Gå til innhold

Må jeg spise etter en treningsøkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener ofte i 19-tiden. Spiser middag hjemme og drar deretter for å trene. Er det så farlig om jeg dropper mat etterpå, jeg har jo uansett spist.

Anonymkode: ac605...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du ikke etter en treningsøkt, kunne du like gjerne ha droppet å trent. Når man trener, så bryter musklene ned, og fyller man da ikke på med energirik mat i form av proteiner og riktig karbohydrater, forblir de brutt ned (du bygger ikke, bare bryter). Så ja, du burde så absolutt spise etter en treningsøkt, hvis du skal ha maksimalt ut av økta og også for å få progresjon til neste økt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trener ofte i 19-tiden. Spiser middag hjemme og drar deretter for å trene. Er det så farlig om jeg dropper mat etterpå, jeg har jo uansett spist.

Anonymkode: ac605...b43

Det kommer vel an på middagens innhold, og treningen forøvrig.

Hvis jeg f.eks spiser en næringsrik middag med mye proteiner og trege karbohydrater og trener styrke så vil jeg trolig ikke trenge å spise noe. Mulig jeg tar en shake eller skyr.

Men dersom trening består av en 2 timers hard sykkeløkt så vikle jeg i det minste fylt på med litt karbohydrater. 

Lytt til kroppen og ha kontroll på kostholdet over en 24-timers periode, så tenker jeg du er på god vei.

Men jeg ville fylt på med litt etter trening uansett for å sikre restitusjon. Unødvendig sjanse å ta.

Endret av c_buk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trener ofte i 19-tiden. Spiser middag hjemme og drar deretter for å trene. Er det så farlig om jeg dropper mat etterpå, jeg har jo uansett spist.

Anonymkode: ac605...b43

Nei det er vel ingenting farlig med det, eneste som er dumt er jo selve tidspunktet for økten. Trener man så sent så er det mange som får dårligere søvn, av samtlige grunner. Spis når du er sulten, er da ikke farlig 😂

 

Anonymkode: abde0...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er vel ingenting farlig med det, eneste som er dumt er jo selve tidspunktet for økten. Trener man så sent så er det mange som får dårligere søvn, av samtlige grunner. Spis når du er sulten, er da ikke farlig 😂

 

Anonymkode: abde0...680

Trene sent, ta en dusj, lett påfyll av energi og så søvn er jo en herlig måte å avslutte dagen på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er vel ingenting farlig med det, eneste som er dumt er jo selve tidspunktet for økten. Trener man så sent så er det mange som får dårligere søvn, av samtlige grunner. Spis når du er sulten, er da ikke farlig 😂

 

Anonymkode: abde0...680

Hvilke samtlige grunner er det du viser til?

Anonymkode: 44cbb...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymousBruker said:

Spiser du ikke etter en treningsøkt, kunne du like gjerne ha droppet å trent. Når man trener, så bryter musklene ned, og fyller man da ikke på med energirik mat i form av proteiner og riktig karbohydrater, forblir de brutt ned (du bygger ikke, bare bryter). Så ja, du burde så absolutt spise etter en treningsøkt, hvis du skal ha maksimalt ut av økta og også for å få progresjon til neste økt.

Dette stemmer hvis man er bodybuilder. For resten av oss er det totalinntaket som har noe å si. 

Anonymkode: d73dc...585

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymousBruker skrev (23 minutter siden):

Spiser du ikke etter en treningsøkt, kunne du like gjerne ha droppet å trent. Når man trener, så bryter musklene ned, og fyller man da ikke på med energirik mat i form av proteiner og riktig karbohydrater, forblir de brutt ned (du bygger ikke, bare bryter). Så ja, du burde så absolutt spise etter en treningsøkt, hvis du skal ha maksimalt ut av økta og også for å få progresjon til neste økt.

What GIF - What - Discover & Share GIFs

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg trener ofte i 19-tiden. Spiser middag hjemme og drar deretter for å trene. Er det så farlig om jeg dropper mat etterpå, jeg har jo uansett spist.

Anonymkode: ac605...b43

Nei, det er ikke noe problem! Maten er fortsatt under fordøyelse og aminosyrer etc. er fortsatt på vei ut i blodet når du er ferdig med økta di. Så lenge du ikke opplever noen problemer som du mener kan skyldes mangel på mat, så ville jeg ikke ofret det en eneste bekymring 😘

Men på den annen side, som det hintes til over her, det spørs litt på økta di. "Vanlig trening" som de fleste gjør på 1 - 1,5 time burde ikke by på noen problemer. 2 - 3 timers utholdenhetsøkter kan muligens påvirkes, men etter min mening bare om du skal prestere på høyt nivå.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at muskler "brytes ned" ved styrketrening. Kanskje hvis du trener ekstremt tungt og lenge og ikke spiser nok. Trening er ikke å ødelegge musklene, men å stimulere dem. Det er normalt å få større appetitt av styrketrening, men ikke nødvendigvis rett etterpå. Tror det er lite å hente på å spise hvis du ikke er sulten.

Anonymkode: 6495f...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymousBruker skrev (7 timer siden):

Spiser du ikke etter en treningsøkt, kunne du like gjerne ha droppet å trent. Når man trener, så bryter musklene ned, og fyller man da ikke på med energirik mat i form av proteiner og riktig karbohydrater, forblir de brutt ned (du bygger ikke, bare bryter). Så ja, du burde så absolutt spise etter en treningsøkt, hvis du skal ha maksimalt ut av økta og også for å få progresjon til neste økt.

Wtf! Totalt misinformasjon. Spiser du nok gjennom dagen så er det vel samma faen hvordan kaloriene er fordelt. Magesekk og tarm fordøyer mat man har spist tidligere som god nok næring uten at man må pøse på ekstra bare fordi man har lest en eller annen plass at man "må spise rett etter trening".

Det er det glykogenlagrene i kroppen er til for. Les basic biologi. 

Anonymkode: 148e3...fb4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo Farah sverger til sjokomelk, han :) Løper jeg på kvelden og ikke er sulten så er det gull! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei det er vel ingenting farlig med det, eneste som er dumt er jo selve tidspunktet for økten. Trener man så sent så er det mange som får dårligere søvn, av samtlige grunner. Spis når du er sulten, er da ikke farlig 😂

 

Anonymkode: abde0...680

Så du mener at han/hun skal bli pensjonist?

Endret av Kågebruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymousBruker skrev (21 timer siden):

Spiser du ikke etter en treningsøkt, kunne du like gjerne ha droppet å trent. Når man trener, så bryter musklene ned, og fyller man da ikke på med energirik mat i form av proteiner og riktig karbohydrater, forblir de brutt ned (du bygger ikke, bare bryter). Så ja, du burde så absolutt spise etter en treningsøkt, hvis du skal ha maksimalt ut av økta og også for å få progresjon til neste økt.

 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei det er vel ingenting farlig med det, eneste som er dumt er jo selve tidspunktet for økten. Trener man så sent så er det mange som får dårligere søvn, av samtlige grunner. Spis når du er sulten, er da ikke farlig 😂

 

Anonymkode: abde0...680

Hvorfor svarer dere i sånne tråder når dere ikke har peiling?

"ikke trene så sent som kl 19" ? Når tror du alle med barn får til å trene da? 90% av alle mine økter er etter kl 19 hver kveld, og har aldri problem med å sovne for kvelden.

Støtter de over her som sier at det kommer an på den totale mengden du har i løpet av 24 timer ikke når den spises. Spis når det føles riktig for deg.

Anonymkode: 95954...c20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange dårlige svar som vanlig....😊

Anonymkode: 47a37...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er en normalvektig eller overvektig hobby-mosjonist så handler det bare om den totale mengden du spiser på en dag.

Kalorier du putter i deg når du ikke er sulten bidrar bare til økt vekt. 

Selv liker jeg å jogge eller løpe intervaller før frokost - det fungerer utmerket for meg. 

Anonymkode: 54d88...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo flere timer før middagen kommer inn i systemet. Først skal maten brytes ned i magesekken, og det tar fort 2-3 timer, spesielt fett og proteiner tar lang tid. Fiberrike grønnsaker tar også lang tid. Deretter skal energien og næringsstoffene tas opp i tarmen. Dette skjer mest sannsynlig på natta - perfekt tidspunkt etter treningen din. 

Så nei, du trenger ikke spise etter trening, så lenge middagen er ordentlig mat. Spiser du ultraprossessert skvip som toroposer, er det noe annet. Det er jo pulver tilsatt væske som trenger minimalt med bearbeiding av kroppen - det tas opp fort. Da er du nok sulten etter trening uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...