AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #41 Skrevet 8. mai 2023 Blir vanskelig det der: https://www.dagbladet.no/nyheter/klaget-pa-stedsnavnet-negerfjellet-harreisende/79223262 så i stedet for Negerfjellet så vil de at det skal hete Svartfjellet, som altså betyr akkurat det samme. Helt høl i hue 🤦🏼♀️ Anonymkode: 1c001...228 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #42 Skrevet 9. mai 2023 Neger er ikke rasistisk å si.. slutt å bli krenka over alt mulig Anonymkode: 6af2d...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #43 Skrevet 9. mai 2023 Be gubben om å slutte å bruke nedsettende ord om andre raser, forklar hvorfor dette er viktig for deg. Men det er uansett å dra det alt for langt å hindre ham i å møte barnebarnet dersom det likevel skulle glippe et og annet ord innimellom. Anonymkode: 0aa95...13f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #44 Skrevet 9. mai 2023 Det er rasisme å bruke «neger» selv om man ikke mener noe med det. Man bidrar uansett til å bygge opp under gamle, utdaterte strukturer ment for å undertrykke. For øvrig har jeg aldri forstått behovet for å si ordet. Har man så dårlig ordforråd at man ikke klarer å beskrive et menneske på andre måter? Anonymkode: 08be0...12e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #45 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er rasisme å bruke «neger» selv om man ikke mener noe med det. Man bidrar uansett til å bygge opp under gamle, utdaterte strukturer ment for å undertrykke. For øvrig har jeg aldri forstått behovet for å si ordet. Har man så dårlig ordforråd at man ikke klarer å beskrive et menneske på andre måter? Anonymkode: 08be0...12e Han svarte, er det bedre mener du? Neger er strengt tatt et nøytralt ord, på lik linje som latino, eller asiat. Anonymkode: d3a91...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #46 Skrevet 9. mai 2023 Skjønner deg. Vanskelig å endre den eldre garde. Fortsett å si ifra, og fortsett å forklare til datteren din at det ikke er greit, at du prøver å lære bestefar av med det, men at han er vranglært, og uansett hva han sier må ikke hun bruke slike ord. Det er ikke greit. Har selv to i familien som hardt har argumentert for n- ordet, at det ikke er stygt/ rasistisk. De har vokst opp med at det var det som var riktig, mens det fantes et annet n-ord som var stygt, Etter mye diskusjon har de begynt å bli bevisst. Vi har også en ganske internasjonal familie etterhvert, så det er en reell problemstilling. Da vi giftet oss, min mann er fra et land i vestafrika,inviterte vi ikke en tante nettopp fordi vi ikke orket at hun skulle løpe rundt til hans gjester og skryte av de vakre n-barna. Det ville blitt helt krise. Anonymkode: d4f3d...03a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #47 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han svarte, er det bedre mener du? Neger er strengt tatt et nøytralt ord, på lik linje som latino, eller asiat. Anonymkode: d3a91...7a9 Med den logikken er det vel bedre å si afrikaner? Eller tror du det finnes noe som heter Negerland e.l? Men jeg tenker det er unødvendig også. Du kan få litt hjelp. Hva med å si: - han mannen borte ved trampolina - hun dama vi møtte på butikken i går - tante Astrid - han som spilte hovedrollen i filmen vi så i går - mange har også et navn du kan bruke Litt på siden; men synes heller ikke du trenger å si «han feite», «hun med den store nesa» osv. Anonymkode: 08be0...12e 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #48 Skrevet 9. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Med den logikken er det vel bedre å si afrikaner? Eller tror du det finnes noe som heter Negerland e.l? Men jeg tenker det er unødvendig også. Du kan få litt hjelp. Hva med å si: - han mannen borte ved trampolina - hun dama vi møtte på butikken i går - tante Astrid - han som spilte hovedrollen i filmen vi så i går - mange har også et navn du kan bruke Litt på siden; men synes heller ikke du trenger å si «han feite», «hun med den store nesa» osv. Anonymkode: 08be0...12e Så alle svarte er afrikanere for deg? Rasist Anonymkode: 8105c...