Gå til innhold

Kollega som aldri blir med på fellesgaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er med, men synes det er en uting og misliker presset sterkt. 

Det er ikke alle kolleger jeg liker, og det er ikke alltid jeg har den femtilappen. 

Dette burde bedriften dekke, og folk burde slutte å presse kolleger for penger. 

Heia den sure kollegaen som tør si nei! 

Anonymkode: 41502...882

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste som lager sur stemning er deg ts. Denne kollegaen har tatt sitt standpunkt. Hun gir ikke, regner med hun ikke får heller. Det er ikke noe å irritere seg over. En kan være uenig i det og mene det er usosialt, jeg syntes allikevel det er tøft med folk som står på sitt , selv om de blir upopulære. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags arbeidsplass er det som ikke sender blomster ved alvorlig sykdom til sine ansette? Og som ikke gir gave til 60 års dag? En arbeidsplass som vet at de ansatte betaler for sin egen gave..? 

Jeg spleiser når folk har fått baby, men resten forventer jeg at arbeidsplassen dekker. 

Anonymkode: 8438a...567

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt delt her. Men jeg syns sånn spleiselag er en uting. 

Ikke for å være frekk, men det er de samme menneskene som får sånne spleisegaver "vi alle må være med på"

 

Jeg har dessverre aldri vært syk eller noe så jeg har da aldri fått presang. Jeg betaler betaler og betaler. .til andre.

Så ts se det litt fra andre siden også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe gavemenneske, verken i privatlivet eller på jobb. 

Jeg deltar derfor ikke på fellesgaver til noen, og jeg forventer heller ikke å få gave fra kolleger på jobb. 

Folk er forskjellige, rett og slett. 

 

Som leder, derimot, sender jeg blomster på vegne av arbeidsplassen både ved dødsfall i nær familie, runde dager (innenfor bedriftens retningslinjer, men si meg, hvorfor skal jeg måtte jobbe her i 20 år før jeg skal få gave? Man får kun ved runde tall fra 50 og oppover ...) osv. Det faller seg ikke naturlig da heller, men det er jo tross alt jobb ;)

Anonymkode: 34d1a...b09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jobben bør stå for sånne ekstragaver. De fleste jobber for å tjene penger, ikke omvendt. 

Der jeg har jobbet er det bedriften som har stått for gaver, ikke de ansatte. 

Anonymkode: 2af1c...8c4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet et sted der vi måtte betale inn 50 kr i mnd så de som hadde bursdag fikk bukett. Syns dette i utgangspunktet var mye. Gjett hvem som betalte, men ikke fikk 🙃 fordi jeg har bursdag i sommerferien.. 🥲

Anonymkode: a17e4...a78

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun gave når hun har bursdag osv da siden dere tydeligvis ikke liker henne? På min arbeidsplass fikk f.eks alle gavekort på en barnebutikk når de var gravide, jeg var med å spleise på disse gavekortene. Men når jeg var gravid fikk jeg ingenting, selv om jeg klarer meg fint uten gavekortet føles det ut som om jeg ikke var like viktig som de andre.

Anonymkode: 818fd...1c4

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange "spleiselag" er det månedlig? Årlig? 50 kr her og der blir mye penger. 

Akkurat den kreftsyke, hadde jeg nok sendt en blomst til, men sånn ellers... Jeg er en av dem som ikke gidder. F.eks. i en barnehage hvor de ansatte er noen forbanna idioter som lar mobbing bare foregå, som driter i ungene. Da blir ikke jeg med på "julegave" til dem ass. Nope. Skjer ikke.

 

Anonymkode: c70ad...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får hun gave når hun har bursdag osv da siden dere tydeligvis ikke liker henne? På min arbeidsplass fikk f.eks alle gavekort på en barnebutikk når de var gravide, jeg var med å spleise på disse gavekortene. Men når jeg var gravid fikk jeg ingenting, selv om jeg klarer meg fint uten gavekortet føles det ut som om jeg ikke var like viktig som de andre.

Anonymkode: 818fd...1c4

Åh, sånn har jeg også opplevd! Det er så leit å være en som blir glemt å gi gave til, men samtidig bli spurt om jeg vil være med å spleise til andre. Mye bedre om arbeidsgiver sørger for like bra gaver til alle ansatte.

Anonymkode: 5564b...e97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også jobber i et sånt miljø, og for min del er det alle eller ingen.
Og da er det letteste ingen. 
Om jeg blir sett på som den kjipe for det så får det bare være, for det er ikke sånn at jeg ikke har lyst. Jeg har bare ikke mulighet til å være mer på alle. Og jeg vil ikke gjøre forskjell.

Anonymkode: 54313...079

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

KG logikk; en person vil ikke være med å spleise på en gave = surpomp som ikke har det godt inni i seg selv.
 

Nei, man er ikke surpomp fordi man ikke er med å spleise på alt mulig rart. Man kan fint være i et godt humør og være en super kollega, selv om man mener at det å måtte spleise på gaver til diverse kollegaer er tull. 

Anonymkode: 2073a...5f9

Kall det akkurat hva du vil. Jeg synes det er sært. 

Blir som det som insisterer på å spise medbrakt på spleiselag. Den som sitter og finregner fordelingen på restaurant. Som krever vipps om du legger ut for kollegaen som har glemt kortet i kantina. Og så videre. 

Det å ikke være milimeterrettferdig, det å bruke penger på andre, er en del av å være et sosialt vesen. Så jo, du kan være så smilende og super som du bare vil, men om du drar gjerrigheten til det nivået er du sær. 

