Gå til innhold

Når dommer/advokat står for vielsen


Loonie

Anbefalte innlegg

Hei!

Min forlovede og jeg skal ha en borgelig vielse utendørs. :briller:

Er det noen som vet hvordan man går frem for å få en dommer/advokat til å stå for vielsen? Må man kontakte en advokat-/dommerforening eller kanskje et advokatkontor?

Takk så mye på forhånd for svar! :D

-Loonie-

(som gifter seg den 16. august)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Det er kun dommere (og dommerfullmektiger) som har vigselsrett, ikke advokater. Som Lasse sier, ta kontakt med tinghuset og spør pent. Det er ikke alle som er villige til å gjøre dette utenom kontortid.

Eller spør alle dere kjenner om noen kjenner noen osv som er dommer(fullmektig), dette kan ofte være den enkleste måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei du,

ikke for å skremme deg - men du burde sette i gang ASAP med å prøve å finne en dommerfullmektig. Det er kun dommerfullmektiger/dommere som har vigselsrett (ikke jurister og advokater generelt). Disse har imidlertid ikke lov å ta betalt for å utføre vigsler utover de vigsler som er i Tinghuset til fastsatte tider. De aller, aller fleste sier derfor nei til forespørsler om å foreta vigsler. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo vet jeg at du kan glemme det hvis du ikke kjenner noen. Tenk deg selv; de får masse forespørsler om vigsler, men skal de gjøre det må de gjøre det uten betaling på sin egen fritid (de fleste vil jo gifte seg på lørdager).

Det er dumt at det er sånn ! Ville som sagt ikke være negativ, bare forberede deg på at dette er noe du bør sette i gang med umiddelbart. Vi hadde samme type vielse - men heldigvis har vi en god venn som er dommerfullmektig. Han viet oss som en vennetjeneste, men vier aldri folk han ikke har en nær relasjon til.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...