Gå til innhold

Kan jeg tipse politiet om en viss person uten "bevis"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En som ofte er på besøk i området kjører ofte på en gangvei som gjør at han kommer frem 30 sekunder kjappere enn om han hadde kjørt inn innkjørselen litt lenger bort.

Flere kjører også ulovlig der, til og med lastebiler i ganske høy fart.

En nabo har snakket direkte til førstnevnte, men vedkommende gir blaffen. Jeg filma et par biler i fjor og zoma inn på reg.nr. Men ble ikke så jeg gjorde noe mer.

Men nå vet jeg navnet på han jeg nevner her. Det nytter åpenbart ikke å snakke direkte til han. Kan jeg ringe lensmannskontoret og si at han "ofte" kjører på gangveien her?

Jeg er redd for at han kjører på noen, det bor endel barnefamilier i området.

 

Hva gjør politiet evt. med sånn info? Ringer de han? Har de kontroller i området? Gjør de ingenting og tenker jeg er hysterisk?

(Jeg har et par videoer av bilen hans, filma fra stua mi, hvor han kjører ulovlig. Men må jeg leite opp dem?)

Anonymkode: a2d51...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan sikkert alltids ringe de og fortelle / tipse. Om de vil gjøre noe videre med saken er ikke så lett å si.

Anonymkode: 4db87...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tipse politiet om at det foregår mye ulovlig kjøring der på enkelte tidspunkt og at det kan medføre fare for gående og barn, og spørre om det er mulig for de å sette opp noen kontroller etterhvert.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En som ofte er på besøk i området kjører ofte på en gangvei som gjør at han kommer frem 30 sekunder kjappere enn om han hadde kjørt inn innkjørselen litt lenger bort.

Flere kjører også ulovlig der, til og med lastebiler i ganske høy fart.

En nabo har snakket direkte til førstnevnte, men vedkommende gir blaffen. Jeg filma et par biler i fjor og zoma inn på reg.nr. Men ble ikke så jeg gjorde noe mer.

Men nå vet jeg navnet på han jeg nevner her. Det nytter åpenbart ikke å snakke direkte til han. Kan jeg ringe lensmannskontoret og si at han "ofte" kjører på gangveien her?

Jeg er redd for at han kjører på noen, det bor endel barnefamilier i området.

 

Hva gjør politiet evt. med sånn info? Ringer de han? Har de kontroller i området? Gjør de ingenting og tenker jeg er hysterisk?

(Jeg har et par videoer av bilen hans, filma fra stua mi, hvor han kjører ulovlig. Men må jeg leite opp dem?)

Anonymkode: a2d51...6da

Ja trenger ikke si hvem. Bare at det skjer og når. Jeg ringte flere ganger pga folk som kjørte i over 80 i 50 sona her, når ungene skulle på skolen.  Og jeg ringte når det var 3 gang på en uke der jeg nesten front kolliderte på samme sted pga uvettige forbikjøringer. Og hadde det ikke vært for mine unna manøvrering, hadde det gått skikkelig galt.

Alle gangene jeg ringte , sto det om førerkort beslag, og bøter.

Så du kan ringe å si fra at det er mange biler som kjører på gangveien og at det nå er et problem 

Anonymkode: 65899...163

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet setter ofte pris på tips som de kan ta tak i på eget initiativ. 
Har gjort det flere ganger, og det har gitt resultater, men det var ikke trafikksaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

En som ofte er på besøk i området kjører ofte på en gangvei som gjør at han kommer frem 30 sekunder kjappere enn om han hadde kjørt inn innkjørselen litt lenger bort.

Flere kjører også ulovlig der, til og med lastebiler i ganske høy fart.

En nabo har snakket direkte til førstnevnte, men vedkommende gir blaffen. Jeg filma et par biler i fjor og zoma inn på reg.nr. Men ble ikke så jeg gjorde noe mer.

Men nå vet jeg navnet på han jeg nevner her. Det nytter åpenbart ikke å snakke direkte til han. Kan jeg ringe lensmannskontoret og si at han "ofte" kjører på gangveien her?

Jeg er redd for at han kjører på noen, det bor endel barnefamilier i området.

