Gå til innhold

Slanke- og treningsdagbok, ned 30kg?


lb

Anbefalte innlegg

Sitter ganske langt inne og opprette en dagbok om vekt og helse, men har et håp om at det kan motivere til å ikke gi opp. Har også blitt motivert av flere dagbøker her inne, synes alle er så flinke!

Uansett, mitt utgangspunkt er at jeg "alltid" har vært litt lubben, hvert fall følt meg det, men også alltid vært i aktivitet på en eller annen måte. De siste årene har kiloene virkelig snikt seg på, og hvis jeg kun skal følge BMI så er jeg ca 30kg fra å være normalvektig. Har hele tiden unngått og se på vekta, for jeg har jo også trent og unnskyldt det med at det er fordi jeg trener styrke. Men jeg trenger jo vitterlig ikke 30kg ekstra for å trene styrke. Nå kjenner jeg veldig på at jeg er i en alder og livssituasjon som muligens resulterer i familieforøkelse etter hvert, og jeg vil gå inn i en eventuell graviditet med det beste utgangspunktet. 

Har flere ganger deltatt i trådene "Vi som skal ned i vekt innen XX", men har alltid falt ut eller egentlig ikke lagt så mye innsats i vektnedgangen. Så dette er mitt første ordentlige forsøk på en sunnere kropp, forhåpentligvis bra vektnedgang uten å miste alt for mye muskler! Startvekt når jeg begynte dette for meg selv var 92,6kg. Jeg veier meg på fredager, og første fredagen jeg veide meg var da 28.april, ny vektoppdatering kommer i morgen.

28.04: 91,1 (-1,5kg)
05.05: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Mitt utgangspunkt for et par år siden var nesten nøyaktig likt ditt 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (9 timer siden):

Lykke til! Mitt utgangspunkt for et par år siden var nesten nøyaktig likt ditt 😅 

Takk, Bithiah! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det veiedag og vekta har heldigvis gått nedover denne uka også. Har vært veldig flink med å registrere alt av mat og være sikker på at jeg er i underskudd. Begynner å lære meg litt og litt at jeg ikke alltid må spise noe på kvelden, men faktisk kjenne etter om jeg er sulten eller ei. Et lite skritt i riktig retning mot et sunnere forhold til mat hvert fall.

28.04: 91,1 (-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)

Totalt: -2,5kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen hit og gratulerer med dagbok! Det er et stort steg å opprette det, da sier man virkelig til seg selv at man er interessert i å få til noe. Det er veldig fint å være en hel gjeng her inne :klem:

Kjempeflott nedgang allerede - fortsett slik! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 5.5.2023 den 21.18):

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen hit og gratulerer med dagbok! Det er et stort steg å opprette det, da sier man virkelig til seg selv at man er interessert i å få til noe. Det er veldig fint å være en hel gjeng her inne :klem:

Kjempeflott nedgang allerede - fortsett slik! :duskedame:

Takk for det, Amatariel! Ja, blir litt mer forpliktende føler jeg, så håper det holder på motivasjonen hele veien inn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten oppdatering fra meg før det blir veiedag i morgen. Har pådratt meg en forkjølelse, så trening har det blitt dårlig med denne uken. Klart å holde meg på riktig kaloriunderskudd nesten hele uka, men spist litt ekstra de dagene formen har vært dårligst. Tenker at det kanskje bidrar litt til å bli raskere frisk. 

Synes fortsatt det går ganske greit å spise i underskudd, går aldri sulten og har lagt inn rom for litt søtt hver dag. Kanskje ikke det beste, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ryker på en smell om jeg ikke legger det inn. Spent på veiedagen i morgen uansett, tror ikke nedgangen er like stor da, men håper å se 80-tallet hvert fall 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28.04: 91,1 (-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)

Totalt: -2,6kg

Da ble det ikke 80-tallet denne gangen, men en uke med litt mer mat enn ellers i et forsøk på å bli raskere frisk og lite aktivitet, så var det vel ikke helt uventet heller. Har troa på at det skal gå til neste fredag. 

Blir noen dager med litt pause fra kaloritelling i mai, med både 17.mai og andre ting som skjer, men skal legge til rette for gode valg hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28.04: 91,1 (-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)

Totalt: -2kg

Da ble det litt oppgang denne uka. Ikke uventa da det har blitt litt vel mye alkohol, kaker og ekstra med mat. Trodde vel egentlig at det skulle være et høyere tall, så sånn sett fornøyd med at det ikke var mer. 

Nå venter en cupfinalehelg her, og da vet jeg at det blir en del øl og ikke alltid de beste måltidene. Så har bestemt meg for å ta gode valg i dag og på søndag, så får morgendagen bli som den blir. Tilbake igjen i gode rutiner på mandag, men så blir det jaggu rett på ferie neste helg igjen. Det blir en liten jobb å ta de gode valgene, men jeg føler meg i det minste motivert for det, og litt opp og ned må det jo nesten bare gå. Jeg har ikke dårlig tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her. Helga ble full av utskeielser, med både mye mat og mye alkohol. Var ganske forberedt på det, og det er heldigvis ikke sånne helger ofte.

Kom raskt inn i rutinene igjen på mandag og har holdt meg bra i underskudd siden da. Også fått kommet i gang med treninga igjen, der har det vært litt slapt etter sykdom og hektiske uker. Håper vekta på fredag vil vise en nedgang hvert fall!

Ellers reiser jeg på ferie i 1 uke på lørdag, og da har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal logge maten eller ikke. Synes ofte det er vanskelig på café/restaurant, men kunne jo vært greit for å beholde litt oversikten.. Tenker jeg er glad det er en storbyferie så det blir mye skritt og sånn sett aktivitet uansett, for det vil nok bli litt mer mat enn når jeg er "flink" hjemme. Skal gjøre det jeg kan for å ta gode valg, og huske at man ikke trenger middagsmåltid både til lunsj og middag selv om man er på ferie. Har gjort litt research for å finne lunsjsteder med litt friske salater, wraps og sandwicher så må bare få med reisefølget på det. 

Planlegger også å trene litt på tur, blitt ganske glad i joggesightseeing så det blir nok noen turer med det mandag, onsdag og fredag (må ha en plan, hvis ikke droppes det). Noe styrke på hotellrommet med strikk blir det også, gleder meg litt til å sette sammen et kjapt tabata-opplegg før jeg reiser. 

Etter denne ferien er det "heldigvis" 4 uker før jeg har sommerferie, så de ukene skal bestå av så lite utskeielser som mulig, sett bort fra den ene dagen i uka jeg har lagt inn til å skeie ut litt. Men ingen langvarige utskeielser og dårlig mat forhåpentligvis. Skal i et bryllup i slutten av ferien (slutten av juli), så håper jeg kan komme dit at jeg føler meg komfortabel i en fin kjole til det. Hvis noen har tips til noen fine kjoler som kan brukes i bryllup tas det i mot med glede 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at planlegging setter lista for mye! Så det at du er såå flink å planlegge din kommende ferietur når det gjelder å finne spisesteder på forhånd, tenke ut trening, ha en plan osv. vil virkelig gjøre ting lettere for deg. Man får rett og slett lettere go'følelsen av det og det er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (17 timer siden):

Jeg har erfart at planlegging setter lista for mye! Så det at du er såå flink å planlegge din kommende ferietur når det gjelder å finne spisesteder på forhånd, tenke ut trening, ha en plan osv. vil virkelig gjøre ting lettere for deg. Man får rett og slett lettere go'følelsen av det og det er så viktig.

Ja, planlegging er virkelig nøkkelen! Faller fort ut av rutiner uten det, så greit å øve seg litt på ferieplanlegging også 🙊

Veldig spent på vekta i morgen, røyk på en pose med påskemarsipan som lå gjemt i skapet i går. Fryyktelig svak for marsipan, så det var ikke noe tid for å tenke over om jeg skulle la være eller ei. Men spist er spist, får se om jeg angrer på det når jeg veier meg i morgen eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag, og endelig så jeg 80-tallet! Så utrolig deilig følelse etter en uke med mye utskeielser egentlig. Denne uka har jeg jo også fått tatt opp treninga igjen, og siden jeg ikke logger treningskalorier så blir jo underskuddet litt større. Så tror nok det er årsaken til at det gikk såpass bra denne uka, til tross for alle utskeielsene. Nå håper jeg bare at jeg klarer å ikke gå helt bananas på ferie, så ikke oppgangen blir for stor. Vil gjerne holde meg på 80-tallet en liten stund til nå!

Men begynner endelig å få ordentlig trua på at dette skal gå, for selv om jeg spiser mindre enn jeg gjorde før(naturligvis), så føler jeg ikke at jeg går glipp av noe. Ingen justeringer som gjør at jeg må spise noe annet enn samboeren, bare mindre mengde og selvfølgelig ikke så ofte godteri som jeg gjorde før. Men det er nok bra for flere faktorer enn bare vekta. Tidligere har jeg på en måte blitt så ekstrem og tenkt så vanskelig, da har jeg falt av etter noen uker. Men dette kjennes det ut som jeg kan gjøre i lang, lang tid og det kjennes veldig godt. Så får ferier og spesielle hendelser være unntakene, hvis jeg kan holde dette gående i hverdagen ellers hele året. 

