Gå til innhold

Matglade venner av barna

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er regelen at vi avtaler med foreldrene på forhånd om barnet som er på besøk skal spise hos oss eller sendes hjem til middag. 

Anonymkode: e9542...c30

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss er regelen at vi avtaler med foreldrene på forhånd om barnet som er på besøk skal spise hos oss eller sendes hjem til middag. 

Anonymkode: e9542...c30

Mange foreldre ville vel da svare at ja, barnet mitt kan gjerne spise hos dere (og inni seg tenke "enda en gratis middag, penger spart hele uka")

Det ts merker på matbudsjettet, merker også foreldrene til alle disse gjestebarna på sine matbudsjett i form av mindre penger på mat.

Anonymkode: e536c...86d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag fiske middag. Eller noe annet sunt. Da er de nok ikke så sultne lengre. 

Anonymkode: 633ec...469

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt til barna at «nå skal vi spise middag, og etter det skal Per gjøre lekser/på aktivitet, så dere får gå hjem nå». Sånn var det i hvert fall da jeg var liten, og ingen stusset over det. 

Anonymkode: ccc59...652

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde sagt til barna at «nå skal vi spise middag, og etter det skal Per gjøre lekser/på aktivitet, så dere får gå hjem nå». Sånn var det i hvert fall da jeg var liten, og ingen stusset over det. 

Anonymkode: ccc59...652

Nettoppppp!!

Anonymkode: 7c3be...356

• Liker 3
Skrevet

Det er mye som har forandret seg siden vi selv var små. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (3 minutter siden):

Det er mye som har forandret seg siden vi selv var små. 

Tydeligvis. Men vi kan jo ta tilbake og eie situasjonen?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tydeligvis. Men vi kan jo ta tilbake og eie situasjonen?

Det kan du jo gjerne gjøre, det er ingenting galt med å sende barn hjem når dere skal spise, men du kan ikke forvente at andre familier skal gjøre det samme. Og så lenge du lever fint med å eventuelt være den eneste som ikke serverer middag til barnas venner så er jo ikke det noe problem? Jeg kommer aldri til å slutte å tilby middag til alle som befinner seg hos oss til middagstid. og med tre store barn tror jeg at jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger noen av dem har blitt sendt hjem fra andre når de skal spise så her ligger alle på samme linje som oss.

Skrevet

Jeg har det helt likt som deg ts. Er i tillegg alenemor til 3 som spiser veldig lite selv. Her er det alltid åpent hus og venner med hjem. Ingen gode råd til deg. Jeg merker også at det helst er her alle vil være. Uten at jeg helt skjønner hvorfor. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (3 minutter siden):

Det kan du jo gjerne gjøre, det er ingenting galt med å sende barn hjem når dere skal spise, men du kan ikke forvente at andre familier skal gjøre det samme. Og så lenge du lever fint med å eventuelt være den eneste som ikke serverer middag til barnas venner så er jo ikke det noe problem? Jeg kommer aldri til å slutte å tilby middag til alle som befinner seg hos oss til middagstid. og med tre store barn tror jeg at jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger noen av dem har blitt sendt hjem fra andre når de skal spise så her ligger alle på samme linje som oss.

Her leker alle unger ute, så ja. Og de bor typ 200 m unna oss så litt sært å ikke dra hjem og spise 😂

Skrevet

Jeg hadde tilbudt de 1 porsjon middag, og kanskje ikke servert «barnas favorittmiddag» så ofte. 
Brødmat = knekkebrød, frukt

Du og ditt barn vil alltid vinne ved å ha åpent hus, du kommer til å se at det var smart når de blir tenåringer. Du får et unikt innblikk i vennegjengen og ting blir enklere å deale med hvis det oppstår konflikter/de begynner å feste osv. De vil se på deg som en omsorgsperson de kan åpne seg for.

Lykke til, barnet ditt er heldig 😊

• Liker 2
Skrevet

Server noe sunt. Brødskive?

Okei!

Jeg fikser 2 stk dansk rugbrød med makrell i tomat. Det er hypersunt, metter lenge og INGEN unger vil be om flere skiver. Kan nesten love det 😂👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Suppe, kneipbrød, smøreost og litt billige alternativer på lur. Tortillalefser med ost, skinke og tomat og agurk, stekt på pannen som quesedillas,  risengrynsgrøt eller pasta med linser i stedet for kjøttdeig i sausen metter mange. Vi har også alltid hatt åpent hus og latt barnas venner spise med oss.

Anonymkode: 209f4...9ca

Du mener seriøst at man skal spise og servere egne barn usunt søppel hver eneste dag heller enn å sende vennene hjem tim sunn og god mat i sitt eget hus?

Eller mente du å servere gjestene den usunne kjipe maten og spise sunn og god mat selv…?

Ikke rart folkehelsen går til helvete. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ellers er vel havregryn noe av det billigste du kan servere - du får mye havregrøt ut av en kilospakke med gryn, til langt under prisen for brød og pålegg.

Til middager, så er trikset å spe på med billig tilbehør, poteter, løk, brød, ertestuing. Ingen får spise seg mette på kjøttkaker eller laksefilet. Spe ut gryter med bønner og linser, i f.eks pastasaus eller taco. Har du knapt med laks, så lag fiskegryte med mye grønnsaker - fryst er ofte rimeligst. Eller pastagryte med laks og grønnsaker, hvor det er mest pasta og fryste erter.

Men det vil koste uansett.

Anonymkode: 2d453...f6d

Ufattelig dårlig råd å servere usunn mat til både gjester og eget barn, og å spise det selv, når det er et alternativ å spise sunn pg god mat og så kan vennene stikke hjem og spise sunn og god mat der og så møtes man etterpå.

Brunhilde skrev (2 timer siden):

Men da er det så enkelt som at du sier til ungen din at "du kommer hjem til middag, ingen diskusjon!" Det er ditt ansvar, ikke moren til en venn sitt. Du kan be henne sende barnet hjem, men igjen, det er ditt ansvar å få det til.

Virker som du tror alle spiser samtidig? 

Min unge kommer alltid hjem til middag, for det spiser vi rett før leggetid. Men jeg kan jo ikke gjette når evt naboer har sin middag og dermed haie hjem ungen på akkurat det tidspunktet.

For så vidt ikke en reell problemstilling da alle her i området ringer og spør om det er greit at ungen spiser middag der, i stedet for å bare fore andres barn. Og da kan jeg enten svare ok, eller nei bare send dem hjem.

Jeg gidder heller ikke å spandere indrefilet, kamskjell eller sushi på tre nabounger uten videre.  

Anonymkode: fc5ba...d3d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser utfordringen din!
Tips om billig mat er jo vel og bra det - og å kjøpe billig brød/pålegge er et godt tips - men hvis man har besøk såpass ofte så ønsker man jo ikke å spise tomatsuppe og andre «billig middager» til middag hver dag. Det blir jo største delen av kostholdet deres.

Ikke så lett den der, men jeg enig i at det er veldig viktig å kunne ha et «åpent hus» som barna trives i. Det dår både du, barnet og lokalmiljøet mye igjen for.

Jeg tror jeg ville gått for en mellomting: Sende hjem barna litt oftere, spise billig middag litt oftere, tilby billigere mat lunsj, lage mindre porsjoner og når det er tomt så er det tomt, og samtidig godta at matbutsjettet vil være noe høyere (og heller finne andre steder og hente inn de pengene)

Anonymkode: 8b233...46f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

First price kneip brød koster 10kr. Så hadde kjøpt inn det til «etter skolen mat». Og annet first price produkter/pålegg. Merk en eske i kjøleskapet så barn/venner vet hva de kan ta av☺️

Anonymkode: fbc1d...435

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (9 timer siden):

Du er veldig snill ❤️🙂 

Eg synest kanskje ikke det. Har en bekjent der venninna og moren nesten har overtatt hennes jente. Mor ønsker ha ho mykje meir heime, men jenta vil vere med venninna og hennes mor store deler av tida. Mora til venninna er nærmest bestevenninner med disse to jentene og har goood tid. Uføre og jenta er yngstebarnet. Venninna har fleres yngre søsken og bor litt utanfor allfarveg. Kvar familie får ha sine barn til mat og soving pluss pluss og så besøk innimellom, men ikkje standarden. Eg vil iverfall ha mine på mat og fritid jamt over og selvsagt vere med venner men ikkje flytte inn til de. Andre får heller ikkje «flytte» inn til oss.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Virker som du tror alle spiser samtidig? 

Min unge kommer alltid hjem til middag, for det spiser vi rett før leggetid. Men jeg kan jo ikke gjette når evt naboer har sin middag og dermed haie hjem ungen på akkurat det tidspunktet.

For så vidt ikke en reell problemstilling da alle her i området ringer og spør om det er greit at ungen spiser middag der, i stedet for å bare fore andres barn. Og da kan jeg enten svare ok, eller nei bare send dem hjem.

Jeg gidder heller ikke å spandere indrefilet, kamskjell eller sushi på tre nabounger uten videre.  

Nei, men så får du jo si at ungen din ikke får spise middag andre steder. Det er jo bare å gi beskjed til foreldrene der ungen henger at han/hun skal spise hjemme. Det er ikke verre enn det, skjønner du.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Nei, men så får du jo si at ungen din ikke får spise middag andre steder. Det er jo bare å gi beskjed til foreldrene der ungen henger at han/hun skal spise hjemme. Det er ikke verre enn det, skjønner du.

Leste du det du siterte…? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er den beste måten å løse dette på uten å sende barna hjem ved middagstid? Det ønsker vi jo ikke. Er det innafor å servere en passe posjon og si at det er det vi har? Eller la de spise max 2 brødskiver og si stopp etter det? Brødet er jo blitt svindyrt også så når barnet mitt har med 2-3 venner med hjem og de spiser 4 brødskiver hver spiser de nesten opp hele brødet mens mitt barn spiser max 1 brødskive. 

Jeg ønsker ikke være kjip  rundt matsituasjonene, men disse vennene spiser oss ut av huset så vi må løse det på en annen måte fremover. Ønsker ikke å ta det opp med foreldrene til barna, så utenom det trenger jeg noen gode råd for hvordan gå frem her? Noen gode måter å ta tak i dette på? 

Anonymkode: be26e...158

Ja, selvfølgelig er alt det du foreslår innafor. Ditt hus, din mat, dine regler. 

Du virker veldig unnvikende? Stemmer det?
Ikke vil du snakke med foreldrene. Ikke vil du være kjip rundt matsituasjonen. Hvorfor ikke? Det er ingenting galt med å bestemme iver eget liv. 

Anonymkode: 0d833...f5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er alt det du foreslår innafor. Ditt hus, din mat, dine regler. 

Du virker veldig unnvikende? Stemmer det?
Ikke vil du snakke med foreldrene. Ikke vil du være kjip rundt matsituasjonen. Hvorfor ikke? Det er ingenting galt med å bestemme iver eget liv. 

Anonymkode: 0d833...f5e

Enig, er ikj rart det blir mangen snowflakes når man ikkje ein gang kan sei til barn at det må heim å ete. Faktisk ikkje bra i det heile

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...