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #49 Skrevet 9. mai 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: 100% uaktuelt å ha kontakt med rasistiske slektninger. Svigerfar sier også n-ordet og vi har gitt beskjed om at hvis han sier det i nærheten av sitt barnebarn kommer han aldri til å se det igjen. Vi har et meget anstrengt forhold til de av mange grunner og dette er bare ett av de. Min mann har ikke hatt en god oppvekst, men vi prøver å opprettholde et minimum av kontakt grunnet vårt barn. Anonymkode: 2ada2...0e8 N-ordet? Det heter neger alle andre steder, utenom i Skandinavia. Negro betyr svart på spansk, og negere selv omtaler seg som negere. I Sør-Amerika er dette f.eks en IKKE-sak. Det er ikke rasistisk å si neger. Det kommer helt an på kontekst og situasjon. Sier du: "Your fucking niggah", så er det rasistisk. "How was it for you to grow up as a negro in this community?" er ikke rasistisk. Og ordet nigresse er faktisk meget vakkert. Jeg ser da for meg en slank, høy, vakker afrikansk kvinne på savannen i sin festdrakt. At en person ikke får se barnebarnet sitt fordi han sier neger var da veldig voldsomt. Men er han en dårlig person ellers, så blir det noe helt annet. Anonymkode: a00dc...ed4 1
Hannah80 Skrevet 9. mai 2023 #50 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Be gubben om å slutte å bruke nedsettende ord om andre raser, forklar hvorfor dette er viktig for deg. Men det er uansett å dra det alt for langt å hindre ham i å møte barnebarnet dersom det likevel skulle glippe et og annet ord innimellom. Anonymkode: 0aa95...13f Noen vil nok hevde at det er mer rasistisk å dele folk inn i raser, enn å bruke ordet neger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #51 Skrevet 9. mai 2023 Jeg vokste opp med en slik bestefar selv. Du kan ikke styre hva andre mennesker skal si og ikke. Barnet kommer til å høre ting det ikke bør høre, uansett. Jeg ville heller pratet med barnet om det, at bestefar sier slikt og slikt, men det er ikke greit å si, og heller ikke sant.' Å kutte kontakten med en betsefar pga noe sånt, er alt for drøyt. Jeg tok ingen skade av min bestefar, og er overhodet ikke rasist eller fremmedfiendtlig.. Da jeg ble gammel nok syntes jeg bare det vare kjempeteit når han sa sånt, og sa klart fra selv. Barn lærer masse om anti-rasisme og inkludering i bhg og skole, og om dere prater om det hjemme i tillegg, veier det nok opp for hva bestefar sitter og sier. Anonymkode: 814da...e11
Gjest T-AA Skrevet 9. mai 2023 #52 Skrevet 9. mai 2023 On 5/8/2023 at 1:28 PM, AnonymBruker said: Vår datter på 3 år har en bestefar som kan være nokså rasistisk i sine utsagn. Bruker ord som "neger" og at det er typisk utlendinger å snylte. Har taxisjåfør/butikkansatt gjort noe feil, så er han med en gang på banen og sier "høres ut som en utlending, sikkert en svær neger". Synes dette er vanskelig, for min datter ser veldig opp til han og etterligner mye han sier. Har to ganger prøvd å ha en rolig samtale med han om at dette ikke er greit, men så fort han blir engasjert eller sint kommer det slike utsagn. Andre i samme situasjon som har tips? Anonymkode: 593de...0b3 Sånn er det. Man må ta det gode med det onde. Dersom han er en god bestefar som er glad i barnet ditt så ville jeg ikke brydd meg så mye om dette.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #53 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Blir vanskelig det der: https://www.dagbladet.no/nyheter/klaget-pa-stedsnavnet-negerfjellet-harreisende/79223262 så i stedet for Negerfjellet så vil de at det skal hete Svartfjellet, som altså betyr akkurat det samme. Helt høl i hue 🤦🏼♀️ Anonymkode: 1c001...228 Hva med Negerlandsbyen på Kvamskogen? Anonymkode: 0a1e5...5e0
