Gå til innhold

Hvor vanlig er det med +1 i bryllup (folk man ikke kjenner)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha bryllup om ca 9 mnd. Samboeren min har en kollega som vil ta med seg en +1. Altså sin kjæreste, vi kjenner ikke kjæresten hans, men har hørt han snakke mye om at de har hatt et turbulent forhold i alle disse årene. Har ikke vært i mange bryllup selv, så spør her.
Er det frekt av oss å eventuelt bare ville ha folk vi kjenner der? Føler det kanskje blir feil å invitere bare han, og ikke kjæresten. Vil ikke tråkke på noens tær, men vil bare vite om det er vanlig å invitere noen og la de ha med seg en +1, selv om man ikke kjenner de selv?

Anonymkode: 9eb3e...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen lar alle gjester ha med partner. Andre lar kun de nærmeste ha med partner. Gjør det som er riktig for dere.

Anonymkode: 63efe...936

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å be partnere selv om man ikke kjenner de. Det er derimot ikke vanlig å be en person + 1 i form at man kan ta med hvem som helst slik det gjøres i en del andre land.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal ha bryllup om ca 9 mnd. Samboeren min har en kollega som vil ta med seg en +1. Altså sin kjæreste, vi kjenner ikke kjæresten hans, men har hørt han snakke mye om at de har hatt et turbulent forhold i alle disse årene. Har ikke vært i mange bryllup selv, så spør her.
Er det frekt av oss å eventuelt bare ville ha folk vi kjenner der? Føler det kanskje blir feil å invitere bare han, og ikke kjæresten. Vil ikke tråkke på noens tær, men vil bare vite om det er vanlig å invitere noen og la de ha med seg en +1, selv om man ikke kjenner de selv?

Anonymkode: 9eb3e...dad

Dersom dere vil ha et mindre bryllup og kun mennesker dere kjenner, så er det innafor at det ikke er +1.

Men reglene må være de samme for alle, og dere kan ikke diktere hvem denne +1 skal være. Dere kan ikke gjøre forskjell på den måten at noen får ha med seg +1, mens andre ikke får det. Når det kommer til kollegaen til din mann, så virker det jo som at du ikke vil ha henne der både fordi du ikke kjenner henne, men også fordi de tydeligvis ikke er kjærester nok (ref. kommentaren om «turbulent forhold»).

Anonymkode: 88fdc...0cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen lar alle gjester ha med partner. Andre lar kun de nærmeste ha med partner. Gjør det som er riktig for dere.

Anonymkode: 63efe...936

 

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig å be partnere selv om man ikke kjenner de. Det er derimot ikke vanlig å be en person + 1 i form at man kan ta med hvem som helst slik det gjøres i en del andre land.

Tusen takk for gode svar. Godt å høre litt andre meninger rundt dette. Vi er usikre på om han vil komme hvis han ikke får ta med sin kjæreste, men vil jo gjerne ha han der. Redd han blir fornærmet hvis vi inviterer kun han. 

Anonymkode: 9eb3e...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig å be partnere selv om man ikke kjenner de. Det er derimot ikke vanlig å be en person + 1 i form at man kan ta med hvem som helst slik det gjøres i en del andre land.

I de bryllupene (i Norge!) som jeg har vært i, så har ikke +1 vært begrenset til partner. Man kan teoretisk ta med hvem man vil.
 

Hvordan i huleste skal brudeparet ha oversikten over alle gjestenes partnere? 

Anonymkode: 88fdc...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom dere vil ha et mindre bryllup og kun mennesker dere kjenner, så er det innafor at det ikke er +1.

Men reglene må være de samme for alle, og dere kan ikke diktere hvem denne +1 skal være. Dere kan ikke gjøre forskjell på den måten at noen får ha med seg +1, mens andre ikke får det. Når det kommer til kollegaen til din mann, så virker det jo som at du ikke vil ha henne der både fordi du ikke kjenner henne, men også fordi de tydeligvis ikke er kjærester nok (ref. kommentaren om «turbulent forhold»).

Anonymkode: 88fdc...0cc

Takker for svar. Ja, enig i at vi ikke kan gjøre forskjell, så det skal vi ikke. :)
Problemet er bare at vi ikke kjenner henne. De er samboere og har ett barn, og har vært kjærester i en del år. Men han har ved flere anledninger opp gjennom årene sagt han vil forlate henne, fordi de kranglet så mye. Det har visst roet seg en del nå, og han mener de har det bra nå. 
Vet bare ikke helt om vi vil ha ukjente mennesker der. 

Anonymkode: 9eb3e...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I de bryllupene (i Norge!) som jeg har vært i, så har ikke +1 vært begrenset til partner. Man kan teoretisk ta med hvem man vil.
 

Hvordan i huleste skal brudeparet ha oversikten over alle gjestenes partnere? 

Anonymkode: 88fdc...0cc

Fordi man i Norge stort sett inviterer sine alle nærmeste. I motsetning til i en del andre land der langt flere inviterer sjefer, kolleger og andre i nettverket sitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for svar. Ja, enig i at vi ikke kan gjøre forskjell, så det skal vi ikke. :)
Problemet er bare at vi ikke kjenner henne. De er samboere og har ett barn, og har vært kjærester i en del år. Men han har ved flere anledninger opp gjennom årene sagt han vil forlate henne, fordi de kranglet så mye. Det har visst roet seg en del nå, og han mener de har det bra nå. 
Vet bare ikke helt om vi vil ha ukjente mennesker der. 

Anonymkode: 9eb3e...dad

Vi har venner vi ikke treffer så ofte fordi vi bor spredt rundtomkring i verden. I forkant av bryllupet vårt prøvde vi å få til et digitalt møte med de partnerne vi ikke hadde truffet, men noen traff vi for første gang i bryllupet.

