Gå til innhold

Slanke- og treningsdagbok, ned 30kg?


lb

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt tid siden forrige oppdatering fra meg her nå, dagene har egentlig bare flydd av gårde. Så hjalp det ikke at forrige ukes veiedag viste et høyere tall en ønsket, så da fikk jeg meg bare ikke til å oppdatere her. Må prøve å snu litt på det, vet jo at det kan gå litt opp og ned, kanskje da man trenger mest å få ut frustrasjon også.

Rutinene er så å si tilbake igjen, men er litt halvslapp i formen så alt går ikke like lett som jeg hadde ønska. Håper det slipper snart så ikke alt føles som et ork. Men uansett var det veiedag i dag, og jeg skal også ha med resultatet fra forrige uke, å ikke oppdatere da var feigt. Synes jeg. Også ser jeg jo til og med at når jeg skulle føre inn og fant tilbake til forrige ukes resultat, så hadde jeg slett ikke gått opp, bare stått på 0. Herlighet så irriterende å ha hengt seg opp i det da..

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)

Totalt: -4,6kg
Igjen til første delmål: 0,5kg

Nå kan jeg snart begynne å føre opp neste delmål og det er en good følelse! Forhåpentligvis bikker jeg 5kg nedgang før vi går inn i juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lb skrev (7 minutter siden):

Begynner å bli litt tid siden forrige oppdatering fra meg her nå, dagene har egentlig bare flydd av gårde. Så hjalp det ikke at forrige ukes veiedag viste et høyere tall en ønsket, så da fikk jeg meg bare ikke til å oppdatere her. Må prøve å snu litt på det, vet jo at det kan gå litt opp og ned, kanskje da man trenger mest å få ut frustrasjon også.

Rutinene er så å si tilbake igjen, men er litt halvslapp i formen så alt går ikke like lett som jeg hadde ønska. Håper det slipper snart så ikke alt føles som et ork. Men uansett var det veiedag i dag, og jeg skal også ha med resultatet fra forrige uke, å ikke oppdatere da var feigt. Synes jeg. Også ser jeg jo til og med at når jeg skulle føre inn og fant tilbake til forrige ukes resultat, så hadde jeg slett ikke gått opp, bare stått på 0. Herlighet så irriterende å ha hengt seg opp i det da..

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)

Totalt: -4,6kg
Igjen til første delmål: 0,5kg

Nå kan jeg snart begynne å føre opp neste delmål og det er en good følelse! Forhåpentligvis bikker jeg 5kg nedgang før vi går inn i juli.

Det som hjelper meg er å bruke en weightloss tracker som viser trenden, sånn at det ikke blir så mye fokus på den ene konkrete veiingen i løpet av uken. For da ser jeg fort at selv om jeg kanskje går litt opp en uke, så er trenden fortsatt positiv. Kanskje det er noe for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (3 timer siden):

Det som hjelper meg er å bruke en weightloss tracker som viser trenden, sånn at det ikke blir så mye fokus på den ene konkrete veiingen i løpet av uken. For da ser jeg fort at selv om jeg kanskje går litt opp en uke, så er trenden fortsatt positiv. Kanskje det er noe for deg? 

Ja, akkurat det vil nok være mer motiverende når jeg har holdt på i litt lengre tid tenker jeg! Logger alt i garmin og der er det en tracker som viser trenden, men jeg kunne nok sett litt oftere på den 😅 

Veier du deg da oftere enn 1 gang i uken eller ser du bare på den generelle veien du har hatt til nå? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lb skrev (14 minutter siden):

Ja, akkurat det vil nok være mer motiverende når jeg har holdt på i litt lengre tid tenker jeg! Logger alt i garmin og der er det en tracker som viser trenden, men jeg kunne nok sett litt oftere på den 😅 

Veier du deg da oftere enn 1 gang i uken eller ser du bare på den generelle veien du har hatt til nå? :) 

