Gå til innhold

Hvorfor kalles 17.mai barnas dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/3/2023 at 6:57 PM, AnonymBruker said:

17. Mai er barnas dag etter min mening. Synes det er en uting at det har blitt mer alkoholens dag for voksne.

Anonymkode: 8e5be...508

Hele det norske samfunnet er gjennomsyret av et enormt behov for å drikke alkohol så fort man har en grunn til det, være seg lønningspils, fadderuke, påskeferie på fjellet, jul eller 17.mai. Det er - dessverre - ikke bare 17.mai det gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsdag og farsdag er altcandre dager. 

Anonymkode: 17917...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (2 timer siden):

Voksne er også bursdager, og Halloween,  kvinnene har sin egen dag, og menn har jo en dag i uka

Javel, men 17.mai er fortsatt ikke barnas dag. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den tradisjonelle 17. mai feiringen i Norge er bygget opp rundt barna. Vi har barnetog i stedet for militærparade. Feiringen foregår ofte på og rundt skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 3.5.2023 den 19.49):

At det kalles barnas dag, betyr jo ikke at voksne ikke får lov til å feire. Ærlig talt, for en konstruert problemstilling.

Helt enig. Typisk at noen lar seg krenke av slike ting. 
At det kalles barnas dag har jo med historien å gjøre, om barna som opprinnelig gikk i tog for å feire dagen. 
Men noen klarer selvsagt å vri det til noe negativt. 

Anonymkode: 18f09...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alles dag. Er så lei av å høre at 17. mai er barnas dag, der er Norges dag.  

Anonymkode: 7adc6...56e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 9.07):

Nå skal jeg prøve å huske historien riktig :ler:  Den går vel helt tilbake til slutten av 1800-tallet hvis jeg ikke husker helt feil.

17,mai kalles barnas dag fordi vi feirer dagen med barnetog i stedet for med et tradisjonelt borgertog, eller som i mange andre land, med millitærparader.

Tidligere var det vanlig i Norge å feire festdager med borgertog og faner, men det var Bjørnstjerne Bjørnson og en venn av ham (en rektor?) som ville bort i fra at det bare var voksne menn som skulle ha retten til å feire grunnlovsdagen.

De mente at historien var alles, og fremtiden var barnas.  Derfor foreslo de at de unge burde være de som gikk i tog for å markere nasjonaldagen.

"Vi ere en nasjon vi med, vi små en alen lange"

Og slik ble barnetoget født, og "barnas dag" etablert.

Anonymkode: 26e1a...3b4

Du må nok lese deg opp, tilbake til Henrik Wergeland som initierte barnetog og skrev "Vi ere ennajon vi med", barnas nasjonalsang.

Anonymkode: 10827...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 15.51):

Er det ikke HELE NORGES nasjonaldag? At jeg som godt voksen også kan kalle dette MIN dag?

Om det bare er barnas dag - kan vi andre bare drite i den dagen?

Anonymkode: a7d79...78b

Jeg er voksen og driter regelrett i denne høytidsdagen. Skyr den som pesten og skal ikke ut og se på folkelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...