AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #61 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alternativet er å la dem spise hjemme, ikke å stenge dem inne på et rom der de skal sitte og sulte mens du og dine bat. spiser 🙄 Da håper jeg du har avklart det med foreldrene til de andre barna som du har planer om å stappe fulle av billige tomme kalorier så de ikke orker skikkelig mat når de kommer hjem… Anonymkode: fc5ba...d3d Om man ikke vil barna skal spise hod andre så får man si de får komme hjem Anonymkode: 1c3eb...4be 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #62 Skrevet 4. mai 2023 Arkana skrev (10 timer siden): Jeg tenker at dette jevner seg ut over tid fordi barnet også spiser hos andre. Har dere dårlig råd kan jeg forstå at dere heller sender barn (som bor i nærheten og ikke er spesifikt invitert hjem til dere) hjem for å spise, men selv har vi alltid valgt å ha åpent hus og servere mat til alle som er her. Og ja, klart det merkes når det er fire ekstra tenåringer som hver spiser som to voksne menn, men til gjengjeld har barna og ungdommen et trygt sted å være med voksne de kan stole på og som de respekterer, vi blir godt kjent med vennene til barna mine og er overbevist om at det er utelukkende positivt og at vi får igjen for det med renter etter hvert som de blir eldre. Jeg vil heller ha matglade tenåringer i kjellerstua enn ravende rundt i byen og grunnlaget danner man mens de fremdeles er barneskolebarn. Det jevner seg ikke alltid ut nei. Hender seg det blir et hjem de alltid samler seg hos, og henger. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei🙂 det er jeg som er trådstarter. Dette er min aller første kommentar siden jeg postet tråden i går kveld. Så her blander du en anonymbruker som kommenterer i tråden og meg/trådstarter. 🙂 bare til info. Var noen ufine kommentarer her så jeg. Men det er altså ikke meg som har lagt ut disse. Mange gode råd som har kommet inn da ❤️ Får nok prøve ut litt billigere alternativer ig kanskje prøve å gå for knekkebrød til måltidet etter skolen før middagen. Her vil det alltid være 100% åpent hus og at barna skal få spise her. Husker som liten at det var ikke noe særlig å sitte på rommet hos den jeg var på besøk hos og kjenne at magen rumlet, mens de spiste mat. Anonymkode: be26e...158 Men om det begynner å bli vanlig at du har en gjeng til middag flere ganger i uka, så tror jeg det kan være lurt å snakke med foreldrene deres uansett. Hva de tenker om det, og om de synes det er greit og sånn. For husk - unger er sleipe. Her oppdaga vi f.eks en unge som alltid dukket opp hjemme hos oss etter skoletid de dagene den skiftarbeidende hos oss hadde formiddagsskift og selv kom hjem sulten etter arbeidstid og hadde mat på bordet. Tok litt tid før vi så mønsteret, men viste seg at ungen ikke likte å spise matpakke. Så lærte seg skiftplanen og ditcha matpakken med vilje og gikk heller sulten (og sur) gjennom skoledagen, for å dukke opp skrubbsulten på døra hos oss. Der måtte det en alvorsprat og slutt på servering til. Vi oppdaga også etterhvert at vi alltid hadde mistenkelig mange unger her hver gang vi hadde pannekaker, enda det er uhyre sjeldent. Ungene i nabolaget rett og slett snakket sammen, og planla å dra hjem til dem som hadde den beste maten. Så nå snakker vi voksne også sammen Da vi foreldrene samsnakket på den runden, oppdaget vi også at det var mer enn et par unger som på mystisk vis alltid var hos noen andre til middag på dager de hjemme skulle ha fisk eller andre ting ungene ikke likte. Om du ofte serverer barnevennlig populær mat til unger på besøk, så kan du ikke utelukke at det i seg selv er med på å tiltrekke seg flere unger til dere. Som heller vil spise der, enn kjedelig erkesunn mat hjemme. Anonymkode: 2d453...f6d 13
Maskinfører Skrevet 4. mai 2023 #63 Skrevet 4. mai 2023 Pilleville skrev (7 timer siden): Eg synest kanskje ikke det. Har en bekjent der venninna og moren nesten har overtatt hennes jente. Mor ønsker ha ho mykje meir heime, men jenta vil vere med venninna og hennes mor store deler av tida. Mora til venninna er nærmest bestevenninner med disse to jentene og har goood tid. Uføre og jenta er yngstebarnet. Venninna har fleres yngre søsken og bor litt utanfor allfarveg. Kvar familie får ha sine barn til mat og soving pluss pluss og så besøk innimellom, men ikkje standarden. Eg vil iverfall ha mine på mat og fritid jamt over og selvsagt vere med venner men ikkje flytte inn til de. Andre får heller ikkje «flytte» inn til oss. Jo jeg mente at du var snill som ga mat dette var ikke standard da jeg var barn 🙂 ser den 🙂
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #64 Skrevet 4. mai 2023 Havregrøt og rosiner er veldig billig, lag det for eksempel til ett av måltidene. Det går også an å få ganske rimelige middager, men har dere ikke råd til å fore dem, så sendes de bare hjem. Anonymkode: 0144d...b58 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #65 Skrevet 4. mai 2023 Maskinfører skrev (18 timer siden): Du er veldig snill ❤️🙂 🥰 Takk! Tenker det er fint å ha et åpent hus for barna og la dem få bli med på måltidene. Så prøver på det så godt det lar seg gjøre. Hilsen trådstarter😊 Anonymkode: be26e...158 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #66 Skrevet 4. mai 2023 Send vips krav, alle med barn vet at det koster penger for mat. Prisene vi har avtalt i klassen er : 5 kr for ei skive. 5 kr for drikke med pant på flaska. 10 kr per pølse. listen er lang, noe alle foreldrene ble enige i. får hen til og inviterer mange av klassekameratene har en slags resturant, tjener penger på det. Bor nærme svenske grensen.. Anonymkode: 6ac10...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #67 Skrevet 4. mai 2023 Selv om vi har etvåpent hus sender vi små barn som.bor i nabolaget hjem til middag hvis annet ikke er avtalt. Det at de sitter på rommet og venter er helt uaktuelt. Større barn får mat. Det er helt greit å avgrense til to brødskiver. Er de mer sultne kan de gå hjem og spise, de sulter ikke. Anonymkode: faa49...5ac 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #68 Skrevet 4. mai 2023 Fyll på med alternativt tilbehør, first price hvitløksbaguetter f.eks. Man kan ha ekstra bønner i gryterett isteden for ekstra kjøtt osv. Anonymkode: 93e89...19c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #69 Skrevet 4. mai 2023 Altså.. når jeg var barn var det meget normalt at foreldrene sendte oss hjem når de skulle spise middag eller at vi måtte vente i rommet eller vente ute i lekeplass osv, ble aldri såra osv av det. I dag er mange så redde for å sende barn hjem.. jeg har ærlig ikke råd til å brøfrø andres barn flere ganger i uken, så jeg sender dem hjem eller så sier 8 åringen at hun møter dem etter middag igjen og ingen av barna gjør seg vanskelig av å få det svare er det snakk om avtalt besøk så får de servert middag eller barnet mitt leker ute med noen av vennene så får de ver sin is Anonymkode: bab02...ae4 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #70 Skrevet 4. mai 2023 Syntes dette høres drøyt ut. Ingen barn trenger fire brødskiver og to knekkebrød, da vikle jeg trodd at ungen ikke får mat hjemme eller på skolen, for det er mye mat. For så å toppe det med to store middagsporsjoner for voksne 😰. Sett noen grenser, det går font an å servere ungene mat uten at det skal ribbe hele kjøkkenet deres. Lag nestor kasserolle med grønnsakssuppe (kan fryses og ha i kjøleskapet). Det er billig og enkelt, ser også det er mange andre gode råd her. Men for all del, slutt å gi barnet så sinnssyke mengder mat. Maks to skiver (eller annet du varmer for dem) og det du serverer på tallerken er det hen får. Prøv å motiver barnet ditt til å dra mer på besøk til andre også, så ikke dere har fult hus hele tiden. Jeg forstår godt at budsjettet flyr i taket når du plutselig har fått fire ekstra barn, det er jo egentlig ganske frekt også hvis det er samme barna hver gang og foreldrene ikke kontakter dere eller inviterer hjem til seg. Anonymkode: d7c40...413 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #71 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syntes dette høres drøyt ut. Ingen barn trenger fire brødskiver og to knekkebrød, da vikle jeg trodd at ungen ikke får mat hjemme eller på skolen, for det er mye mat. For så å toppe det med to store middagsporsjoner for voksne 😰. Sett noen grenser, det