tussi84 Skrevet 9. mai 2023 #54 Skrevet 9. mai 2023 Enn må huske på at I eldre generasjoner så Ble de oppvokst med at det heter Neger. De bruker ikke uttrykket pga rasisme i det hele tatt. Det er bare noe de er vant med for å beskrive en person,og det å lære en gammel hund nye ting er ikke det enkleste som det heter. Det er mange ord som er verre vil jeg påstå, som ikke er noe annet en rasistisk uansett sånn som: svarting, pakkis, hula hula/telt (sistnevnte om kvinner som bruker hijab). For min far er alle mennesker som er mørke i huden ikke nordmenn, uavhengig av hvorfor de er i Norge. Samme om de er født i Norge, har blitt adoptert eller hva de har. Mørk hudfarge hører ikke hjemme i Norge som han hevder, og de kan pelle deg hjem dit de kommer fra ifg han. Han slenger også med leppa om han ser noen på tv. HAN har rasistiske holdninger, men det nytter ikke å endre han. Ovenfor min sønn når han blir gammel nok til å forstå så kommer jeg til å forklare at det bestefaren sier, det sier man ikke om mennesker. Kommer også til å forklare hvorfor at det ikke er greit. Heldigvis er moren min ganske mer tolerant, og kan irettesette han om det blir for ille. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #55 Skrevet 9. mai 2023 tussi84 skrev (37 minutter siden): Enn må huske på at I eldre generasjoner så Ble de oppvokst med at det heter Neger. De bruker ikke uttrykket pga rasisme i det hele tatt. Det er bare noe de er vant med for å beskrive en person,og det å lære en gammel hund nye ting er ikke det enkleste som det heter. Det er mange ord som er verre vil jeg påstå, som ikke er noe annet en rasistisk uansett sånn som: svarting, pakkis, hula hula/telt (sistnevnte om kvinner som bruker hijab). For min far er alle mennesker som er mørke i huden ikke nordmenn, uavhengig av hvorfor de er i Norge. Samme om de er født i Norge, har blitt adoptert eller hva de har. Mørk hudfarge hører ikke hjemme i Norge som han hevder, og de kan pelle deg hjem dit de kommer fra ifg han. Han slenger også med leppa om han ser noen på tv. HAN har rasistiske holdninger, men det nytter ikke å endre han. Ovenfor min sønn når han blir gammel nok til å forstå så kommer jeg til å forklare at det bestefaren sier, det sier man ikke om mennesker. Kommer også til å forklare hvorfor at det ikke er greit. Heldigvis er moren min ganske mer tolerant, og kan irettesette han om det blir for ille. Det du beskriver er faktisk så drøyt at jeg hadde nektet barnebarnet mitt å møte han. Det får min far sine utsagn til å virke mild. Ts. Anonymkode: 593de...0b3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #56 Skrevet 9. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det du beskriver er faktisk så drøyt at jeg hadde nektet barnebarnet mitt å møte han. Det får min far sine utsagn til å virke mild. Ts. Anonymkode: 593de...0b3 Du er gal TS... Anonymkode: 8105c...6b6
tussi84 Skrevet 9. mai 2023 #57 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det du beskriver er faktisk så drøyt at jeg hadde nektet barnebarnet mitt å møte han. Det får min far sine utsagn til å virke mild. Ts. Anonymkode: 593de...0b3 Mulig, men da hadde jeg også straffet mormoren til dette barnet, siden de to bor sammen. Samtidig selv om min far har de holdningene som han har, så betyr ikke det at fremtidige generasjoner får samme syn. Jeg er ikke enig med han i noen av hans utsagn, og mener det er stygt. Jeg kommer til å formidle til min sønn at det er viktig å behandle alle mennesker med respekt, uavhengig av hudfarge, etnisitet, religion eller legning. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå