Gå til innhold

Hva kan man gjøre dersom man blir mislikt av flere på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har minst 7 kollegaer som gir uttrykk for at de ikke liker meg. De tilhører samme klikk/gjeng. De unngår blikk kontakt, hvis jeg hilser så hender det at de ikke hilser tilbake, dersom jeg allerede sitter på pauserommet ved et bord med mange ledige plasser så velger de et annet bord, gir ingen anerkjennelse hvis jeg sier noe under møtetid. Har observert at de har hvisket på avstand mens de ser på meg, deretter snudd seg bort. Slike småting.

De er hyggelige med andre utenfor denne klikken. Det er såpass ubehagelig at jeg har søkt på andre jobber, og med skrekk og gru innser jeg at jeg sikkert må bli der ett år til da jeg ikke får tilbud om full stilling andre steder (foreløpig).

Hva er lurt å gjøre? Min strategi nå er å trekke meg unna, spise på eget rom, gå på do når det ikke er naturlig å møte andre (eller ikke gå på do i det hele tatt), bruke kopimaskinen hjemme... alt for å unngå dem. Blir stiv og anspent av tanken på å møte dem. Det er ikke holdbart i lengden. Noen tips?

Anonymkode: 8f571...48a

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er rett og slett mobbing, og burde ikke aksepteres. Er du organisert så burde du ta dette opp med plass tillitsvalgt - hvis ikke denne er med i klikken, da er det hovedtillitsvalgt du må gå til. 

Hvordan er de andre kollegene dine mot deg?

Jeg var også utsatt for mobbing på arbeidsplassen og dette pågikk over flere år. Det ble gjort ulike tiltak -som holdt en liten stund- men det endte med at jeg til slutt ble sykemeldt og går nå på AAP og har søkt om uføretrygd. Psyken min ble helt ødelagt av dette, og jeg klarer ikke lenger å forholde meg til andre mennesker, spesielt ikke i en jobb situasjon. 

Det er veldig vanskelig å snu en sånn mobbesituasjon, og dessverre så er det nok til syvende og sist du som må gå. 

Anonymkode: d3dfb...89f

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mobbing og bør tas opp med sjefen. Å bytte bord osv er ungdomsskoletakter. 

Anonymkode: fe3bf...4a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er rett og slett mobbing, og burde ikke aksepteres. Er du organisert så burde du ta dette opp med plass tillitsvalgt - hvis ikke denne er med i klikken, da er det hovedtillitsvalgt du må gå til. 

Hvordan er de andre kollegene dine mot deg?

Jeg var også utsatt for mobbing på arbeidsplassen og dette pågikk over flere år. Det ble gjort ulike tiltak -som holdt en liten stund- men det endte med at jeg til slutt ble sykemeldt og går nå på AAP og har søkt om uføretrygd. Psyken min ble helt ødelagt av dette, og jeg klarer ikke lenger å forholde meg til andre mennesker, spesielt ikke i en jobb situasjon. 

Det er veldig vanskelig å snu en sånn mobbesituasjon, og dessverre så er det nok til syvende og sist du som må gå. 

Anonymkode: d3dfb...89f

På vår arbeidsplass er verneombudet en del av «gjengen» og er med på å fryse folk ut. 

Anonymkode: a42e9...5d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er mobbing og bør tas opp med sjefen. Å bytte bord osv er ungdomsskoletakter. 

Anonymkode: fe3bf...4a4

Jeg har alltid trodd det, ja, men tar man ting opp med sjefen, blir man selv sett på som «vanskelig». Det opplevde jeg i fjor. På grunn av det fikk jeg ikke forlenget kontrakten. Sjefen sa det rett ut. Så hvis noen skulle mobbe eller fryse meg ut nå, ville jeg ALDRI tatt det opp med sjefen. 

Anonymkode: a42e9...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Nå har jeg aldri vært i tilsvarende situasjon, alltid vært heldig med mine arbeidssteder hvor miljøet også har vært godt, skulle jeg derimot havne i en situasjon som din da hadde jeg naturlig nok gjort noe med det (altså skiftet jobb), å være et sted der miljøet åpenbart er kjipt det hadde ikke jeg funnet meg til rette med og da hadde jeg gjort mitt for å finne noe annet som passer bedre.

Ikke alle har handlekraft til å gjøre det, og blir for lenge et sted hvor det ikke er trivelig å være. At du snakker om å være der et år til, det er din egen manglende handlekraft som snakker, jeg forstår ikke at du kan være så tafatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Made4u skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg aldri vært i tilsvarende situasjon, alltid vært heldig med mine arbeidssteder hvor miljøet også har vært godt, skulle jeg derimot havne i en situasjon som din da hadde jeg naturlig nok gjort noe med det (altså skiftet jobb), å være et sted der miljøet åpenbart er kjipt det hadde ikke jeg funnet meg til rette med og da hadde jeg gjort mitt for å finne noe annet som passer bedre.

Ikke alle har handlekraft til å gjøre det, og blir for lenge et sted hvor det ikke er trivelig å være. At du snakker om å være der et år til, det er din egen manglende handlekraft som snakker, jeg forstår ikke at du kan være så tafatt.

Har ikke mulighet til å gå ned i stillingsprosent av økonomiske årsaker. Som skrevet i starten så får jeg ikke tilbud om full stilling andre steder.

Anonymkode: 8f571...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir utsatt for mobbing, ts som flere her skriver. Ta det opp med leder og kontakt tillitsvalgt om du er organisert. Kom deg bort fra denne plassen så fort som mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På vår arbeidsplass er verneombudet en del av «gjengen» og er med på å fryse folk ut. 

Anonymkode: a42e9...5d4

Er mobbing og utfrysing en kultur på arbeidsplassen? Hvordan er resten av kollegene dine mot deg? 

Anonymkode: d3dfb...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Utenom denne gjengen har jeg gode relasjoner med de andre på jobb. Særlig med de mannlige kollegaene. Verneombudet er ikke endel av klikken, men jeg ser at hun har en grei relasjon med "dronningen" av denne gjengen. Sistnevnte hadde jeg et greit forhold til, men for ca fem år siden begynte jeg å legge merke til ignoreringen fra hennes side. Etterhvert har hennes nærmeste slengt seg på. Hva er best å gjøre? Ignorere dem og f.eks slutte å hilse? Hva er årsakene til slik ekskludering? Snakk om damer i 30-40 åra. 

Anonymkode: 8f571...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at bytting av jobb vil involvere flytting, kjøp og salg av bolig, osv. Har ikke råd til å ta en jobb med lavere stillingsprosent. Vil også innebære å finne ny barnehageplass, og mannen må finne ny jobb. 

Anonymkode: 8f571...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er mobbing og utfrysing en kultur på arbeidsplassen? Hvordan er resten av kollegene dine mot deg? 

Anonymkode: d3dfb...89f

De fleste er ok. Poenget mitt er når verneombudet er med på slikt, er det ingen vits i å klage 

Anonymkode: a42e9...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar, alle sammen! Utenom denne gjengen har jeg gode relasjoner med de andre på jobb. Særlig med de mannlige kollegaene. Verneombudet er ikke endel av klikken, men jeg ser at hun har en grei relasjon med "dronningen" av denne gjengen. Sistnevnte hadde jeg et greit forhold til, men for ca fem år siden begynte jeg å legge merke til ignoreringen fra hennes side. Etterhvert har hennes nærmeste slengt seg på. Hva er best å gjøre? Ignorere dem og f.eks slutte å hilse? Hva er årsakene til slik ekskludering? Snakk om damer i 30-40 åra. 

Anonymkode: 8f571...48a

Det trenger ikke være en årsak til ekskluderingen, det kan være flere. Hvordan er du til å samarbeide med andre? Hvor mye empati og omtanke har du for andre? Fremstår du å være konkurranse med noen av disse uten å være bevisst det selv? Kan du ha krenket noen uten å være klar over det?

Jeg har jobbet med enkelte som rett og slett er umulig å samarbeide med, og de skjønner ikke dette selv. De er nedlatende ovenfor andre når andre har en mening eller har gjort et stykke arbeid, og de «har det alltid så travelt» at de kan ikke påta seg arbeidsoppgaver eller bidra. 
 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (3 minutter siden):

Det trenger ikke være en årsak til ekskluderingen, det kan være flere. Hvordan er du til å samarbeide med andre? Hvor mye empati og omtanke har du for andre? Fremstår du å være konkurranse med noen av disse uten å være bevisst det selv? Kan du ha krenket noen uten å være klar over det?

Jeg har jobbet med enkelte som rett og slett er umulig å samarbeide med, og de skjønner ikke dette selv. De er nedlatende ovenfor andre når andre har en mening eller har gjort et stykke arbeid, og de «har det alltid så travelt» at de kan ikke påta seg arbeidsoppgaver eller bidra. 
 