 

Hva gjør politiet evt. med sånn info? Ringer de han? Har de kontroller i området? Gjør de ingenting og tenker jeg er hysterisk?

(Jeg har et par videoer av bilen hans, filma fra stua mi, hvor han kjører ulovlig. Men må jeg leite opp dem?)

Anonymkode: a2d51...6da

De ringer han så klart ikke. Ja det kan være de har kontroller der. Mest sannsynlig gjør de ingenting

Anonymkode: f0e06...91a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mest sannsynlig gjør de ingenting

Anonymkode: f0e06...91a

Det er feil.

TS bør kontakte politiet og gjerne oppgi tidspunkter for når dette oftest forekommer, og det er også fint med reg.nr på biler som kjører slik. Da kan politiet ta kontroller på tidspunktene som oppgis, eller jevnlig ta en tur bortom.

 

Anonymkode: 68c60...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er feil.

TS bør kontakte politiet og gjerne oppgi tidspunkter for når dette oftest forekommer, og det er også fint med reg.nr på biler som kjører slik. Da kan politiet ta kontroller på tidspunktene som oppgis, eller jevnlig ta en tur bortom.

 

Anonymkode: 68c60...5df

Akkurat de kan gjøre det, men mest sannsynlig så gjør de ingenting. Det er min erfaring med politiet i hvertfall, alt blir henlagt selv med 100% fellende bevis

Anonymkode: f0e06...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat de kan gjøre det, men mest sannsynlig så gjør de ingenting. Det er min erfaring med politiet i hvertfall, alt blir henlagt selv med 100% fellende bevis

Anonymkode: f0e06...91a

Du bør lese deg opp. Trafikksaker har høy oppklaringsprosent, og bare for å plukke ut noen eksempler fra 2021, så reagerte politiet mot totalt 191.423 hastighetsoverskridelser, 6.821 førerkort ble beslaglagt, 9.754 ble anmeldt for ruspåvirket kjøring. Det ligger masse tall og dokumentasjon ute for den som gidder å lese i stedet for å komme med tullete og usaklige påstander. Det er de senere år dessverre tatt rekordmange for kjøring i ruspåvirket tilstand, og svært viktig å luke ut flest mulig av disse fra trafikken.

Anonymkode: 68c60...5df

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, greit å tipse politiet. Samtidig kan du jo få dette på sakskartet til kommunen også, en gangvei skal vel i utgangspunktet ikke benyttes til kjøring? De bør da stenge med bom. 

Vær obs på at skriftlig kontakt slik som epost havner i offentlig postjournal. Vil du være anonym, lag en ny adresse eller meld inn på andre måter.

Anonymkode: 03e74...3cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe lignende. Vi løste det ved å legge ut en smal planke med spiker i. 

Fyren punkterte begge dekk foran. 

Sånn går det når man kjører ulovlig.  Han trodde selvsagt det var unger som hadde gjort det. 

Anonymkode: 210e6...bd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det jo være mye greiere for grunneier å sette opp fysiske sperrer. Det kan umulig være et problem. Om det ikke gjøres så er jo egentlig problemet å anse det som en gangvei. Man burde da slutte å gjøre det, enkelt og greit. Kjørbar vei kommer alltid til å bli brukt som det så lenge den er kjørbar. Dette her er et problem skapt av at man forsøker å tvinge gjennom en gangvei der det tydelig ikke er et ønske om å ha en gangvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En som ofte er på besøk i området kjører ofte på en gangvei som gjør at han kommer frem 30 sekunder kjappere enn om han hadde kjørt inn innkjørselen litt lenger bort.

Flere kjører også ulovlig der, til og med lastebiler i ganske høy fart.

En nabo har snakket direkte til førstnevnte, men vedkommende gir blaffen. Jeg filma et par biler i fjor og zoma inn på reg.nr. Men ble ikke så jeg gjorde noe mer.

Men nå vet jeg navnet på han jeg nevner her. Det nytter åpenbart ikke å snakke direkte til han. Kan jeg ringe lensmannskontoret og si at han "ofte" kjører på gangveien her?

Jeg er redd for at han kjører på noen, det bor endel barnefamilier i området.

 

Hva gjør politiet evt. med sånn info? Ringer de han? Har de kontroller i området? Gjør de ingenting og tenker jeg er hysterisk?