Jeg veier meg oftere, men det er fordi jeg syns jeg påvirkes mindre av svingningene når jeg veier meg hver dag. Før ble jeg veldig negativt påvirket av svingninger opp og ned, men nå ser jeg at det stort sett svinger hver dag, og da blir det faktisk lettere å fokusere på den overordnede trenden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (31 minutter siden):

Jeg veier meg oftere, men det er fordi jeg syns jeg påvirkes mindre av svingningene når jeg veier meg hver dag. Før ble jeg veldig negativt påvirket av svingninger opp og ned, men nå ser jeg at det stort sett svinger hver dag, og da blir det faktisk lettere å fokusere på den overordnede trenden. 

Det gir jo mening! Er litt redd for å bli alt for opphengt i vekta om jeg veier meg hver dag, nå er det bare at jeg blir litt skuffa hvis den viser høyere enn jeg trodde på fredager, men jeg holder meg til mat"planen" uansett. Men det hørtes lurt ut å gjøre det en periode kanskje uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå dette kjenner jeg meg så igjen i! Det er så lett å bli opphengt i enkelttall på vekten! Og fy som det kan ødelegge motivasjonen. Åh, det går jo ikke som jeg vil. Åh, jeg har jobbet så hardt og så er det null valuta å få. Åh, jeg kan like gjerne gi opp. Sånn har jeg i alle fall hatt det SÅ mye av i mitt liv med forsøk på å gå ned i vekt. Så det er en av hoved fokusområdene mine nå når jeg er i gang med en livsstilsendring. Ikke være så opphengt i vekten, og i alle fall ikke hva enkeltresultater forteller meg. Man bør absolutt ta et overblikk på samlet resultat. Og være realistisk.

For din del har det ikke gått to måneder en gang siden du startet, og du har gått ned nesten 5 kg! Det er kjempebra! :duskedame: Nå skal jeg ikke snakke for deg, men om dette hadde vært meg og jeg IKKE hadde vært bevisst/fokusert, så ville jeg lett kunne gått opp 2-3 kg på disse månedene. Det betyr en differanse på 7-8 kg det. Spekulasjoner ja, men jeg kjenner i alle fall meg selv og vet at alternativet kan være veldig annerledes. Og da virker plutselig resultatet mitt så mye bedre og mer å være stolt av. Ja ja, jeg kan lese om folk som legger om livsstilen sin og går ned 40 kg på ett år. Men tenker også at det er en grunn til at de havner i Se & Hør. Det er vel ikke det mest vanlige (??) Det viktige må jo være at man jevnt og trutt til sammen på ett år har gått ned noen kilo, selv om veien dit var flere uker med stillstans og oppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (På 23.6.2023 den 23.16):

Åå dette kjenner jeg meg så igjen i! Det er så lett å bli opphengt i enkelttall på vekten! Og fy som det kan ødelegge motivasjonen. Åh, det går jo ikke som jeg vil. Åh, jeg har jobbet så hardt og så er det null valuta å få. Åh, jeg kan like gjerne gi opp. Sånn har jeg i alle fall hatt det SÅ mye av i mitt liv med forsøk på å gå ned i vekt. Så det er en av hoved fokusområdene mine nå når jeg er i gang med en livsstilsendring. Ikke være så opphengt i vekten, og i alle fall ikke hva enkeltresultater forteller meg. Man bør absolutt ta et overblikk på samlet resultat. Og være realistisk.

For din del har det ikke gått to måneder en gang siden du startet, og du har gått ned nesten 5 kg! Det er kjempebra! :duskedame: Nå skal jeg ikke snakke for deg, men om dette hadde vært meg og jeg IKKE hadde vært bevisst/fokusert, så ville jeg lett kunne gått opp 2-3 kg på disse månedene. Det betyr en differanse på 7-8 kg det. Spekulasjoner ja, men jeg kjenner i alle fall meg selv og vet at alternativet kan være veldig annerledes. Og da virker plutselig resultatet mitt så mye bedre og mer å være stolt av. Ja ja, jeg kan lese om folk som legger om livsstilen sin og går ned 40 kg på ett år. Men tenker også at det er en grunn til at de havner i Se & Hør. Det er vel ikke det mest vanlige (??) Det viktige må jo være at man jevnt og trutt til sammen på ett år har gått ned noen kilo, selv om veien dit var flere uker med stillstans og oppgang.

Ja, jeg tror nok også jeg "alltid" har vært sånn, så forskjellen fra da til nå er at jeg hvert fall ikke gir heelt opp og driter i alt som heter sunn fornuft. Så får jeg jobbe litt med den biten om å oppdatere selv om enkelttallet kanskje var høyere enn jeg trodde, det er jo tross alt ikke unormalt at det svinger litt :) 

Takk for motiverende ord! Vet jo selv at det faktisk er veldig bra og at det er lurt å gå ned litt jevnt og trutt, men blir jo så utålmodig også 😂 Nei, det er nok absolutt ikke normen å gå ned så mye på ett år, i så fall har de hatt veldig, veldig mye mer å gå ned enn andre tenker jeg. Prøver også å tenke at man skal kunne leve samtidig, og da vil jo selvfølgelig vektnedgangen gå noe tregere enn om jeg hadde vært helt rigid hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra meg før det er ny veiedag i morgen. Synes det egentlig går ganske greit å spise i underskudd, og koser meg litt i helgene uten at det går helt over styr. Ser for meg at dette er en livsstil jeg kan ha i mange år, noe jeg selvfølgelig er veldig veldig glad for.

MEN, det jeg synes er utrolig vanskelig og demotiverende (dog også helt forventet), er hvor vanskelig det er å løfte tyngre vekter på trening. Hadde et mål om 120kg i markløft i løpet av året, men det var før jeg begynte med vektnedgangen for alvor. Nå kjennes det tungt nok ut å vedlikeholde på 70-80kg, og alle andre øvelser har blitt fryktelig tunge også. Jeg var jo egentlig forberedt på dette, og tenker at det er bra nok om jeg klarer å vedlikeholde-ish der jeg var før vektnedgangsreisen, men det er likevel demotiverende at det blir sånn. Skulle gjerne hatt i både pose og sekk. Eneste fordelen er at det kanskje blir noe lettere å løpe etter hvert som mer kilo går av. 

Nok frustrasjon og klaging, gledes til veiedag i morgen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ramlet over denne tråden nå. Scrollet nedover og så bare tallene, og det slo meg at her er det en som får til! Ville bare si det. Godt jobbet, og ha en nydelig dag :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det veiedag og resultatet ble ikke helt som forventet. Mulig det er litt vannvekt eller på grunn av mensen, så satser på at resultatet neste uke er litt bedre. Da er det siste veiedag før noen uker med ferie, så hadde vært godt å se 87-tallet før ferien begynner!

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)

Totalt: -4,4kg
Igjen til første delmål: 0,7kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når man er "på feil side", men det var heldigvis ikke så mye da. Knapt et lite dobesøk ;) Men skjønner godt du vil nå delmålet ditt! Heier virkelig på at du får det til den siste uken før ferien :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge til veiedag og ferien begynner. Har begynt å tenke mye på hvordan jeg skal gjøre ting når jeg har ferie, for jeg ønsker ikke å være den som sier nei til alt "usunt" fordi jeg slanker meg, men heller ikke fråtse i alt. Enn så lenge har vi planlagt en utenlandstur bare samboeren min og meg, så der er det litt lettere å ta gode valg til frokost og lunsj hvert fall, så kan jeg øke litt kaloriinntak til middagen. Tenker nok å sikte meg inn på vedlikehold mens vi er på tur. 

Tiden vi har ferie, men ingen planer, er jeg nesten mer "redd" for. Fort gjort å ende opp hjemme og bare spise alt man kommer over.. Er første gang jeg også har sammenhengende ferie uten at jeg har noe booket, så spent på hvordan det er også. Redd man ender opp med å kjede seg. Noen som vil dele litt erfaringer der?

I slutten av måneden skal vi i et bryllup i utlandet, hvor det er vanlig med ganske mange matserveringer, og der vil jeg jo helst ikke si nei da det kan oppfattes frekt. Prøver å tenke at en dag ikke vil ødelegge i det store bildet, men lett å la bekymringene ta overhånd når det hele er litt nytt. Redd for å havne tilbake til startvekt etter ferien selv om jeg skjønner at det er veldig lite sannsynlig. 

Trengte bare å lufte litt ulike tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner tankefrykten din veldig godt. Er jo selv i en fortsatt relativ ny startfase av dette med livsstilsendring. Dette blir f.eks første sommerferie. Så selv om man har klart å innarbeide litt gode rutiner og valg når det gjelder hverdag/jobb/helg, så blir det jo noe helt annet når man reiser bort på ferie. Og så er det mange forskjellige type ferier som du nevner man kan havne borti.

Jeg tror bare man må ta en ferie/situasjon om gangen og forsøke å tenke ut litt ting på forhånd. Hva er det jeg skal nå? Hvor/med hvem? Hvilken mat kommer det til å bli (hvis man vet)? Kan jeg gjøre noen endringer? Jeg er i alle fall veldig dårlig på å spise sunt dersom ingenting er planlagt. Hvis det plutselig står ditt eller datt foran meg, jeg er sulten - ja da blir det spist :roll: Så det beste er å kunne påvirke så langt det lar seg gjøre. Planlegge på forhånd. Dager der det er helt utenfor min kontroll (som bryllup) er det jo veldig få av på ett år, så der hadde jeg bare spist det som ble servert. Men forsøkt å kjenne på metthetsskalaen min. Trenger kanskje ikke spise opp alt på tallerkenen dersom man egentlig kjenner at man er mett/ikke sulten lenger. Eller bare spise halve desserten osv.
I år skal vi på en campingferie i Sverige sammen med venner og det har vi gjort før. Vet at det vil bugne av godteri/snacks på kveldene, masse is på dagtid, nesten utelukkende junkfood til middag, lyse rundstykker til frokost osv. Så da reflekterer jeg over det nå på forhånd. Vet med meg selv at jeg egentlig ikke vil ha det sånn. Jeg føler meg da daff og energiløs, både på ferien, men også veldig når jeg kommer hjem igjen. Så i år skal jeg reflektere på forhånd, og ta andre valg underveis. Vil ikke bli sånn som jeg liker det hjemme, men kan moderere veldig. Skal ta større innvirkning på hva som blir handlet inn til frokost, velge grove brødprodukter, mye salat/frukt o.l. Komme med andre forslag til restauranter, ikke noen som bare serverer junk. Ikke overdrive når det gjelder innkjøp av godteri o.l. Holder mer enn nok med noen biter for min del!

Så ja, planlegging er alfa omega. Hvis man kan - tenk ut på forhånd hva man skal spise. Jeg sitter ofte nå til frokostbordet og vet hva jeg skal ha til lunsj. Det er veldig befriende, og når jeg blir lunsjsulten så er valget allerede tatt for meg (=tyr ikke til dårlige valg).

Nå gikk bare skravla her, og vet ikke om det hjalp deg noe 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel Tuusen takk for at du lufta litt tanker! Det hjalp faktisk veldig. Jeg er jo helt enig i din tankegang, og tenker at det er den sunneste å ha på sikt, det skal jo tross alt være en livsstilsendring og ikke slankeperiode. 

Har litt tid før vi reiser på første tur på mandag, så skal faktisk bruke helgen litt til å planlegge og tenke på hva jeg ønsker ut av uka. Generelt er vi gode på å finne restauranter på forhånd, så vi ikke blir skuffa over dårlig mat, da er det jo egentlig perfekt å se litt på menyen og plukke seg ut noen sunnere alternativer! 

