Gå til innhold

Hvilken farge på veggen hadde dere valgt til beige kjøkken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig bestemt meg for kjøkken og valgte fargen Elfi Mokka fra Norema/Power, som er medium beige:

NOREMA ELFI MOKKA KJØKKEN - Power.no 

Ble anbefalt av fargerådgiver å bruke fargen Jotun Lady Kokos, men denne syns jeg blir altfor beige og nesten litt lilla i tonen. Vil ikke ha helt kritthvitt heller. Har sett litt på fargen Contemporary white, er det noen som har denne hjemme? Tror dere den kunne passe? Fordi hvitt er ikke hvitt har jeg skjønt, og har nå sett meg litt blind på alle fargekart den siste uka :P Jeg skal ha samme farge i gangen som er rett før inngangen til kjøkkenet, så da må jeg velge riktig. Så, lys farge men ikke helt hvitt er det jeg er ute etter :) 

Anonymkode: 23b98...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville brukt en veldig lys beige farge, som nesten er hvit. Fordi jeg tror helt hvit kan bli litt for kaldt mot fargen på kjøkkenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være en beige med en del røde undertoner, hvis jeg skal stole på bildet. Så da tenker kanskje at macchiato kunne vært fin, men mulig den blir for mørk. Du kan også se på lys antikk, som er en veldig varm nyanse av hvit, som har røde undertoner. Tudor er også en fin farge, men det kommer an på lyset hos deg, og hvilken hvitfarge du har på lister. 

Jeg har hatt samme farge i gangen og stua (helt inntil hverandre), og tro meg når jeg sier at de ikke vil bli like. Helt forskjellig lys, og så ut som helt forskjellige farger. 

 

Anonymkode: be40e...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes svart og beige er så fint ilag, så jeg ville faktisk gått for dempet sort. Men forstår at ikke alle liker svarte vegger da.

Anonymkode: eb44f...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan be om fargekoden på frontene, TS? Da er det litt lettere å finne en farge som matcher

Anonymkode: 1245c...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet meg frem til at fargekoden er S 4005-Y50R, dvs mye rødt i den slik jeg antok. Det er fargen som heter varm lin i jotun sitt fargekart. Jeg har hatt den på et kjøkken, og sleit veldig med å finne farge som harmonerte på vegger. Farger som i teorien skulle passe, ble feil fordi fargene ikke fungerte til lyset og interiøret hos meg.
I tillegg ble fargen veldig tung, så jeg endte med å bytte frontene.

Hvis du skal ha lyse toner i beige, så bør du velge noe med røde undertoner, og ikke gule. Så jeg holder fortsatt en knapp på macchiato, litt avhengig av benkeplate og fliser. 


Har du hatt med deg prøvefront hjem til deg, slik at du ser hvordan fargen på kjøkkenfronten blir hos deg, eller har du bare sett den i butikk?
 

Anonymkode: be40e...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tidligere et kjøkken i ca den fargen. Helt umulig å innrede på en harmonisk måte. 

Så nå er kjøkkenet eik.

Anonymkode: a69e3...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har googlet meg frem til at fargekoden er S 4005-Y50R, dvs mye rødt i den slik jeg antok. Det er fargen som heter varm lin i jotun sitt fargekart. Jeg har hatt den på et kjøkken, og sleit veldig med å finne farge som harmonerte på vegger. Farger som i teorien skulle passe, ble feil fordi fargene ikke fungerte til lyset og interiøret hos meg.
I tillegg ble fargen veldig tung, så jeg endte med å bytte frontene.

Hvis du skal ha lyse toner i beige, så bør du velge noe med røde undertoner, og ikke gule. Så jeg holder fortsatt en knapp på macchiato, litt avhengig av benkeplate og fliser. 


Har du hatt med deg prøvefront hjem til deg, slik at du ser hvordan fargen på kjøkkenfronten blir hos deg, eller har du bare sett den i butikk?
 

Anonymkode: be40e...b14

Vil vise deg fargen i mer naturtro variant, den blir ca så mørk som du ser her. Den er kjempefin, bare vær obs på at den er vanskelig å harmonere med andre farger pga mye rødt og den er så mørk. Så håper jeg bare ikke dere har gul parkett, men noe mer nøytralt/lysere gulv. For da kan du også se på farger som present og misty shadow. Men hos meg ble dette denne fargen på kjøkkenet bare håpløst å finne en fin farge til, særlig fordi jeg også hadde gul parkett som gjorde at farger som kunne fungert, ble helt feil siden det kræsjet med gulv. 

https://www.jotun.com/no-no/decorative/interior/colours/2201-tiramisu-interior
 

Anonymkode: be40e...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme farge. Har valgt fargen tudor fra Jotun. Det ble veldig fint. Den er lys og fin og harmonerer veldig fint til frontene. Men du burde da ha klassisk hvit på lister osv. 

Anonymkode: ab71f...573

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har googlet meg frem til at fargekoden er S 4005-Y50R, dvs mye rødt i den slik jeg antok. Det er fargen som heter varm lin i jotun sitt fargekart. Jeg har hatt den på et kjøkken, og sleit veldig med å finne farge som harmonerte på vegger. Farger som i teorien skulle passe, ble feil fordi fargene ikke fungerte til lyset og interiøret hos meg.
I tillegg ble fargen veldig tung, så jeg endte med å bytte frontene.

