Gå til innhold

Hvordan trene for å gå ned 5 kg på en måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en tynnfeit og inaktiv person som er 170 høy og ligger mellom 59 og 62 kg. 

Min trivselsvekt hadde jeg i mange år og den ligger rundt 55 kg. Etter at jeg fikk to barn har jeg fått litt mye magefett og slappe overarmer. Jeg bruker fortsatt str. Small og noen klær i Medium, men merker at det strammer..Jeg prøver å ta noen treningsøkter fra YouTube og Livegym 2-3 ganger i uken på 30 min hver gang men føler det har liten effekt.

Jeg skal på en stor fest i starten av juni og ønsker å gå ned noen få kilo. Har kjøpt en kjole som riktignok er i Str.Small, men synes jeg ser litt småfeit ut. Særlig over magepartiet. Slik er det med bukser også. F.eks. bruker jeg str.28 i jeans. Det går greit men strammer litt. Ønsker å gå ned slik at jeg bare slipper den strammefølelsen...

Jeg har et helt normalt norskt kosthold med endel godis innimellom (i helger) men tror vektøkningen i størst grad skyldes at jeg er så inaktiv, men jeg spiser ofte uten å være sulten bare for kosens skyld.

Så hvordan kan jeg gå ned ca 5 kg på en måned? Er det trening eller endring av kosthold som vil gi best effekt?  Og i så fall hvilken trening? Jeg er i mammapermisjon nå og så og si aldri alene. Det minste barnet er med overalt. Har dessverre heller ikke mulighet for barnevakt heller så trening må være mulig å gjennomføre med barn. Har kjøpt ro-maskin som jeg tenkte å bruke når barnet sover men usikker på hvordan jeg kan trene mest mulig effektivt. Vil daglig økter der kunne gi et 5 kg vekttap på 4 uker?

Beklager litt rotete innlegg. 

Anonymkode: b2908...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg fungerer det faktisk best å gå mye. Prøv å gå 20 000 skritt per dag, og spis sunt og kutt ut godteri.

Anonymkode: ed742...78f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lignende kropp og har gått ned 4kg på 4 uker ved å gå mye tur og kutte kalorier. Fokuser mest på proteinrik mat og styr unna karbohydrater. Kutt ut kaffe, øl, brus og drikk vann.

Anonymkode: 30415...aec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er et helt normalt norsk kosthold? For nordmenn spiser visstnok 60% ultraprosessert mat og det er jo ikke akkurat sunt. Hvis du ligger der så har du mye å hente på å renske opp i matvalgene dine :) 

Og dropp småspisingen. Spis ordentlige måltider og ligg unna mellom måltidene.

Anonymkode: a5623...87d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut snop, spis sunnere - friske grønnsaker, rene proteiner.

Joggeturer med joggevogn. Eller vanlige gåturer i raskt tempo med vanlig vogn.

 

Anonymkode: e42df...216

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kg vektnedgang på 1 måned i et nøtteskall: Kort oppsummert utgjør kostholdet 80 % av resultatet og trening 20 % av resultatet. Hva angår kosthold, så ville jeg fortsatt med å spise vanlig mat, men ligge i et underskudd på ca. 500-800 kcal/dag. Det er ca. -1 kg i uka. Fokuser på mye protein, moderat med karbohydrater og sunt fett. Hva angår trening, trenger du ikke å trene hver dag, spesielt ikke siden du er i mammaperm. Det er mange gode hjemmetrening-videoer på YouTube med kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening og jeg ville ha kjørt 3-4 slike økter i uken. At trening er gram og kosthold er kilo, er en sannhet med modifikasjoner, men kostholdet er utvilsomt det viktigste. Jeg tror @Sandum.PT kan gi deg et nyttig svar her. 😊

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er en tynnfeit og inaktiv person som er 170 høy og ligger mellom 59 og 62 kg. 

Min trivselsvekt hadde jeg i mange år og den ligger rundt 55 kg. Etter at jeg fikk to barn har jeg fått litt mye magefett og slappe overarmer. Jeg bruker fortsatt str. Small og noen klær i Medium, men merker at det strammer..Jeg prøver å ta noen treningsøkter fra YouTube og Livegym 2-3 ganger i uken på 30 min hver gang men føler det har liten effekt.

Jeg skal på en stor fest i starten av juni og ønsker å gå ned noen få kilo. Har kjøpt en kjole som riktignok er i Str.Small, men synes jeg ser litt småfeit ut. Særlig over magepartiet. Slik er det med bukser også. F.eks. bruker jeg str.28 i jeans. Det går greit men strammer litt. Ønsker å gå ned slik at jeg bare slipper den strammefølelsen...

Jeg har et helt normalt norskt kosthold med endel godis innimellom (i helger) men tror vektøkningen i størst grad skyldes at jeg er så inaktiv, men jeg spiser ofte uten å være sulten bare for kosens skyld.

Så hvordan kan jeg gå ned ca 5 kg på en måned? Er det trening eller endring av kosthold som vil gi best effekt?  Og i så fall hvilken trening? Jeg er i mammapermisjon nå og så og si aldri alene. Det minste barnet er med overalt. Har dessverre heller ikke mulighet for barnevakt heller så trening må være mulig å gjennomføre med barn. Har kjøpt ro-maskin som jeg tenkte å bruke når barnet sover men usikker på hvordan jeg kan trene mest mulig effektivt. Vil daglig økter der kunne gi et 5 kg vekttap på 4 uker?

Beklager litt rotete innlegg. 

Anonymkode: b2908...4c8

Tren tung styrke, begynne selvfølgelig på eget nivå, men øk vekten etter progresjon. Gå mye tur (10-20000kskritt). Så må du selvfølgelig litt i et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Trening alene gir ikke vektreduksjon, treningen kan forme muskler og kroppen din. 

Anonymkode: 1de61...3d4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er en tynnfeit og inaktiv person som er 170 høy og ligger mellom 59 og 62 kg. 

Min trivselsvekt hadde jeg i mange år og den ligger rundt 55 kg. Etter at jeg fikk to barn har jeg fått litt mye magefett og slappe overarmer. Jeg bruker fortsatt str. Small og noen klær i Medium, men merker at det strammer..Jeg prøver å ta noen treningsøkter fra YouTube og Livegym 2-3 ganger i uken på 30 min hver gang men føler det har liten effekt.

Jeg skal på en stor fest i starten av juni og ønsker å gå ned noen få kilo. Har kjøpt en kjole som riktignok er i Str.Small, men synes jeg ser litt småfeit ut. Særlig over magepartiet. Slik er det med bukser også. F.eks. bruker jeg str.28 i jeans. Det går greit men strammer litt. Ønsker å gå ned slik at jeg bare slipper den strammefølelsen...

Jeg har et helt normalt norskt kosthold med endel godis innimellom (i helger) men tror vektøkningen i størst grad skyldes at jeg er så inaktiv, men jeg spiser ofte uten å være sulten bare for kosens skyld.

Så hvordan kan jeg gå ned ca 5 kg på en måned? Er det trening eller endring av kosthold som vil gi best effekt?  Og i så fall hvilken trening? Jeg er i mammapermisjon nå og så og si aldri alene. Det minste barnet er med overalt. Har dessverre heller ikke mulighet for barnevakt heller så trening må være mulig å gjennomføre med barn. Har kjøpt ro-maskin som jeg tenkte å bruke når barnet sover men usikker på hvordan jeg kan trene mest mulig effektivt. Vil daglig økter der kunne gi et 5 kg vekttap på 4 uker?

Beklager litt rotete innlegg. 

