Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn har veldig lite med denne dagen å gjøre. Det er ikke de som er viktige den dagen. 17.mai er Norges nasjonaldag, Grunnlovens dag. Korpsmusikk, kransenedleggelse og kanonsalutt, kongefamilien på balkongen, kose seg litt ekstra med is, kake og pølser. Det er tradisjon det. Barna er bare der fordi de må gå i tog med skolen, følte selv på tvangen i min tid. Så fort jeg var ferdig på barneskolen var det over med barnetog. Det er det minst viktige den dagen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn og kunne ikke brydd meg mindre om noen kaller det for barnas dag. Fint for barna at det er barnetog og mange som gleder seg til den dagen. Men jeg kan ikke tenke meg å bli oppgitt over dette. 

Anonymkode: 5b097...7dc

• Nyttig 1
Skrevet

Helt enig ts.

Dette er ikke barnas nasjonale dag, det er Norge's nasjonal dag! Det er like mye alkoholikere og drankere sin dag, sprøytenarkomane, pleiepasienter, pensjonister, uteliggere, barnløse, barnfrie, hundeeiere og katteeiere, osv som det er barn sin dag. Vi heiser ikke det norske flagget og synger "ja vi elsker barna". 

Det er bare tullball å kalle dette for barnas dag og nesten en vanære av nasjonaldagen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 timer siden):

Helt enig ts.

Dette er ikke barnas nasjonale dag, det er Norge's nasjonal dag! Det er like mye alkoholikere og drankere sin dag, sprøytenarkomane, pleiepasienter, pensjonister, uteliggere, barnløse, barnfrie, hundeeiere og katteeiere, osv som det er barn sin dag. Vi heiser ikke det norske flagget og synger "ja vi elsker barna". 

Det er bare tullball å kalle dette for barnas dag og nesten en vanære av nasjonaldagen.

Du kan din historie, ser jeg.

• Liker 1
Skrevet

Ganske morsomt at voksne folk blir fornærmet over at noen dager kalles barnas dag på folkemunne. Dere kan jo gjøre det dere ønsker å gjøre, uavhengig av hva dagen kalles. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi det er ulovlig for voksne å gå ut før borgertoget klokka 17?

Ja unntatt de som følger barn eller skal heie på barn i barnetoget, så klart.

Synes det er ganske teit at jeg ikke kan gå ut, vet butikkene har stengt men om jeg trenger noe så er jo kiosker og sånn åpne men neeeida må vente til klokka 17 om jeg trenger noe, bare fordi barnetyrannene har tatt over... "barnedagen", pøh!

Anonymkode: 97bce...b81

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (16 minutter siden):

Du kan din historie, ser jeg.

Norges nasjonaldag er for hele det norske folk å feire. Det norske folk består av alle sjangere og alle former for liv. Hvilken historie er det jeg har feiltolket om jeg så spør? 

• Hjerte 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (13 minutter siden):

Norges nasjonaldag er for hele det norske folk å feire. Det norske folk består av alle sjangere og alle former for liv. Hvilken historie er det jeg har feiltolket om jeg så spør? 

Hvorfor det kalles barnas dag.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns ofte argumentet "barnas dag", spesielt om 17 mai og julaften, er et dårig skjult forsøk på å få folk til å la være å nyte alkohol på disse dagene. ;)

Selvfølgelig er 17 mai hele befolkningens dag, og det er opp til enhver å feire som de vil (så lenge de ikke skader andre)!

Jeg skal feire dagen på skogtur, så jeg er glad for at det er meldt bra vær. 

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Hvorfor det kalles barnas dag.

Det heter ikke barnas dag. Det er 17. mai som er grunnlovsdagen til Norge, vi feirer nasjonaldagen. Det er ingen plasser det kalles offisielt for barnas dag fordi det hører ingen plass hjemme å kalle det barnas dag. Hva du kaller det rundt ditt eget kjøkkenbord er nå en ting men nei det heter faktisk ikke "barnas dag", og jeg forklarte hvorfor det høres helt banalt ut å kalle det for dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (8 minutter siden):

Det heter ikke barnas dag. Det er 17. mai som er grunnlovsdagen til Norge, vi feirer nasjonaldagen. Det er ingen plasser det kalles offisielt for barnas dag fordi det hører ingen plass hjemme å kalle det barnas dag. Hva du kaller det rundt ditt eget kjøkkenbord er nå en ting men nei det heter faktisk ikke "barnas dag", og jeg forklarte hvorfor det høres helt banalt ut å kalle det for dette. 

Så du svarer ikke på hovedinnlegget? Beklager, jeg trodde det var poenget med hele konseptet Kvinneguiden.

Skrevet (endret)
BobbySocks skrev (16 minutter siden):

Så du svarer ikke på hovedinnlegget? Beklager, jeg trodde det var poenget med hele konseptet Kvinneguiden.

Veldig merkelig at så mange andre skrev hva de mente om dette utrykket og hvor tøvete det er men du ble såpass provosert av mitt svar i tråden at det var meg du følte for å sitere. I en meningsutveksling på kg kan en si sin mening om tøvete utrykk: At det er Norges nasjonaldag og ikke barnas dag noe ts også virker å være rasjonell nok til å forstå derfor sa jeg meg enig med ts.

Endret av skreppamedleppa
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de får spise så mye is og pølser som de vil den dagen.

Anonymkode: a8914...1ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi de får spise så mye is og pølser som de vil den dagen.

Anonymkode: a8914...1ab

Det kan jo alle 

Anonymkode: e01e9...206

Skrevet

Dessverre er dette også noe som er blitt Oslo kommunes dag, hvor resten av landet skal måtte seigpines med direktesendt barnetog. Resten av landet burde gå i protesttog mot Oslosentraliseringen og utbytting av det norske folk. Så nei, dette er ikke barnas dag. Dette er barnas mareritt.

• Liker 1
Skrevet
Lurven skrev (14 timer siden):

Barna må jo også få ha en dag

De har bursdagene sine, Halloween har de og, de trenger ikke ha Norges nasjonaldag. 

Gjest Lurven
Skrevet
Iso1 skrev (2 timer siden):

De har bursdagene sine, Halloween har de og, de trenger ikke ha Norges nasjonaldag. 

Voksne er også bursdager, og Halloween,  kvinnene har sin egen dag, og menn har jo en dag i uka

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig krenkorama å bli sur fordi det kalles barnas dag. Setter du mindre pris på 17. mai fordi det kalles det? Smaker maten mindre godt? Er det dårligere vær? Blir dagen mindre hyggelig for de voksne? Det er tydelig at mange har for lite å bruke tiden sin på når de blir krenket av og lager en stor sak av hver minste lille ting i stedet for å bare kose seg med dagen.

Anonymkode: 4a756...e2d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er barnas dag (og sikkert en slitsom dag) for de som har barn. På bygda er det også barnas dag for alt dreier seg om at ungene skal kose seg. For oss som ikke har barn og bor i by er det en festdag. Lite barneaktiviteter her i byen jeg bor. Mest ungdommer/voksne i toget fra ulike lag og organisasjoner. 

Anonymkode: f21fb...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...