Men det er jo ikke slike som blir utfryst og mobbet

Anonymkode: a42e9...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (5 minutter siden):

Det trenger ikke være en årsak til ekskluderingen, det kan være flere. Hvordan er du til å samarbeide med andre? Hvor mye empati og omtanke har du for andre? Fremstår du å være konkurranse med noen av disse uten å være bevisst det selv? Kan du ha krenket noen uten å være klar over det?

Jeg har jobbet med enkelte som rett og slett er umulig å samarbeide med, og de skjønner ikke dette selv. De er nedlatende ovenfor andre når andre har en mening eller har gjort et stykke arbeid, og de «har det alltid så travelt» at de kan ikke påta seg arbeidsoppgaver eller bidra. 
 

Vi driver med hvert vårt felt, så jeg har ingen samarbeidsprosjekter med den gjengen, heldigvis. Har godt samarbeid med de på teamet mitt (og god tone med dem). Vet ikke om jeg har krenket noen, men det tviler jeg på.

Mulig jeg ikke fremstår som hyggelig lenger, prøver i størst mulig grad å ignorere dem, og det kan hende at jeg nå fremstår som arrogant eller lignende. Men det gjør jeg for å beskytte meg selv. Blir veldig lei meg når jeg hilser og blir møtt med kald skulder.

Anonymkode: 8f571...48a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi driver med hvert vårt felt, så jeg har ingen samarbeidsprosjekter med den gjengen, heldigvis. Har godt samarbeid med de på teamet mitt (og god tone med dem). Vet ikke om jeg har krenket noen, men det tviler jeg på.

Mulig jeg ikke fremstår som hyggelig lenger, prøver i størst mulig grad å ignorere dem, og det kan hende at jeg nå fremstår som arrogant eller lignende. Men det gjør jeg for å beskytte meg selv. Blir veldig lei meg når jeg hilser og blir møtt med kald skulder.

Anonymkode: 8f571...48a

TS, vennligst IKKE fortell lederen om dette. Jeg hadde en lignende situasjon da jeg sa til sjefen at en av kollegaene ikke hilser. "Det er jo vanlig folkeskikk", sa jeg. Det er jo sant. Men ble det bedre? Det er MEG sjefen misliker nå, ikke henne. 

Anonymkode: a42e9...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, vennligst IKKE fortell lederen om dette. Jeg hadde en lignende situasjon da jeg sa til sjefen at en av kollegaene ikke hilser. "Det er jo vanlig folkeskikk", sa jeg. Det er jo sant. Men ble det bedre? Det er MEG sjefen misliker nå, ikke henne. 

Anonymkode: a42e9...5d4

Huff, ikke bra! Vil du si noe mer om opplevelsene på jobb? 

Anonymkode: 8f571...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi driver med hvert vårt felt, så jeg har ingen samarbeidsprosjekter med den gjengen, heldigvis. Har godt samarbeid med de på teamet mitt (og god tone med dem). Vet ikke om jeg har krenket noen, men det tviler jeg på.

Mulig jeg ikke fremstår som hyggelig lenger, prøver i størst mulig grad å ignorere dem, og det kan hende at jeg nå fremstår som arrogant eller lignende. Men det gjør jeg for å beskytte meg selv. Blir veldig lei meg når jeg hilser og blir møtt med kald skulder.

Anonymkode: 8f571...48a

Så for alt du vet kan dette bunne i en misforståelse hvor du selv eksempelvis har følt deg avvist av en eller flere av dem en dag de, for alt du vet, har kranglet seg i mellom og dermed fremstår kort/avvisende, vært trist/lei seg, og fremstå avvisende, også har du begynt å avvise en eller flere av dem som en slags motreaksjon og nå lurer du på hvorfor de ikke hilser på deg?

Jeg skal gi deg en utfordring:

Smil et oppriktig smil og hils på en eller flere av dem, og se hva som skjer da. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føl det er i orden at alle ikke liker deg, slik er det du som får makten tilbake, du skal vite at du er god nok og et godt menneske, hva andre tenker om deg / hvordan de oppfører seg er deres problem, hev deg over det og driv på med ditt.

Anonymkode: 93020...214

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føl det er i orden at alle ikke liker deg, slik er det du som får makten tilbake, du skal vite at du er god nok og et godt menneske, hva andre tenker om deg / hvordan de oppfører seg er deres problem, hev deg over det og driv på med ditt.

Anonymkode: 93020...214

Om det bare var så enkelt…Vår leder er faktisk uenig i «man kan ikke bli likt av alle». 

Anonymkode: a42e9...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...