Gå til innhold

Hvorfor kalles 17.mai barnas dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke HELE NORGES nasjonaldag? At jeg som godt voksen også kan kalle dette MIN dag?

Om det bare er barnas dag - kan vi andre bare drite i den dagen?

Anonymkode: a7d79...78b

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også syntes det er tullete å kalle det barnas dag. Det er hele Norges nasjonaldag. Når man googler står det 17. mai kalles «barnas dag» fordi dagen feires med barnetog. Musikkorps og skolebarn marsjerer sammen. Ofte er det leker for barn på skolene etter toget.

Jeg har barn selv som går i barnetog og vi er på skolen etterpå, men jeg kaller det ikke barnas dag, det er like mye min dag som sønnen min sin dag det er vår dag. 

Anonymkode: 86b4e...9e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. Mai er barnas dag etter min mening. Synes det er en uting at det har blitt mer alkoholens dag for voksne.

Anonymkode: 8e5be...508

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke var selvsagt at barna skulle få delta, og det ble bevisst fokusert ekstra på barna siden de er nasjonens fremtid?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er alles dag, samme gjelder jula. Tull å kalle det barnas dag. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

17. Mai er barnas dag etter min mening. Synes det er en uting at det har blitt mer alkoholens dag for voksne.

Anonymkode: 8e5be...508

Det er mange voksne uten barn som også ønsker å feire…. Har aldri brydd meg om at andre fester, selv om jeg selv ikke gjør det! Folk for feire som de vil, tenker jeg! Våre barn har aldri blitt plaget av fulle folk….

Anonymkode: 0c242...e60

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fiona2

Det kalles barnas dag, fordi det feires med barnetog. Dette er ulikt fra de fleste andre nasjoner som feirer med militærparader. Det er noe uskyldig og fint med at vi har barnetog i stedet for militærparade. Og barna er jo din nasjons fremtid uavhengig om de er dine barn eller ikke. 

Det er ikke sånn at det betyr at det er kun barnas dag. Det er hele nasjonens dag. Både store og små, gamle og grå. Så man trenger ikke være så bitter over at det blir kalt barnas dag. Det er rett og slett fordi det er ganske spesielt, sånn i verdenssammenheng at barna går i tog. Det viser noe om Norges verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kalles barnas dag, betyr jo ikke at voksne ikke får lov til å feire. Ærlig talt, for en konstruert problemstilling.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Freyja skrev (13 timer siden):

17. mai er alles dag, samme gjelder jula. Tull å kalle det barnas dag. 

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles barnas dag fordi det skal være en barnevennlig feiring uten alkohol og utagerende festing.

Anonymkode: 2d192...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt norgeshistorie. Om de første barnetogene osv. Så finner du svar på det du lurer på 🙂

Anonymkode: 624c8...66d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kalles barnas dag fordi det skal være en barnevennlig feiring uten alkohol og utagerende festing.

Anonymkode: 2d192...f1d

Å de som ikke har barn, skal sitte å se på da? 

Anonymkode: 86b4e...9e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg prøve å huske historien riktig :ler:  Den går vel helt tilbake til slutten av 1800-tallet hvis jeg ikke husker helt feil.

17,mai kalles barnas dag fordi vi feirer dagen med barnetog i stedet for med et tradisjonelt borgertog, eller som i mange andre land, med millitærparader.

Tidligere var det vanlig i Norge å feire festdager med borgertog og faner, men det var Bjørnstjerne Bjørnson og en venn av ham (en rektor?) som ville bort i fra at det bare var voksne menn som skulle ha retten til å feire grunnlovsdagen.

De mente at historien var alles, og fremtiden var barnas.  Derfor foreslo de at de unge burde være de som gikk i tog for å markere nasjonaldagen.

"Vi ere en nasjon vi med, vi små en alen lange"

Og slik ble barnetoget født, og "barnas dag" etablert.

Anonymkode: 26e1a...3b4

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kanskje Norge heller burde begynne å kjøre rundt med forskjellige store våpen på lastebiler, og med soldater som marsjerer i gatene? 

der er vel allerede en del nasjoner som kjører sånne opplegg. Ser sikkert veldig tøft ut. 

Anonymkode: 5612a...2e7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi det, og dette sier jeg med et litt tungt hjerte, har blitt til en flåsete dag. Vi snakker om grunnloven, men mellom 20-22 hadde enkelte ingen problemer med å bryte grunnloven. 

Det er falskt og feil, og dagen er nedgradert til å handle om å spise mest mulig pølser og is, vise hvor god råd man har ved å bruke bunad (jeg har også bunad 😂 jeg liker den ikke, men prøver å bruke den når jeg kan..), og leke med barna. 

Har du hørt talene? De handler ofte ikke om 17.mai, men forkynner ofte en eller annen syk propaganda. 

Akk, ta meg tilbake til 90-tallets 17.mai-feiring. Alt var så mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit å begynne med ungene når målet er å få størst mulig del av befolkningen til å støtte opp om nasjonalstaten. Da gjør de det som voksne også. 

Litt som før i tiden da banker ga sparebøsser med sitt navn til unger for å få de som kunder som voksne. Eller fedre som gir fotballskjorte fra "sitt" lag til babyen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

17. Mai er barnas dag etter min mening. Synes det er en uting at det har blitt mer alkoholens dag for voksne.

Anonymkode: 8e5be...508

Ha ha, ja det er sjukt at det i Bergen er alkoholsalg frå klokka SJU om morgonen 17. mai.

Vart skikkelig surmuling då nokon føreslå å utsette alkoholstarten på byens restaurantar og og pubar til kl 12. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (2 timer siden):

Ha ha, ja det er sjukt at det i Bergen er alkoholsalg frå klokka SJU om morgonen 17. mai.

Vart skikkelig surmuling då nokon føreslå å utsette alkoholstarten på byens restaurantar og og pubar til kl 12. :P

Men det finnes da mennesker i dette landet som ikke har barn, eller har store barn.

Å det har blitt en tradisjon for mange også unge voksne å starte dagen med champagnefrokost.

Kanskje serveringssteder ser sitt snitt til å tjene litt ekstra, at folk drar ut å spiser frokost.

Folk må få gjøre som de vil. 

Anonymkode: 86b4e...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiona2 skrev (På 3.5.2023 den 19.40):

Det kalles barnas dag, fordi det feires med barnetog. Dette er ulikt fra de fleste andre nasjoner som feirer med militærparader. Det er noe uskyldig og fint med at vi har barnetog i stedet for militærparade. Og barna er jo din nasjons fremtid uavhengig om de er dine barn eller ikke. 

Det er ikke sånn at det betyr at det er kun barnas dag. Det er hele nasjonens dag. Både store og små, gamle og grå. Så man trenger ikke være så bitter over at det blir kalt barnas dag. Det er rett og slett fordi det er ganske spesielt, sånn i verdenssammenheng at barna går i tog. Det viser noe om Norges verdier. 

Veldig bra poeng. Det er en stor fokus på barn, i motsetning til andre steder der det ofte er fokus på makt og militære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 8.55):

Å de som ikke har barn, skal sitte å se på da? 

Anonymkode: 86b4e...9e0

Neida, de kan bli med i feiringen. Alle er velkomne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...