MyMichelle Skrevet 8. mai 2023 #21 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Å vokse opp med aksept for rasisme gir grobunn for aksept for rasisme. Ingen snakker om å få et perfekt barn, men å sørge for at sitt barn ikke får normalisert rasistiske holdninger og oppdras til å tolerere rasisme. Det burde være et minimum for alle foreldre. Og gir den voksnes del også er det viktig å ta avstand fra rasister, familie eller ei. Anonymkode: 3fe68...097 Barn får ikke normalisert rasistiske holdninger «bare» fordi en bestefar er slik. De legger vekt på hva foreldre, venner og andre sier. Barn legger merke til at alle andre er uenige med bestefar. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #22 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Å vokse opp med aksept for rasisme gir grobunn for aksept for rasisme. Ingen snakker om å få et perfekt barn, men å sørge for at sitt barn ikke får normalisert rasistiske holdninger og oppdras til å tolerere rasisme. Det burde være et minimum for alle foreldre. Og gir den voksnes del også er det viktig å ta avstand fra rasister, familie eller ei. Anonymkode: 3fe68...097 Et barn får ikke normalisert slike holdninger basert på en person. Da gjør i så tilfelle foreldrene, venner, lærere, og alle andre barnet møter, den samme feilen. På samme måte vil barnet bli eksponert for mobbere, folk med personlighetsforstyrrelser, snyltere og mye annet. Men får man et solid fundament hjemme klarer man å sortere bort slikt. Anonymkode: 66d0c...4b0 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #23 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et barn får ikke normalisert slike holdninger basert på en person. Da gjør i så tilfelle foreldrene, venner, lærere, og alle andre barnet møter, den samme feilen. På samme måte vil barnet bli eksponert for mobbere, folk med personlighetsforstyrrelser, snyltere og mye annet. Men får man et solid fundament hjemme klarer man å sortere bort slikt. Anonymkode: 66d0c...4b0 De fleste med personlighetsfortyrrelse er ålreite folk i bunn (ikke alle), og det er ganske fornærmende å bli sammenlignet med snyltere, mobbere og rasister Anonymkode: 0a1e5...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #24 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste med personlighetsfortyrrelse er ålreite folk i bunn (ikke alle), og det er ganske fornærmende å bli sammenlignet med snyltere, mobbere og rasister Anonymkode: 0a1e5...5e0 Så les det som at jeg skriver "negative personlighetsforstyrrelser" som narsissisme, da.... 😜 Anonymkode: 66d0c...4b0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #25 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår datter på 3 Synes dette er vanskelig Andre i samme situasjon som har tips? Anonymkode: 593de...0b3 Er rasistisk av deg, siden du bryr deg mer om ungen DIN siden den har samme gener som deg, enn andre unger i nabolaget. Hvordan skal du beskytte ungen din mot din rasisme, vel du blir nødt til å begynne å behandle ungen din dårligere, for ellers er du rasist Og rasisme er ikke bra, sa du jo. Litt av et dilemma der.... Det er ikke særlig rasisme Norge, det som er er sånne som deg og andre, foretrekker nære ting en har et forhold til og lar det gå ut over fremmede. En med Norsk navn søker jobben eller Muhammed, instinktivt føler du deg mer trygg på den norske, du deler mer kultur og sånn med han så du vil foretrekke han, ubevisst. Muhammed vil så føle seg utsatt for rasisme. Rasismen i Norge i år 2023 er 0.001% ord, og 99.999% handlinger, fokuset på ord blir dermed meningsløst, den enkle kampen mot ord er vunnet, den vanskelige/umulige kampen gjenstår. Så om du virkelig er for anti-rasisme, bør fokuset være på den vanskelige kampen. Når ungen din ber om hjelp til å finne jobb, så må du si nei for jeg skal hjelpe naboen Muhammed istedenfor. Bare fordi du er ungen min skal jeg ikke hjelpe deg mer enn andre. Det er antirasisme. Men ungen kommer til å bli sur og du vil aldri få et godt forhold til den med slik oppførsel. Men det er prisen du må betale, om du virkelig brenner for antirasisme. Å gjøre det riktige, går imot alle dine instinkter, du er kodet til å bli rasist, men, det er år 2023, på tide å overkomme ape-instinktene. Lykke til ! Anonymkode: 76d1b...