AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Vår datter på 3 år har en bestefar som kan være nokså rasistisk i sine utsagn. Bruker ord som "neger" og at det er typisk utlendinger å snylte. Har taxisjåfør/butikkansatt gjort noe feil, så er han med en gang på banen og sier "høres ut som en utlending, sikkert en svær neger". Synes dette er vanskelig, for min datter ser veldig opp til han og etterligner mye han sier. Har to ganger prøvd å ha en rolig samtale med han om at dette ikke er greit, men så fort han blir engasjert eller sint kommer det slike utsagn. Andre i samme situasjon som har tips? Anonymkode: 593de...0b3 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 100% uaktuelt å ha kontakt med rasistiske slektninger. Svigerfar sier også n-ordet og vi har gitt beskjed om at hvis han sier det i nærheten av sitt barnebarn kommer han aldri til å se det igjen. Vi har et meget anstrengt forhold til de av mange grunner og dette er bare ett av de. Min mann har ikke hatt en god oppvekst, men vi prøver å opprettholde et minimum av kontakt grunnet vårt barn. Anonymkode: 2ada2...0e8 9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har vokst opp med en slik bestefar. Det går greit, dette er ikke en person som påvirker barnet ditt på sikt. Fortsett å si fra og markere din mening. I tenårene husker jeg at jeg sa mye i mot og gikk inn i diskusjoner. I voksen alder tenkte jeg at han var på sine siste år, og at det bare fikk være, så da ignorerte jeg i stedet. Må si at i motsetning til forrige innlegg var alt annet positivt og trygt. Så akkurat dette med fremmedfrykt satt nok i fra en annen tidsalder. Selv om det selvfølgelig ikke unnskylder noe som helst. Anonymkode: 66d0c...4b0 7 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Har også en slik bestefar, vi har ikke kontakt. Han er ikke bare rasistisk da, men generelt ganske drittsekk. Han nektet blant annet å bli behandlet av en utenlandsk lege, og krevde en hvit lege... Anonymkode: c6d5f...95f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Det er bare å overhøre... Anonymkode: b4171...5c4 3
Andro Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 (endret) Rasisme er det mest provoserende og smålige jeg vet om, og jeg har null toleranse for det. Alle som prøver seg med slike kommentarer blir blåst av banen, for å si det slik. Mitt tips er at man ikke prøver på rolige samtaler, men er klar og direkte på at "Nå trør du over streken, og dette er ikke greit." Rett på konfrontasjon. Jeg ville tatt med barnet og gått hver gang. Han ville ikke fått mange sjanser før kontakten var redusert til null. Han er gammel nok til å ha opplevd nazisme, og vet bedre. Endret 8. mai 2023 av Andro 1
Callisto83 Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har dessverre ikke noen gode råd å komme med, hvis det da ikke nytter å ta en prat med vedkommende. Å holde barn unna besteforeldrene derimot, synes jeg ikke noe om. Dere som foreslår det skjønner kanskje ikke selv hvor dyrebar tiden mellom disse generasjonene er, uansett hvor "i tiden" besteforeldrene oppfører seg. 8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 Det hjelper ikke med rolig samtalen og det hjelper ikke to ganger. Du må sette han på plass der og da hver eneste gang han sier noe rasistisk og si at sånn snakker man ikke og henvende deg til datteren din og fortelle henne at bestefar har utdaterte holdninger som kalles rasisme og hun ikke må høre på han. Setter du han på plass nok ganger begynner han å lære for ydmykelsen blir for stor for han. Har hatt samme problemet i min familie også. Det har blitt utallige krangler ut av det men kommentarene tok slutt når jeg sa fra om at om det ikke hadde vært familie hadde jeg kuttet kontakt for lenge siden pga holdningene og at nå var dråpen nådd at hen måtte stoppe om hen ville ha meg i livet. Da tok det slutt. Anonymkode: 3fe68...097 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 Enten kutte kontakt til et minimum dersom utsagnene følges av dårlig atferd ellers òg. Eller bruke de teite utsagnene hans til der og da å bevisstgjøre og balansere med å umiddelbart komme med motsvar henvendt kun til barnet. Ignorer bestefar slik at en evt oppfølgingsamtale ikke handler om ham. Det er jo på en måte ypperlig å få eksempler presentert live. Et gullfat for å kunne ta opp betente og mindre konkrete problemstillinger. Anonymkode: c3056...980 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Å holde barn unna besteforeldrene derimot, synes jeg ikke noe om. Dere som foreslår det skjønner kanskje ikke selv hvor dyrebar tiden mellom disse generasjonene er, uansett hvor "i tiden" besteforeldrene oppfører seg. Det har en mer fatal pris å ha kontakt så barnet lærer at rasisme er innafor, og sprer disse holdningene videre eller ikke reagerer mot andre rasister. Rasisme dreper. Det er faktisk viktigere å beskytte milliarder av personers liv enn å beskytte bestefars følelser for barnebarnet sitt som han er et ræva forbilde for uansett. Anonymkode: 3fe68...097 4
Callisto83 Skrevet 8. mai 2023 #11 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har en mer fatal pris å ha kontakt så barnet lærer at rasisme er innafor, og sprer disse holdningene videre eller ikke reagerer mot andre rasister. Rasisme dreper. Det er faktisk viktigere å beskytte milliarder av personers liv enn å beskytte bestefars følelser for barnebarnet sitt som han er et ræva forbilde for uansett. Anonymkode: 3fe68...097 Fatal pris? Det kan jo være at barnet forstår litt senere i livet, at ikke alt som kommer ut av munnen på besteforeldrene er like bra, men likevel setter pris på og ha møtt dem, og vært litt sammen med dem. Det er ingen garanti for at nettopp ditt barn blir 100% perfekt, uansett hvor mye du tilrettelegger for det. 16 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #12 Skrevet 8. mai 2023 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Fatal pris? Det kan jo være at barnet forstår litt senere i livet, at ikke alt som kommer ut av munnen på besteforeldrene er like bra, men likevel setter pris på og ha møtt dem, og vært litt sammen med dem. Det er ingen garanti for at nettopp ditt barn blir 100% perfekt, uansett hvor mye du tilrettelegger for det. Å vokse opp med aksept for rasisme gir grobunn for aksept for rasisme. Ingen snakker om å få et perfekt barn, men å sørge for at sitt barn ikke får normalisert rasistiske holdninger og oppdras til å tolerere rasisme. Det burde være et minimum for alle foreldre. Og gir den voksnes del også er det viktig å ta avstand fra rasister, familie eller ei. Anonymkode: 3fe68...097 1
Topsi Skrevet 8. mai 2023 #13 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det har en mer fatal pris å ha kontakt så barnet lærer at rasisme er innafor, og sprer disse holdningene videre eller ikke reagerer mot andre rasister. Rasisme dreper. Det er faktisk viktigere å beskytte milliarder av personers liv enn å beskytte bestefars følelser for barnebarnet sitt som han er et ræva forbilde for uansett. Anonymkode: 3fe68...097 Øh, nå er det vel forskjell på å overhøre bestefar bruke ordet Neger, og å utgjøre en fare for millioner av mennesker. Når det er sagt, jeg ville ikke brutt forholdet hvis det "kun" er snakk om rasistiske holdninger i en diskusjon, men heller som andre sier, si, foran bestefar, til barnet at "slike ord bruker vi ikke, vi snakker ikke sånn om andre mennesker". Da vil han forhåpentligvis selv lære at dette ikke er greit. Og hvis ikke, så lærer ihvertfall barnet det. Ikke noe greit å bryte relasjonen mellom bestefar og barnebarn over utdaterte holdninger 7 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Skrevet 8. mai 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: 100% uaktuelt å ha kontakt med rasistiske slektninger. Svigerfar sier også n-ordet og vi har gitt beskjed om at hvis han sier det i nærheten av sitt barnebarn kommer han aldri til å se det igjen. Vi har et meget anstrengt forhold til de av mange grunner og dette er bare ett av de. Min mann har ikke hatt en god oppvekst, men vi prøver å opprettholde et minimum av kontakt grunnet vårt barn. Anonymkode: 2ada2...0e8 Man er ikke nødvendigvis rasist selv om man sier neger... Eller er det Nig@er han sier? Anonymkode: 8105c...6b6 6 4
Hannah80 Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å vokse opp med aksept for rasisme gir grobunn for aksept for rasisme. Ingen snakker om å få et perfekt barn, men å sørge for at sitt barn ikke får normalisert rasistiske holdninger og oppdras til å tolerere rasisme. Det burde være et minimum for alle foreldre. Og gir den voksnes del også er det viktig å ta avstand fra rasister, familie eller ei. Anonymkode: 3fe68...097 Da er det jo viktig å prate med barnet om akkurat dette. Vi har også et familiemedlem som bruker ordet "neger" og som syns at alle innvandrere er snyltere osv. Ingen fare for at barnet mitt blir påvirket av disse skrullete uttalelsene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man er ikke nødvendigvis rasist selv om man sier neger... Eller er det Nig@er han sier? Anonymkode: 8105c...6b6 I dette tilfellet er det snakk om en person som er 100% rasist og aldri har vært verken god far eller ektemann. Vi har kontakt kun fordi min mann er glad i sin mor som av en eller annen grunn fremdeles er gift med denne mannen. Eksemplene TS kommer med er også rasistiske. Man er i nødvendigvis rasist fordi man bruker ordet, men i mine øyne er bruken av ordet rasistisk. Anonymkode: 2ada2...0e8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 Se på det som en mulighet til å lære barn at mennesker er ulike på så mange måter og at det er ett generasjonsskifte og det vil det være mellom oss og våre barnebarn også. Lær også barnet hva som er greit og ikke greit men at man kan være glad i mennesker selv om de ikke er så flinke til å veie ordene sine. Anonymkode: ce641...703 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #18 Skrevet 8. mai 2023 Tror ikke jeg ville gjort for mye ut av det. Hver gang han sier noe upassende kommenterer du med en lett og høflig stemme: «Slike ord er ikke akseptert å bruke lenger, Arne». Uten å lage noe mer drama rundt det. Da tydeliggjør du for barnet hvor grensen går, samtidig som du viser at man kan si ifra på en pen måte, og at man kan ha respekt for andre selv om de gjør/sier noe du er uenig i. Anonymkode: b055c...ffd 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har også vokst opp med besteforeldre som i større og mindre grad hadde rasistiske holdninger. Morfaren min var også svært homofob. Han kom sjelden med utsagn om det, men som tenåring ble jeg oppmerksom på hva han egentlig mente, og ble ganske sjokkert. Farmoren min var opptatt av å ikke være rasistisk, snakket mye om inkludering og var aktiv med veldedighet, men hadde likevel noen helt håpløse holdninger (som stereotypier basert på etnisitet som hun oppriktig trodde på og forklarte for oss barnebarna). Men alle besteforeldrene mine har vært gode og omsorgsfulle. Noen av dem diskuterte jeg en del med da jeg ble tenåring selv, og jeg opplevde at de ble mindre fordomsfulle og mer åpne med årene. Mens en bestefar var helt låst. Ingen av barnebarna ble påvirket av ham, og det er ikke noen av barna hans som har tatt til seg de holdningene heller. Men som voksen syns jeg det er ganske trist, at en så snill og trivelig mann skulle ha slike meninger om andre mennesker og være uten evne til å åpne seg og lære noe. Anonymkode: b4940...003 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror ikke jeg ville gjort for mye ut av det. Hver gang han sier noe upassende kommenterer du med en lett og høflig stemme: «Slike ord er ikke akseptert å bruke lenger, Arne». Uten å lage noe mer drama rundt det. Da tydeliggjør du for barnet hvor grensen går, samtidig som du viser at man kan si ifra på en pen måte, og at man kan ha respekt for andre selv om de gjør/sier noe du er uenig i. Anonymkode: b055c...ffd For å tydeliggjøre hva jeg mener her: Jeg ville altså lagt vekk tanken om at jeg kan endre ham eller hans atferd, og heller fokusere på hva du lærer din datter. Jeg tviler på at din datter vil ta etter ham når hun har mange gode forbilder ellers, men hun kan lære av deg at det er viktig å stå opp for andre, og hvordan man kan sette tydelige grenser uten å være aggressivt konfronterende. Anonymkode: b055c...ffd 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå