Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å forstå denne delen av oppskriften.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at jeg skal lage så så mange masker for den størrelsen jeg skal strikke.

Så skjønner jeg at jeg sette inn markør etter x-antall masker, som i oppskriften.

Det jeg ikke skjønner:

Spm 1: Hvorfor står det at P1 er rett. Når jeg strikker første pinne, så er jo den på vrang siden, siden begge trådene er på samme side. Det er først på andre pinne, at rettsiden begynner. Eller har jeg skjønt feil?

Spm 2: P2 er vrang og rett? Hææ liksom. Er ikke P2 - 4- 6 egentlig rettsiden eller noe.

Spm 3: P3 og utover skjønte jeg ikke helt 1 ud A, flytte markør osv osv, gjenta...

Jeg er ikke super flink, men kan strikke lett. Denne kjolen er bare så innmari fin, så ønsker å prøve meg på denne. Denne typen økning av masker skal skje flere ganger ila strikking, men jeg tenker at skjønner jeg denne i starten, så skjønner jeg sikkert de andre.

 

Pls dere eksperter: Jeg trenger hjelp. Oppskriften er fra Orientalske Lilly kjole, hvis noen kjenner til den.

Kjole 1.png

Kjole.png

Anonymkode: 3dad0...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du strikker rett på første pinne, så blir det rettsiden. Hvor tråden henger har ingenting å si. Noen legger opp med begge tråder, slik at de havner på samme plass, hos andre henger "korttråden" igjen på starten av opplegginga

Anonymkode: 75b64...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det ser ut på bildene at den er strikket i rillestrikk, altså skal du strikke rett på rettsiden og rett på vrangsiden

Anonymkode: 75b64...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dersom du strikker rett på første pinne, så blir det rettsiden. Hvor tråden henger har ingenting å si. Noen legger opp med begge tråder, slik at de havner på samme plass, hos andre henger "korttråden" igjen på starten av opplegginga

Anonymkode: 75b64...523

 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Og det ser ut på bildene at den er strikket i rillestrikk, altså skal du strikke rett på rettsiden og rett på vrangsiden

Anonymkode: 75b64...523

Takk for svar.

Skjønner dere også hva som menes med 1 ud A? Nå henger markør på de riktige stedene på pinnen. Hva skal jeg gjøre med de?

Takk for svar igjen.

Anonymkode: 3dad0...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

Takk for svar.

Skjønner dere også hva som menes med 1 ud A? Nå henger markør på de riktige stedene på pinnen. Hva skal jeg gjøre med de?

Takk for svar igjen.

Anonymkode: 3dad0...b08

Forklaringen på 1 ud a står helt øverst på bildet du har limt inn her :) Det er to forskjellige måter å øke på

Anonymkode: 75b64...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forklaringen på 1 ud a står helt øverst på bildet du har limt inn her :) Det er to forskjellige måter å øke på

Anonymkode: 75b64...523

Det er det jeg ikke forstår. Dvs jeg ser jo hva som står der, og alle ordene, men ikke hva det betyr jeg skal gjøre. 

 

Eks. Jeg satte markør etter 2-8-osv. Jeg strikket rett, til siste maske før markør, og tok siste maske dobbelt. Dvs strikket både forfra og bakfra, på samme maske, flyttet over markøren, og strikket videre rett. Den øker ikke i den grad det skal øke maske foran og mellom markørene. Det øker kun 4 masker annenhver omgang, det er for lite. 

Så jeg lurer på om jeg gjør noe feil? Var det feil måte å peke på, skulle kanskje strikket dobbelt, både foran og bak markøren, eller har jeg totalt misforstått dette. 

Et annet spm. Vil den gi måten jeg gjør det på, gi pen raglanskant? Eller er annen måte bedre. Jeg følger 1ud A måte (ikke B), men bør kanskje følge B måten for raglanskant!!

 

Oppskriften videre...

IMG_2504.png

Anonymkode: 3dad0...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det jeg ikke forstår. Dvs jeg ser jo hva som står der, og alle ordene, men ikke hva det betyr jeg skal gjøre. 

 

Eks. Jeg satte markør etter 2-8-osv. Jeg strikket rett, til siste maske før markør, og tok siste maske dobbelt. Dvs strikket både forfra og bakfra, på samme maske, flyttet over markøren, og strikket videre rett. Den øker ikke i den grad det skal øke maske foran og mellom markørene. Det øker kun 4 masker annenhver omgang, det er for lite. 

Så jeg lurer på om jeg gjør noe feil? Var det feil måte å peke på, skulle kanskje strikket dobbelt, både foran og bak markøren, eller har jeg totalt misforstått dette. 

Anonymkode: 3dad0...b08

Du skal strikke dobbelt både før og etter markør. Så først strikker du til masken før markør, strikker den to ganger, så flytter du markøren og strikker neste maske to ganger. Første og siste maske skal også strikkes dobbelt. Da blir det totalt 10 økninger på runden.

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Et annet spm. Vil den gi måten jeg gjør det på, gi pen raglanskant? Eller er annen måte bedre. Jeg følger 1ud A måte (ikke B), men bør kanskje følge B måten for raglanskant!!

Anonymkode: 3dad0...b08

Følg oppskriften!! Dette vil gi en fin ragglanskant. Den fine kjolen på bildet ble strikket etter oppskriften.

Anonymkode: 9fdd5...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du skal strikke dobbelt både før og etter markør. Så først strikker du til masken før markør, strikker den to ganger, så flytter du markøren og strikker neste maske to ganger. Første og siste maske skal også strikkes dobbelt. Da blir det totalt 10 økninger på runden.

 

Følg oppskriften!! Dette vil gi en fin ragglanskant. Den fine kjolen på bildet ble strikket etter oppskriften.

Anonymkode: 9fdd5...d41

Takk. Det hjelper mye. Siste som for denne gangen 😬

Med to masker før første markør, hvis jeg strikker to av både første, OG to av andre maske (siden det er siste før markør, vil den umiddelbart gi fire masker før første markør, ikke sant??

Anonymkode: 3dad0...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk. Det hjelper mye. Siste som for denne gangen 😬

Med to masker før første markør, hvis jeg strikker to av både første, OG to av andre maske (siden det er siste før markør, vil den umiddelbart gi fire masker før første markør, ikke sant??

Anonymkode: 3dad0...b08

Det stemmer👍

Anonymkode: 9fdd5...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det stemmer👍

Anonymkode: 9fdd5...d41

Takk 

Nå har jeg kommet langt. Er veldig fornøyd med resultatet hittil. 😀

Neste spm. 

Jeg har satt erme-maskene på egen tråd. Så nå har jeg tre deler på samme pinne. Bakstykket og de to forstykkene.

Når jeg nå skal strikke de to pinnene, som står rett under STR 41-71, skal alle disse stykkene strikkes sammen? Slik at det blir ett helt stykket? 

Anonymkode: 3dad0...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk 

Nå har jeg kommet langt. Er veldig fornøyd med resultatet hittil. 😀

Neste spm. 

Jeg har satt erme-maskene på egen tråd. Så nå har jeg tre deler på samme pinne. Bakstykket og de to forstykkene.

Når jeg nå skal strikke de to pinnene, som står rett under STR 41-71, skal alle disse stykkene strikkes sammen? Slik at det blir ett helt stykket? 

Anonymkode: 3dad0...b08

Les nøye, i noen oppskrifter skal du legge opp noen masker under ermene når du setter sammen.

Anonymkode: 9fdd5...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...