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #26 Skrevet 8. mai 2023 Min mor jobbet i mange år på en skole med norsk som annetspråk, og kom borti veldig mange som, strengt tatt ikke burde vært i Norge. «Min mor, min søster og jeg fortjener å få en leilighet hver, for Norge er rikt». Min mor mislikte og fremdeles misliker den typen, som da i hovedsak var afrikanere, og ja, hun bruker ordet neger. Hun har derimot aldri brukt ordet «svarting» som er det norske ordet for N-ordet «nigger». Anonymkode: 1c001...228 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #27 Skrevet 8. mai 2023 Det er greit å si i fra at N-ordet nå har blitt et tabuord som ikke brukes lenger. Man må huske på at dette er gamle mennesker som kanskje fortsatt ikke har innsett at tidene har endret seg. Å være for hard på dette synes jeg vitner om liten evne til å se en situasjon gjennom andres briller. Rent rasistisk trakassering blir noe annet, men en nøytral bruk av ordet får vi tåle. Og så sier vi i fra, selvfølgelig. Anonymkode: c4547...54f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #28 Skrevet 8. mai 2023 Topsi skrev (1 time siden): Øh, nå er det vel forskjell på å overhøre bestefar bruke ordet Neger, og å utgjøre en fare for millioner av mennesker. Hvis du ikke ser sammenhengen med hverdagsrasisme og hatefulle handlinger og ekstremisme så må du virkelig lese deg opp. Hverdagsrasisme i seg selv er heller ikke harmløst, det er sånne som bestefar i dette tilfellet som gjør at mørkhudede blir diskriminert, trakassert og får livene sine ødelagt. Anonymkode: 3fe68...097
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #29 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er rasistisk av deg, siden du bryr deg mer om ungen DIN siden den har samme gener som deg, enn andre unger i nabolaget. Hvordan skal du beskytte ungen din mot din rasisme, vel du blir nødt til å begynne å behandle ungen din dårligere, for ellers er du rasist Og rasisme er ikke bra, sa du jo. Litt av et dilemma der.... Sitat Det er ikke særlig rasisme Norge, det som er er sånne som deg og andre, foretrekker nære ting en har et forhold til og lar det gå ut over fremmede. En med Norsk navn søker jobben eller Muhammed, instinktivt føler du deg mer trygg på den norske, du deler mer kultur og sånn med han så du vil foretrekke han, ubevisst. Muhammed vil så føle seg utsatt for rasisme. Sitat Rasismen i Norge i år 2023 er 0.001% ord, og 99.999% handlinger, fokuset på ord blir dermed meningsløst, den enkle kampen mot ord er vunnet, den vanskelige/umulige kampen gjenstår. Så om du virkelig er for anti-rasisme, bør fokuset være på den vanskelige kampen. Når ungen din ber om hjelp til å finne jobb, så må du si nei for jeg skal hjelpe naboen Muhammed istedenfor. Bare fordi du er ungen min skal jeg ikke hjelpe deg mer enn andre. Det er antirasisme. Men ungen kommer til å bli sur og du vil aldri få et godt forhold til den med slik oppførsel. Men det er prisen du må betale, om du virkelig brenner for antirasisme. Å gjøre det riktige, går imot alle dine instinkter, du er kodet til å bli rasist, men, det er år 2023, på tide å overkomme ape-instinktene. Lykke til ! Anonymkode: 76d1b...e1d Lol. Hilsen hvit som aldri opplever rasisme og aldri snakker med svarte om det Anonymkode: 3fe68...097
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #30 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man må huske på at dette er gamle mennesker som kanskje fortsatt ikke har innsett at tidene har endret seg. Å være for hard på dette synes jeg vitner om liten evne til å se en situasjon gjennom andres briller. Rent rasistisk trakassering blir noe annet, men en nøytral bruk av ordet får vi tåle. Og så sier vi i fra, selvfølgelig. Anonymkode: c4547...54f Nei en nøytral bruk av ordet skal vi ikke tåle. Det fins ingen nøytral bruk av ordet når det blir sagt av hvite om eller mot svarte. Du sier at å ikke godta at man er av forskjellige generasjoner vitner om liten evne til å se situasjon gjennom andres briller, men det er jo nettopp de som bruker rasistiske ord som ikke ser det gjennom andres briller. Alle som lever i dag vet at det ordet ikke er greit å bruke, de som gir faen i det velger aktivt å bruke et ord de vet er rasistisk og dermed tatt et aktivt valg om å være en person med rasistiske holdninger. Normale folk trenger ikke høre det mer enn én gang at ordet ikke er greit å bruke, så slutter de. De som kverulerer og fortsetter ER rasister. Anonymkode: 3fe68...097
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #31 Skrevet 8. mai 2023 MyMichelle skrev (46 minutter siden): Barn får ikke normalisert rasistiske holdninger «bare» fordi en bestefar er slik. De legger vekt på hva foreldre, venner og andre sier. Barn legger merke til at alle andre er uenige med bestefar. Nå er jo ikke realiteten sånn da. Bestefar her er ikke den eneste med sånne holdninger. De er overalt. Til og med her i tråden. Barn skal oppdras som antirasister. Det er ikke nok å bare ikke være en rasist og ellers passiv for da bidrar man alikevel til at rasistiske fordommer og holdninger opprettholdes, enten ubevisst eller bevisst. Anonymkode: 3fe68...097