går font an å servere ungene mat uten at det skal ribbe hele kjøkkenet deres. Lag nestor kasserolle med grønnsakssuppe (kan fryses og ha i kjøleskapet). Det er billig og enkelt, ser også det er mange andre gode råd her. Men for all del, slutt å gi barnet så sinnssyke mengder mat. Maks to skiver (eller annet du varmer for dem) og det du serverer på tallerken er det hen får. Prøv å motiver barnet ditt til å dra mer på besøk til andre også, så ikke dere har fult hus hele tiden. Jeg forstår godt at budsjettet flyr i taket når du plutselig har fått fire ekstra barn, det er jo egentlig ganske frekt også hvis det er samme barna hver gang og foreldrene ikke kontakter dere eller inviterer hjem til seg. Anonymkode: d7c40...413 Kanskje foreldrene tror de er ute og leker, i stedet for å sitte og bli foret med billig junkfood av ts? Anonymkode: fc5ba...d3d 2
Maskinfører Skrevet 4. mai 2023 #72 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 🥰 Takk! Tenker det er fint å ha et åpent hus for barna og la dem få bli med på måltidene. Så prøver på det så godt det lar seg gjøre. Hilsen trådstarter😊 Anonymkode: be26e...158 Bare koselig 🥰 ja det er fint med åpent hus og ta vare på vennene av barna
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #73 Skrevet 4. mai 2023 Jeg satte ned foten her hos oss. Vi har fire barn som alle tar med venner hjem. Det jeg gjør er for det første å dele på det vi har i rimelige porsjoner (ikke 4 brødskiver og 2 knekkebrød) i måltidet rett etter skolen. Og for det andre så inviteres ikke alle til å spise middag hos oss. Jeg orker ikke å servere billig drittmat til hvert middagsmåltid & har ikke råd til god mat til sp mange. Anonymkode: 0f1a8...9b0 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #74 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alternativet er å la dem spise hjemme, ikke å stenge dem inne på et rom der de skal sitte og sulte mens du og dine bat. spiser 🙄 Da håper jeg du har avklart det med foreldrene til de andre barna som du har planer om å stappe fulle av billige tomme kalorier så de ikke orker skikkelig mat når de kommer hjem… Anonymkode: fc5ba...d3d Nei, det er ikke kun ett alternativ. Som nevnt tidligere kan TS fint gi ungene mat, men det er ikke nødvendig med mange porsjoner og/eller stabler med brødmat. Hvis hun har dårlig råd, trenger de ikke å spise seg stappmette der, men spise mer når de kommer hjem. Det er stor forskjell på å få en matbit slik at en ikke går sulten, og å spise mange og store porsjoner. Anonymkode: abce7...2ce 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #75 Skrevet 5. mai 2023 Går an å si etter feks 3 brødskiver at er du mer sulten nå kan de få feks gulrøtter (eller annen frukt og grønt som kan spises rå). Kanskje er de ikke så sultne mer likevel da. Støtter og å spe ut kjøttdeig med bønner osv. skjønner ikke brukeren som sier dette er usunt og tomme kalorier? bønner og linser og kikerter osv er jo sunt. Og bra å ikke spise så mye kjøtt. Ha i tillegg grønnsaker og si at de må spise en viss andel av det. Prøv å ha grønnsaker de liker, feks steamet eller bakt er bedre enn ihjelkokt. Anonymkode: f5ce1...758 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #76 Skrevet 5. mai 2023 Her har det alltid vært åpent hus, og vi bor rett ved skolene, både barneskole og ungdomsskolen. Greit å ha med venner hjem etter skolen, og de må gjerne finne seg mat så lenge de rydder etter seg. Men jeg er ikke interessert i at vi skal ha fullt hus hver ettermiddag når vi kommer hjem fra jobb. Det er regelen for andre foreldre i området også. Så de går hjem til middag for å spise. Det er den tiden på dagen vi er samlet som familie alle sammen, prater om dagen, skolen etc. Før de forsvinner til sitt som trening etc. Syntes det er fin regel, og det handler ikke om økonomi, men om at vi vil spise sammen som en familie. Jeg er ikke så glad for skulle stå å lage middag for x antall barn hver dag som ikke er mine, innimellom selvsagt. Men ikke flere dager i uken, skjønner meg heller ikke på andre barns foreldre når jeg leser her inne. Vil de ikke ha ungene hjem til middag? Anonymkode: 60611...766 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå