Gå til innhold

Rett og slett dritt lei av venninnen min…


Anonym070897

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg var nødt til å lage meg bruker her KUN for råd om hva jeg burde gjøre med situasjonen min. 
Det har seg nemlig slik at jeg har en venninne; hun er super søt, hyggelig, snill, tålmodig og en veldig god venn som man absolutt kan stole hundre prosent på. Men de siste to årene har hun bare begynt å irritere meg så enormt mye. Bokstavelig talt alt hun gjør irriterer meg uten unntak. Og det er bare henne som kan treffe disse nervene - ingen andre. Hun gjør egentlig ikke noe spesielt som i det daglige kan irritere meg, men det er akkurat som at hele energien hennes påvirker min på en måte. Noen som har opplevd noe lignende før? Noen tips???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat hva med henne irriterer deg? Gir hun deg ubedte råd? Fremhever hun seg selv over deg? Spiser hun med rare lyder? Vi kan hjelpe deg bedre om du spesifiserer.

Anonymkode: fc88b...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spesifisere hva ekstakt det er som irriterer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som du dømmer hun litt hardt, og at du bør prøve å jobbe med deg selv. Kanskje du også burde lufte irritasjonen med venninnen din, for hennes del, kanskje dere finner en løsning sammen. Hva irriterer deg med henne? 

Anonymkode: 5c1f6...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym070897 skrev (9 timer siden):

Hei, 

jeg var nødt til å lage meg bruker her KUN for råd om hva jeg burde gjøre med situasjonen min. 
Det har seg nemlig slik at jeg har en venninne; hun er super søt, hyggelig, snill, tålmodig og en veldig god venn som man absolutt kan stole hundre prosent på. Men de siste to årene har hun bare begynt å irritere meg så enormt mye. Bokstavelig talt alt hun gjør irriterer meg uten unntak. Og det er bare henne som kan treffe disse nervene - ingen andre. Hun gjør egentlig ikke noe spesielt som i det daglige kan irritere meg, men det er akkurat som at hele energien hennes påvirker min på en måte. Noen som har opplevd noe lignende før? Noen tips???

Jeg har skjønt at dere gjerne ville at jeg skulle ha spesifisert meg. Jeg har for noen eksempler fra her forleden dag bare:

1. hun klarer ikke ta noe ansvar selv: vi jobber sammen, og har tidligere studert sammen er det kanskje verdt å nevne her. Nå er vi begge daglige ledere for samme firma.
i jobbsammenheng føler jeg at hun ikke gjør noe uten at jeg sier at det må gjøres først. Jeg må alltid spørre - kunne du gjort det/kan du gjøre det? Sånn at ikke alt for mye lander på meg, når vi skal ha likt fordelt ansvar.  Utover dette må hun alltid ha «bekreftelse» på at det hun for eksempel velger, eller det hun har skrevet i Mail/melding er riktig. Hun må alltid lese opp hele mailen eller meldingen høyt før hun sender. Dette blir ekstra irriterende da hun fra barndommen av ikke har fått tilstrekkelig hjelp med dysleksi. Dette var et stort irritasjonsproblem i studietiden også fra min side.

2. hun vil alltid låne noe: jeg selv synes det er litt «barnslig», og ikke minst litt ubehagelig å låne ting fra andre så dette er egentlig ikke noe jeg gjør. Jeg er absolutt ikke gjerrig på noen måte og kan fint låne bort alt jeg har til familiemedlemmer og andre venner. Når andre spør synes jeg egentlig ikke det gjør noe, men når akkurat henne spør synes jeg det er ekstremt irriterende? 
Sidenote: hun ville låne en jakke av meg som er relativt dyr, og da sa jeg at greit hun kunne låne den én gang samtidig som jeg begrunnet meg med at den var litt for dyr til å låne bort. Jeg har lagt merke til at hun har brukt den flere ganger etter jeg sa ifra om det også. 
 

3. For litt siden klarte hun å ødelegge laderen til MacBooken min ved å tråkke på den. Den ble bemerkelsesverdig bøyd (men funker fortsatt). Igår hadde hun glemt sin lader av samme slag på mitt kontor, og når hun skulle hente den ser hun på begge laderne og tar hennes som er i helt fin stand. Dette synes jeg faktisk var skikkelig irriterende - at hun står å sammenligner hvem som er «ødelagt» og ikke, når det er henne som ødela min. Igjen, jeg er ikke gjerrig og det gjør meg ingenting å kjøpe en ny lader - men er det ikke litt prinsippsak? Hun kunne hvertfall tilbudt seg å kjøpe ny eventuelt at jeg kunne fått den som var i god stand. Er dette bare meg eller???

4. hun forsover seg ofte/kommer ofte for sent: det har skjedd flere ganger at hun har forsovet seg til møter vi har og nesten alltid kommer hun 5-10 min for sent. 
 

Jeg har enda flere eksempler men vi kan vel starte her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver høres kjent ut. Slike småting i store mengder blir irriterende etter hvert. Du må enten ta opp problemene, si fra når du er uenig eller forandre noe annet med kommunikasjonen mellom dere. Kjører dere samme gamle løpet fremover vil irritasjonen vedvare. Jeg måtte kutte ned kontakt med min venninne, jeg klarer ikke helt de hjelpesløse, bekreftelsesavhengige som attpåtil skal låne alt mulig hele tiden (hos meg var det oftest penger). Det er ikke hyggelig for noen når man går rundt og er irritabel. 

Anonymkode: cf493...011

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er nok for mye sammen, og det virker ikke som du helt liker hennes jobbpersonlighet og mister litt respekten for henne. Det høres jo ut som om hun skyver mye av ansvaret over på deg og det blir jo irriterende i lengden når andre er uansvarlige og lat deg sitte igjen med ansvaret.

Kanskje dere egentlig ikke burde jobbe sammen.

Anonymkode: a7a49...0cd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht pkt 3 så høres det vel ut som hun tar seg mye til rette i livet ditt. Og hvis det er sånn at om det var omvendt iht det med laderen, så skjønner jeg godt du blir irritert. 

Du får gradvis begynne å sette litt grenser for deg selv. Men kanskje akseptere at hun er litt distre.  Noe jeg også er. 

Feks hvis jeg har mange avtaler tett på er det lett for meg å glemme ting. Men venter på utredning på adhd, da dette er veldig plagsomt for meg. Har avtaler med de som kjenner meg godt, at de ringer meg med en gang når jeg ikke er presis,  og hvis jeg er forsinket så gir jeg.  beskjed med en gang jeg ser det. 

Iallefall da unngår jeg at andre må passe på meg hele tiden, men kan redde inn om det går galt. Og de vet hvorfor. 

Men det å ødelegge din lader og ikke tilby sin, er noe annet.

Ang mail og lese over, så har også jeg dysleksi.  Beste måten å skrive best på, er å skrive mye. Legge fra meg teksten en times tid og lese over igjen selv. Om jeg gjør det rett etter det er skrevet,  så ser jeg ikke feilene. Her kan du foreslå at hun gjør det, men du sier først at du ikke har tid til å lese over, det går sikkert bra. Les av og til  bare, spesielt om det et noe ekstra viktig 

Anonymkode: 37e04...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noe med deg selv i stedet? Som du bør jobbe med? 

Anonymkode: 845ed...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du blir irritert, spesielt siden hun lener seg vel mye på deg virker det som. Det blir litt som et myggstikk, jo mer du klør på det jo verre blir det. (hver gang hun irriterer deg så bygger det seg opp). 

Bor du sammen med vedkommende ? 

Uansett så tenker jeg at det er helt fair å begynne smått å trekke seg litt unna. Det gjør alltid litt vondt å løsrive seg fra venner, men noen ganger må man nesten det om det begynner å bli en avhengighet rundt vennskapet. Det er jo ikke egentlig rettferdig for henne heller, at du skal være krykken hennes i arbeidslivet. 

Ang jobb og arbeidsoppgaver: Kan du begynne å bare lage en ukentlig liste, med beskjed om: hei, jeg har mye på min ball så jeg kan ikke minne deg på dine oppgaver, her har du en huskeliste til start. 

Ang låning av ting: Bare si nei. Ikke begrunn eller noe, bare si at du har ikke lyst. 

Ang at hun kommer for sent: dette er ikke ditt problem i det hele tatt. Ta det opp med nærmeste leder. Jeg ville ikke ha gått til kollegaen min om de alltid var sene, men tatt det opp med sjefen min. 

Begynn å bruke fritiden på andre hobbyer/venner. 

Kanskje begynn å søke på nye jobber? bare for gøy ? 

 

Å få avstand/grenser til hverandre som venner kan være det som redder vennskapet deres nå. Litt avstand, hun må stå på egne ben, og så kan man begynne en relasjon som ikke er begrenset av at du er krykka hennes. 

Anonymkode: db195...f85

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som en jeg ville jobbet sammen med - og aller minst hatt delt ansvar som daglig leder med. 

Anonymkode: 003fa...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bytt jobb.

2. Ikke lån bort ting.

Du trenger ikke dumpe henne som venninne, men det høres ut som om dere er nesten siamesiske tvillinger store deler av tiden, og det er ikke noe rart det går deg på nervene.

Det er heller ikke rart eller sært å si nei til å låne bort ting.

Anonymkode: 9084d...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør aldri jobbe sammen med nære venner eller kjærester. Det er roller som er vanskelig å kombinere 

Anonymkode: d44d3...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym070897 skrev (På 4.5.2023 den 0.09):

Hei, 

jeg var nødt til å lage meg bruker her KUN for råd om hva jeg burde gjøre med situasjonen min. 
Det har seg nemlig slik at jeg har en venninne; hun er super søt, hyggelig, snill, tålmodig og en veldig god venn som man absolutt kan stole hundre prosent på. Men de siste to årene har hun bare begynt å irritere meg så enormt mye. Bokstavelig talt alt hun gjør irriterer meg uten unntak. Og det er bare henne som kan treffe disse nervene - ingen andre. Hun gjør egentlig ikke noe spesielt som i det daglige kan irritere meg, men det er akkurat som at hele energien hennes påvirker min på en måte. Noen som har opplevd noe lignende før? Noen tips???

Jeg tror du må passe på litt her, for det kan være at du påvirker henne på en dårlig måte. Hun er søt hyggelig snill og en god venn som man kan stole på, men du irriterer deg over henne. Kanskje trigger hun din usikkerhet på en slags måte. Kanskje er du misunnelig eller sjalu. 

Du siker ikke hvor gammel du er, eller hvordan du er som person, men det kan være at du er misunnelig på måten hun er på, fordi du ønsker å være sånn selv.

Anonymkode: 9d47b...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym070897 skrev (23 timer siden):

Jeg har enda flere eksempler men vi kan vel starte her?

forstår disse tingene er irriterende. :P så ignorer mitt siste svar hehe. 

Kansje du kan si til henne at hun må ta ansvar? "Jeg trenger at du tar ansvar for rollen din. Du er leder. "

Anonymkode: 9d47b...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror du må passe på litt her, for det kan være at du påvirker henne på en dårlig måte. Hun er søt hyggelig snill og en god venn som man kan stole på, men du irriterer deg over henne. Kanskje trigger hun din usikkerhet på en slags måte. Kanskje er du misunnelig eller sjalu. 

Du siker ikke hvor gammel du er, eller hvordan du er som person, men det kan være at du er misunnelig på måten hun er på, fordi du ønsker å være sånn selv.

Anonymkode: 9d47b...9ba

Hvordan er man misunnelig på at noen krever masse bekreftelse, er hjelpesløs og vil låne ting hele tiden som attpåtil blir nesten ødelagt? 🙃

Det går an å irritere seg over folk uten at man er misunnelig eller usikker. 

Anonymkode: cf493...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du synes virkelig at jeg er den som er spesiell og burde blitt kuttet ut?

Hvis du leser alle svarene ser du jo at flertallet er enig i hva jeg irriterer meg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om at du har fått en overdose av venninnen din. Dere er venninner, har studert sammen og jobber sammen også. I tillegg gjør hun småting som irriterer deg på veien, som igjen gjør denne overdosen enda mer merkbart.

Det jeg tror dere må gjøre er å ta en prat sammen slik at dere klarer å regulere forholdet mellom dere. Skape litt forskjeller mellom jobb og privat, samt ta litt avstand fra hverandre der dere ikke behøver avstand. En slik prat er nok vanskeligere sagt enn gjort, men jeg anbefaler det foran å la dette ende i uvennskap, konflikter, utbrenthet osv. 

Eventuelt kan du søke avstand selv, men det kan irritere både deg og henne enda mer. 

Eller kanskje du bør søke deg til en ny jobb, slik at dere kan beholde vennskapet? 

Vanskelig sak. Men noe må gjøres, for slik det fungerer nå blir for mye for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, det er jo derfor man gjerne unngår å jobbe med partner/nære venner :) 

 

Anonymkode: 94b41...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til livet! Man blir lei de nærmeste noen ganger uansett hvem. Sånn er det. Deal with it! Du er sikkert ikke perfekt du heller. Istedenfor å kutte henne ut så kan du ta en pause..dvs skape litt avstand en periode. Prøv å fokuser på de gode sidene hennes og ikke de negative. 

Anonymkode: 0e5d0...83f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...