Anonymkode: b2908...4c8

Med din høyde og vekt behøver du ikke gå ned i vekt, men heller stramme opp ved å få mer muskler og da er det først og fremst styrketrening som gjelder - ikke cardio. Sats på baseøvelser som knebøy, benkpress, markløft, som aktiverer større deler av kroppen i steder for isolasjonsøvelser i apparat og  suppler med øvelser for kjernemuskulatur (mage/rygg). 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnfeit med så lav vekt som 170 cm høy tror jeg ikke noe på! Hadde du vært ti kg mer hadde det begynt å bli litt lubben men om du tror du er feit nå må du søke hjelp ikke trening 

Anonymkode: 860d8...26e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tynnfeit med så lav vekt som 170 cm høy tror jeg ikke noe på! Hadde du vært ti kg mer hadde det begynt å bli litt lubben men om du tror du er feit nå må du søke hjelp ikke trening 

Anonymkode: 860d8...26e

Klarer ikke helt se det for meg. Men det er jo ikke uvanlig å føle at alt av muskler forsvant gjennom et svangerskap. Om TS sammenligner seg med hvordan hun så ut og følte seg før svangerskapet, og heller ikke kommer inn i klærne hun brukte før, så kan det vel sikkert stemme at litt omfordeling av kroppssammensetning hadde hjulpet.

Anonymkode: a5623...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se strammere og slankere ut på samme vekt dersom du begynner med styrketrening i tillegg til romaskinen og annen cardio. Begynn med mageøvelser, trening med egen kroppsvekt. Det finnes mye bra på youtube. 

Jeg begynte å fokusere på styrketrening i år, etter å bare ha trent løping i mange år. Selv om kondisen var på topp, og jeg hadde omtrent samme BMI som deg, så hadde jeg litt magefett. Etter styrketrening - planke, sideplanke, crunches, navasana, hengende benløft, noen av mange øvlelsene jeg gjør så har jeg fått en mye strammere mage. Men veier det samme.

Vær konsekvent. Press ut slike øvelser 4 dager i uken, og resultatene vil komme.

Jeg har fått en liten antydning til 6-pack og en synlig strek midt på magen. Veldig fornøyd. 

Anonymkode: 0771c...9cd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville senket kravene. Du er i mammapermisjon, som sannsynligvis betyr at du nettopp har vært gjennom en fødsel. Du er ikke spesielt tung for høyden din heller. At du føler deg litt småfeit er en helt gyldig følelse, men jeg ville startet med å jobbe med den, ikke med å finne ut hvordan du går ned 5 kg på en måned.

5 kg på en måned for deg blir enten massive mengder trening eller at du sulter deg selv ned i vekt. Det kommer til å gå ut over deg selv psykisk og fysisk, og det er ikke det du ønsker å holde på med nå i denne perioden her. Er det virkelig verdt det? Å se "bra ut" på en fest i juni på bekostning av deg selv og familien?

Med det sagt så betyr ikke det at du skal legge deg på sofaen og stappe i deg en pose ostepop hver dag. Det er mye du kan gjøre. Jeg ville fokusert på de riktige matvalgene som nevnt over her, og ikke spise mellom måltider. Da blir det mye mer kontrollertbart hva du får i deg. Jeg ville ikke begynt å telle kalorier, men fokusert på proteinrike matvarer, grønnsaker, frukt og unngått prosessert mat 80 - 90 % av tiden.

Deretter kan du legge inn små mikroøkter gjennom dagen. Jeg vet ikke hvordan barnet ditt er, men om hen kan pusle litt med ting av og til så kanskje du får inn en kjapp 10-minutters økt 2 - 3 ganger per dag? Finnes mange slike videoer på YouTube. Hvis du da bruker sovetiden til barnet til å gå tur eller ro på romaskinen så har du jo faktisk en god time til halvannen med aktivitet hver dag.

Kombinert tror jeg dette kan hjelpe deg å stramme opp litt på en måned. Men ikke gjør det for å klare å gå ned X antall kg før en fest. Gjør det til en del av livsstilen du har nå i mammapermisjon, så kanskje du klarer å holde på noen av de gode vanene når hverdagen slår inn for fullt om litt 😊

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...