Andro Skrevet 8. mai 2023 #32 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn skal oppdras som antirasister. Det er ikke nok å bare ikke være en rasist og ellers passiv for da bidrar man alikevel til at rasistiske fordommer og holdninger opprettholdes, enten ubevisst eller bevisst. 👆 Dette ❤️ Vi taper ikke noe på å ta klart avstand fra rasister. Ikke barna våre heller. Tvert imot.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #33 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei en nøytral bruk av ordet skal vi ikke tåle. Det fins ingen nøytral bruk av ordet når det blir sagt av hvite om eller mot svarte. Du sier at å ikke godta at man er av forskjellige generasjoner vitner om liten evne til å se situasjon gjennom andres briller, men det er jo nettopp de som bruker rasistiske ord som ikke ser det gjennom andres briller. Alle som lever i dag vet at det ordet ikke er greit å bruke, de som gir faen i det velger aktivt å bruke et ord de vet er rasistisk og dermed tatt et aktivt valg om å være en person med rasistiske holdninger. Normale folk trenger ikke høre det mer enn én gang at ordet ikke er greit å bruke, så slutter de. De som kverulerer og fortsetter ER rasister. Anonymkode: 3fe68...097 Du skal ikke være så sikker på det. Jeg vet om flere eldre som kan finne på å si 'neger' uten at det er snev av rasisme i det. Jeg sier at vi skal si i fra og korrigere, men det blir for dumt å sette himmel og jord i bevegelse for noe som ikke er ment vondt. Du må huske på at ordet ble brukt helt nøytralt tidligere og at det er mange eldre som ikke nødvendigvis får med seg alt. Det blir uansett færre og færre som bruker ordet. Anonymkode: c4547...54f 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #34 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er greit å si i fra at N-ordet nå har blitt et tabuord som ikke brukes lenger. Man må huske på at dette er gamle mennesker som kanskje fortsatt ikke har innsett at tidene har endret seg. Å være for hard på dette synes jeg vitner om liten evne til å se en situasjon gjennom andres briller. Rent rasistisk trakassering blir noe annet, men en nøytral bruk av ordet får vi tåle. Og så sier vi i fra, selvfølgelig. Anonymkode: c4547...54f Det er en mann i 50 årene. Besteforeldre er ikke nødvendigvis gamle og har opplevd nazisme (som en tidligere i tråden sa). Ts Anonymkode: 593de...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #35 Skrevet 8. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det har en mer fatal pris å ha kontakt så barnet lærer at rasisme er innafor, og sprer disse holdningene videre eller ikke reagerer mot andre rasister. Rasisme dreper. Det er faktisk viktigere å beskytte milliarder av personers liv enn å beskytte bestefars følelser for barnebarnet sitt som han er et ræva forbilde for uansett. Anonymkode: 3fe68...097 Men rasisme er jo innafor. Anonymkode: 1590d...669
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #36 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er en mann i 50 årene. Besteforeldre er ikke nødvendigvis gamle og har opplevd nazisme (som en tidligere i tråden sa). Ts Anonymkode: 593de...0b3 Tipset er å ikke gi han oppmerksomhet på det. Sier han "Det var sikkert en utledning", ikke svar. Skift gjerne tema. Noen bruker kraftuttrykk for å hevde seg i sosiale sammenheng. Da må den sosiale responsen være "Vi hører ikke på deg". Utover det, tenker jeg at din 3-åring skal få lov å være glad i sin bestefar. Han har sikkert andre gode egenskaper som tydeligvis gjør at hun bryr seg om han. At du ikke liker han, er din sak. Anonymkode: 08ad1...7db 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #37 Skrevet 8. mai 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en mann i 50 årene. Besteforeldre er ikke nødvendigvis gamle og har opplevd nazisme (som en tidligere i tråden sa). Ts Anonymkode: 593de...0b3 Mange på 30+ bruker faktisk neger som et helt vanlig uttrykk (uten noe rasisme bak det) når man snakker med venner og familie Anonymkode: 8105c...6b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #38 Skrevet 8. mai 2023 Rasisme er straffbart her i landet. Dersom en beskriver en person som neger til feks politiet får det absolutt ingen konsekvenser. Kanskje noe å tenke på når man betegner personer som rasistiske ved en nøytral bruk av betegnelsen. Anonymkode: 7adba...7da 1 1
Bacteria Skrevet 8. mai 2023 #39 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har en mer fatal pris å ha kontakt så barnet lærer at rasisme er innafor, og sprer disse holdningene videre eller ikke reagerer mot andre rasister. Rasisme dreper. Det er faktisk viktigere å beskytte milliarder av personers liv enn å beskytte bestefars følelser for barnebarnet sitt som han er et ræva forbilde for uansett. Anonymkode: 3fe68...097 Mener du i fullt alvor at en eldre kar som bruker n-ordet er en så stor fare for «milliarder» at det er på sin plass å hindre ham i å ha kontakt med barnebarnet? Å herlighet…! 2 1
Visla Skrevet 8. mai 2023 #40 Skrevet 8. mai 2023 Når barnet er eldre kommer det nok til å irettesette bestefaren. barna mine lærer hjemme, på barnehage og skole hva som er greit å si og ikke. så bestemor på 55 fikk tidsnok høre at det er ikke lenger greit å si neger, og hva man sier istedet😉 hjalp ikke at jeg prøvde å si ifra, men når 7-8 åringen kom for 3 år siden å satte henne på plass holdt hun fort kjeft og sier aldri slike ord foran barna lenger. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå