.

Fra Nrk:

"Første overføring er klokka 05.45. Det er fordi lønnsutbetalinger, trygder og stønader skal være på kontoen din før du står opp om morgenen."

Dette er teoretisk tror jeg. Det finnes eksempelvis en god del tråder her inne om utbetaling av trygd der det viser seg at tidspunktet for når pengene er på konto avhenger av hvilke bank en har. Mener vi har konstatert det samme på jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...