Hvis du skal ha lyse toner i beige, så bør du velge noe med røde undertoner, og ikke gule. Så jeg holder fortsatt en knapp på macchiato, litt avhengig av benkeplate og fliser. 


Har du hatt med deg prøvefront hjem til deg, slik at du ser hvordan fargen på kjøkkenfronten blir hos deg, eller har du bare sett den i butikk?
 

Anonymkode: be40e...b14

Takk for tips, nå vet jeg mer hva jeg skal se etter! Merker det er litt vanskelig å finne riktig farge til veggene. Men jeg elsker fargen på kjøkkenfrontene, og er en veldig beige person (mye beige interiør, klær osv) uavhengig av trender så dette passer meg perfekt. 

På stua har jeg fargen kalkgrå som også kunne passe på kjøkkenet men syns det blir litt mye å ha 3 rom i den fargen. 

Jeg har ikke hatt med frontene hjem til meg nei, har bare klattet litt maling på veggen for å finne en riktig veggfarge. 

Anonymkode: 23b98...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har samme farge. Har valgt fargen tudor fra Jotun. Det ble veldig fint. Den er lys og fin og harmonerer veldig fint til frontene. Men du burde da ha klassisk hvit på lister osv. 

Anonymkode: ab71f...573

Den fargen var nydelig! Nå står det mellom Tudor, Sommersne, Sjel og Contemporary White :D Må bestemme meg innen slutten av mnd, for da kommer malerne. Jeg skal ha klassisk hvit på listene ja. 

Anonymkode: 23b98...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den fargen var nydelig! Nå står det mellom Tudor, Sommersne, Sjel og Contemporary White :D Må bestemme meg innen slutten av mnd, for da kommer malerne. Jeg skal ha klassisk hvit på listene ja. 

Anonymkode: 23b98...711

Får veldig mye skryt for den fargen 🙂 Sommersne har vi i flere andre rom i huset, veldig fornøyd med den også. Men den er betraktelig mere hvit i fargen. Men også veldig fin! Jeg ble også tipset om frostrøyk fra Jotun  når jeg var i tvil om farger som passet til frontene. 

Anonymkode: ab71f...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for tips, nå vet jeg mer hva jeg skal se etter! Merker det er litt vanskelig å finne riktig farge til veggene. Men jeg elsker fargen på kjøkkenfrontene, og er en veldig beige person (mye beige interiør, klær osv) uavhengig av trender så dette passer meg perfekt. 

På stua har jeg fargen kalkgrå som også kunne passe på kjøkkenet men syns det blir litt mye å ha 3 rom i den fargen. 

Jeg har ikke hatt med frontene hjem til meg nei, har bare klattet litt maling på veggen for å finne en riktig veggfarge. 

Anonymkode: 23b98...711

Hvis du skal ha klassisk hvit på lister så er du brått mer fri, men så kommer det også an på gulvet. Og hvordan Tudor, macchiato, osv vil bli på din vegg, avhenger så av lyset hos deg også. Så fint hos deg, trenger ikke bli fint hos meg. Men som hovedregel; alt av gylne toner (kokos, mild, etc), må du styre unna.

Jeg hadde frostrøyk til denne fargen, og det passer. Men for meg ble det så kjedelig og tomt, nesten litt kaldt og livløst. Kalk er jo en farge som harmonerer godt med kalkgrå, og siden den har såpass mye rødt i seg så kanskje den kan bli fin til kjøkkenfrontene også? Men ikke hvis dere har gul parkett, da tror jeg den fort kan bli gusjen 🤔

Anonymkode: be40e...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den fargen var nydelig! Nå står det mellom Tudor, Sommersne, Sjel og Contemporary White :D Må bestemme meg innen slutten av mnd, for da kommer malerne. Jeg skal ha klassisk hvit på listene ja. 

Anonymkode: 23b98...711

Du må kjøpe prøver og prøvemale.  

Selv om du liker fargen når du ser prøven og bilder kan den få en helt annen tone i din bolig. 

Har brent meg på dette før. Man bør alltid prøvemale et område for å se hvordan fargen er. 

 

Kjipt om du betaler for å få malt, så må du gjøre det på nytt fordi fargen ble anderledes.  

Anonymkode: e9cee...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette kjøkkenet og har dempet sort på veggenen hvor kjøkkeninnredningen er. Rest av kjøkkenet/stuen er i sand. 

Anonymkode: 04b76...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt samme fargekode, men et par knepp lyserere. 
Synes også det kan være veldig fint å lik farge på veggene som på innredningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ha gått for noe i rosa, og fått et feminint og lyst kjøkken. Men mannen ville nok ha protestert, høylytt.

Anonymkode: 6a902...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvilken farge endte du med? Sitter med samme «problem» med en lik kjøkkrnfarge (bare litt lysere).

Anonymkode: a8fe7...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne kjøkkenfargen. Har valgt dempet sort på veggen hvor kjøkkenet er plassert, og sand på resten av veggene. 

Anonymkode: 3dee7...763

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvilken farge endte du med? Sitter med samme «problem» med en lik kjøkkrnfarge (bare litt lysere).

Anonymkode: a8fe7...9db

Det ble Tudor, veldig fornøyd! Men kjøkkenet er fortsatt ikke montert, er så utrolig lei av hele prosessen  (men det er en annen sak).

Ser ut som denne fargen passer bra til kjøkkenfrontene, også skal jeg ha hvite metrofliser over benkeplaten. 

Anonymkode: 23b98...711

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...