Anonymkode: b3a0e...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags arbeidsplass er det som ikke sender blomster ved alvorlig sykdom til sine ansette? Og som ikke gir gave til 60 års dag? En arbeidsplass som vet at de ansatte betaler for sin egen gave..? 

Jeg spleiser når folk har fått baby, men resten forventer jeg at arbeidsplassen dekker. 

Anonymkode: 8438a...567

På min arbeidsplass kom det flere buketter; 

Fra ledelsen, betalt av selskapet. 

Fra innsamling fra de ansatte. 

Fra kollegaer som også er venninner, der jeg også kjenner mannen, der vi fikk blomster, morgenlevering, med mer, privat. 

Anonymkode: b3a0e...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kall det akkurat hva du vil. Jeg synes det er sært. 

Blir som det som insisterer på å spise medbrakt på spleiselag. Den som sitter og finregner fordelingen på restaurant. Som krever vipps om du legger ut for kollegaen som har glemt kortet i kantina. Og så videre. 

Det å ikke være milimeterrettferdig, det å bruke penger på andre, er en del av å være et sosialt vesen. Så jo, du kan være så smilende og super som du bare vil, men om du drar gjerrigheten til det nivået er du sær. 

Anonymkode: b3a0e...8fa

Det er ikke det samme. Jeg tar gjerne med mat og diverse til spleiselag, men å betale på gaver i tide og utide til kolleger jeg knapt kjenner gidder jeg ikke. 

Da får jeg heller være surpomp.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Så utrolig deilig tråd!

Jeg har alltid vært den der "sure kjerringa" som ikke deltar på sånt, og da jeg åpna denne tråden tenkte jeg at nå skulle jeg piskes. Og så er det så mange som er enig med meg i at dette må være frivillig og at de som syns det er hyggelig og morsomt deltar, vi andre slipper. 

Takk, KG, for å ha gjort formiddagen min god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Kall det akkurat hva du vil. Jeg synes det er sært. 

Blir som det som insisterer på å spise medbrakt på spleiselag. Den som sitter og finregner fordelingen på restaurant. Som krever vipps om du legger ut for kollegaen som har glemt kortet i kantina. Og så videre. 

Det å ikke være milimeterrettferdig, det å bruke penger på andre, er en del av å være et sosialt vesen. Så jo, du kan være så smilende og super som du bare vil, men om du drar gjerrigheten til det nivået er du sær. 

Anonymkode: b3a0e...8fa

Og slik spotter man de største snyltere. 

Det er alltid de som kverulerer høyest om at man skal spleise, spytte i felleskassen, ikke må finregne, nok skal få tilbakebetaling «en annen gang» (som aldri skjer), ikke må fikse sin egen mat, osv. De kan kun kose seg når de kan ete og drikke åtte ganger så mye som de har betalt for. 

Anonymkode: 3c640...635

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss har vi gavekasse, 200 kr i året. Går til bryllup, baby, rundedager og langtidssykdom.

Det er helt valgfritt å være med. Men de som ikke er med, får heller ikke noe gaver. 

Anonymkode: eeb21...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kall det akkurat hva du vil. Jeg synes det er sært. 

Blir som det som insisterer på å spise medbrakt på spleiselag. Den som sitter og finregner fordelingen på restaurant. Som krever vipps om du legger ut for kollegaen som har glemt kortet i kantina. Og så videre. 

Det å ikke være milimeterrettferdig, det å bruke penger på andre, er en del av å være et sosialt vesen. Så jo, du kan være så smilende og super som du bare vil, men om du drar gjerrigheten til det nivået er du sær. 

Anonymkode: b3a0e...8fa

Eller har veldig dårlg råd og ikke har noe valg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med henne. Altså jeg samtykker utad til å betale på gavekassen fordi det er frivillig tvang og sosial utpressing kamuflert som" er jo såååå koselig" eller fellesmelding: du må vippe 500 til gavekassen innen*dato, er tom allerede. Ikke noe,har du interesse av, nei det er liksom en selvfølge at du vil, men jeg jubler inni meg den dagen noen konkluder med å avvikle hele skiten. Har ikke folk nok Kählervaser, kakespader, pastellkopper med Carpe Diem skrevet med gullskrift? Renner ikke skap og skuffer over av 50% kampanjekupp fra Kitchn??

Men jeg er enig i at det er en fin ting å gi blomster når noen har hatt kreft. Da er det fint å samle inn. Det er omsorg, men ikke fordi noen fyller 25,30,35 etc... eller fordi kollegaen har konfirmanten i huset, slik det er på vår jobb..Den hersens gavekassen går tom like fort som den fylles opp og betaler sikkert 1000kr i året fordi.....ingen anledning er for liten til å få eller gi en liten oppmerksomhet fra jobben 

Endret av Laraa
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med henne. Altså jeg samtykker utad til å betale på gavekassen fordi det er frivillig tvang og sosial utpressing kamuflert som er "jo såååå koselig eller fellesmelding: du må vippe 500 til gavekassen innen*dato. Ikke noe,har du interesse av, nei det er liksom en selvfølge at du vil, men jeg jubler inni meg den dagen noen konkluder med å avvikle hele skiten. Har ikke folk nok Kählervaser, kakespader, pastellkopper med Carpe Diem skrevet med gullskrift. 

Men jeg er enig i at det er en fin ting å gi blomster når noen har hatt kreft. Da er det fint å samle inn. Det er omsorg, men ikke fordi noen fyller 25,30,35 etc... eller fordi kollegaen har konfirmanten i huset, slik det er på vår jobb..Den hersens gavekassen går tom like fort som den fylles opp og betaler sikkert 1000kr i året fordi.....ingen anledning er for liten til å få eller gi en liten oppmerksomhet fra jobben 

Merkelig ordning

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...