Gå til innhold

Komme med bakst i konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg, mannen og barna (2 stk) skal i konfirmasjon til fetterene deres. Jeg er utrolig sliten for tiden etter influensa som satt hardt. Både jeg og mannen er bekymret for fremtiden mtp økonomi...det er så mye for tiden. 

Jeg kjenner foreldrene til konfirmanten såpass godt at jeg vet de hadde takket JA hvis jeg spurte om jeg skal bake en kake til konfirmasjonen. Jeg er en bakedame og har ofte tatt med meg noe. 

Men jeg har hverken lyst eller tid eller ork denne gangen. Har ikke hørt noe fra de om at de ønsker at jeg baker, men føler det er litt forventet siden jeg har gjort det mye i tidligere bryllup, bursdager osv. 

Hadde dere tatt en tlf og sagt at jeg dessverre ikke kan bake denne gangen eller hadde dere bare dukket opp uten kake? (men med gave til konfirmanten selvfølgelig)

Anonymkode: 88eff...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvis du ikke har fått forespørsel hadde jeg lagt det ligge denne gangen.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått forespørsel er det ikke noe å tenke på. Dukk opp uten kake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde spurt dersom de ville du skulle bake. 

Anonymkode: 051a7...ab1

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  hadde syntes det var rart om du ringte for å si at du ikke kom til å bake, om du ikke hadde blitt spurt om det. 

Vil de du skal bake, spør de. Har de ikke spurt, kan de da overhodet ikke forvente at noen har med kake. 

Og det er HELT ok å si nei om de ber. 

Jeg er også en sånn "bakedame" som som regel alltid blir spurt om å bake. Ofte tilbyr jeg meg. Andre ganger takker jeg nei om jeg blir spurt. Jeg har to små unger, full jobb, hus og heim og hage og fullt kjør. 

Anonymkode: cce71...069

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at de er lettet over at du ikke har spurt om du skal bake, fordi de har så mange kaker eller har planlagt alt av kaker de skal ha selv.

Anonymkode: e7588...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt sært å ringe for å si det når de ikke har spurt etter kake...

Anonymkode: 83ba9...258

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som arrangerer konfirmasjon som bare regner med at folk kommer med kake uten å spørre selv? Alle vil vel sikre seg at det er nok kaker uten å gamble på det. 

Så nei, ikke kom med kake ubedt. Og si nei hvis de spør 

Anonymkode: 388e4...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de trengte kakebaking hadde de nok bedt om det så dette ville jeg ikke tenkt over. Vi har selv konfirmasjon i helgen og jeg har ikke bedt om bakehjelp fra noen og ville nok blitt litt overrasket både om noen ringte for å si at de ikke kunne bake (uten at jeg hadde bedt dem bake) eller dukket opp med kake ubedt. Jeg hadde heller ikke forventet at andre skulle tilby seg å bake, men regnet det som mitt ansvar å be om hjelp hvis jeg trenger det. Hvis de spør sier du bare nei, men om konfirmasjonen er nært forestående kan du regne med at de som skal bake har blitt spurt allerede, det er ikke sånt man spør om helt i siste liten.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke bakt kake hvis det ikke var avtalt på forhånd. Ikke noe du behøver å si i fra om heller tenker jeg siden du ikke verken er blitt spurt eller har tilbudt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kultur noen steder at man tar med kaker uten å bli spurt i selskaper, og hvis TS alltid tar med kaker, kan det jo hende de har en forventning om at hun gjør det denne gangen og. Så jeg skjønner problemstillingen. Men virker litt merkelig å varsle om en kake det ikke er bedt om og, så ikke enkelt det der. 

Anonymkode: 1f927...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min store krets i Trøndelag er det en selvfølge at familie tar med kake uten at det spørres ja. Det går av seg selv. 
Er det ikke vanlig hadde jeg bare droppa å ta med noe uten å tenke mer på det. 
Evt tatt med en box is eller iskake fra butikken. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke har bedt deg om å bake, så trenger du ikke å dukke opp med en kake de ikke har bedt om. Det hadde ikke jeg likt i vår konfirmasjon at gjester bare tok med en kake uten å si fra på forhånd.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre søsken , og vi har kontakt med hverandre såpass mye at det er helt naturlig å kunne ta opp en sånn sak som TS har på hjertet. 
Det må jo være mannen som er bror til en av konfirmantens foreldre, og da kan vel ham ta en prat og si fra at denne gangen har ikke tante overskudd til å bake pga helsa, men det byr seg sikkert en ny anledning? 
 

Men nå har jeg en bror som faktisk har tatt det valget at han har begynt å bake han og. 
Han har riktignok noen få alternativ, men de duger veldig bra. 
Kanskje mannen til TS kan ta opp tråden han med ? 

Anonymkode: bf520...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du overtenker og legger for mye forventninger på deg selv. Bare fordi man før har hatt overskudd til å bake, så kan man ikke ta for gitt at man alltid fremover har det. Helsen din er viktigst.
 

Du trenger selvsagt ikke gi beskjed om at du ikke har med kake når de ikke har spurt. Hvis de skulle spørre, så får du si at du ikke har kapasitet nå dessverre pga sykdom (evt la mannen bake)

Anonymkode: 10291...bf3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å dukke opp uten kake når de ikke har bedt deg bake. Merkelig å ringe for å si at du ikke skal bake når de ikke har bedt deg bake. 

Anonymkode: 075a4...82d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt greit å ikke spørre. 
 

Mamme ringte meg og spurte om hu skulle bake en kake - og før jeg rakk å svare hadde hun også sagt at hun orket jo egentlig ikke og visste ikke hvordan hun skulle få det til. Jeg hadde fått svigers som bor nærmere til å bake, så trengte ikke hjelp, men helt ærlig kunne mamma spart ser for den telefonen. 🙈😅

Anonymkode: a47c4...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...