(Jeg har et par videoer av bilen hans, filma fra stua mi, hvor han kjører ulovlig. Men må jeg leite opp dem?)

Anonymkode: a2d51...6da

Sett/legg fysiske hindringer på enden av gangveien, store steiner eller lignende. Vips problem løst…c’’,)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du bør lese deg opp. Trafikksaker har høy oppklaringsprosent, og bare for å plukke ut noen eksempler fra 2021, så reagerte politiet mot totalt 191.423 hastighetsoverskridelser, 6.821 førerkort ble beslaglagt, 9.754 ble anmeldt for ruspåvirket kjøring. Det ligger masse tall og dokumentasjon ute for den som gidder å lese i stedet for å komme med tullete og usaklige påstander. Det er de senere år dessverre tatt rekordmange for kjøring i ruspåvirket tilstand, og svært viktig å luke ut flest mulig av disse fra trafikken.

Anonymkode: 68c60...5df

Høy oppklaringsprosent? Hvis de setter opp kontroller og tar alle som kjører for fort, så er det naturligvis høy oppklaringsprosent. Men det gir ingen mening å snakke om høy oppklaringsprosent på feks fartsoverskridelser. 

Anonymkode: 2779b...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Opplevde noe lignende. Vi løste det ved å legge ut en smal planke med spiker i. 

Fyren punkterte begge dekk foran. 

Sånn går det når man kjører ulovlig.  Han trodde selvsagt det var unger som hadde gjort det. 

Anonymkode: 210e6...bd4

På en gangvei hvor endel barn sykler?🫣

Det er ingen faste tidspunkter vedkommende kjører. Noen ganger tidlig, noen ganger formiddag, kveld.. Noen ganger 3 dager på rad, Noen ganger med noen ukers opphold.

Men personen vedkommende besøker i nabolaget står titt og ofte i vinduet når man går forbi rett ved veien, så politikontroll hadde vært fint at de ble oppmerksom på at skjer flere ganger.

Anonymkode: a2d51...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kar90 skrev (6 timer siden):

Her må det jo være mye greiere for grunneier å sette opp fysiske sperrer. Det kan umulig være et problem. Om det ikke gjøres så er jo egentlig problemet å anse det som en gangvei. Man burde da slutte å gjøre det, enkelt og greit. Kjørbar vei kommer alltid til å bli brukt som det så lenge den er kjørbar. Dette her er et problem skapt av at man forsøker å tvinge gjennom en gangvei der det tydelig ikke er et ønske om å ha en gangvei.

Amen

Endret av Rauha ja rakkaus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2023 at 2:57 AM, AnonymBruker said:

Du bør lese deg opp. Trafikksaker har høy oppklaringsprosent, og bare for å plukke ut noen eksempler fra 2021, så reagerte politiet mot totalt 191.423 hastighetsoverskridelser, 6.821 førerkort ble beslaglagt, 9.754 ble anmeldt for ruspåvirket kjøring. Det ligger masse tall og dokumentasjon ute for den som gidder å lese i stedet for å komme med tullete og usaklige påstander. Det er de senere år dessverre tatt rekordmange for kjøring i ruspåvirket tilstand, og svært viktig å luke ut flest mulig av disse fra trafikken.

Anonymkode: 68c60...5df

Lese meg opp om at saker jeg har anmeldt blir henlagt?

Anonymkode: f0e06...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips heller vegvesenet og kommunen så de kan sette opp en bom der og skilt 

Anonymkode: 459d9...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 23.30):

Lese meg opp om at saker jeg har anmeldt blir henlagt?

Anonymkode: f0e06...91a

Hva i alle dager har det med temaet å gjøre? Sånn whataboutism er så tullete og lite konstruktivt. Ja, det er sikkert kjipt for deg men verken TS eller andre i tråden bryr oss veldig om deg. 

TS: dere kan fint tipse politiet, men like effektivt er å kontakte grunneier. Om det er en privat person eller kommunen. Beskriv problemet og forslag til løsning - feks en betonggris eller en bom som tar halve veien. 

Da slipper politiet å bruke tid på å stå der for å kanskje ha flaks med akkurat han ene skal komme akkurat da 😊

Anonymkode: 1004e...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...