Gå til innhold

Brud med unormalt strenge/høye krav til kleskode og gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdiktede tulleregler.

Anonymkode: ea2af...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djungelvrål skrev (58 minutter siden):

Ikke rart og ikke skulle vise skuldre , knær eller litt kløft, og ikke rød kjole??    Dette er jo ønskene til syke mennesker.  Hun mp jo tilhøre en sekt!!   Herregud.   Jeg hadde kommet i rød lårkort kjole med bare skuldre bare på trass. 😅

nei, det er helt vanlig og tradisjonell skikk og bruk for antrekk i kirke og i bryllup. Du mangler almenndannelse hvis du ikke vet dette.

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (57 minutter siden):

Nei, det er det ikke. 

jo, det er faktisk det.

Anonymkode: 6da56...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (1 time siden):

Ja det er veldig fint, men måtte bre gi beskjed at det ER ok å gå i svart i bryllup😅 ingen dør av det! Og gjør noen det, er man iallfall kledd for anledningen.

ja enig. Jeg hadde syns det hadde vært kult med sånn black and white tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Nei, det er det ikke. 

Jo det er det og de har alltid vært sånn. At folk velger å ikke følge dem eller ikke bryr seg er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

nei, det er helt vanlig og tradisjonell skikk og bruk for antrekk i kirke og i bryllup. Du mangler almenndannelse hvis du ikke vet dette.

Anonymkode: 6da56...c4d

rødt går fint. Så klart ikke lårkort med utrigning som viser halve puppen men en anstendig men rød kjole er da greit. Den danske dronningen hadde rød kjole i prins william sitt bryllup mener jeg å huske. Når det er ok for de kongelige, ja da er det ok

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

nei, det er helt vanlig og tradisjonell skikk og bruk for antrekk i kirke og i bryllup. Du mangler almenndannelse hvis du ikke vet dette.

Anonymkode: 6da56...c4d

😅 Aldri hørt om disse reglene tilknyttet bryllup.  Lever du i 1876?   Kjenner du mange bruder som er heltildekket??     Det er da helt vanlig med både utringede, knekorte kjoler og skuldre er også alltid innenfor.    Det er nok du som er gammeldags.  Hjelp😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (17 minutter siden):

Jo det er det og de har alltid vært sånn. At folk velger å ikke følge dem eller ikke bryr seg er noe helt annet.

Lever du i en sekt du også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt sært at pen dress er ensbetydende med mørk dress, med mindre du vil ha bryllup med gravferdstema. I bryllup midt på sommeren bør det være rom for lyse dresser.

Har vært i flere sommerbryllup både i sør-Europa og USA/Canada, og da har flertallet lys dress. Personlig synes jeg det ser ganske bra ut.

IMG_9654.webp

Anonymkode: b0c04...15a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Synes det er litt sært at pen dress er ensbetydende med mørk dress, med mindre du vil ha bryllup med gravferdstema. I bryllup midt på sommeren bør det være rom for lyse dresser.

Har vært i flere sommerbryllup både i sør-Europa og USA/Canada, og da har flertallet lys dress. Personlig synes jeg det ser ganske bra ut.

IMG_9654.webp

Anonymkode: b0c04...15a

Dress er ikke ensbetydende med mørk dress nei. «Mørk dress» derimot er ensbetydende med mørk dress, men det er altså en annen kleskode enn dress.

 

 

Anonymkode: 6cacc...5c1

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.46):

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

Kleskode er helt vanlig i bryllup, og den kleskoden som nevnes her er ganske standard. Og som kvinnelig gjest skal du ikke kle deg i hvitt, rødt eller svart eller gå utfordrende kledd, slik at du kan stjele oppmerksomheten fra bruden. Gaveliste er også vanlig. Har du aldri vært i bryllup, eller? Virker ikke helt sånn hvis du ser på dette som galskap.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 14.57):

Har en av dem utenlandsk bakgrunn? Jeg har vært i et østeuropeisk bryllup, der det var lignende fargekrav til kjoler.

Anonymkode: 4adc5...4fe

Det er ikke en spesielt øst-europeisk regel, nei. Standard i Norge også å unngå hvitt, rødt og svart + utfordrende kjoler. Hovedgrunnen er at det er brudens dag og kvinnelige gjester skal ikke stjele oppmerksomheten fra henne.  Har du kjole med bare skuldre, skal du som kvinnelig bryllups gjest ha på sjal evt jakke i kirken, men på bryllupsfesten er det i ingen «regel» om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt standard altså…

Anonymkode: 47fee...fcb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 time siden):

Kleskode er helt vanlig i bryllup, og den kleskoden som nevnes her er ganske standard. Og som kvinnelig gjest skal du ikke kle deg i hvitt, rødt eller svart eller gå utfordrende kledd, slik at du kan stjele oppmerksomheten fra bruden. Gaveliste er også vanlig. Har du aldri vært i bryllup, eller? Virker ikke helt sånn hvis du ser på dette som galskap.

 

 

Heltidekket kropp til fest er total galskap ja.  Vi bor da ikke i Afganistan. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 10.5.2023 den 1.15):

Selv dronning Sonja har møtt opp i rød kjole i bryllup, så at det er lov i bryllup kan ikke stemme.

Som jeg skrev, du kan spørre bruden om lov.

"Jeg har ikke HØRT om noe", betyr jo ingenting.

Og ett kort googlesøk, viser at dette er etikette i mange land.

Anonymkode: 3f8a2...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vurdert å takket nei til et sånt bryllup. 

Anonymkode: 22913...97d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oppdiktede tulleregler.

Anonymkode: ea2af...fc4

Har du tid til å skrive dette, har du tid til å lese om etikette.

Anonymkode: 3f8a2...839

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (8 minutter siden):

Heltidekket kropp til fest er total galskap ja.  Vi bor da ikke i Afganistan. 

Du høres ut som du er født i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 0.46):

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/3JP89M/kleskode-i-bryllup-dette-er-reglene-du-maa-foelge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å liste opp. Men de har vel noen som kommer i noe som ligner brudekjole  muligens, så derav listen.

Anonymkode: bf1fd...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...