Det gjorde ingenting! ☺️ De fleste har det hyggeligere om de får ta med seg partneren sin. Har gjestene det hyggelig, så har vi det hyggelig. 

At de har drama på hjemmebane får være opp til dem å deale med, tenker jeg.

Håper dere får en fin dag!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man splitter ikke par, ferdig basta.

Hvis de er samboere er de et par, og så skal de enten inviteres sammen eller ikke det hele tatt. 

Det høres spesielt ut at dere (eller bare din samboer?) har kjent ham i mange år og aldri truffet hans samboer, men det er en annen sak. 

 - - - 

Man kan bruke +1 til folk man er usikker på har en kjæreste, eller hvis man vil gi en enslig person mulighet ha en ledsager med, slik de ikke skal reise alene. 

Anonymkode: 0c4af...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takker for svar. Ja, enig i at vi ikke kan gjøre forskjell, så det skal vi ikke. :)
Problemet er bare at vi ikke kjenner henne. De er samboere og har ett barn, og har vært kjærester i en del år. Men han har ved flere anledninger opp gjennom årene sagt han vil forlate henne, fordi de kranglet så mye. Det har visst roet seg en del nå, og han mener de har det bra nå. 
Vet bare ikke helt om vi vil ha ukjente mennesker der. 

Anonymkode: 9eb3e...dad

Siden de er samboere, ville jeg invitert henne. Det er helt naturlig i min verden iallfall. Hva så om du ikke kjenner henne, dere kjenner jo han?  

Anonymkode: d3f89...ab9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takker for svar. Ja, enig i at vi ikke kan gjøre forskjell, så det skal vi ikke. :)
Problemet er bare at vi ikke kjenner henne. De er samboere og har ett barn, og har vært kjærester i en del år. Men han har ved flere anledninger opp gjennom årene sagt han vil forlate henne, fordi de kranglet så mye. Det har visst roet seg en del nå, og han mener de har det bra nå. 
Vet bare ikke helt om vi vil ha ukjente mennesker der. 

Anonymkode: 9eb3e...dad

Om de har et turbulent forhold eller ikke burde ikke ha noe å si i denne sammenhengen. De er samboere, de har barn sammen. Så slutt å bruke «turbulent forhold» som en unnskyldning. 

En god unnskyldning er at dere ikke vil ha noen i bryllupet dere ikke kjenner. 

Men siden han har spurt om han kan ta med seg samboeren sin tror jeg det uansett blir dårlig stemning hvis dere sier nei… 

Så da får dere veie opp hva som betyr mest for dere. 

Å ha en i bryllupet dere ikke kjenner, eller at kollegaen ikke kommer. As simple as that. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 453d1...7c2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):


 

Hvordan i huleste skal brudeparet ha oversikten over alle gjestenes partnere? 

Hvorfor invitere folk du kjenner så lite/har så lite kontakt med, at du ikke vet om de har kjæreste? 

Anonymkode: 29af5...853

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt synes jeg det er mest riktig å enten be alle med sin kjæreste, eller ingen med sin kjæreste. Uansett om man kjenner kjæresten eller ikke.

Men er det f.eks et veldig lite bryllup med kun sine aller nærmeste og familie, ville jeg kanskje synes det var greit at f.eks bare familien tok med seg kjæresten, mens ikke vennene.

Husker jeg følte veldig på at jeg var alene i et bryllup hvor mange hadde kjæresten med, mens  min kjæreste var ikke bedt for han var ny og ingen kjente. Etter det har jeg alltid tenkt at det er fint for de single gjestene å kunne si at de gjerne må ha med seg en hvis de vil.

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I de bryllupene (i Norge!) som jeg har vært i, så har ikke +1 vært begrenset til partner. Man kan teoretisk ta med hvem man vil.
 

Hvordan i huleste skal brudeparet ha oversikten over alle gjestenes partnere? 

Anonymkode: 88fdc...0cc

Ved å gjere ein liten innsats? 😅 Eg sendte mld til dei som kjenner +1 av dei ulike eg inviterte. T.d. spurte eg søskenbarnet mitt som eg er nær om kva kjæresten til broren heitte, så eg inviterte skriftlig begge to. Hadde aldri invitert nokon som var i eit forhold og ikkje invitert begge to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer Ann på hvem denne +1 personen er for vedkommende du inviterer i mine øyne. Er det en kjæreste som vedkommende har sett en stund, eller samboer/ektefelle så inviterer man i hovedsak paret sammen. Det gjelder selv om man aldri har møtt den personen.

Hvis derimot forholdet er rimelig ferskt, eller man kun har datet i en kort periode, så er det ikke naturlig at man inviterer de sammen som par.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanlig å invitere med samboer.

Når dette i tillegg gjelder ett eneste menneske så forstår jeg ikke problemet.

De er samboere selv om han har luftet sine frustrasjoner til dere. Han velger henne likevel.

Jeg synes det er veldig sært å skape et problem ut av en gjest. Hadde det vært mange, så hadde det stilt seg annerledes.

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å invitere med partner selv om dere ikke kjenner partneren. Men det er ikke vanlig å be alle med "+1" slik at alle kan ta med seg en random person. Det blir noe annet

Anonymkode: 0c55f...a62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, exictence said:

Men er det f.eks et veldig lite bryllup med kun sine aller nærmeste og familie, ville jeg kanskje synes det var greit at f.eks bare familien tok med seg kjæresten, mens ikke vennene.

Det er ikke greit å invitere venner som annenrangsgjester. Alle skal behandles likt.

Anonymkode: 0c4af...053

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha bryllup i sommer, der får kjærester være med. Men single får ikke ha med +1 som date. Vi blir ca 80 stk. 

Anonymkode: 63c41...344

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...