Gå til innhold

Slanke- og treningsdagbok, ned 30kg?


lb

Anbefalte innlegg

Hei😊 Nå har jeg vært inne og lest dagboken din, og vil gjerne følge deg videre. Synes det er så fint at vi er flere her inne som heier på hverandre om å nå målene🥰🥰

så herlig og motiverende at ferieoppgangen ganske raskt flata ut igjen👏 og så synes jeg det var en fin sommergave du har gitt deg selv!  Selv har jeg bare brukt gratisappen Loose it!   Men jeg har ikke vært så flink til å bruke den… Er du fornøyd med Lifesum så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Lunalu Så hyggelig at du vil følge videre! Har titt og ofte vært innom din tråd også, skal bli litt flinkere til å faktisk kommentere og heie synlig 😄

Ja, jeg er ganske fornøyd egt. Synes den er lett å bruke siden så mye ligger inne fra før, så bruker ikke så lang tid på å finne riktig vare å logge. Eneste jeg likte bedre med MyFitnessPal var at man "lukka" dagen og fikk da opp et estimat på hva vekta ville være om 5 uker hvis alle dager var som den. Det var litt motiverende å se, men stemte jo sjeldent da 😅 
Med premium på Lifesum har man også tilgang til en del oppskrifter, ikke testa de ennå men flere ser ganske fristende ut faktisk 😊 Så kan du luke ut etter antall kalorier du ønsker at måltidet skal være f.eks. Kan også legge inn kroppsmål i appen så ikke fokuset bare er på vekt. Hvordan er Loose it? Er det en mat/kalori-logger eller brukes den til noe annet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge før ny veiedag og kommet ganske godt inn i Lifesum-appen nå. Kommer til å logge alt nå i august, september og oktober, og så prøve noen uker i november uten å logge. Veldig redd for at jeg sklir rett tilbake i større mengder med mat, men jeg kan ikke logge mat for evig tid heller, så må bare lære det. Har jo litt fordel med at jeg spiser mye de samme tingene, så frokost og lunsj f.eks går nesten på autopilot mtp kalorier, men jeg skal nok bli flinkere til å legge til mer grønnsaker og proteiner i hvert måltid uansett, mest for å få litt mer volum. 

Har prøvd enkel faste noen dager nå, funker når jeg har hjemmekontor og kan drøye så frokost blir lunsj i stedet. Vet ikke om det har noe for seg når det bare blir 2-3 dager i uken, men det føles hvert fall ålreit å gjøre det sånn for nå. Låser ingen ting fast, annet enn denne loggføringen selvfølgelig. 

Blir litt rotete oppdateringer fra meg, men har så mange tanker også glemmer jeg innimellom at jeg har denne dagboken, og da kommer alt på samme tid. Har kommet godt inn i treningen igjen etter ferie også, og etter en runde med covid faktisk, og frem til årsskifte skal fokuset ligge på løping. Til nå har jeg hatt en god miks av løp og styrke, men ønsker mer fremgang på løping så da blir det bare løpsretta styrke frem til da. Fått litt veiledning mtp løpsteknikk og stegfrekvens, så er litt mer å tenke på under løpeturene nå kjenner jeg. Skal delta på et løp 2.september, og "testløpet" blir førstkommende fredag. Veldig spent på det, for jeg er alt for dårlig til å pushe meg ordentlig. Men ble veldig motivert av alle som heia under forrige løp jeg var med på, så kanskje jeg kan utnytte den pushen i september også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en smart plan å logge først, men ha som mål at man lærer seg å leve uten logging :nikke:

Lykke til med trening til løpet! 🏃‍♀️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedag og ny oppdatering. Gått litt opp siden forrige fredag, skjønner ikke helt hvordan da jeg har vært i underskudd hele uka, men kanskje det løsner ordentlig neste uke da. Krysser hvert fall fingrene for det :)

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)
07.07: 88,8 (+0,6kg)
(Ferie:
10.07: 90,5 (+1,7kg)
19.07: 89,6 (-0,9kg)
21.07: 90 (+0,4kg)
23.07: 88,9 (-1,1kg)
26.07: 89,7 (+0,8kg)
31.07: 91,3 (+1,6kg))

04.08: 88,7 (-2,6kg)
11.08: 88,8 (+0,1kg)

Totalt: -3,8kg
Igjen til første delmål: 1,2kg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den vekta kan være snål noen ganger. Jeg har kun gått ned 100 g denne uka, og synes selv jeg har vært sååå flink med kosthold og bevegelse. Jaja, må vel bare være tålmodig.

Loose it appen - du legger inn antall kg du ønsker å gå ned, og hvor mye i uka - og så kommer den med en oversikt på hvor mye du kan spise for å nå målet. Du legger inn mat - frokost, lunsj, middag og evt snaks, og  du kan registrere egne oppskrifter (kjekt om man er vanespiser…) viser balansehjul på proteiner, karbs og fett. Egentlig ganske grei app, om jeg bare kunne huske på å registrere…

Håper det gikk bra på testløpet😊 ønsker deg en kos helg🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger forstår man ingenting av det vekten gir som resultat nei. Man kan føle at man har lagt inn en skikkelig innsats, og så få stillstans (eller oppgang!), mens andre ganger kjenner man seg daff og kjip, og har null tro på nedgang og faktisk får seg en positiv overraskelse. Dette er litt av grunnen til at jeg dette året forsøker å lære meg at det som er viktig er følelsen jeg har. At hvis jeg har det bra med meg selv, så har ikke tallet sånn kjempemye å si. Men det er klart, når man har mange kilo og gå ned så må vekten faktisk tikke sakte men sikkert nedover på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger @Lunalu og @Amatariel! Enig at følelsen er viktigst, og jeg føler meg definitivt bedre i kroppen enn jeg gjorde for bare 4 mnd siden. Så får vekta bare følge etter etter hvert :) 

Testløpet gikk skikkelig ræva! Hadde spist alt for lite gjennom dagen, noe jeg burde skjønt at var idioti, men så ble det bare sånn. Så kjente jeg var skrubbsulten fra 3. kilometeren, og da var det over 8 igjen.. Så den pushinga kunne jeg se lenge etter. Tiden på 10km ble på 1:18:56 så det er virkelig rom for forbedring. Det går ikke fort når jeg løper uansett, men liiiitt fortere enn det kan det absolutt gå! Blir spennende å se hvordan løpet blir i september, har hatt god erfaring med at man får litt ekstra motivasjon fra heiarop langs løypa så satser på en mye bedre tid. Skal også løpe samme løypa som på fredag om 1,5 uke igjen, men da skal det bare være i et behagelig tempo, men mtp formen på fredag så kan jo tiden bli bedre uansett faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type løype var dette @lb ? Jeg skal løpe 10 km løp i oktober, men det er mer skogsløype og ellers variert terreng og stigning. Jeg har foreløpig bare løpt ganske flatt på grusveier, så er veldig spent på hva jeg får til. Tror det skal være et testløp der også i forkant, men har ikke fått noen dato på det ennå. 

Ellers så har jeg samme erfaring som deg når det gjelder vekt. Jeg har ligget i lavkalori og totalt uten sukker, men likevel så har ikke vekten rikket seg et gram på snart en uke. Vet at jeg har hatt et godt underskudd og har trent ganske mye. Ganske frustrerende, men det løsner nok :) Vi må bare ikke gi oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ms. Steele Det er egt bare en strekke langs veien fra der jeg bor til der samboeren min jobber. Så på asfalt hele veien, litt opp og litt ned, ellers ganske så flatt. Så spennende! Har ikke løpt så mye i skogsløyper selv, men prøvd innimellom og jeg synes hvert fall det er veldig mye tyngre. Men bedre for beina og knærne da! Skal du prøve noen turer i skogsløyper før et evt testløp? :) 

Ja, du har rett med vekta! Plutselig løsner det, krysser fingrene for oss begge :)


Takk @Amatariel! Satser på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løper mest på grusveier, men en og annen skogstur tar jeg jo. Jeg kan ikke løpe på asfalt pga tidligere kneskader og operasjon, så jeg har ikke noe valg :) Jeg bør definitivt prøve flere turer i skogsløyper før testløpet som skal være i september, men akkurat her som jeg bor så er det så fryktelig bakkete. Det går for det meste oppover og lite småkupert dessverre. Da blir det et tiltak å kjøre avgårde for å finne passende løyper, men det må nok til om jeg skal få testet ut litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ms. SteeleDet skjønner jeg at blir litt tiltak ja! Håper du finner noen løyper som ikke er alt for langt avgårde :) Vi er egt veldig heldig med skogen rett bak huset, så burde jo være flinkere til å utnytte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag her!

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)
07.07: 88,8 (+0,6kg)
(Ferie:
10.07: 90,5 (+1,7kg)
19.07: 89,6 (-0,9kg)
21.07: 90 (+0,4kg)
23.07: 88,9 (-1,1kg)
26.07: 89,7 (+0,8kg)
31.07: 91,3 (+1,6kg))

04.08: 88,7 (-2,6kg)
11.08: 88,8 (+0,1kg)
18.08: 87,9 (-0,9kg)

Totalt: -4,7kg
Igjen til første delmål: 0,3kg

Satt meg nytt mål om å nå første delmål neste fredag, og det kan se ut som det vil gå. Tar ingen gleder på forskudd, men det ser jo hvert fall lovende ut, så skal jeg prøve å ikke bli for skuffa om det ikke skjer. Tar gode valg i hverdagen og spiser i et underskudd, så etter hvert vil uansett vekta gå nedover tenker jeg.

Jeg er også i en prosess hvor jeg prøver å få meg ny jobb, og jo nærmere jeg kommer et tilbud et annet sted, jo mer innser jeg hvor lite jeg trives der jeg er. Håper at et bytte av jobb og dermed en del kortere reisevei kan bidra ekstra på motivasjonen med bevegelse hvert fall. Når man har tilbakelagt opp til 2,5-3 time i bil for dagen så blir dørstokkmila ganske lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra for super nedgang!! :klemmer: Deilig når man ser at man nærmer seg delmål altså. Bare forsett sånn her, så kommer du dit!

Håper du kan få deg en annen jobb snart - reisevei og trivsel forøvrig har utrolig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag og første delmål nådd!

Ny veiedag her!

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)
07.07: 88,8 (+0,6kg)
(Ferie:
10.07: 90,5 (+1,7kg)
19.07: 89,6 (-0,9kg)
21.07: 90 (+0,4kg)
23.07: 88,9 (-1,1kg)
26.07: 89,7 (+0,8kg)
31.07: 91,3 (+1,6kg))

04.08: 88,7 (-2,6kg)
11.08: 88,8 (+0,1kg)
18.08: 87,9 (-0,9kg)
25.08: 87,3 (-0,6kg) Første delmål nådd

Totalt: -5,3kg
Igjen til andre delmål: 4,7kg

Veldig, veldig fornøyd med denne uka! Har gått veldig greit med kaloriene hele uka, og trener jevnlig, så alt i alt en veldig "enkel" uke sånn sett. Samboeren min og jeg bestemte oss ganske tidlig for å ikke kjøpe noe godteri/snacks i august, men det var greit å spise det vi hadde i skapene fra før evt. Det har nok hjulpet en del, for da har jeg ikke hatt favorittene i hus, så da kunne det like gjerne være. Har heller ikke drukket noe alkohol i august, fordi det ble fryktelig mye i juli, men det har nok også bidratt til en ganske fin nedgang. Skal nok prøve å drikke minimalt med alkohol resten av året, men er fryktelig glad i litt rødvin i helgen så det får bli istedenfor store mengder godis. 

Nå er det også bare en uke igjen ca til løpet jeg skal delta på, og jeg skal ha siste langturen min i dag. Teste skoene jeg tenker å bruke en gang til, men med gnagsårsokker også denne gangen. Håper jeg klarer å holde den gode flyten på treninga etter løpet også, men er veldig motivert for å bli en bedre løper, så tror nok strukturen skal holde videre :) 

I november skal jeg også på en jentetur til London, og da blir det nok ganske sannsynlig litt shopping. Så en stor motivasjon er å føle meg litt bedre i kroppen til det, og faktisk ønske å prøve litt klær i butikkene. Det blir også en liten gulrot hvor jeg ikke kommer til å telle kalorier eller tenke så mye på maten jeg spiser, men en liten helgepause fra slankinga. Blir nok en del gåing uansett, og jeg skal få løpt meg noen turer ila helgen også da vi skal bo rett ved Hyde park og der er det helt nydelig å løpe. 

Blir litt ymse tanker i dette innlegget, mye på hjertet. Jeg bestemte meg for et par uker siden og begynne å ta mål av kroppen også, ikke bare fokusere på vekta. Og allerede har jeg minsket flere cm totalt, og bare rundt midjen har jeg gått ned 2cm, så det er jeg veldig fornøyd med! Litt usikker om jeg klarer å treffe på akkurat samme sted hver gang, men jeg tror det skal stemme ganske bra :) 

Blir spennende å se hvordan den neste uka går, jeg har planer alle kvelder til uka og det er planer som ikke innebærer noe spising eller drikking, så noe tid til å spise godis blir det hvert fall ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk @Amatariel! Veldig god følelse 😄

Denne uka hadde jeg gått litt opp, men det kan jo bare være litt vann eller annet som var årsaken til det. Har tatt gode valg hele uka og vært i underskudd, så skulle i utgangspunktet ikke gått noe opp, men sånn er det noen ganger. Jeg satser på at det blir bedre resultat neste uke 😊

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)
07.07: 88,8 (+0,6kg)
(Ferie:
10.07: 90,5 (+1,7kg)
19.07: 89,6 (-0,9kg)
21.07: 90 (+0,4kg)
23.07: 88,9 (-1,1kg)
26.07: 89,7 (+0,8kg)
31.07: 91,3 (+1,6kg))

04.08: 88,7 (-2,6kg)
11.08: 88,8 (+0,1kg)
18.08: 87,9 (-0,9kg)
25.08: 87,3 (-0,6kg) Første delmål nådd
01.09: 87,5 (+0,2kg)

Totalt: -5,1kg
Igjen til andre delmål: 4,9kg

Heldigvis ikke den verste oppgangen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...