Gå til innhold

Matglade venner av barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har mange venner som stadig blir med hjem. Jeg tipper vi har besøk her hjemme ca 3-4 dager i uka. Alt fra 1-3 venner som er med hjem av gangen. Barnet mitt spiser lite. Vennene, både jenter og gutter, spiser større måltider. Eksempel: i dag spiste vennen 4 brødskiver, og ba om å få mer. Vi var da tomme for brød så h*n fikk da knekkebrød og spiste 2 stk av de. Barnet mitt derimot spiste nesten 1 skive. H*n er veldig småspist og har alltid vært det. Flere av vennene spiser store mengder. Barna er 8 - 9 år.  Dette brødmåltidet var måltidet rett etter skolen. Vennene er her gjerne i mange timer, ofte til det nærmer seg leggetid. Dvs de får stort sett to måltider her. Til middagen i dag fikk vennen en stor posjon da jeg vet h*n alltid er sulten. Det er ca en like stor posjon som jeg spiser. Barnet spiste opp og hadde lyst på mer. Fikk en lik posjon til. Spiste opp rubbel og bit.

Jeg syns det er vanskelig å si nei til barn som er sultne og her i huset har vi en policy om at vennene selvfølgelig får spise med oss. Men nå som vennene er med ofte, merker vi at maten tømmes fort. Istedet for å kjøpe 400gr kjøttdeig må vi kjøpe 6-800gr så vi ikke alle sitter å er litt sultne etter middagen. Alt er dyrere om dagen og økonomien vår har egentlig ikke råd til dette. 

Hva er den beste måten å løse dette på uten å sende barna hjem ved middagstid? Det ønsker vi jo ikke. Er det innafor å servere en passe posjon og si at det er det vi har? Eller la de spise max 2 brødskiver og si stopp etter det? Brødet er jo blitt svindyrt også så når barnet mitt har med 2-3 venner med hjem og de spiser 4 brødskiver hver spiser de nesten opp hele brødet mens mitt barn spiser max 1 brødskive. 

Jeg ønsker ikke være kjip  rundt matsituasjonene, men disse vennene spiser oss ut av huset så vi må løse det på en annen måte fremover. Ønsker ikke å ta det opp med foreldrene til barna, så utenom det trenger jeg noen gode råd for hvordan gå frem her? Noen gode måter å ta tak i dette på? 

Anonymkode: be26e...158

• Liker 3
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den logiske løsningen er å sende dem hjem for å spise. Man sulter ikke barn, har man ikke råd til å fø på dem (forståelig) sender du dem hjem så foreldrene kan fø på dem.

Anonymkode: fc5ba...d3d

• Liker 25
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Suppe, kneipbrød, smøreost og litt billige alternativer på lur. Tortillalefser med ost, skinke og tomat og agurk, stekt på pannen som quesedillas,  risengrynsgrøt eller pasta med linser i stedet for kjøttdeig i sausen metter mange. Vi har også alltid hatt åpent hus og latt barnas venner spise med oss.

Anonymkode: 209f4...9ca

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Barnet mitt har mange venner som stadig blir med hjem. Jeg tipper vi har besøk her hjemme ca 3-4 dager i uka. Alt fra 1-3 venner som er med hjem av gangen. Barnet mitt spiser lite. Vennene, både jenter og gutter, spiser større måltider. Eksempel: i dag spiste vennen 4 brødskiver, og ba om å få mer. Vi var da tomme for brød så h*n fikk da knekkebrød og spiste 2 stk av de. Barnet mitt derimot spiste nesten 1 skive. H*n er veldig småspist og har alltid vært det. Flere av vennene spiser store mengder. Barna er 8 - 9 år.  Dette brødmåltidet var måltidet rett etter skolen. Vennene er her gjerne i mange timer, ofte til det nærmer seg leggetid. Dvs de får stort sett to måltider her. Til middagen i dag fikk vennen en stor posjon da jeg vet h*n alltid er sulten. Det er ca en like stor posjon som jeg spiser. Barnet spiste opp og hadde lyst på mer. Fikk en lik posjon til. Spiste opp rubbel og bit.

Jeg syns det er vanskelig å si nei til barn som er sultne og her i huset har vi en policy om at vennene selvfølgelig får spise med oss. Men nå som vennene er med ofte, merker vi at maten tømmes fort. Istedet for å kjøpe 400gr kjøttdeig må vi kjøpe 6-800gr så vi ikke alle sitter å er litt sultne etter middagen. Alt er dyrere om dagen og økonomien vår har egentlig ikke råd til dette. 

Hva er den beste måten å løse dette på uten å sende barna hjem ved middagstid? Det ønsker vi jo ikke. Er det innafor å servere en passe posjon og si at det er det vi har? Eller la de spise max 2 brødskiver og si stopp etter det? Brødet er jo blitt svindyrt også så når barnet mitt har med 2-3 venner med hjem og de spiser 4 brødskiver hver spiser de nesten opp hele brødet mens mitt barn spiser max 1 brødskive. 

Jeg ønsker ikke være kjip  rundt matsituasjonene, men disse vennene spiser oss ut av huset så vi må løse det på en annen måte fremover. Ønsker ikke å ta det opp med foreldrene til barna, så utenom det trenger jeg noen gode råd for hvordan gå frem her? Noen gode måter å ta tak i dette på? 

Jeg føler meg som mammaen til det ene barnet. Vi ber henne komme hjem og vi vil mye heller ha dem på middag her men jeg tror barna det er snakk om at de spiser hos er mer hjemmekjær og dermed blir det liksom «basen» 

Når vi har ringt mitt barn og invitert med det andre barnet til å spise her sier det barnet «Nei»! 
Har du snakket med ditt barn og spurt forsiktig om de er invitert på middag til de andre barna? Kanskje oppmuntre til at de drar dit oftere ? Sier ditt/dine barn ofte nei til å besøke andre og vil helst bare være hjemme? 

Jeg har endt opp med å både gi denne mammaen gaver og penger som en liten  kompensasjon. Hun har aldri bedt om noe som helst og er verdens søteste, men jeg skjønner jo at det blir dyrt i lengden å «fø» halve nabolaget 🙈

Anonymkode: 59034...d86

• Liker 9
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

.. - du får begynne å gjøre som hun her TS 😂🙈:

(En viss ironi at disse to trådene ligger fremst på KG) 

Anonymkode: 59034...d86

• Liker 1
Skrevet

Du er veldig snill ❤️🙂 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del ville det ikke spilt noen rolle, men hvis dere har veldig dårlig råd, så er det innafor å gi barnet en passe stor porsjon, og så si at det må spise mer hjemme. Hovedsaken er at barna får noe mat i magen, de trenger ikke spise seg stappmette. Når jeg var barn var jeg på besøk hos mange som aldri serverte oss som var gjester noe. Det synes jeg var kjipt, for noe småtteri må det gå an å gi et barn.

Anonymkode: abce7...2ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, tror ikke det er noen reell måte du kan fikse dette på, utenom å begynne å sende besøk hjem til middag i hvert fall. Så får de heller avtale å møtes etterpå?

For det vil bare bli verre, etterhvert som de blir eldre, tenåringer og især tenåringsgutter kan være som sorte hull nærmest.

Uansett hva du bestemmer deg for, så tenk også framover i tid. For det er lettere å etablere regler og rutiner når de er 8 år enn når de er blitt fjortiser.

Blir dere det hjemmet hvor de fleste henger, så vil det bli dyrt.

Du kan kanskje oppfordret ditt barn og vennegjengene om å dra hjem til noen av de andre også? Så du ikke får så veldig mange gjester til mat flere ganger i uka, at det kan spres litt på andre familier også.

Ellers er vel havregryn noe av det billigste du kan servere - du får mye havregrøt ut av en kilospakke med gryn, til langt under prisen for brød og pålegg.

Til middager, så er trikset å spe på med billig tilbehør, poteter, løk, brød, ertestuing. Ingen får spise seg mette på kjøttkaker eller laksefilet. Spe ut gryter med bønner og linser, i f.eks pastasaus eller taco. Har du knapt med laks, så lag fiskegryte med mye grønnsaker - fryst er ofte rimeligst. Eller pastagryte med laks og grønnsaker, hvor det er mest pasta og fryste erter.

Men det vil koste uansett.

Anonymkode: 2d453...f6d

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Støtter den over her. Du kan tilby billigere alternativer. Jeg vet jo ikke hvor kresne barna er, men prøv å tenk billigere alternativer. Man kan lage kjøleskapsgrøt, det er billig. Til middag er supper et rimelig alternativ. Kjøttdeig og fisk har jo blitt veldig dyrt, lurt å tenke vegansk. Linser og bønner er rimelige alternativer.

Anonymkode: 48933...87d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanngrøt og kokt selleri.

Anonymkode: fb475...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også hatt "åpent hus" siden barna var små. Det er klart det koster litt, men det finnes billigvarianter av det meste, og så kan man jo passe på å slå til på gode tilbud. Litt styrete er det jo, men både vi og barna har MASSE igjen for å åpne dørene for barnas venner. 

Anonymkode: 69116...fa7

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dette jevner seg ut over tid fordi barnet også spiser hos andre. Har dere dårlig råd kan jeg forstå at dere heller sender barn (som bor i nærheten og ikke er spesifikt invitert hjem til dere) hjem for å spise, men selv har vi alltid valgt å ha åpent hus og servere mat til alle som er her. Og ja, klart det merkes når det er fire ekstra tenåringer som hver spiser som to voksne menn, men til gjengjeld har barna og ungdommen et trygt sted å være med voksne de kan stole på og som de respekterer, vi blir godt kjent med vennene til barna mine og er overbevist om at det er utelukkende positivt og at vi får igjen for det med renter etter hvert som de blir eldre. Jeg vil heller ha matglade tenåringer i kjellerstua enn ravende rundt i byen og grunnlaget danner man mens de fremdeles er barneskolebarn.

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja jeg hadde satt noen grenser, ingen bsrn trenger 4 brødskiver og to knekkebrød..Maks 3 hadde jeg sagt, vil de ha mer må de gå hjem

Anonymkode: 1c3eb...4be

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to barn og har også åpent hus for vennene til barna. Det merkes på økonomien nå for tiden, men jeg har heldigvis en god inntekt og har råd til det. Jeg har heller en større matpost på budsjettet og kutter på andre poster. Vi har nesten alltid pasta eller ris som tilbehør til middagen, og det er billig. Barna elsker også «tapas»-middager, dvs at jeg serverer mange ulike retter. I går hadde vi f.eks. fiskekaker, pasta og grønnsaker i pitabrød. I dag blir det rester pluss laks. Ekstra pølser og pasta kan brukes for å spe på omtrent enhver middag. Gulrøtter er billig og fast på middagsbordet. Andre grønnsaker varierer jeg. 

Anonymkode: 9c7c9...0b5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har også hatt "åpent hus" siden barna var små. Det er klart det koster litt, men det finnes billigvarianter av det meste, og så kan man jo passe på å slå til på gode tilbud. Litt styrete er det jo, men både vi og barna har MASSE igjen for å åpne dørene for barnas venner. 

Anonymkode: 69116...fa7

Barnemark blant annet 

Anonymkode: 7c3be...356

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde med "nå er det middag, du kan gå hjem så kan vi leke mer i morra". 

Jeg liker å vite hva ungene eter.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns faktisk at barn skal spise middag hjemme. Om det ikke er et planlagt besøk der barnet blir invitert med hjem etter skolen, og skal hentes hjem på kvelden. 

Middagen er et sosialt og viktig måltid i familien. Da prater man ofte godt sammen om dagen som har vært osv.

Anonymkode: ac533...f82

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skjedde med "nå er det middag, du kan gå hjem så kan vi leke mer i morra". 

Jeg liker å vite hva ungene eter.

Men da er det så enkelt som at du sier til ungen din at "du kommer hjem til middag, ingen diskusjon!" Det er ditt ansvar, ikke moren til en venn sitt. Du kan be henne sende barnet hjem, men igjen, det er ditt ansvar å få det til.

TS, du kan bake brød, det blir billigere, til og med når du kjøper sånne ferdige brødblandinger. Da får du 2 brød for under 30 kroner (pluss strøm til steking).

Ellers er det helt ok å servere tomatsuppe med makaroni når det er mange barn der, eller noe annet som ikke koster skjorta.

Det jeg er sikker på er at du ikke kommer til å angre på at du har et åpent hjem, det er noe barn både setter pris på og husker. :D

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke ta det opp med foreldrene, men jeg ville allikevel gjort det. Du kan forklare høflig at barna spiser hos deg middag, og du er redd for at de går glipp av middagen hjemme som foreldrene har forberedt? Da slipper du å nevne det med økonomi

Anonymkode: d4896...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Si de skal spise før de kommer 

Anonymkode: 35e64...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...