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)

Totalt: -3kg
Igjen til første delmål: 2,1kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp å gjøre dette til en livsstil som er løsningen. For svært mange av oss så vil det bli urealistisk å f.eks aldri skulle spise godteri/sjokolade igjen, eller aldri noen høykarbo-produkter. Så veien din høres veldig smart og fornuftig ut 😊

Hurra for å se 80-tallet igjen! Høres helt maaagisk ut! Gleder meg til jeg også kommer dit! (nå begynte jeg å skrive "håper jeg også kommer dit en gang", men bet meg i det og endret. For jeg skal jo dit!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Tilbake fra en uke ferie, og motivasjonen er på plass for å fortsette med vektnedgangen. Jeg fryktet at jeg skulle ha gått opp ganske mye, da jeg har kost meg med mye god mat og alkohol nesten hver dag på tur. Likevel så viste vekta bare 0,4kg opp fra forrige fredag, så jeg er veldig fornøyd med det! Hjalp nok mye at jeg hadde et gjennomsnitt på 20 000 skritt om dagen, og fikk inn 3 økter ila ferien. Prøvde å ha i bakhodet at jeg skulle tenke litt på porsjonene og ikke spise meg stappmett hvert måltid, mye fordi jeg sliter med IBS og store mengder mat blir jeg ofte dårlig av. Det funket heldigvis nesten hvert måltid, gikk bare på en smell en gang. Så har spist det jeg har hatt lyst på, men begrenset mengdene noe, godt å kjenne at det funker også.

Ferien var i en storby, så noe shopping ble det også. Vil ikke ha en tankegang om at jeg ikke skal kjøpe det ene eller det andre før jeg har kommet til den og den vekta, men jeg hadde litt i bakhodet at det er fint om klærne jeg kjøper nå enten enkelt kan sys inn, eller at de vil sitte pent på en smalere kropp også. Fant flere kjoler som kan passe til senere også, men som også satt pent på nå, så da har jeg hvert fall sikret meg kjole til sommerens bryllup. Veldig glad jeg klarer å ha denne tankegangen nå, for det har jeg ikke klart tidligere, som sikkert har gjort det mye vanskeligere å gå ned i vekt.

Nå blir det fullt fokus på sunne og gode måltider, mye hverdagsaktivitet og tilbake til gode rutiner på treningen før det blir sommerferie fra 7.juli. Håper å ha nådd første delmål til da hvert fall, mulig litt mer også? 

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)

Totalt: -2,6kg
Igjen til første delmål: 2,5kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var jo et veldig bra resultat fra en sånn ferieuke! 0,4 opp er jo ingenting - praktisk talt stillstans 😊 Du har nok helt rett i at de skrittene var god trim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag i morgen og jeg har ganske god tro på at jeg vil se 80-tallet igjen. Det var lettere enn jeg trodde det skulle bli å komme inn i loggføringen av mat igjen etter ferien. Treningen har også gått som planlagt, så alt i alt en veldig bra uke hittil. Hadde et par dager hvor jeg nok hadde spist litt lite, for var fortsatt skrubbsulten etter jeg hadde spist frokost og det har jeg egentlig ikke kjent så mye på tidligere. Prøver å få i meg ca 1800 kcal per dag, noe særlig lavere tror jeg det er lett for meg å sprekke totalt. 

Er veldig motivert for å fortsette denne gode trenden frem til sommerferien står for tur, og håper at en god innsats vil gjøre at jeg nyter ferien uten å tenke for mye på vekt og kalorier. Uten at det skal gå over stokk og stein i ferien heller, men da blir det nok tilnærmet vedlikehold mtp kalorier.

Dette blir et veldig rotete innlegg, har behov for å bare lufte litt ulikt. Jeg er litt bekymret for at når/hvis jeg en dag når målet mitt med vekten, at jeg fremdeles ikke er fornøyd. Jeg vet at jeg veide 67kg i 2016 på grunn av en operasjon hvor vekt bl.annet ble loggført, og jeg kan huske at jeg ikke var særlig fornøyd med kroppen min da heller. Så jeg er litt redd for å se meg blind på dette, og ville gå ned mer og mer for å jakte følelsen om å bli fornøyd. Derfor har jeg alliert meg med samboer om at han skal være en liten veileder her. Når/hvis jeg har gått ned 20kg, vil jeg at han skal si om jeg burde/kan gå ned mer, eller om det holder. Jeg er ganske bred over skuldrene og hoftene, og det vil jeg nok være uansett vekt, og ønsker å se (og føle meg) sunn, ikke bare tynn. Håper jo at med årene at fokuset kan ha endret seg, og at jeg vil være fornøyd med en kropp og vekt innenfor normalen på BMI, og at kroppen fungerer som jeg ønsker. 

Bare litt babling fra meg, men godt å lufte tankene et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag!

Uka har gått veldig bra både med trening og mat, og det viste vekta også heldigvis. Håpet om å nå første delmål før ferie i juli virker ikke alt for umulig nå.

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)

Totalt: -3,9kg
Igjen til første delmål: 1,2kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...