Høres ut som du har en god plan på hvordan du vil gjøre det på ferien din, gleder meg til å høre hvordan det har gått :) 

Ja, frokost og lunsj hos meg er ganske bankers, litt også fordi det er lettere å føre inn kaloriene når jeg bare kan kopiere fra dagen før 😂 men også fordi det er lettere å holde seg til de gode valgene så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ikke oppdatert på lenge, tok rett og slett en skikkelig sommerferie fra alt som er kaloritelling og loggføring. Har veid meg litt innimellom for å se hvordan vekta har blitt påvirket av ferie og ikke helt gode rutiner. Nå er jeg klar for å komme inn i gode rutiner igjen, og etter en ferie med ganske mye alkohol så blir det edrumåned hvert fall hele august, mulig utover i september også! Veldig godt å kjenne på at det blir godt med hverdag igjen også, og satser på at noe av vekta som har kommet gjennom ferien er vannvekt. 

Da var det veiedag og resultatet ble ikke helt som forventet. Mulig det er litt vannvekt eller på grunn av mensen, så satser på at resultatet neste uke er litt bedre. Da er det siste veiedag før noen uker med ferie, så hadde vært godt å se 87-tallet før ferien begynner!

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)
07.07: 88,8 (+0,6kg)
10.07: 90,5 (+1,7kg)
19.07: 89,6 (-0,9kg)
21.07: 90 (+0,4kg)
23.07: 88,9 (-1,1kg)
26.07: 89,7 (+0,8kg)
31.07: 91,3 (+1,6kg)

Totalt: -1,3kg
Igjen til første delmål: 3,7kg

Skal nå ikke veie før fredag, har svingt veldig opp og ned med vekta gjennom ferien, så blir spennende å se hva resultatet faktisk blir. Håper ikke ferien har gjort alt for stor skade, har vært ganske mye aktiv også så tenker det skal balansere seg greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velkommen hjem fra ferie :klem: Vi satser på at det blir flere grønne enn røde tall fremover! Lykke til :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta en liten veiedag i bare for å se forskjellen fra mandag morgen. Ned til 89,5kg på de få dagene. Satser på at mer forsvinner med litt gode valg resten av uka 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag og resultatet var så bra det kunne vært! Ganske tilbake igjen der jeg var før ferien, og motivert for å fortsette med gode valg fremover.

Har egentlig brukt MyFitnessPal til å registrere måltider, men skulle bare ta en titt på LifeSum hvor de hadde tilbud på 3 mnd med premium til 199kr. Så det ble min sommergave til meg selv. Sitter nok mest i hodet, men jeg blir litt ekstra motivert når jeg har brukt penger på noe da jeg ikke trives med å sløse penger. Prøver å gi meg selv litt mer tid på å nå målene enn jeg har hatt tidligere, så i løpet av august håper jeg å ha nådd første delmål!

Startvekt: 92,6kg
28.04: 91,1 (
-1,5kg)
05.05: 90,1 (-1kg)
12.05: 90 (-0,1kg)
19.05: 90,6 (+0,6kg)
26.05: 89,6 (-1kg)
04.06: 90 (+0,4kg)
09.06: 88,7 (-1,3kg)
16.06: 88,7 (0kg)
23.06: 88 (-0,7kg)
30.06: 88,2 (+0,2kg)
07.07: 88,8 (+0,6kg)
(Ferie:
10.07: 90,5 (+1,7kg)
19.07: 89,6 (-0,9kg)
21.07: 90 (+0,4kg)
23.07: 88,9 (-1,1kg)
26.07: 89,7 (+0,8kg)
31.07: 91,3 (+1,6kg))

04.08: 88,7 (-2,6kg)

Totalt: -3,9kg
Igjen til første delmål: 1,1kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👏 Woow så bra! Herlig! Typisk eksempel på at det ikke er fett som alltid legger seg på kroppen når man har ferie. At det er mulig å få kjapt av det som kom på. Absolutt motiverende ja!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...